Jump to content
Annons

Är det här något?


Hemluth

Recommended Posts

När jag slog ihop två tidigare komp jag använt fick jag något som jag anser vara mycket bra. Jag har börjat skriva en ordentlig, lång låt på det hela. Det är bara ett problem: Alla känner igen den! Alla som hört mig spela de senaste dygnen har hävdat att de kännt igen det jag spelat, men ingen har kunnat placera det. Någon har hävdat att "every beat of my heart" funnits med i texten, men jag vet inte. Jag har inte hört någon sådan låt.

Jag spelade även in den biten på orgel (den låter tydligast på orgel) och lade upp den här:

http://s23.yousendit.com/d.aspx?id=2FZH7A4...YZ1IAFJE80PQZPR

Så var vänliga att lyssna på den och meddela gärna OM ni känner igen det och i så fall VAD det skulle vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Nja, jag tror inte kombinationen i ackordföjderna är så vanliga (E B C# A C# A E B ), i var fall har jag inte hört det, men bra är det sannerligen. 😄 All respons jag fått tidigare har varit "Det är känner jag igen så väl, men jag kan inte placera det". Men det var alltså ingen här som kunde peka ut en låt och säga "DEN DÄR har du just plagierat!"?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag tror inte kombinationen i ackordföjderna är så vanliga (E B C# A C# A E B )

Det tror jag.

Jag får hålla väldigt med, en av dom vanligaste följderna there is

Hänger förstås på inom vilken genre vi pratar om men JOOOOO!!!! :rolleyes:

Såklart ditt metalmongo 🙂

piiiiiis! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har aldrig hört hela den ackordkombinationen förr. E B C# A eller C# A E B är ju rätt vanliga enskilda, men har aldrig tidigare hört dem ihop på detta sätt..

Andra biten är Dover - Calais märkte jag nu när det nämndes, men det känns itne så farligt. Den där Markoliolåten känns som en betydligt värre konkurent på dessa ackord (pch melodi) även om det knappast är samma genre.

Någon Madonnalåt? Vilken i så fall?

Sabbath? Vilken Sabbath och vilken låt?

Vågar man göra någonting av denna melodi efter detta? 😱

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, det kan jag nog köpa..

Fyra pers har även sagt att detta skulle vara en av de vanligaste ackordföljderna. Noll låtar med dessa ackordföljder har hittils radats upp. 😉 Hur vanliga är dem egentligen. Att melodin i andra halvan är igenkännd från en del låtar har nämnts, men det är är fortfarande ej dessa vanliga ackord som det så uttryckts.

Då säg inte bara att ackorden är vanliga! Nu vill jag ha presenterat framför mig minst EN låt där denna ackordföljd inkluderas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Ja, andra halvan av din slinga är inte helt egen.

Ett ofrivilligt plagiat. 😉

Där får du nog ändra en ton eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande inget förslag på vart denna ackordkombo finns. 😄

har du inte hört ackordföjlden förr så tycker du att det är ovanligt, huvudsaken är att du tycker det låter bra men ja, tänker inte leta efter låtar nu men det är mycket vanligt med de ackorden, med massor av variationer och tonarter

Link to comment
Dela på andra sajter

E B C# A C# A E B är en väldigt ovanlig ackordföljd. Om jag får vara lite messerschmidt så är ackorden i denna slinga E B C#m A C#m A E B.

Och då är de första 4 och sista 4 mycket vanliga för sig. Att kombinera ihop 4+4 till dessa 8 är lite ovanligare. Men de håller sig inom tonarten och finns säkert någonstans i någon låt... men det borde väl inte vara något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

E B C# A C# A E B är en väldigt ovanlig ackordföljd. Om jag får vara lite messerschmidt så är ackorden i denna slinga E B C#m A C#m A E B.

Och då är de första 4 och sista 4 mycket vanliga för sig. Att kombinera ihop 4+4 till dessa 8 är lite ovanligare. Men de håller sig inom tonarten och finns säkert någonstans i någon låt... men det borde väl inte vara något problem.

kanske bra att vara "messerschmidt" här. C# i detta sammanhang är ovanligt, dock inte C#m...

spelat utan terser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm, jo, jag är lite vilse i pannkakan, C#m är det ja. :S

Noterade även just att jag har återställningstecken på D:et i 5:e tackten.

Lite halvt offtopic:

Hur lång är det realistiskt att göra en låt idag? Nuföritiden brukar ju låtar vara ca 3 minuter (de man hör på radion i alla fall). Har gjort några provinspelningar på denna nämligen, landar på ca 9-10 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du får den där låten att bli så lång skriver du alldeles för mycket bra text som du vill få ut eller så är den sketans enformig :rolleyes:

men smaken är som baken, om du är nöjd så är ju det huvudsaken 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du får den där låten att bli så lång skriver du alldeles för mycket bra text som du vill få ut eller så är den sketans enformig 😄

men smaken är som baken, om du är nöjd så är ju det huvudsaken 😄

Ehm, ja, det var väll underförstått att den inte BARA skulle bygga på endast dessa fyra ackord i denna kombo. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står fast vid att den liknar Beatles - Let it Be. Även lite av introt i Green Day - When I Come Around.

Men, förmodligen inte så mycket att det klassas som plagiat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...