Jump to content
Annons

Palma Music Studios del 1: Varför bygga en musikstudio på Mallorca?

Palma Music Studios

916 views

Välkommen till min blogg om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett liverum – på totalt tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag vill berätta om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje! Read the blog in English here

Varför bygga ett studiokomplex?
Det kan vara en berättigad fråga nuförtiden. Musikskapare arbetar idag ofta i bärbara datorer och samarbetar online. Stora studior känns kanske som något från det förflutna, men det finns något speciellt som händer när musiker möts på platser skapade för musikskapande. En plats där allt finns och är förberett, där inspelningsprocessen är enkel, där akustiken är perfekt och där du kan spela på hög volym utan att störa någon.

Varför bygga studion på Mallorca?
Jag tror de flesta stora städer har tillräckligt med studior redan. I London, Los Angeles, Berlin och Stockholm finns det fantastiska inspelningsstudior, och när jag flyttade till Mallorca 2014 så hade jag inga planer på att bygga en stor studio. Men artister jag tidigare arbetade med ville komma till Mallorca istället för att arbeta där vi vanligtvis brukade vara. Samtidigt tyckte min nuvarande studiokompanjon, Johan Lundgren, som jag just blivit vän med, att det var konstigt att en så livlig plats som just Palma inte hade en fantastisk musikstudio. Johans studio i London var dessutom tom för det mesta. Och så kom det sig en dag i februari 2015 att jag körde förbi denna tomma tomt mitt i Palma. Därefter gick det ganska snabbt.

BLOGPOST1c_red.thumb.jpg.37aa7573177cafab2280c92f9586512c.jpgJag skickade den här bilden till Johan, nästan som ett skämt, och frågade honom om det kunde vara vår framtida studio i världsklass?

Platsen för studion
Vi köpte tomten och beslutade att vi ville skapa en "stads-studio" nära allt som Palma har att erbjuda, men ändå med integritet. Platsen Son Espanyolet var det perfekta valet. Landstycket var i grunden en gammal ruin fylld med skräp. Men platsen var perfekt. Alldeles intill Santa Catalina, där några av de bästa restaurangerna på öarna ligger. Och bara några minuters gångavstånd från havet.

location_red.jpg.6b0745878a8af3f1477befd8e26677a5.jpg
Platsen för studion – alldeles intill Santa Catalina och med några minuters promenad från havet

Planeringen
Vi började rita och skissa på idéer för hur studiokomplexet skulle se ut, ringde vänner som hade byggt studior, och jag tänkte på alla studior jag hade arbetat med tidigare. Vi ville bygga en plats där många människor kunde arbeta på en gång, men fortfarande med integritet. I bilden nedan till vänster är en av våra första grova idéer som senare ändrades fullständigt. Vi träffade snart lokala arkitekter och bland annat den akustiska ingenjören Nick Whitaker från Storbritannien. Efter några veckor gjordes några första ritningar. (Bilden nedan till höger).

BLOGPOST2c.thumb.jpg.e8fe38b9b8bca73f99cbe023395f155b.jpgBLOGPOST3a-1.thumb.jpg.fed9c88f966e67a06ed8271c8ad2757f.jpg
En av de första skisserna, och en av de första riktiga ritningarna

Teamet bakom bygget av studiokomplexet
Innan grävningen började så blev det naturligtvis många möten och beslut om vilka vi skulle arbeta med, och inte minst ansöka om tillstånd. Vi hade tur för vi fann Javier Bethencourt från det lokala byggföretaget Islabau. Lokalarkitekt Gabriel Rechach från RM arquitectura och interiörarkitekterna Marga & Vero från Bornelo. För den akustiska designdelen kontaktade vi Nick Whitaker, som har gjort akustiken för många kända studior runt om i världen.

