Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tommy heter jag och mitt stora intresse Àr motorer och allt som hör till.

Driver en egen firma som heter Overboostracing. DÀr tillverkare jag högprestanda delar till tÀvlingsmotorer och Àven privatpersoner med vanliga bilar.

Nu skall jag ta steget och införskaffa mig en motorbromsbÀnk.

En bÀnk dÀr man hÀnger upp en motor och simulerar belastning för att kunna testa motorn i en bÀnk som om den hade suttit i en bil pÄ vÀgen.

SlÀnger in ett random klipp pÄ en motor som jobbar i samma utrustning sÄ ni fÄr ett hum om vad det handlar om

http://youtu.be/GArj...kfjricïżœïżœïżœïżœtitta 2,10in pĂ„ klippet.

Jag har nu den trÄkiga nackdelen att jag bor och verkar i tÀtbebyggt omrÄde. Detta hÀmmar ju möjligheterna till en sÄdan hÀr utrustning.

Men jag skall inte ge mig förrÀn jag lyckas bygga en tÀt cell som klarar att hÄlla nere ljudet ut.

Jag skall tillÀmpa möjligheten att placera ett rum i ett rum.

Verkstaden som denna utrustningen skall sitta i Àr halvt under jord, lÀs kÀllare. Det Àr hÀlften lecablock och trÀkonstruktion över mark.

Jag funderar pÄ att bygga en ram med 195mm regler en bit frÄn yttervÀgg. ramen skall stÄ pÄ maskinfötter och inuti ramen skall jag klÀ med trippel lager gips.

Detta skall dÄ bilda ett flytande rum sÄnÀr som pÄ tak och vÀggar. Golvet Àr ju fortfarande betong och kommer vara i kontakt med vÀggarna med ganska stora fogar akustik eller latexfog. bÀst vore nog en sorts tÀtningslist dÄ rummet kan röra sig ordentligt.

Dock vet jag inte vad det skulle vara.

Jag mÄste ha ventilation i mÀngder till denna skapelse och jag kommer anvÀnda mig av 4 st 400mm ventrör med ljuddÀmpare in och 3st 400mm med dubbla ljudÀmpare ut ur cellen. Detta för att inte dra undertryck i testcellen nÀr man startar flÀkten (1000mm höflÀkt som flÄsar 40 000kubik i timmen).

Som det ser ut mot nÀrmaste granne nu sett genom en vÀgg sÄ har vi alltsÄ.

lecablock-luftspalt 50mm- isolering i 195mm balkonstruktion till testcellramen-sedan 3lager gips och sist anvÀnda mig av akustikdÀmpande mattor inuti testcellen för att undvika stÄende vÄgor som har möjlighet att öka i db. LÀste nÄnstans att har man ett plant rum med mycket massa i vÀggarna sÄ kan man öka ljudet 10db genom att lÄta ljudet studsa omkring.

Om det var sant eller inte vet jag inte.

Mycket text blir det. Detta stÀllet har jag lÀst en del pÄ och det har hjÀlpt mig mycket att planera konstruktionen.

Jag Àr endast ute efter att fÄ bort ljudet sÄ det inte letar sig ut genom verkstaden och kan störa grannar.

LÄter det runt 98db pÄ utsidan Àr det okej för det rÀknas som en grÀsklippare och det bör dom tÄla.

Att köra en motor i en bÀnk Àr ca 130-140db.

hoppas pĂ„ tips och idĂ©er 🙂

Mvh:Tommy

Redigerat av Tommy luhr
Annons
Postat

VÀlkommen till forumet! Du kommer att fÄ bra svar snart skulle jag tro! Jag har bara ett "vÀlkommen till forumet" att sÀga!

Det mĂ„ste Ă€ndĂ„ vara ganska skönt att slippa Ă„ngesten med mixningen som vi andra tampas med... 😎

Postat

Tommy, jag sÀger vÀlkommen ocksÄ!

Som gammal motorbyggare blir jag ju naturligtvis intresserad av ditt projekt 🙂 .

Du verkar har ha bra koll. LÀgg gÀrna upp mÄtten pÄ rummet (ev. skiss) sÄ Àr det enklara för oss att komma med synpunkter och tips.

