Jump to content
Annons
  • Tre knep för att skriva minnesvärd musik

    FREDAGSTIPSET: Du kan sitta på alla studioprylar i världen och behärska allt som tänkas kan inom musikproduktion, men om du inte har bra musik att spela in är allt som bortkastat.

    Jon Rinneby

    ingang_3535376721.jpg.3770d694ea00a8501407870e838b6880.jpg

    En dyr sångmikrofon är totalt meningslös om sångprestationen brister och inte ens de finaste av ljudkort eller högtalare kan magiskt förvandla en medioker låt till något storslaget. Faktum är att (dyra) prylar många gånger kan vara ett hinder, snarare än en tillgång och faktiskt hämma kreativiteten, eftersom mycket av ansvaret då gärna läggs på själva tekniken, grovt generaliserat. Men detta är en helt annan historia.

    Nåväl, självklart är det högst subjektivt gällande vad en bra låt eller bra musik är. Men det finns ändå tre konkreta saker jag vill att du funderar över nästa gång du spelar in.

    Melodin
    En bra melodi leder musiken framåt och gör att den fastnar hos lyssnaren. En bra melodi är minnesvärd, vare sig man vill eller inte. Och det handlar inte om antalet toner, utan hur dessa samspelar och etsar sig fast. Om du fortsätter att tralla på låten långt efter att du slutat spela den, vet du att du är på rätt spår.

    Texten
    Långt ifrån alla lyssnar på texten och många skulle säkert påstå att den är sekundär. Men faktum är att en bra textrad (och det räcker många gånger med bara en) får dig att minnas låten. Du behöver alltså inte sträva efter att skriva världens bästa och mest poetiska text varje gång, utan snarare hitta något som verkligen sätter sig. Om du dessutom får både melodi och text att gå hand i hand är mycket vunnet.

    Överraskningen
    Likt ett Kinderägg är överraskningsmomentet i en minnesvärd låt inte att underskatta. Som de flesta av oss vet följer de flesta låtar ett ganska förutsägbart och beprövat mönster i stil med: Intro, vers, refräng, vers, brygga, refräng. Detta är helt OK. Vad som istället är viktigt är att du vågar bryta av och göra något som får lyssnar att haja till. Det kan röra sig om en speciell effekt på sången under ett visst parti eller att instrumenten plötsligt ”byter plats” - Kanske börjar basen leda melodin, eller körerna bygga ackord i en brygga?

    Tro nu inte att ovanstående är ett recept på en lyckad låt, det krävs naturligtvis långt mycket mer än så och jag skulle kunna skriva hundratals rader om personligt uttryck, kreativa utsvävningar och originalitet och dess påverkan på lyssnaren. Men om du åtminstone har dessa tre punkter under uppsikt nästa gång du skriver och spelar in en låt, så har du garanterat fått i alla fall en ny beundrare…

    Och svårare än så är det faktiskt inte, oavsett vilken genre du håller på med: En melodi som sätter sig, en textrad eller två som fastnar och minst ett överraskningsmoment.

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!


    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

     


    Användarrespons

    Recommended Comments

    Det finns inga kommentarer att visa



    Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

    Du behöver vara medlem för att delta i communityn

    Bli medlem (kostnadsfritt)

    Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

    Bli medlem nu (kostnadsfritt)

    Logga in

    Har du redan en inloggning?
    Logga in här.

    Logga in nu

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Skapa ny...