Jump to content

  • Persisk elektronisk musik och ljuddesign med Arash Pandi

    MÅNDAGSINTERVJUN: Arash Pandi berättar om hur han skapar elektronisk musik baserad på klassiska iranska skalor, teknik han använder för ljuddesign, och hur han hittade sitt musikaliska uttryck efter en kulturell och spirituell krasch.

    Lotta Fahlén

    3_arash_pandi_red.thumb.jpg.397e6ceca6a5f68bdcfaca8e949b62f6.jpgFoto: Cristina Marx.

    Arash Pandi är Köpenhamnsbaserad elektronisk musiker, ljuddesigner och lärare från Rasht i norra Iran. Han är aktuell med albumet Exotic Paradox där han med egenprogrammerade system vävt samman klassiska iranska skalor med ljudsyntes till sin unika form av ‘persisk elektonisk musik.

    Kan du berätta lite om din musikaliska resa?

    – Absolut! När jag var barn lärde jag mig det iranska slagverksinstrumentet Tonbak för att sedan ta gitarrlektioner och spela Nirvana-, Radiohead- och Pink Floyd-covers i olika band. Jag studerade till elingenjör när jag var nitton med förhoppningen att närma mig elektronisk musik, men då utbildningen inte gav så mycket som jag önskade började på egen hand läsa på om elektronisk musik, inspelning, mixning och mastering.

    – När jag 2013 flyttade till Danmark för att studera ljuddesign på Sonic College växte mitt soloprojekt fram. Jag minns att det var en tid då jag kände mig väldigt tom inombords. Jag uppskattade musiken som mina klasskompisar skapade, beundrade deras talang och kreativitet, men själv blev jag inte tillfredsställd när jag försökte skapa musik med de verktyg de använde - det var alltid något som saknades. Samtidigt kraschade jag kulturellt och spirituellt. Det var under den här tiden framväxt av extrema halvmilitära islamistiska grupper, såsom ISIS, och den så kallade “flyktingkrisen” i Europa. Bilden som människor fick av muslimer och mellanöstern kände jag inte igen - det var så långt ifrån vad jag visste, hur jag växt upp och den jag var. Det övertygade mig att vända mig till mina rötter och jag började lära mig mer om iransk musik.

    – Det fanns ganska mycket musik som var ett försök till “mixed culture music”, någon typ av fusion, där syntar eller västerländska instrument blandades med traditionella instrument eller traditionell sång. Men jag ville gå till roten av musikaliteten, skalorna och teknikerna som används i iransk musik och väva samman dess koncept med elektronisk musik.

    2.arash_pandi_live_pa_alice_i_kopenhamn_red.thumb.jpg.fe8ea2835469ffbb1d767000b2fa9a1e.jpgArash Pandi live på ALICE i Köpenhamn. Foto: Matthias Grandjean.

    Ditt album Exotic Paradox är ett resultat av den här sammanvävningen. Hur gick du tillväga för att skriva det här albumet?

    – Det har varit en lång process. 2016 gjorde jag en enkel melodi med FM-syntes uppbyggd på en av de populäraste skalorna i iransk musik och det visade sig fungera väldigt bra. När jag hörde det distortade och krispiga syntljudet spela en melodi som ofast spelas av klassiska iranska instrument tyckte jag det lät nytt och spännande. Då visste jag att det var det här jag skulle fortsätta att experimentera med - att skapa elektronisk musik baserad på iranska mikrotonala skalor, som alltså innehåller tonsprång mindre än halvtonsprånget. Alla låttitlar på albumet är namn av olika dastgāh, alltså skalor, i det iranska musiksystemet.

    – För att komma åt mikrotonalitet i det iranska musiksystemet använde jag mig av två olika metoder. En av dem är ett program som jag programmerade i Max/Msp, där jag gjorde fixerade modulationer av pitch-bend för att komma åt toner i de olika skalorna. Arbetsflödet fungerade som så att jag skickade MIDI-noter till Max/Msp, antingen med en MIDI-kontroller eller någon form av sequencer, och sedan skickade Max/Msp tillbaka en annan MIDI-not in i Ableton Live där jag sedan gjorde all ljuddesign och själva kompositionen.  Låtarna Shur, Bayat Isfahan och Chargah är gjorda på det här sättet.

    – För den andra metoden använde jag mig av programmet Chuck som är ett kodningsprogram för ljud och musik. I Chuck kunde jag enkelt använda “flytande nummer” som MIDI-noter och göra mikro-stämningar av tonerna. Exempelvis i en skala där tonen C skulle låta en halvton eller en fjärdedel av en halvton högre eller lägre, kunde jag skriva 60.5 eller 59.5 för att stämma den rätt. Det gjorde det möjligt för mig att ta fram de toner som en iransk kompositör skrivit i sina noter för att sedan leka runt med timingen, tonhöjden och ljuddesignen. Chuck har också ett speciellt sätt att jobba med tid vilket gör det väldigt kul och lätt att skapa olika algoritmer med olika tidsinställningar och sedan applicera olika modulation på dem. Det här hörs bland annat i slutet av låtarna Dashti och i mitten av Dogah.

    Vilka andra verktyg utöver Max/Msp och Chuck skulle du säga är viktigast för ditt arbete?

    – Jag skulle nog säga Ableton Live eftersom det är en så otroligt mångsidig DAW och du kan designa din setup hur enkel eller komplex som helst. Sedan använder jag en Korg Kaoss pad, både för att skriva musik och för livespelningar, som jag gillar väldigt mycket då den är begränsad med bara 4 olika ljudbanker. Jag använder mig inte av plugins så ofta men när jag gör det är det plugins från NA, Eventbride, Soundtoys och N2O och så använder jag Izotope för att mastra musik.

    – För tillfället experimenterar jag även med två iranska instrument; Daf som är en ramtrumma och Tanbour som är ett gammalt kurdiskt stränginstrument.

    Har du några tekniker du ofta använder där du designar ljud?

    – Hum, jo jag jobbar väldigt mycket med lager. En teknik jag använder är att jag tar samma del av ett ljud, exempelvis 2 gitarrackord, och skapar flera olika kanaler med ljudet. Sedan justerar jag varje kanal genom att lägga på olika reverb och delay, komprimera och distorta, ändra tonhöjd och så vidare för att sedan panorerar ut dem. Sedan sänker jag volymen på alla kanalerna och drar sedan sakta upp varje kanal tills jag hittar en kombination som jag tycker om. Jag tycker det är ett bra sätt att se om ljudet behöver några effekter eller inte, och om ja - vilken typ av effekt. Jag tycker också mycket om att sampla olika ljud och skapa rytmer av dem med min Kaoss Pad.

    Vad händer för dig nu i den närmsta framtiden?

    – Just nu har jag praktik på en gård i Danmark då jag studerar ekologiskt jordbruk. Utöver det jobbar jag på en elektronisk komposition med Daf och Tanbour på uppdrag av Museum of Impossible Forms i Helsingfors. Jag kommer också spela en multikanals konsert på Lydfelter i Köpenhamn den 23 januari.

    Länkar:
    Hemsida
    Bandcamp
    Max/Msp
    ChucK
    Kaoss Pad

    Livespelning i Tehran:


    Arash Pandi på Spotify:


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...