Screenshot-2019-11-08-at-12_21.12_red_.thumb.jpg.087574db1471f456864fe3a14892160f.jpg

"Dröm-teamet" bakom byggnadskonstruktionen. Från vänster: technical architect Cristobal Ramis, chief architect Gabriel Rechach, acoustic designer Nick Whitaker, chief engineer Javier Bethencourt och interior designer Marga Comas

Utgrävningen
Vi hade en begränsad area och kunde inte bygga mer än två våningar över marken. Men jorden var bra och det fanns inga gränser för hur djupt vi kunde gräva. Så vi började gräva. Vi ville inte bara bygga en studio – vi ville bygga den bästa studio som någonsin byggts.

IMG_5711-1_red.thumb.jpg.6088d38827108a0bd0dc95339a5b7a88.jpgUtgrävningen påbörjas


Fortsättning följer i del 2...

Fredrik Thomander
Palma Music Studios



4 Comments


Recommended Comments

Fantastisk studio med grymt innehåll, som drivs med passion och ligger på magiska Mallis. Grymt jobbat Fredrik och trevligt att komma förbi och få sig en god kaffe och rundtur!

// Johan Ramström

Share this comment


Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Palma Music Studios
      Välkommen till min blogg del 2 om att bygga ett studiokomplex i världsklass på en spansk ö i Medelhavet. Palma Music Studios har sex studior och ett live-rum på tre våningar i hjärtat av Palma på Mallorca. Detta är en blogg av mig, Fredrik Thomander, där jag berättar om studiobygget och mina tips och erfarenheter. Mycket nöje!  (Read in English here)
      Grunden
      När betongväggarna under gatunivå var gjorda, så grävde vi ner tre stålspett i marken, som vi anslöt till kopparvajer runt strukturen. Stålspetten ska utgöra jorden för hela byggnaden. En speciell vätska tillsattes också i hålen för bästa möjliga elektriska jord. Vi sätter luckor inne i byggnaden, så att vi kan återfylla markvätska om jordkvaliteten behöver justeras i framtiden.

      Betong och stål
      Källarstrukturen är klar! De röda stålbalkarna på bilden nedan blir golvet i gatunivå. När golvet sedan var klart började vi bygga den 9 meter höga strukturen ovanför. Det var fantastiskt att se all vår planering bli verklighet.

      De röda stålbalkarna utgör grunden till golvet som är i gatunivå
      Därefter följde åtskilliga veckor som bestod mest av betong, damm, stål och arbetare som svettades under Mallorcas sol. Våren 2017 var mycket intensiv och det var hårt arbete för alla. Men under tiden började vi också planera de roliga sakerna: Utrustning för studior, inredning och möbler. Det var fortfarande massor av beslut som skulle fattas.

      Ljudteamet
      Varje klassisk studio har sitt eget ljud. Väggarna hjälper till att forma musiken till unika inspelningar. Gällande akustiken för Palma Music Studios, så kontaktade vi Nick Whitaker från Storbritannien, som har arbetat med många kända studior runt om i världen. Han är en av världens bästa akustiker, med kunder som Abbey Road, Air Studios, Coldplay, Pink Floyd, Lenny Kravitz och många fler. Och nu har Nick även designat akustiken i Palma Music Studios.

      Nick Whitaker
      Det här är Paul Ward. Han designade alla ljudkopplingar i byggnaden. Hans tidigare verk inkluderar George Martins Air Studios, Richard Bransons The Manor Studios och Paul Allens unika studio på superyachten Octopus.

      Paul Ward
      Medan lyftkranarna satte de sista stålbalkarna för taket på plats, så satt vi och gick igenom jackväxlar och lösningar för de olika studiorummen och jag fick honom att berätta många historier om de stora projekten och artisterna han arbetat med. Han gjorde förresten Annie Lennox hemstudio i Deia, Mallorca för många år sedan.

      Flytande rum och isolering – Mason Industries UK
      Varje rum i byggnaden har sitt eget betonggolv som flyter på ett "Jack-Up"-golvsystem. Väggar och tak kommer att byggas på dessa ”golvöar” för att säkerställa akustisk isolering mellan rummen och buller från gatan.
      Vi vill inte heller att grannarna ska smyglyssna på hitlåtar som produceras i byggnaden... 
      På bilden ser ni de "Jack-Up"-enheter som användes för att lyfta det flytande betonggolvet. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).


