Tommy luhr Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 (redigerat) Hej! Tommy heter jag och mitt stora intresse Ă€r motorer och allt som hör till. Driver en egen firma som heter Overboostracing. DĂ€r tillverkare jag högprestanda delar till tĂ€vlingsmotorer och Ă€ven privatpersoner med vanliga bilar. Nu skall jag ta steget och införskaffa mig en motorbromsbĂ€nk. En bĂ€nk dĂ€r man hĂ€nger upp en motor och simulerar belastning för att kunna testa motorn i en bĂ€nk som om den hade suttit i en bil pĂ„ vĂ€gen. SlĂ€nger in ett random klipp pĂ„ en motor som jobbar i samma utrustning sĂ„ ni fĂ„r ett hum om vad det handlar om http://youtu.be/GArj...kfjricïżœïżœïżœïżœtitta 2,10in pĂ„ klippet. Jag har nu den trĂ„kiga nackdelen att jag bor och verkar i tĂ€tbebyggt omrĂ„de. Detta hĂ€mmar ju möjligheterna till en sĂ„dan hĂ€r utrustning. Men jag skall inte ge mig förrĂ€n jag lyckas bygga en tĂ€t cell som klarar att hĂ„lla nere ljudet ut. Jag skall tillĂ€mpa möjligheten att placera ett rum i ett rum. Verkstaden som denna utrustningen skall sitta i Ă€r halvt under jord, lĂ€s kĂ€llare. Det Ă€r hĂ€lften lecablock och trĂ€konstruktion över mark. Jag funderar pĂ„ att bygga en ram med 195mm regler en bit frĂ„n yttervĂ€gg. ramen skall stĂ„ pĂ„ maskinfötter och inuti ramen skall jag klĂ€ med trippel lager gips. Detta skall dĂ„ bilda ett flytande rum sĂ„nĂ€r som pĂ„ tak och vĂ€ggar. Golvet Ă€r ju fortfarande betong och kommer vara i kontakt med vĂ€ggarna med ganska stora fogar akustik eller latexfog. bĂ€st vore nog en sorts tĂ€tningslist dĂ„ rummet kan röra sig ordentligt. Dock vet jag inte vad det skulle vara. Jag mĂ„ste ha ventilation i mĂ€ngder till denna skapelse och jag kommer anvĂ€nda mig av 4 st 400mm ventrör med ljuddĂ€mpare in och 3st 400mm med dubbla ljudĂ€mpare ut ur cellen. Detta för att inte dra undertryck i testcellen nĂ€r man startar flĂ€kten (1000mm höflĂ€kt som flĂ„sar 40 000kubik i timmen). Som det ser ut mot nĂ€rmaste granne nu sett genom en vĂ€gg sĂ„ har vi alltsĂ„. lecablock-luftspalt 50mm- isolering i 195mm balkonstruktion till testcellramen-sedan 3lager gips och sist anvĂ€nda mig av akustikdĂ€mpande mattor inuti testcellen för att undvika stĂ„ende vĂ„gor som har möjlighet att öka i db. LĂ€ste nĂ„nstans att har man ett plant rum med mycket massa i vĂ€ggarna sĂ„ kan man öka ljudet 10db genom att lĂ„ta ljudet studsa omkring. Om det var sant eller inte vet jag inte. Mycket text blir det. Detta stĂ€llet har jag lĂ€st en del pĂ„ och det har hjĂ€lpt mig mycket att planera konstruktionen. Jag Ă€r endast ute efter att fĂ„ bort ljudet sĂ„ det inte letar sig ut genom verkstaden och kan störa grannar. LĂ„ter det runt 98db pĂ„ utsidan Ă€r det okej för det rĂ€knas som en grĂ€sklippare och det bör dom tĂ„la. Att köra en motor i en bĂ€nk Ă€r ca 130-140db. hoppas pĂ„ tips och idĂ©er đ Mvh:Tommy Redigerat 19 mars 2013 av Tommy luhr
Guitar Nilsson Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 VĂ€lkommen till forumet! Du kommer att fĂ„ bra svar snart skulle jag tro! Jag har bara ett "vĂ€lkommen till forumet" att sĂ€ga! Det mĂ„ste Ă€ndĂ„ vara ganska skönt att slippa Ă„ngesten med mixningen som vi andra tampas med... đ
wellness music Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 Det mĂ„ste Ă€ndĂ„ vara ganska skönt att slippa Ă„ngesten med mixningen som vi andra tampas med... đ đ
wellness music Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 Tommy, jag sĂ€ger vĂ€lkommen ocksĂ„! Som gammal motorbyggare blir jag ju naturligtvis intresserad av ditt projekt đ . Du verkar har ha bra koll. LĂ€gg gĂ€rna upp mĂ„tten pĂ„ rummet (ev. skiss) sĂ„ Ă€r det enklara för oss att komma med synpunkter och tips.
