Jump to content
  • Persisk elektronisk musik och ljuddesign med Arash Pandi

    MÅNDAGSINTERVJUN: Arash Pandi berättar om hur han skapar elektronisk musik baserad på klassiska iranska skalor, teknik han använder för ljuddesign, och hur han hittade sitt musikaliska uttryck efter en kulturell och spirituell krasch.


    Lotta Fahlén

    3_arash_pandi_red.thumb.jpg.397e6ceca6a5f68bdcfaca8e949b62f6.jpgFoto: Cristina Marx.

    Arash Pandi är Köpenhamnsbaserad elektronisk musiker, ljuddesigner och lärare från Rasht i norra Iran. Han är aktuell med albumet Exotic Paradox där han med egenprogrammerade system vävt samman klassiska iranska skalor med ljudsyntes till sin unika form av ‘persisk elektonisk musik.

    Kan du berätta lite om din musikaliska resa?

    – Absolut! När jag var barn lärde jag mig det iranska slagverksinstrumentet Tonbak för att sedan ta gitarrlektioner och spela Nirvana-, Radiohead- och Pink Floyd-covers i olika band. Jag studerade till elingenjör när jag var nitton med förhoppningen att närma mig elektronisk musik, men då utbildningen inte gav så mycket som jag önskade började på egen hand läsa på om elektronisk musik, inspelning, mixning och mastering.

    – När jag 2013 flyttade till Danmark för att studera ljuddesign på Sonic College växte mitt soloprojekt fram. Jag minns att det var en tid då jag kände mig väldigt tom inombords. Jag uppskattade musiken som mina klasskompisar skapade, beundrade deras talang och kreativitet, men själv blev jag inte tillfredsställd när jag försökte skapa musik med de verktyg de använde - det var alltid något som saknades. Samtidigt kraschade jag kulturellt och spirituellt. Det var under den här tiden framväxt av extrema halvmilitära islamistiska grupper, såsom ISIS, och den så kallade “flyktingkrisen” i Europa. Bilden som människor fick av muslimer och mellanöstern kände jag inte igen - det var så långt ifrån vad jag visste, hur jag växt upp och den jag var. Det övertygade mig att vända mig till mina rötter och jag började lära mig mer om iransk musik.

    – Det fanns ganska mycket musik som var ett försök till “mixed culture music”, någon typ av fusion, där syntar eller västerländska instrument blandades med traditionella instrument eller traditionell sång. Men jag ville gå till roten av musikaliteten, skalorna och teknikerna som används i iransk musik och väva samman dess koncept med elektronisk musik.

    2.arash_pandi_live_pa_alice_i_kopenhamn_red.thumb.jpg.fe8ea2835469ffbb1d767000b2fa9a1e.jpgArash Pandi live på ALICE i Köpenhamn. Foto: Matthias Grandjean.

    Ditt album Exotic Paradox är ett resultat av den här sammanvävningen. Hur gick du tillväga för att skriva det här albumet?

    – Det har varit en lång process. 2016 gjorde jag en enkel melodi med FM-syntes uppbyggd på en av de populäraste skalorna i iransk musik och det visade sig fungera väldigt bra. När jag hörde det distortade och krispiga syntljudet spela en melodi som ofast spelas av klassiska iranska instrument tyckte jag det lät nytt och spännande. Då visste jag att det var det här jag skulle fortsätta att experimentera med - att skapa elektronisk musik baserad på iranska mikrotonala skalor, som alltså innehåller tonsprång mindre än halvtonsprånget. Alla låttitlar på albumet är namn av olika dastgāh, alltså skalor, i det iranska musiksystemet.

    – För att komma åt mikrotonalitet i det iranska musiksystemet använde jag mig av två olika metoder. En av dem är ett program som jag programmerade i Max/Msp, där jag gjorde fixerade modulationer av pitch-bend för att komma åt toner i de olika skalorna. Arbetsflödet fungerade som så att jag skickade MIDI-noter till Max/Msp, antingen med en MIDI-kontroller eller någon form av sequencer, och sedan skickade Max/Msp tillbaka en annan MIDI-not in i Ableton Live där jag sedan gjorde all ljuddesign och själva kompositionen.  Låtarna Shur, Bayat Isfahan och Chargah är gjorda på det här sättet.