      El, och ljudförbindelser i byggnaden
      Vi planerar redan förbindelserna av ljud mellan alla rum. Till och med takterrassen kommer att anslutas för inspelningar under Palma-himlen.

      3D-rendering av hur byggnaden ska se ut. (Klicka/dubbelklicka för störrre bild).
      Våning 1: tre projektstudior, ett sångbås och en större studio, förvaring och ett badrum.
      Våning 2: entré/mottagning/badrum, vår huvudstudio och inspelningsrum med sångbås, gitarrbås och utgång till gatan för lastning.
      Våning 3: Vardagsrum/kök, surroundstudio, trappor till takterrass och entré till balkong i live-rummet.
      Våning 4: Takterrass.
       

      Ström
      Varje våning har sin egen strömpanel för att separera ljudkablar från strömmen till ljus och annat. Tidsbrytare slår på högtalarna sist och stänger av dem först, bara för att förhindra att de går sönder. Olika uttag för brittiska och amerikanska kontakter. Massor av "kräm" för de största förstärkarna. Och kablar. Massor av kablar. När vi utformade Palma Music Studios ville vi skapa flera enskilda zoner för all ström och ljudkablar.
      Varje våning ska kunna ha sin egen strömförsörjning för det team av människor som arbetar där – Tex. ett låtskrivarteam som gör hits på våning ett, ett rockband med producent på våning två, och ett postproduktions-team som redigerar film på våning tre. När arbetet är klart kan de träffas på takterrassen, innan de går ut och njuter av nattlivet i Palma.
       


      Ovan ser ni Paul Wards design till ljudkopplingar mellan studios, samt elcentralerna på de tre våningarna.
      Fortsättning följer i del 3...
      Fredrik Thomander
      Palma Music Studios
    • By Sydhage
      Halloj!
      Är det någon som kan svara på på frågan om man kan använda Ceminwood istället för vanlig 22mm golvspån på ett uppreglat golv? Det ska reglas upp väggar på detta golv. 
      Enligt Swisspearl finns Ceminwood i 20mm som tjockast. Är en skiva CW på 20mm lika bra eller bättre än 22mm golvspån?
    • By Kasper Martinell
      Istället för att se akustik som bra eller dåligt, så kan du se det som olika sätt att förändra ljudet på inspelningen. Jag kommer ta dig igenom några knep som kan vara användbara i akustiska sammanhang.
      Jag gick i förra delen (som du finner här) igenom hur du kan tänka när du väljer instrument och sound för din produktion, samt hur du kan tänka kring frekvensinnehållet och hur det påverkar det musikaliska arrangemanget. I denna del 2, kommer jag att ta upp hur du kan tänka kring akustiken och i det rum du väljer att spela in instrumenten i.
      Akustik är aningen diffust kan jag tycka. Vad är bra eller dålig akustik? Jag tycker att det är bättre att se hur akustiken kompletterar det sound du är ute efter. Istället för att dämpa rummen med en massa akustikpaneler och filtar kan du använda klangen i rummet för att bygga en rymd i produktionen.
      Använd dig av alla rummets alla möjligheter när du jobbar med att hitta ett sound. Det finns oändligt många val du kan göra med akustik som kommer att förändra ljudets karaktär. Kolla exempelsvis på hur geniet Sylvia Massy arbetar med sina inspelningar – hon får fram otroligt häftiga sound och experimenterar på till synes helt ”galna” sätt. Nedan är några exempel på hur du kan jobba med rummet och akustiken.

