Jump to content
Annons

Varför bygga en musikstudio på Mallorca? – del 1

Palma Music Studios

547 views

Välkommen till min blogg om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett liverum – på totalt tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag vill berätta om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! Read the blog in English here

Varför bygga ett studiokomplex?
Det kan vara en berättigad fråga nuförtiden. Musikskapare arbetar idag ofta i bärbara datorer och samarbetar online. Stora studior känns kanske som något från det förflutna, men det finns något speciellt som händer när musiker möts på platser skapade för musikskapande. En plats där allt finns och är förberett, där inspelningsprocessen är enkel, där akustiken är perfekt och där du kan spela på hög volym utan att störa någon.

Varför bygga studion på Mallorca?
Jag tror de flesta stora städer har tillräckligt med studior redan. I London, Los Angeles, Berlin och Stockholm finns det fantastiska inspelningsstudior, och när jag flyttade till Mallorca 2014 så hade jag inga planer på att bygga en stor studio. Men artister jag tidigare arbetade med ville komma till Mallorca istället för att arbeta där vi vanligtvis brukade vara. Samtidigt tyckte min nuvarande studiokompanjon, Johan Lundgren, som jag just blivit vän med, att det var konstigt att en så livlig plats som just Palma inte hade en fantastisk musikstudio. Johans studio i London var dessutom tom för det mesta. Och så kom det sig en dag i februari 2015 att jag körde förbi denna tomma tomt mitt i Palma. Därefter gick det ganska snabbt.

BLOGPOST1c_red.thumb.jpg.37aa7573177cafab2280c92f9586512c.jpgJag skickade den här bilden till Johan, nästan som ett skämt, och frågade honom om det kunde vara vår framtida studio i världsklass?


Platsen för studion
Vi köpte tomten och beslutade att vi ville skapa en "stads-studio" nära allt som Palma har att erbjuda, men ändå med integritet. Platsen Son Espanyolet var det perfekta valet. Landstycket var i grunden en gammal ruin fylld med skräp. Men platsen var perfekt. Alldeles intill Santa Catalina, där några av de bästa restaurangerna på öarna ligger. Och bara några minuters gångavstånd från havet.

location_red.jpg.6b0745878a8af3f1477befd8e26677a5.jpg
Platsen för studion – alldeles intill Santa Catalina och med några minuters promenad från havet


Planeringen
Vi började rita och skissa på idéer för hur studiokomplexet skulle se ut, ringde vänner som hade byggt studior, och jag tänkte på alla studior jag hade arbetat med tidigare. Vi ville bygga en plats där många människor kunde arbeta på en gång, men fortfarande med integritet. I bilden nedan till vänster är en av våra första grova idéer som senare ändrades fullständigt. Vi träffade snart lokala arkitekter och bland annat den akustiska ingenjören Nick Whitaker från Storbritannien. Efter några veckor gjordes några första ritningar. (Bilden nedan till höger).

BLOGPOST2c.thumb.jpg.e8fe38b9b8bca73f99cbe023395f155b.jpgBLOGPOST3a-1.thumb.jpg.fed9c88f966e67a06ed8271c8ad2757f.jpg
En av de första skisserna, och en av de första riktiga ritningarna


Teamet bakom bygget av studiokomplexet
Innan grävningen började så blev det naturligtvis många möten och beslut om vilka vi skulle arbeta med, och inte minst ansöka om tillstånd. Vi hade tur för vi fann Javier Bethencourt från det lokala byggföretaget Islabau. Lokalarkitekt Gabriel Rechach från RM arquitectura och interiörarkitekterna Marga & Vero från Bornelo. För den akustiska designdelen kontaktade vi Nick Whitaker, som har gjort akustiken för många kända studior runt om i världen.