    – För den andra metoden använde jag mig av programmet Chuck som är ett kodningsprogram för ljud och musik. I Chuck kunde jag enkelt använda “flytande nummer” som MIDI-noter och göra mikro-stämningar av tonerna. Exempelvis i en skala där tonen C skulle låta en halvton eller en fjärdedel av en halvton högre eller lägre, kunde jag skriva 60.5 eller 59.5 för att stämma den rätt. Det gjorde det möjligt för mig att ta fram de toner som en iransk kompositör skrivit i sina noter för att sedan leka runt med timingen, tonhöjden och ljuddesignen. Chuck har också ett speciellt sätt att jobba med tid vilket gör det väldigt kul och lätt att skapa olika algoritmer med olika tidsinställningar och sedan applicera olika modulation på dem. Det här hörs bland annat i slutet av låtarna Dashti och i mitten av Dogah.

    Vilka andra verktyg utöver Max/Msp och Chuck skulle du säga är viktigast för ditt arbete?

    – Jag skulle nog säga Ableton Live eftersom det är en så otroligt mångsidig DAW och du kan designa din setup hur enkel eller komplex som helst. Sedan använder jag en Korg Kaoss pad, både för att skriva musik och för livespelningar, som jag gillar väldigt mycket då den är begränsad med bara 4 olika ljudbanker. Jag använder mig inte av plugins så ofta men när jag gör det är det plugins från NA, Eventbride, Soundtoys och N2O och så använder jag Izotope för att mastra musik.

    – För tillfället experimenterar jag även med två iranska instrument; Daf som är en ramtrumma och Tanbour som är ett gammalt kurdiskt stränginstrument.

    Har du några tekniker du ofta använder där du designar ljud?

    – Hum, jo jag jobbar väldigt mycket med lager. En teknik jag använder är att jag tar samma del av ett ljud, exempelvis 2 gitarrackord, och skapar flera olika kanaler med ljudet. Sedan justerar jag varje kanal genom att lägga på olika reverb och delay, komprimera och distorta, ändra tonhöjd och så vidare för att sedan panorerar ut dem. Sedan sänker jag volymen på alla kanalerna och drar sedan sakta upp varje kanal tills jag hittar en kombination som jag tycker om. Jag tycker det är ett bra sätt att se om ljudet behöver några effekter eller inte, och om ja - vilken typ av effekt. Jag tycker också mycket om att sampla olika ljud och skapa rytmer av dem med min Kaoss Pad.

    Vad händer för dig nu i den närmsta framtiden?

    – Just nu har jag praktik på en gård i Danmark då jag studerar ekologiskt jordbruk. Utöver det jobbar jag på en elektronisk komposition med Daf och Tanbour på uppdrag av Museum of Impossible Forms i Helsingfors. Jag kommer också spela en multikanals konsert på Lydfelter i Köpenhamn den 23 januari.

    Länkar:
    Hemsida
    Bandcamp
    Max/Msp
    ChucK
    Kaoss Pad

    Livespelning i Tehran:


    Arash Pandi på Spotify:


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • lathund_puff_spalt.jpg
    Nu på studio.se:
    Lathund för låtskrivare (e-bok)