Tommy luhr Postat 19 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 19 mars 2013 (redigerat) Tack för vĂ€lkomnandet đ Jag slipper mixningen som sĂ€kert Ă€r en prövande process och som leds av erfarenhet. Dock har jag andra instrument som jag skall ha kontroll pĂ„ under sjĂ€lva "mappningen" SĂ„ vĂ„ra jobb Ă€r ungefĂ€r liknande fast jag arbetar med död materia som givits liv. Testcellen kommer var ca 3,5-4meter lĂ„ng, 2meter bred och 2meter hög. I direkt anslutning kommer det vara ett kontrollrum stort nog att ta en dator och skrivbord osv. Liknande en musikstudio. Genom taket i testcellen kommer friskluft och bakom motorn i en kortsida kommer flĂ€kten sitta som drar luft genom rummet. PĂ„ bilden hĂ€r nedan kan ni tĂ€nka er att ni stĂ„r i kontrollrummet och tittar pĂ„ motorn, gallren bakom kommer vara flĂ€kten (som dom byggt pĂ„ bilden hĂ€r, fast gallren Ă€r fördragna). Rutan mĂ„ste vara hyfsat ljudisolerad sĂ„ man slipper hörselkĂ„por i kontrollrummet, dörren likasĂ„ Redigerat 19 mars 2013 av Tommy luhr
Guitar Nilsson Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 Kör du motorerna helt utan grenrör? Annars kan du vÀl koppla pÄ nÄn enklare dÀmpning redan dÀr. Som i sin tur Àr kopplad till nÄn sorts labyrint..
Tommy luhr Postat 19 mars 2013 TrÄdstartare Postat 19 mars 2013 Oftast körs motorerna utan ljuddÀmpning. Den biten fÄr man stÄr för som har bromsrummet. Dock kommer jag lÀgga 2st 300mm*1000mm ventilationdÀmpare som jag kör detta genom. SÄ det kommer tystas ner en hel del dÀr.
wellness music Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 (redigerat) Om vi utgĂ„r frĂ„n befintligt betonggolv och fokuserar pĂ„ att isolera bort luftburet- och ventilationsburet ljud sĂ„ tĂ€nker jag sĂ„ hĂ€r: Ponera att betongsulan Ă€r 200 mm tjock och har ett Rw (vĂ€gt ljudreduktionstal) om ca 58 dB. Det innebĂ€r i praktiken att lĂ„ga frekvenser (ca 250 Hz och nedĂ„t) har en ljudreduktion pĂ„, lĂ„t sĂ€ga 45 dB, för att sedan stiga rĂ€tt brant upp till 3-4 khz dĂ€r Rw ligger pĂ„ kanske 80 dB. Om vi utgĂ„r frĂ„n betonggolvet och vill matcha en tilltĂ€nkt skiljekonstruktion till golvets Rw sĂ„ behöver vi ta hĂ€nsyn till hur befintlig vĂ€gg och takkonstruktion (ingen som jag förstĂ„tt det) ser ut, vilket du Ă€ven beskrivit. VĂGG MOT YTTERVĂGG Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott pĂ„ innersidan med mjukfog för varje lager. VĂGG MOT RUM Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott pĂ„ bĂ„da sidor med mjukfog för varje lager. TAK Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott pĂ„ bĂ„da sidor med mjukfog för varje lager. GENOMFĂRINGAR Placeras ej "mitt emot" varandra utan flexrör osv. dras diagonalt och tĂ€tas ordentligt med fog. GOLV / VĂGGANSLUTNING SlĂ€pp gipsen 5 mm ovanför bef. betongolv och tĂ€ta med fog mellan varje lager. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r du en difusionsöppen lösning av ditt kĂ€llargolv. MOTORBOCK Vilar mot betonggolv med sylomerer (vibrationsdĂ€mpande gummi) som Ă€r avstĂ€md för tĂ€nkt last. DĂRRAR TvĂ„ 40 dB dörrar med en ljudsluss emellan bör funka bra. Denna sluss bör absorberas runt om med mineralull eller liknande. INSPEKTIONSFĂNSTER Lamellglas 2 st 12 mm med luftspalt emellan. Absorberas runt om likt slussen. VENTILATION Viktigt med övertryck som du skriver sĂ„ motorn fĂ„r luft som den ska. Testas motorerna utan luftfilter sĂ„ skulle jag skippa de vanliga kanaldĂ€mparna eftersom dessa avger fiberslĂ€pp vid starka luftflöden. Du kan bygga egna dĂ€mpare av MDF / HDF eller gips, likt ett periskop med en baffel inuti. Ju lĂ€ngre desto bĂ€ttre dĂ€mpning i de lĂ€gre registren. Bra om denna sitter dikt an mot vĂ€gg eller taket. Lite grand i all hast // Björn EDIT: Kontrollrummets ventilation bör Ă€ven det ha övertryck. Inne i testrummet absorberar du en kortvĂ€gg, en lĂ„ngvĂ€gg samt tak med sĂ„ tjocka absorbenter som du fĂ„r plats med. Redigerat 19 mars 2013 av wellness music