      1. Välj rum efter materialet i rummet samt rummets storlek
      Det första jag brukar tänka på är: vad för material rummet är byggt av? Jag gillar när golv och väggar är gjorda av trä. Jag tycker att trä resonerar väldigt fint, och det skapar ofta en skön klang i ljudet. Men att spela in i utrymmen med hårda material, som exempelvis sten eller betong kan vara hur häftigt som helst. Jag antar att alla någongång har varit i ett parkeringsgarage? Tänkt dig hur en virveltrumma skulle låta i ett sådant utrymme.
      2. Olika placeringar i rummet
      Gå runt och lyssna i rummet hur instrumentet låter i olika hörn och kanter av utrymmet. Det kan till exempel vara riktigt ballt att placera vissa instrument vid ett fönster för att få väldigt hårda reflektioner. Olika placeringar i rummet kommer att framhäva olika aspekter av instrumentet. Beroende på vad du är ute efter så kan du flytta runt musikern för att hitta vilken del av rummet som låter bäst för ändamålet.
      3. Analogt vått/torrt (wet/dry)
      Istället för att välja ett rum som är väldigt torrt så kan du isolera instrumentet med akustikpaneler och filtar genom att bygga ett litet bås. På detta sättet kan du fortfarande placera mikrofoner i rummet som tar upp mycket efterklang och ”levande” ljud till inspelningen. Detta är ett bra sätt om du vill ha maximal kontroll över ditt wet/dry-sound.
      4. Fånga rummet med reamping
      Reamp innebär att spela upp dina instrument genom en ny förstärkare i någon form. Om du har spelat in ett instrument i ett torrt rum men vill fånga en fin rumskaraktär efteråt så kan du helt enkelt reampa ljudet. Jag har reampat allt från gitarrer, stråkar, trummor, synthar med mera. Ställ en högtalare i rummet och placera ut ett stereopar mikrofoner, gärna lite vinklade ifrån direktljudet för att fånga så mycket reflektionsljud som möjligt. Detta är ett superbra sätt att få en naturlig rumskaraktär till dina inspelningar.
      5. Anpassa källan efter rummet
      Detta låter kanske lite motsägelsefullt när du redan har valt ett sound och ett instrument för din produktion. Men eftersom rummet kommer att påverka instrumentets sound väldigt mycket, så kan detta vara en idé att testa. Det behöver inte vara stora förändringar men att testa olika cymbaler, virveltrummor, olika storlekar på akustiska gitarrer, olika gitarrförstärkare alternativt olika inställningar kan göra att ditt instrument ”gifter sig” ännu bättre i ljudbilden.

      Sista touch innan micken
      När du har valt ut rum samt placering för ditt instrument kan det vara värt att tänka på hur du spelar på instrumentet i relation till hur frekvensåtergivningen speglas i rummet du har valt ut. I ett rum med hårt material framhävs ju exempelvis de höga frekvenserna. Detta blir en fråga om hur du balanserar upp frekvenserna med din spelstil för att få instrumentet att passa in i mixen så bra som möjligt. Lyssna på hur rummet reagerar på instrumentet och vilka frekvensområden som blir framhävande. Testa därefter att spela starkare/svagare, och blanda olika stilar för att hitta sweetspoten för instrumentets ändamål.
      Genom att tänka på akustik på detta sättet istället för om det är ”bra” eller ”dåligt” så öppnas en hel del dörrar till vad du kan göra i din produktion. Det blir också mycket roligare att se akustik som ett kreativt verktyg som går att arbeta med och skapa intressanta sound och bygga produktionens rymd.
      Vad som är bra med att arbeta på detta sättet är också att du får en tydligare bild av musiken och produktionen. Det är lättare att följa vilket håll produktionen drar åt när efterklanger och rumsljud finns med. Produktionsmixen kommer att låta mer sammanhängande och färdig. Och om du inte själv ska mixa låten så har du en chans att välja dina egna reverb och slipper att bli besviken på mix-teknikerns reverb-pluggar.

      Nedan finner du resterande delar i serien "Hitta ditt sound" av Kasper Martinell
      Hitta ditt sound del 1: instrument och ljudkaraktär
      Hitta ditt sound del 3: Rätt mikrofon och rätt placering
      Hitta ditt sound del 4: prylarna som lyfter inspelningen
      Hitta ditt sound del 5: rätt mix för rätt ändamål
    • By Genelec
      Att placera studiomonitorerna rätt är A och O för att få en korrekt ljudåtergivning.