Screenshot-2019-11-08-at-12_21.12_red_.thumb.jpg.087574db1471f456864fe3a14892160f.jpg

"Dröm-teamet" bakom byggnadskonstruktionen. Från vänster: technical architect Cristobal Ramis, chief architect Gabriel Rechach, acoustic designer Nick Whitaker, chief engineer Javier Bethencourt och interior designer Marga Comas


Utgrävningen
Vi hade en begränsad area och kunde inte bygga mer än två våningar över marken. Men jorden var bra och det fanns inga gränser för hur djupt vi kunde gräva. Så vi började gräva. Vi ville inte bara bygga en studio – vi ville bygga den bästa studio som någonsin byggts.

IMG_5711-1_red.thumb.jpg.6088d38827108a0bd0dc95339a5b7a88.jpgUtgrävningen påbörjas


Fortsättning följer i del 2...

Fredrik Thomander
Palma Music Studios



1 Comment


Recommended Comments

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Kasper Martinell
      Istället för att se akustik som bra eller dåligt, så kan du se det som olika sätt att förändra ljudet på inspelningen. Jag kommer ta dig igenom några knep som kan vara användbara i akustiska sammanhang.
      Jag gick i förra delen (som du finner här) igenom hur du kan tänka när du väljer instrument och sound för din produktion, samt hur du kan tänka kring frekvensinnehållet och hur det påverkar det musikaliska arrangemanget. I denna del 2, kommer jag att ta upp hur du kan tänka kring akustiken och i det rum du väljer att spela in instrumenten i.
      Akustik är aningen diffust kan jag tycka. Vad är bra eller dålig akustik? Jag tycker att det är bättre att se hur akustiken kompletterar det sound du är ute efter. Istället för att dämpa rummen med en massa akustikpaneler och filtar kan du använda klangen i rummet för att bygga en rymd i produktionen.
      Använd dig av alla rummets alla möjligheter när du jobbar med att hitta ett sound. Det finns oändligt många val du kan göra med akustik som kommer att förändra ljudets karaktär. Kolla exempelsvis på hur geniet Sylvia Massy arbetar med sina inspelningar – hon får fram otroligt häftiga sound och experimenterar på till synes helt ”galna” sätt. Nedan är några exempel på hur du kan jobba med rummet och akustiken.

      1. Välj rum efter materialet i rummet samt rummets storlek
      Det första jag brukar tänka på är: vad för material rummet är byggt av? Jag gillar när golv och väggar är gjorda av trä. Jag tycker att trä resonerar väldigt fint, och det skapar ofta en skön klang i ljudet. Men att spela in i utrymmen med hårda material, som exempelvis sten eller betong kan vara hur häftigt som helst. Jag antar att alla någongång har varit i ett parkeringsgarage? Tänkt dig hur en virveltrumma skulle låta i ett sådant utrymme.
      2. Olika placeringar i rummet
      Gå runt och lyssna i rummet hur instrumentet låter i olika hörn och kanter av utrymmet. Det kan till exempel vara riktigt ballt att placera vissa instrument vid ett fönster för att få väldigt hårda reflektioner. Olika placeringar i rummet kommer att framhäva olika aspekter av instrumentet. Beroende på vad du är ute efter så kan du flytta runt musikern för att hitta vilken del av rummet som låter bäst för ändamålet.
      3. Analogt vått/torrt (wet/dry)
      Istället för att välja ett rum som är väldigt torrt så kan du isolera instrumentet med akustikpaneler och filtar genom att bygga ett litet bås. På detta sättet kan du fortfarande placera mikrofoner i rummet som tar upp mycket efterklang och ”levande” ljud till inspelningen. Detta är ett bra sätt om du vill ha maximal kontroll över ditt wet/dry-sound.
      4. Fånga rummet med reamping
      Reamp innebär att spela upp dina instrument genom en ny förstärkare i någon form. Om du har spelat in ett instrument i ett torrt rum men vill fånga en fin rumskaraktär efteråt så kan du helt enkelt reampa ljudet. Jag har reampat allt från gitarrer, stråkar, trummor, synthar med mera. Ställ en högtalare i rummet och placera ut ett stereopar mikrofoner, gärna lite vinklade ifrån direktljudet för att fånga så mycket reflektionsljud som möjligt. Detta är ett superbra sätt att få en naturlig rumskaraktär till dina inspelningar.
      5. Anpassa källan efter rummet
      Detta låter kanske lite motsägelsefullt när du redan har valt ett sound och ett instrument för din produktion. Men eftersom rummet kommer att påverka instrumentets sound väldigt mycket, så kan detta vara en idé att testa. Det behöver inte vara stora förändringar men att testa olika cymbaler, virveltrummor, olika storlekar på akustiska gitarrer, olika gitarrförstärkare alternativt olika inställningar kan göra att ditt instrument ”gifter sig” ännu bättre i ljudbilden.

