Jump to content

  • Att skapa musik till tv-serier med Irya Gmeyner

    MÅNDAGSINTERVJUN: Filmkompositören Irya Gmeyner delar med sig av hur hon komponerar musik för film och serier, att låta musiken vara en del av helheten snarare än ett komplement, och om flera spännande musiksläpp framöver.

    Lotta Fahlén

    irya-gmeyner-photo-by-christian-gustavsson_puff.thumb.jpg.385e82d415b4af74c3caf89e3d123409.jpgIrya Gmeyner. Foto: Christian Gustavsson.

    Irya Gmeyner är filmkompositör, låtskrivare och producent som under de senaste åren haft fullt upp med att komponera för film, skriva ny musik under soloprojketet April Snow och flera spännande samarbeten med artister som Ane Brun, Mapei och Joy. Nu är hon aktuell med musiken till TV-serien Tunna blå linjen som redan uppmärksammats och rosats i media. 

    Du har tillsammans med Martin Hederos skrivit soundtracket till SVTs dramaserie Tunna blå linjen, vad ledde fram till det här uppdraget?
    Vårt samarbete inleddes när vi skrev musiken till SVT dramaserie Systrar 1968. Det funkar så himla bra och var ett väldigt roligt samarbete. Med Systrar 1968 ville vi få in en lekfull livekänsla med 60-tals doft, där vi spelade in större delen av musiken live i Studio Rymden. Vi fick mersmak av att skriva ihop och var sugna på att skriva något mer nutida, så när vi fick frågan om att göra musiken till Tunna blå linjen som utspelar sig i Malmö i nutid så var svaret JA!

    Hur går du tillväga för att lyckas fånga manusförfattarens eller regissörens vision med din musik?
    Jag börjar alltid med att läsa manuset för att få en känsla för berättelsen, energin och vilket mood serien eller filmen har. Nästa steg är att förstå och förstärka regissörens vision och idéer och utifrån det jobbar Martin och jag med att skriva och spela in skisser på teman och moods som regissören och kreativa teamet får höra och ge feedback på. Och utifrån feedbacken fortsätter vi att utveckla musiken och gå djupare in i processen ju mer serien tar form.

    irya-gmeyner-photo-by-beatrice-lundborg_artikel.thumb.jpg.fd954d07a7ea7d4e9192c0a97c68444f.jpgIrya Gmeyner. Foto: Beatrice Lundborg.

    Kan du berätta lite hur ert samarbete sett ut under skapandet? 
    Martin och jag börjar ofta med en inspirationsdag då vi pratar ihop oss om vad vi hör och vill göra utifrån regissörens vision. Vi lyssnar på musik och gör en spellista med inspirationslåtar och pratar om vilka instrument vi ska bygga soundtracket på och tankar kring energi och moods. Sen åker vi till någon skrivarstuga på landet med min bärbara studio och jobbar intensivt några dagar för att komma fram till vad vi vill komma åt. Då sitter vi med min dator och mikron och Martins keyboards och spelar ihop tills vi känner att vi är något på spåret. Sen redigerar jag i min studio och gör pålägg och tar det vidare. Därefter ses vi med jämna mellanrum, lyssnar och utvecklar tills vi känner oss redo för att blanda in andra musiker och samarbetspartners. Povel Olsson har varit med under processen, han har bidragit med trumvärldar och har skrivit delar av scoremusiken med oss. Jag och Povel har också gjort rawmixar som filmteamet kan jobba med under processens gång.

    Hur viktigt är det med en röd tråd i soundet när en skriver musik till serier?  
    Jag tror att det är väldigt viktigt för att få en tydlig helhetskänsla. Om soundtracket är en del av filmen snarare än ett komplement, så får jag oftare en starkare känsla av filmen eller tv-serien om jag känner denna helhet. Det handlar om allt från manus, regi, skådisar, bild, klipp och energi. När allt hänger ihop så blir det en helhetskänsla.

    För någon som vill börja skriva musik till rörlig bild, har du några tips? 
    Jag tror att det är viktigt att förstå vad det är en vill förstärka eller underbygga, vad musiken ska tillföra scenen. Behöver scenen få energi eller allvar eller behöver den lättas upp eller tillföra spänning. Att försöka förstå regissörens vision och bidra med något som kan lyfta scenen.

    Och till sist - du är aktuell med fler släpp i vår, kan du berätta lite om dem? 
    Ja, under mitt alias April Snow har jag släppt en EP med en duett med Ane Brun som heter Shapes Of Dreams och så kommer det en skiva som heter YOU senare i vår. Stora delar av skivan skrev jag under en jobbig skilsmässa.
Soundtracket till Tunna blå linjen, som heter Thin Blue Line, släpptes den 15 januari och 19 februari släpper jag en till EP med We Fucked it Up. Det är väldigt spännande och lite läskigt att släppa nytt!