    Eva Hillereds låtskrivarbibel är släppt i ny upplaga och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik, där du också kan läsa mer om den.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      Foto: Elin Franzén
      Andreas Tilliander är electronica-producent och radioprogramledare som ger ut musik i rask takt, både under eget namn och under alias så som TM404 och Mokira. Han driver skivbolaget Repeatle och spelar live tillsammans med artisten Familjen.
      Kan du berätta om hur ditt intresse för elektronisk musik och syntar väcktes?
      – Intresset väcktes väldigt tidigt. Många barn födda i slutet av sjuttiotalet kanske hittade till musiken genom artister som Madonna, Michael Jackson och Prince, men i mitt fall var jag tämligen ointresserad av musik innan jag hittade Depeche Mode. Det är väl något av en klyscha att dra till med Depeche Mode och jag skulle gärna undvika det om det inte vore helt sant. Jag blev fullkomligt överkörd av dem när jag hörde Music for the Masses. Därefter var steget inte långt till liknande musik som Kraftwerk, Nitzer Ebb och DAF.
      – Under tidigt tonår var jag verkligen syntare med konstig frisyr och svarta kläder. Sedan kom Aphex Twins låt On och allt förändrades igen. Vadå? Man behöver inte sjunga på sina låtar? Eftersom jag alltid varit en värdelös sångare men en skaplig ljudmakare med en hyfsad musikalisk vision blev detta min räddning. Ett par år senare hörde jag Panasonic och förstod att man inte ens behöver ha några melodier för att skapa fantastisk musik och ljudkonst.
      Hur brukar din skapandeprocess se ut?
      – För det mesta jobbar jag mot ett specifikt mål. Oftast är det inför en livespelning. Det blir liksom mer direkt då, att jag vet att det jag bygger på idag, det kommer jag framföra på en konsert eller klubb redan imorgon. Det om något sätter ordentlig fart på idéerna hos mig. Visserligen tillhör jag de där stackarna som knappast har något intresse för annat än ljudbilder och musikaliska problemlösningar så jag jobbar ständigt på någon låt, men det är något speciellt med att ha en deadline ändå. Hade jag inte behövt presentera min musik i olika sammanhang; skivor eller konserter, då hade jag nog haft väldigt lätt att stanna upp där så som så många andra också verkar fastna, att bara nöja sig med några takters musik och sedan stänga ner projektet när dagen är slut. Det är alldeles för kul att skapa musik så det blir ofta så att jag liksom lever och andas med ett stycke musik jag jobbar på.
      Mokira (Andreas Tilliander)
      – Väldigt ofta har jag skruvat fram det jag vill och bara låter de olika sequencerlådorna stå och puttra i studion. Jag går runt till de olika syntarna och ändrar lite småsaker och lyssnar på samma loop i flera timmar. Det är något vemodigt med att spela in låten. Så fort en låt är inspelad är den död, den slutar att utvecklas och dess form är inte längre påverkbar. Den blir till något jag gjort, något förgängligt och inte något jag lever med. Det är lite det som jag förundras över när jag läser och hör andra tala om musikproduktion – ”Ingen kommer höra i en mix om du har samplat en 909 eller om du kör med originalet”. Som om bara slutresultatet är det viktiga med att arbeta med musik. En till trött klyscha kanske men resan är verkligen målet. Hade jag bara varit resultatinriktad hade jag inte gått runt en hel dag i strumplästen och rört runt då och då i min ljudgryta.
      Hur går det till när du skruvar fram nya ljud?
      – Ljudmakeriet hör till 100% ihop med komponerandet och producerandet hos mig. Ljuden är lika viktiga, eller troligtvis ännu viktigare, än noter och melodier. Jag är inte vidare musikalisk egentligen, men jag har mycket idéer och tankar kring ljudproduktion.
      I mars släppte du albumet Case Studies For Buchla, hur kom albumet till?
      – Mitt bästa tips för att färdigställa musik är att ha en deadline för något helt annat. Så var det när jag började spela in musik som senare blev debuten för mitt alias TM404 där jag uteslutande spelade in med Rolands olika nittonhundraåttiotalsinstrument. Precis likadant gick det till när Case Studies realiserades. Jag hade inte en tanke på att göra ett album. Jag hade inte en aning om vad jag höll på med. Egentligen borde jag ha färdigställt andra saker i studion, men så stod det där Buchla-systemet och bara blängde på mig. Jag hade knappt rört det på sex månader och började försiktigt med att stämma alla oscillatorerna. När det var gjort ville jag utforska någon modul jag skaffat och inte hunnit testa. Plötsligt hade en vecka passerat och ett album tagit form. Hade jag istället satt mig ner och planerat en skiva och hur den skulle låta, då hade det inte blivit något.
      – Det finns något skrämmande med att gå till studion en måndag morgon, sätta sig i en studio där man lagt den mesta av inkomsten i tjugo år och tänka att ”nu jävlar ska jag få till något alldeles extra”. Den mesta musiken jag skapat har jag gjort när jag mest vill testa en idé för min egen skull. Därför har jag också hundratals timmar med outgivet material. Kanske något att rota fram om trettio år när hörseln är förstörd, ekonomin i botten och pensionen obefintlig – då ska jag casha in på alla månader i studion som inte resulterat i skivor eller turnéer.
      Om du skulle välja en favoritsynt genom tiderna, vilka skulle du välja?
      – Den mest uppenbara och den som de flesta nog har förknippat mig med de senaste tio åren eller så är förstås Roland TB303. En extremt begränsad synt som är tänkt att agera baskomp när du spelar gitarr eller orgel. Svårprogrammerad, men det är sällan jag blir besviken på vad som kommer ut ur högtalarna. Visst, det händer att jag stoppar undan min 303:a i något halvår och fokuserar på helt andra instrument, men varje gång jag drar ut byrålådan och tittar till den lilla silverlådan, då är kärleken ömsesidig igen. I det senaste Elektroniskt i P2 pratar jag faktiskt om den där kärleken till Roland TB-303. Den är evig.
      Vad är du aktuell med framöver? 
      – För tillfället står allt still förstås på grund av Corona. Denna veckan skulle jag varit i Lyon, nästa i Riga. Förhoppningsvis finns det tillfällen att ta igen de flesta förlorade spelningarna framöver. På skivfronten kommer 2020 bli ett väldigt spännande år i min diskografi. TM404 släpper sitt tredje album. Mitt projekt Innerst Inne som jag har med min barndomsvän Familjen-Johan släpper vi äntligen debutalbum efter flera år med skivbolagsstrul. Den första november är det exakt tjugo år sedan jag debuterade under artistnamnet Mokira på skivbolaget Raster-Noton. Skivan Cliphop som släpptes då kommer återutges och denna gången på vinyl. Hurra!
      Länkar:
      Elektroniskt i P2
      Om Andreas Tilliander på Wikipedia
       
      Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By bruchterion
      Tung och fet. Oklart vilken genre.
       
      Mix-tips uppskattas!
    • Guest Explendidos
      By Guest Explendidos
      Hei, mitt navn er Thomas Ewel fra Norge, som er vel som dom flesta her...elsker musikk og lage ideer på låter i flere sjangere. Samarbeider med andre artister over hele verden via Kompoz.com, der jeg har artistnavnet Explendidos.
      Mye av det jeg lager er electronica, men liker å jobbe med andre stilarter også.
      Jeg har hatt musikk som hobby i mange år, men det er først i de siste par årene jeg kjøpte meg litt utstyr fordi musikken ble mer og mer i mitt liv. Selv om jeg er en amatör innen musikken...så liker jeg hva jeg gjør. Er ikke alltid så flink til å bli helt ferdig med en produksjon av og til, men noen har jeg fått til 🙂
      Noen av låtene er blitt spilt på radio i USA og England, og jeg har også vært med i den norske melodifestivalen som kompositör. Jeg legger ut all musikken min på nesten alle de kjente musikk-sidene. Har ikke så mange fans der, men jeg har ikke gjort så mye for det.
      Men uansett, så får jeg tilbud om å være med på andre projekter, samt at jeg har hatt/har vokalister i mitt hjemme-studio også.
      Jeg selv har akkurat gått tom for ideer, så jeg ser etter låtskrivare og vokalister som har noe hjemme-utstyr for vokalopptak og som ønsker ett samarbeid online for deres produksjon. Så det er bare å sende meg mail til thomas@ewel.no, så skal jeg se om det er noe for meg å jobbe med 🙂.
      Du finner mer informasjon om meg på min egen web side: www.ewel.no
      Tusen Takk 🙂
    • By ProjectD
      Ny låt från ProjectD. Denna med en spännande Theremini från Moog. Se nu till att "like", "share" och allt vad det heter... ja om ni gillar den förståss .
       
      Ta också en titt på: https://soundcloud.com/projectd-2 för mer musik.
    • By Satory
      En första version - ge mig input!
       
      Den här låten är lite speciell eftersom den innehåller sju olika tonarter och inte bygger på markeringar av andra och fjärde takten. Ge input på hur ni tycker att jag bör göra för att ett bra arrangemang och mix!
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff.jpg
    Nu på studio.se:
    Bästa liveljudet för sång och elbas

    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik.

    Till butiken >

×
×
  • Create New...