      Sista touch innan micken
      När du har valt ut rum samt placering för ditt instrument kan det vara värt att tänka på hur du spelar på instrumentet i relation till hur frekvensåtergivningen speglas i rummet du har valt ut. I ett rum med hårt material framhävs ju exempelvis de höga frekvenserna. Detta blir en fråga om hur du balanserar upp frekvenserna med din spelstil för att få instrumentet att passa in i mixen så bra som möjligt. Lyssna på hur rummet reagerar på instrumentet och vilka frekvensområden som blir framhävande. Testa därefter att spela starkare/svagare, och blanda olika stilar för att hitta sweetspoten för instrumentets ändamål.
      Genom att tänka på akustik på detta sättet istället för om det är ”bra” eller ”dåligt” så öppnas en hel del dörrar till vad du kan göra i din produktion. Det blir också mycket roligare att se akustik som ett kreativt verktyg som går att arbeta med och skapa intressanta sound och bygga produktionens rymd.
      Vad som är bra med att arbeta på detta sättet är också att du får en tydligare bild av musiken och produktionen. Det är lättare att följa vilket håll produktionen drar åt när efterklanger och rumsljud finns med. Produktionsmixen kommer att låta mer sammanhängande och färdig. Och om du inte själv ska mixa låten så har du en chans att välja dina egna reverb och slipper att bli besviken på mix-teknikerns reverb-pluggar.
      Här finner du samtliga delar i "Hitta ditt sound".
    • By Ruben E
      Hej ni! 
      Nu är det studiobygge på gång... jag har skaffat mig hygglig koll och har en viss erfarenhet samt snickarhjälp, vilket känns tryggt.
      Lokalen ligger också rätt bra till (nedersta källarplan, med garage och Hörselskadades riksförbund som närmsta grannar - win!), vilket gör att jag inte kommer behöva bygga flytande rum i rummet etc. Däremot ska jag bygga en tvärvägg för att dela av ytan i liverum, kontrollrum och sångbås. Väggen kommer byggas enligt följande: gips 13mm - gips (silentboard) 13mm - isolering 70mm - luftspalt 15mm - isolering 70mm gips (silentboard) 13mm - gips 13mm. 
      Det jag inte lyckats lista ut är hur jag ska göra för att täta hålen för kablage (ljud och el). Säkerligen finns detta avhandlat i andra trådar, man jag har inte lyckats hitta någonting... visst kan man ta ett skumrör och fylla igen med akrylfog eller liknande när väl kablarna är på plats, men det vore ju fint att kunna ändra i efterhand. 
      Så: hur förbereda för kabeldragning på bästa sätt vid bygge av mellanväggen? Värt att nämna är kanske också att elektrikerna kommer dra ström efter att väggen byggts (men man kan så klart bygga in en väl tilltagen kabel som de kan ansluta till).
      Och, bonusfråga: är det värt att göra tre separata passager för el, el till takbelysning (separat fas) och ljudkablage (xlr, nätverk, etc)? Här tänker jag så klart på risken för elektriska störningar, snarare än ljudläckage mellan rummen.
      Hit me!! 
    • By stonesilk
      Musikstudios uthyres vissa dagar/kvällar
      Studion ligger intill ett komplex om 8 proddrum
      Centralt vasastan, stockholm 
      kontrollrum + inspl rum
      Wc/dusch, kök,lounge, bredband
      Dator, ljudkort, rullbandare, mixerbord, instrument, mickar etc etc
      1 dag eller kväll/mån =1500
      2 dagar eller kvällar/mån = 2500
      3 dagar eller kvällar/mån = 3500 
       

  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.