Tommy luhr Postat 19 mars 2013 TrĂ„dstartare Postat 19 mars 2013 Motorn kommer stĂ„ pĂ„ maskinfötter likt dom som svarv och frĂ€sar stĂ„r pĂ„ (mycket effektiva) Tror ni att det Ă€r overkill att regla upp rummet och montera rummet pĂ„ maskinfötter sĂ„ hela rummet blir flytande? Golvet kommer inte blir flytande tyvĂ€rr. vet inte hur jag skall lösa det dĂ„ risk finns att det nöter hĂ„rt pĂ„ rummet diverse brĂ€nslen och oljor samt vatten. SĂ„dana fönster som du beskriver har jag aldrig sett och har inte en susning om vart man fĂ„r tag pĂ„ đ DĂ€r tar jag gĂ€rna en lĂ€nk eller om nĂ„n har nĂ„tt fönster till övers. Behöver inte vara stora saken. Dörrarna Ă€r jag med pĂ„, dom kommer bli jobbiga att finna dĂ„ dom behöver vara 1meter breda för att fĂ„ in ett motorstativ. Ventilationstrummorna Ă€r swegons senaste som jag fĂ„r till bra pris. TrĂ„kigt om det Ă€r som du sĂ€ger att det river med sig dĂ€mpmaterial. Det kan tĂ€nkas vara sĂ„. Hur som helst skall motorerna gĂ„ med filter, uteluften kommer bli svĂ„r att filtrera i dessa mĂ€ngder. Inga akustikabsorbeter innuti testcellen nödvĂ€ndig? Underbart att fĂ„ prata med folk som har lite koll, i min bransch ser dom hellre till att fixa en lokal lĂ„ngt ut i skogen Ă€n att lĂ€gga ner energi pĂ„ att ljudisolera. Men jag tycker detta Ă€r intressant. Sen Ă€r det Ă€ven dom som sĂ€ger att "det kommer aldrig gĂ„" och att "flĂ€kten kommer höras flera kilometer". Av sĂ„dant blir man mer taggad av att visa dom att det gĂ„r. Tror inte detta Ă€r nĂ„tt krĂ„ngligare att handskas med Ă€n ett sett med trummor egentligen đ Men dĂ€r kan jag ha fel đ
Tommy luhr Postat 19 mars 2013 TrÄdstartare Postat 19 mars 2013 (redigerat) http://www.blocket.s...30.htm?ca=7&w=3 kan detta vara nÄtt? var nog ingen karm med sÄg jag. Ev kanske man kan anvÀnda lÀgenhetsdörrar 35db ? Redigerat 19 mars 2013 av Tommy luhr
Bullerbyn Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 Vad det gÀller glas sÄ Àr det bara att snacka med ngn glasmÀstare. NÀr vi byggde sÄ fick jag tag pÄ 20mm tjockt isolerglas som vi sedan bestÀllde 2 st av i mÄtten 80x150.
wellness music Postat 19 mars 2013 Postat 19 mars 2013 Om du inte behöver ta hÀnsyn till strukturburet ljud sÄ behöver du nog inte bygga ett flytande rum. Som beskrivet ovan sÄ bygger du direkt pÄ bef. platta. I detta fall, om du ska bygga ett flytande rum, sÄ bör du gjuta en betongplatta pÄ fjÀdrande isolatorer som du sedan bygger rummet pÄ enligt ovan om det ska vara nÄgon vinst med det. Viktigt dÄ att alla genomföringar Àr flexibla och helt tÀta. BÀst glas för ljudreduktion Àr lamellglas eftersom den bestÄr av tvÄ delar med en "flexande fog" i mitten. Tjockleken pÄ glaset vÀljer man sÄ att den fÄr samma Rw som den övriga vÀggkonstruktionen. 35 - 45 dB dörrar brukar dyka upp rÀtt ofta pÄ blocket, en del gÄnger för en femhundring / st.
Tommy luhr Postat 20 mars 2013 TrÄdstartare Postat 20 mars 2013 Behöver jag inte bygga flytande rum blir allt mycket mycket enklare. DÄ Àr det endast fönster som jag ser som ett problem. Skall ringa och höra med dom lokala glaskillarna och se vad dom har att erbjuda. SvÄrt att veta vilken Rw vÀggen fÄr och Àven glaset skulle jag tro sÄ bÀttre "safe than sorry" fÄr vi nog tillÀmpa. Detta har varit till stor hjÀlp. Skall försöka uppdatera er med lite bilder fort första brÀdan Àr sÄgad. VÀntar pÄ ljuddÀmpningen, och rita klart sista utförandet pÄ konstruktionen sÄ Àr det bara att köra sen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.