Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Så får du basen att höras i små högtalare


    Jon Rinneby

    FREDAGSTIPSET: Basen är lika underbar som den är problematisk när det kommer till inspelning, mixning och mastring. En bas som sitter där den ska i mixen ger musiken liv, sväng, värme och en stadig grund att stå på. Men hur får vi egentligen basen att höras i mindre högtalare?

    bass-guitar-913092_1920.thumb.jpg.aa1de24448446d362a37de51f6454719.jpg

    Det första du ska tänka på när det kommer till inspelning och mixning av bas är inte vilka frekvenser som ska höras, utan själva arrangemanget. Om många instrument spelar samma sak i samma oktav uppstår nämligen problem. Instrument ska komplettera varandra, inte konkurrera. Låter det stökigt och grötigt redan i inspelningen blir det garanterat svårare att skapa separation senare i mixstadiet. Den största hemligheten med att mixa bas är dock långt mycket enklare än du kanske tror. Det handlar kort och gott om att sätta volymen i förhållande till övriga instrument. Att hitta balansen. Så innan du ger dig i kast med eq, kompression och annat, se till att sätta volymen. Detta gäller för övrigt alla instrument.

    Men små högtalare då?
    Basen har, precis som många andra instrument, mycket energi i det lägre mellanregistret (250-500 Hz) - inte bara bara runt 60-250 Hz som många kanske tror. När vi talar om att mixen låter otydlig eller att basen inte hörs, är det ofta just i det lägre mellanregistret som det finns en överrepresentation av energi. Bärbara datorer, mobiltelefoner, surfplattor och basfattiga högtalare har som regel inte särskilt mycket information under 150-250 Hz. Det vill säga där mycket av basens lägre energi sitter. Vi behöver därför kika lite längre upp för att få basen att poppa fram i dessa lyssningssystem.

    Ett tillvägagångssätt är att spela in basen så som du vill att den ska låta (hela tiden med arrangemanget i åtanke) för att sedan svepa i området 250-1000 Hz med en equalizer. Lyssna efter var basen låter som mest i förhållande till övriga instrument. Du söker alltså efter tonen, kärnan, knorren - basens karaktär, inte det basiga ljudet. Själv brukar jag hamna någonstans mellan 400 och 700 Hz, men det är min personliga smak. Nu kan du backa övriga dominanta instrument i detta område, exempelvis virveltrumma, gitarrer, klaviatur och kör. Slutligen boostar du basen i samma frekvensområde för att göra skillnaden än mer markant. Om detta mot förmodan inte skulle räcka är det dags för lite magi.

    bas_eq.png.6bd7c2560dcc520b25968ffbc5c05d97.png
    Bilden visar en standardinställning för bas, om vi ska tillåta oss att tala om en sådan.

    Trollerilådan
    1. Duplicera baskanalen så att du har två identiska spår och muta originalspåret.

    2. På det kopierade spåret lägger du en equalizer och skär bort all botten under 300 Hz och all topp över 2000 Hz. Observera att detta bara är riktmärken och inga frekvenser huggna i sten.

    3. Boosta sedan området där basen hörs som mest. 5-10 dB brukar göra susen.

    4. Lägg på någon form av hörbar distorsion och eventuellt hård kompression (smaksak). Varför distorsion kanske du undrar? Distorsion lägger till övertoner, vilket gör att basen hörs tydligare. Gratispluggen IVGI från Klanghelm är ett utmärkt exempel.

    5. Dra sedan ner volymen helt på det kopierade spåret och spela upp originalbasen tillsammans med övrig mix. Nu blandar du försiktigt in effektkanalen tills basen hörs tydligare, gärna medans du spelar upp mixen genom lite sämre lyssning och vips så har du en tydligare bas i små högtalare.

    bas_trolleri.png.293bd29d7a2f42b29c924c5464ba28e0.pngEffektkanalen som blandas med originalspåret, för att öka på tydligheten än mer.

    Det finns naturligtvis hundra och åter hundra andra sätt att jobba på när det kommer till mixning av bas, men detta har i alla fall hjälp mig åtskilliga gånger. Lycka till!

    Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!
     

    Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.

     

    • Gilla 3
    • Haha 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Samplingar… Bara ordet avskräcker säkert många. Kanske tänker du på billiga Casio-synthar från 80-talet? Eller varför 90-talets iöronfallande hip hop som spred sig över världen likt en löpeld?

      Oavsett vilka dina preferenser är så står en sak klar, samplingarna kom för att stanna.
      Casio SK-1 från 1985 må se ut som en leksak, men faktum är att den använts av artister som Fatboy Slim, Beck, Autechre, Portishead, Bloodhound Gang, Nine Inch Nails, Incubus och Blur.
      I sin allra renaste form är en sampling en digital ljudinspelning som spelas upp igen och återanvänds. Det kan röra sig om trumloopar, en fyra takters gitarrslinga eller ett sångparti. Fenomenet utvecklades dock redan under 60-talet, genom att man då manipulerade rullband eller vinylspelare.
      Idag ska jag dock tipsa om hur du kan krydda ditt redan inspelade material, ditt befintliga samlingsbibliotek eller dina trötta midi-instrument. Föreställ dig att du har en baskagge som låter ”ok” men inte mer. Genast sträcker du dig efter equalizer, en kompressor, en transient designer eller något annat för att rätta till problemet. Detta är naturligtvis inte fel, men det finns en annan väg att gå. Nämligen att använda samplingar. Men samplingar som du själv skapar! Det kan till exempel vara ljudet av en PET-flaska, en soffa, en cykelkedja, eller varför inte dunsen av en basketboll i en tom gymnastiksal? Ta sedan något av dessa ljud och se vad som händer om du blandar dem med originalljudet. Kontentan är att mixa samplingar med befintliga ljud, för att ge dem en ny unik dimension som i sin tur gör just ditt sound mer personligt. Och det bästa av allt? Du behöver inget speciellt program eller avancerad utrustning för att lyckas, bara viljan och gnutta fantasi.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: I takt med att våren gör sitt intåg är det dags att blomma ut i studion och sätta lite färg på tillvaron. Och vad bättre än lite nya digitala ljudförvrängare eller varför inte en ny spännande hårdvara? Samtliga pluggar fungerar till både PC och Mac.

      Sknote DolA

      Det klassiska "hemliga tricket" för att öppna upp och få enskilda instrument eller hela mixar att andas och kännas mer levande. Ett perfekt sällskap i grått och trist aprilväder. Pris 360 kr.
      Airwindows TubeDesk
       

      Kush Audio Omega 458A

      Lite skit under naglarna har aldrig skadat och speciellt inte när det låter så här bra. Med Omega 458A tuffar du till de mest trötta av instrument och mixar. Pris: 260 kr.
      Sly-Fi Kaya

      När inget annat fungerar så sträcker du dig efter Kaya. En sannerligen unik plugin med fet botten och sumpig distortion. Otroligt analog känsla. Pris: 710 kr.
      Waves Abbey Road Vinyl

      Emulering av Abbey Roads specialbyggda vinylgraverare. Mängder av inställningar för att få mixen att låta som förr. Pris: 2 200 kr.
      Blackrooser VHL-3C

      Avskalad variant av välkända Pultec EQP-1A. En välkommen räddare i nöden med perfekt vintagekänsla. Pris: Gratis.
      XLN Audio RC-20 Retro Color

      En sandlåda med oändliga ljudmöjligheter. Allt från försiktig distortion till spritt språngande galna effekter som garanterat livar upp stämningen. Studio har testat produkten här. Pris 765 kr.
      Audiothing Outer Space

      En trogen emulering av det omåttligt populära delayet från 70-talet. Som grädde på moset erbjuds tre olika lägen: Original, Modern, Old. Pris 470 kr.
      Zulu


      Avslutningsvis ett hårt dual mono/stereo-paket från Handsome Audio: Världens första passiva och analoga rullbandssimulator, inspirerad av Ampex 456. Pris: 6 700 kr.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Reverb… Denna fantastiska effekt som det skrivits avhandlingar om och som, då det används rätt, placerar lyssnaren i tre dimensioner och ger musiken liv och rörelse.