    Soundtrack: Thin Blue Line
    Vinjett: Tunna blå linjen
    Artistsida: April Snow


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studiofestival – Skapa bästa sommarlåten!
    Sommarens tävling har dragit igång.

    Läs mer här >

  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      Måndagsintervjun: Ishaaq berättar om vad som varit språngbrädan till Best of Klasson, vilka ingredienser som varit viktiga för soundet och varför indipop är roligare än indiepop. 
    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Barbara dissikerar låten Aussi Jolie och ger oss en inblick i producerandet och skapandeprocessen. Hon berättar även om samtalen Oda Talks och ger en lista på lärdomar hon snappat upp under arbetet med Mother.
    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Kristofer delar med sig av tankar och tips kring att skapa spelmusik och hur det gick till när han tillsammans med Gustaf Grefberg skrev 13 timmar originalmusik till det hyllade spelet It Takes Two.
    • By Wennefer
      Hej! Jag behöver hjälp!
      Jag undrar om det är någon här på Forumet som arbetar med filmmusik i Logic? Jag är kompositör och musiker och har fått ett stort och viktigt projekt. Nu har jag kört fast gång på gång och den kreativa processen blir hela tiden hindrad av tekniska problem som dyker upp i Logic. Jag har gjort en hel del efterforskningar på nätet och uppenbarligen finns det personer som faktiskt lyckas skriva filmmusik i Logic. Så därför vänder jag mig hit!
      Jag har flera års erfarenhet av program som Cubase och Logic och har inga som helst problem att spela in "vanlig" musik så det är inte där skon klämmer. Däremot uppstår ett antal nya behov när man ska skriva till bild. Till exempel måste man kunna spela in saker rubato (dvs inte till klick utan helt fritt i tempo) och man måste också kunna sätta ut "ettor" baserat på förändringar i filmen.
      Jag skriver ut lite saker som jag skulle vilja kunna göra och problem jag stött på så kanske vi kan ha en liten workshop i den här tråden. Jag delar gärna med mig av min process och arbetsflöde och jag är säker på att det finns många som undrar liknande saker som jag!
      Det sättet som vore mest kreativt att arbeta på skulle vara om jag, tillsammans med regissören kunde spela in skissartade ideér och grova teman och melodier till och sedan själv gå in på detaljerad nivå och arrangera utifrån de skisser som jag spelat in till filmen.
      Logic har ju "Beat mapping"-funktionen som på pappret ska kunna mycket av det jag skulle vilja göra, dvs spela in till bilden utan klick och sedan gå in och beatmappa taktslag och takter till hur jag spelat och händelser i filmen. Men jag kan inte förstå varför det aldrig fungerar som det står att det ska fungera och var finns denna "logik" som namnet antyder?
      Så fort man gör en tempoförändring så sätts i princip allt ur spel, filmfilen flyttas, midiinformationen kan ändras, globala spår kan försvinna och, ja det mesta man gör blir förstört. Jag börjar om gång på gång för att försöka få ett cleant och enkelt sätt att arbeta, men jag blir knockad av hur omöjligt datorn gör det att göra det som i praktiken är så enkelt, dvs spela in musik till bilden och sedan lägga till fler instrument och ändra på saker i efterhand om det behövs.
      Finns det något sätt att "låsa" fast filmfilen så att den aldrig kan flyttas så att om allt ballar ur så ligger i alla fall filmen kvar i rätt position? Finns det något sätt att ändra tempon dynamiskt och laborera eller måste man ha allt klart för sig innan man börjar spela in?
      Ja, som ni ser är frågorna många och frustrationsnivån hög, jag vore överlycklig om det fanns någon eller några här som gått igenom samma process som jag och kan ge mig tips på hur jag ska få det här att fungera...
      Jag undrar också om det kanske finns något alternativ till Logic som skulle fungera bättre för mina behov?
      Tack!
    • By Gerterface
      Hej!
      Jag har fått rådet att skaffa en bas-plugin för mitt filmmusik skrivande. Det jag är ute efter är att få dåva episka trummor (framförallt toms då), och tydligen skall en "bas-plug" vara bra för detta.
      Jag undrar om ni har några tips på bra Bas-Pluggar? Ett tips jag fick var R-Bass (Renaissance bass antar jag att detta menar), men den kostar 75$ och jag vet inte ens hur stor skillnad en bas-plug skulle göra.
      Finns det några bra som är gratis/väldigt billiga som man kan prova sig fram med?
      Tack i förhand!
  • Utvalda blogginlägg

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff_basta_pa-ljudet.jpg
    Jakten på det perfekta PA-ljudet (pdf)

    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson.

    Läs mer här >

×
×
  • Create New...