Postat (redigerat)

Tack för vĂ€lkomnandet 🙂

Jag slipper mixningen som sÀkert Àr en prövande process och som leds av erfarenhet.

Dock har jag andra instrument som jag skall ha kontroll pÄ under sjÀlva "mappningen"

SÄ vÄra jobb Àr ungefÀr liknande fast jag arbetar med död materia som givits liv.

Testcellen kommer var ca 3,5-4meter lÄng, 2meter bred och 2meter hög.

I direkt anslutning kommer det vara ett kontrollrum stort nog att ta en dator och skrivbord osv.

Liknande en musikstudio.

Genom taket i testcellen kommer friskluft och bakom motorn i en kortsida kommer flÀkten sitta som drar luft genom rummet.

PÄ bilden hÀr nedan kan ni tÀnka er att ni stÄr i kontrollrummet och tittar pÄ motorn, gallren bakom kommer vara flÀkten (som dom byggt pÄ bilden hÀr, fast gallren Àr fördragna).

Rutan mÄste vara hyfsat ljudisolerad sÄ man slipper hörselkÄpor i kontrollrummet, dörren likasÄ

Console-2.jpg

Redigerat av Tommy luhr
Postat

Kör du motorerna helt utan grenrör? Annars kan du vÀl koppla pÄ nÄn enklare dÀmpning redan dÀr. Som i sin tur Àr kopplad till nÄn sorts labyrint..

Postat

Oftast körs motorerna utan ljuddÀmpning. Den biten fÄr man stÄr för som har bromsrummet.

Dock kommer jag lÀgga 2st 300mm*1000mm ventilationdÀmpare som jag kör detta genom.

SÄ det kommer tystas ner en hel del dÀr.

Postat (redigerat)

Om vi utgÄr frÄn befintligt betonggolv och fokuserar pÄ att isolera bort luftburet- och ventilationsburet ljud sÄ tÀnker jag sÄ hÀr:

Ponera att betongsulan Àr 200 mm tjock och har ett Rw (vÀgt ljudreduktionstal) om ca 58 dB. Det innebÀr i praktiken att lÄga frekvenser (ca 250 Hz och nedÄt) har en ljudreduktion pÄ, lÄt sÀga 45 dB, för att sedan stiga rÀtt brant upp till 3-4 khz dÀr Rw ligger pÄ kanske 80 dB. Om vi utgÄr frÄn betonggolvet och vill matcha en tilltÀnkt skiljekonstruktion till golvets Rw sÄ behöver vi ta hÀnsyn till hur befintlig vÀgg och takkonstruktion (ingen som jag förstÄtt det) ser ut, vilket du Àven beskrivit.

VÄGG MOT YTTERVÄGG

Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott pÄ innersidan med mjukfog för varje lager.

VÄGG MOT RUM

Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott pÄ bÄda sidor med mjukfog för varje lager.

TAK

Reglar 195 mm c/c 600 med löst packad isolering (stenull)i facken. 4 lag brandgips skruvade omlott pÄ bÄda sidor med mjukfog för varje lager.

GENOMFÖRINGAR

Placeras ej "mitt emot" varandra utan flexrör osv. dras diagonalt och tÀtas ordentligt med fog.

GOLV / VÄGGANSLUTNING

SlÀpp gipsen 5 mm ovanför bef. betongolv och tÀta med fog mellan varje lager. PÄ sÄ sÀtt fÄr du en difusionsöppen lösning av ditt kÀllargolv.

MOTORBOCK

Vilar mot betonggolv med sylomerer (vibrationsdÀmpande gummi) som Àr avstÀmd för tÀnkt last.

DÖRRAR

TvÄ 40 dB dörrar med en ljudsluss emellan bör funka bra. Denna sluss bör absorberas runt om med mineralull eller liknande.

INSPEKTIONSFÖNSTER

Lamellglas 2 st 12 mm med luftspalt emellan. Absorberas runt om likt slussen.

VENTILATION

Viktigt med övertryck som du skriver sÄ motorn fÄr luft som den ska. Testas motorerna utan luftfilter sÄ skulle jag skippa de vanliga kanaldÀmparna eftersom dessa avger fiberslÀpp vid starka luftflöden. Du kan bygga egna dÀmpare av MDF / HDF eller gips, likt ett periskop med en baffel inuti. Ju lÀngre desto bÀttre dÀmpning i de lÀgre registren. Bra om denna sitter dikt an mot vÀgg eller taket.