      En studiomonitor ska vara fullt transparent för det ljudmaterial som återges. Den ska inte lägga till, ta bort eller maskera någonting i materialet, detta med minimal påverkan från omgivningen. Det vi hör är summan av våra örons uppfattningsförmåga, högtalarens prestanda och rummets akustik.
      Att välja rätt högtalare
      Genelecs rekommendationer för vilken högtalare du ska välja baseras på avstånd till högtalaren samt önskad ljudtrycksnivå. Till varje högtalare finns även en matchande subwoofer. På Genelecs hemsida finns verktyg som gör det enklare att välja rätt högtalare. Läs mer här.
      Här kommer några tips på hur du hittar rätt lyssningsavstånd och tar reda på den optimala lyssningspositionen:
      Specificera din lyssningsposition
      Dela in rummet i tre lika stora delar: en främre del, mitten och en bakre del. För musikproduktion placerar du dina studiomonitorer i den främre delen. Vinkeln mellan den vänstra och den högra högtalaren ska vara 60 grader. Båda högtalarna ska vara riktade mot lyssningspositionen.

      Rumsresonansen som uppstår mellan rummets ytor kallas stående vågor eller rumsnoder. Det maximala ljudtryck som uppstår av rumsresonansen sker mot plana ytor, därför bör du placera lyssningspositionen minst en meter från någon av väggarna för att undvika att hamna där rumsresonansen är som starkast.

      Mät upp var i rummet mittlinjen går och placera högtalarna symmetriskt på var sin sida om mittlinjen.

      För en typisk setup med två studiomonitorer rekommenderar vi att högtalaren placeras så att dess akustiska axel ligger i höjd med lyssnarens öron, vanligen mellan 1,2 och 1,4 meter över golvet. För att minimera reflektioner från golvet kan högtalaren vid behov placeras högre med en lätt vinkel nedåt.
      För återgivning av ljud i stereo eller flera kanaler rekommenderas dock inte en placering där högtalaren måste lutas nedåt mer än 15 grader. Högtalarna ska alltid vara riktade mot lyssningspositionen. Ju högre upp från golvet högtalarna sitter desto lägre är risken för frekvensgångsstörningar orsakade av reflektion. Dock ska man försöka undvika att placera högtalarna högre än halva rummets höjd eftersom lägre frekvenser även reflekteras i taket.



      Förslag på hur monitorer kan placeras i två olika typer av rum.
      Placering av högtalare och lyssningsposition i rummet
      Ljud reflekteras från väggar, tak och golv. Ljudnivån för lyssnaren ökar när det reflekterade ljudet är i fas med det direkta ljudet. Om rummets ytor inte utformats så att de diffrakterar ljudet kommer det mesta av ljudet att lämna väggen med samma vinkel som det träffade den. Undvik därför att placera högtalarna så att reflektionerna från den närmaste sidoväggen, taket eller golvet träffar lyssningspositionen.

      Utsläckning mot den bakre väggen – högtalarplacering
      För att undvika att ljud dämpas eller försvinner på grund av att det reflekteras mot väggen bakom högtalaren bör du följa de här placeringsråden:
      Den här typen av reflektion uppstår bara vid relativt låga basfrekvenser. För att högtalarens basfrekvensåtergivning inte ska uppfattas som för låg är det viktigt att undvika det här fenomenet. Det gör du genom att placera högtalaren så att det är maximalt 60 centimeter från väggen till högtalarens framsida. Det säkerställer att de låga frekvenserna inte dämpas. Det minsta mellanrummet som krävs för att högtalarens bakre basreflexport ska fungera optimalt är fem centimeter.

      Läs mer om kalibrering och hur ett ej kalibrerat system påverkar din mixning i vår Monitor Setup Guide.
  • Bloggar

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.