      Men reverb är också en riktig problemskapare, speciellt när det missbrukas. Grötiga mixar, mixar som låter amatörmässiga eller varför inte mixar som saknar fokus, kan alla vara resultat av reverb som inte utnyttjats på rätt sätt. Med anledning av detta viger jag därför dagens tips till hur du kan jobba smartare med rumsklanger.
      Spara på krutet
      Det kanske vanligaste problemet är att använda för mycket reverb. Det är naturligtvis frestande att lägga reverb på allt, men för att något ska låta blött, så måste något annat vara torrt. Det handlar helt enkelt om kontraster, precis som när du jobbar med equalizern och olika instrument. Om du vill ha ett stort sound så räcker det många gånger med att bara två eller tre element i mixen har ett lite längre reverb. Detta ger ofta mer än tillräckligt med djup, samtidigt som det inte låter kyrka (om det nu inte är det du är ute efter). Det slitna uttrycket ”mer är mindre” är väl värt att påminna sig om här.
      Botten och toppen
      Reverb mår bäst i mellanregistret, där våra öron är som mest känsliga. Det är därför (nästan) alltid en god idé att skära bort både botten och toppen. Jag brukar lägga en equalizer före varje reverb och skära vid 300 Hz respektive 6000 Hz. Vad detta gör, förutom att lämna plats i basen och den väsande diskanten, är att lyfta fram reverbet där det är som mest tydligt och gör nytta. Om du upplever att dina reverb låter ”kalla” kan du sänka lite runt 2000 Hz, -3dB brukar räcka.
      Kort är också vått
      Du har säkert hört uttrycket ”placera instrumentet i ett rum” - Men vad är det egentligen som menas? Kort och gott handlar det om att trolla fram illusionen av att den som spelar faktiskt befinner sig i ett rum i tre dimensioner och inte två. Ett rum med djup. Låt mig utveckla: När du spelar in exempelvis sång, gitarr, eller vad det nu må vara, så använder du i regel bara en mikrofon per instrument och spelar då alltså in i mono. Detta kan liknas vid att du ritar på ett papper i två dimensioner, det är helt enkelt platt. Detta behöver inte alls vara något dåligt och ibland är det precis denna torra effekt du vill åt. Men om du slänger på ett kortare reverb, under bit under 1 sekund, så får du genast känslan av att instrumentet är inspelad med fler mikrofoner, utplacerade på olika ställen i rummet - Du hör i tre dimensioner. Men precis som med långa reverb är det viktigt att inte gå till överdrift. Jag brukar tänka som så att rumsreverbets uppgift är att fylla ut ”tomrummet”. Det vill säga den korta svans som uppstår där det annars vore helt tyst.
      Pre-delay är viktigt
      Pre-day är tiden det tar för att reverbet att höras. Ju längre pre-delay, ju längre tid är grundljudet obehandlat innan själva reverbet hörs, en liten försening så att säga. Detta kan vi utnyttja till vår fördel om vi tillexempel vill ha ett stort reverb på leadsången, men samtidigt få den att kännas långt fram. Detta eftersom vår hjärna med hjälp av pre-delay då separerar de två ljuden från varandra, istället för att sammansmälta dessa. Testa att experimentera med pre-delay på mellan 50 och 80ms.
      Delay
      Reverb är inte alltid det självklara valet för att skapa djup. Fördelen med att istället använda ett delay är att detta tar upp betydligt mindre plats i mixen, samtidigt som själva effekten förblir i stort sätt den samma. Att sträcka sig efter delay när du jobbar med snabbare låtar, där det inte finns mycket utrymme för reverben att klinga ut, är därför en mycket god idé. Jag brukar tänka lite som så att: Långsamma låtar = Långa reverb (om låten kräver det). Snabba låtar = Korta reverb och delay och då gärna så kallade slap-back delay.
      Bra reverb att spana in
      TAL-Reverb-2. Gratis Valhalla VintageVerb. 450 kr Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.