Lite grand i all hast // Björn

EDIT: Kontrollrummets ventilation bör Àven det ha övertryck. Inne i testrummet absorberar du en kortvÀgg, en lÄngvÀgg samt tak med sÄ tjocka absorbenter som du fÄr plats med.

Redigerat av wellness music
Postat

Motorn kommer stÄ pÄ maskinfötter likt dom som svarv och frÀsar stÄr pÄ (mycket effektiva)

Tror ni att det Àr overkill att regla upp rummet och montera rummet pÄ maskinfötter sÄ hela rummet blir flytande?

Golvet kommer inte blir flytande tyvÀrr. vet inte hur jag skall lösa det dÄ risk finns att det nöter hÄrt pÄ rummet diverse brÀnslen och oljor samt vatten.

SĂ„dana fönster som du beskriver har jag aldrig sett och har inte en susning om vart man fĂ„r tag pĂ„ 🙁

DÀr tar jag gÀrna en lÀnk eller om nÄn har nÄtt fönster till övers. Behöver inte vara stora saken.

Dörrarna Àr jag med pÄ, dom kommer bli jobbiga att finna dÄ dom behöver vara 1meter breda för att fÄ in ett motorstativ.

Ventilationstrummorna Àr swegons senaste som jag fÄr till bra pris. TrÄkigt om det Àr som du sÀger att det river med sig dÀmpmaterial. Det kan tÀnkas vara sÄ. Hur som helst skall motorerna gÄ med filter, uteluften kommer bli svÄr att filtrera i dessa mÀngder.

Inga akustikabsorbeter innuti testcellen nödvÀndig?

Underbart att fÄ prata med folk som har lite koll, i min bransch ser dom hellre till att fixa en lokal lÄngt ut i skogen Àn att lÀgga ner energi pÄ att ljudisolera.

Men jag tycker detta Àr intressant. Sen Àr det Àven dom som sÀger att "det kommer aldrig gÄ" och att "flÀkten kommer höras flera kilometer".

Av sÄdant blir man mer taggad av att visa dom att det gÄr.

Tror inte detta Ă€r nĂ„tt krĂ„ngligare att handskas med Ă€n ett sett med trummor egentligen 😉 Men dĂ€r kan jag ha fel 🙂

Postat

Vad det gÀller glas sÄ Àr det bara att snacka med ngn glasmÀstare. NÀr vi byggde sÄ fick jag tag pÄ 20mm tjockt isolerglas som vi sedan bestÀllde 2 st av i mÄtten 80x150.

Postat

Om du inte behöver ta hÀnsyn till strukturburet ljud sÄ behöver du nog inte bygga ett flytande rum. Som beskrivet ovan sÄ bygger du direkt pÄ bef. platta.

I detta fall, om du ska bygga ett flytande rum, sÄ bör du gjuta en betongplatta pÄ fjÀdrande isolatorer som du sedan bygger rummet pÄ enligt ovan om det ska vara nÄgon vinst med det. Viktigt dÄ att alla genomföringar Àr flexibla och helt tÀta.

BÀst glas för ljudreduktion Àr lamellglas eftersom den bestÄr av tvÄ delar med en "flexande fog" i mitten. Tjockleken pÄ glaset vÀljer man sÄ att den fÄr samma Rw som den övriga vÀggkonstruktionen.

35 - 45 dB dörrar brukar dyka upp rÀtt ofta pÄ blocket, en del gÄnger för en femhundring / st.

Postat

Behöver jag inte bygga flytande rum blir allt mycket mycket enklare.

DÄ Àr det endast fönster som jag ser som ett problem.

Skall ringa och höra med dom lokala glaskillarna och se vad dom har att erbjuda.

SvÄrt att veta vilken Rw vÀggen fÄr och Àven glaset skulle jag tro sÄ bÀttre "safe than sorry" fÄr vi nog tillÀmpa.

Detta har varit till stor hjÀlp.

Skall försöka uppdatera er med lite bilder fort första brÀdan Àr sÄgad.

VÀntar pÄ ljuddÀmpningen, och rita klart sista utförandet pÄ konstruktionen sÄ Àr det bara att köra sen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.