Jump to content
  • Så blev Isabelle framgångsrik inom spel- och filmmusik, del 2 av 4

    Isabelle Engman bor och är verksam i Los Angeles och livnär sig helt på att skapa musik för film, tv och spel. Hon skriver fantastisk musik i många genrer, och här berättar hon för Studio om sin väg till de eftertraktade jobben.

    Andreas Hedberg

    ingang_540060486.jpg.41066dc7d9c6fc327627ef70c35d7695.jpg
     

    Del 2: Från uppdrag till färdig produkt

    Hur mycket tid har du på dig att skapa helt färdig musik från komponerandet till slutmix när det gäller en vanlig långfilm?

    – Jag jobbar just nu med en långfilm där det ska vara ca 60 minuter orkestral musik och där jag jobbar helt med samplingar och ljudbibliotek. I detta fall har jag två veckor på mig att få klart allt. Det är extremt lite tid. Mer normalt är 8–12 veckor för 60 minuter musik. Alexandre Desplat [som bland annat gjort musiken till The Theory of Everything och King´s Speech] berättade att han vid ett tillfälle bara hade två veckor på sig att både skriva, spela in och mixa ett 60 minuter långt soundtrack till en film.

    – Postproduktionstiderna blir tyvärr kortare och kortare. Jag har inte gjort musik för tv än, men däremot assisterat andra som gjort det, och för ett tv-avsnitt så rör det sig om cirka 20 minuter musik, och väldigt kort tid att få klart musiken – i extrema fall bara några dagar.

    1149980016.jpg.b7fc5fa90b209c622c7769723943adf7.jpgI studion för inspelning av The Lovers. John Williams Scoring Stage i Los Angeles.

    Vad är anledningen till att postproduktionstiderna blir kortare och kortare?

    – En av anledningarna kan vara att regissörer idag har fler alternativ, de vill experimentera mer. Produktionen och redigeringen idag tar mer tid i sig, eftersom de har mer filmmaterial och fler tagningar. Sedan är det ofta en förutsättning att musik-/ljudbiten ska gå relativt fort, de förutsätter att vi kan jobba inom en kort tidsram. Och eftersom det är så många som vill jobba som kompositörer idag är många villiga att arbeta nästan gratis och blixtsnabbt, men på en lägre nivå då.

    Vad har du för tips för att jobba snabbt och effektivt?

    – Du måste hitta ett system som passar dig, ha en bra planering och veta hur du ska lägga upp arbetet. Se till att ha olika mallar färdiga för att kunna jobba snabbt. Du måste kunna dina orkesterbibliotek och verktyg ordentligt. Försök göra musik varje dag och i olika stilar för att hela tiden bli bättre och utvecklas. Själv har jag alltid känt mig som en kameleont och älskar att göra musik i olika musikstilar – jag skulle inte trivas med att bara skriva exempelvis orkestermusik. Jag lyssnar på, och gillar all typ av musik – det ingår i vad jag gör.

    Här finner du resterande delar:
    Del 1 – Vägen till musikjobben
    Del 3 – Budget för musik till film och spel
    Del 4 – Isabelles 5 bästa surftips och Checklista – Så får du musikjobben


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

  • lathund_jul.jpg
    Julpris på Lathund för låtskrivare
    Ett erbjudande från oss till dig som inloggad medlem är att du nu har 50 % rabatt på Eva Hillereds uppskattade låtskrivarbibel. Finns som pdf och e-bok.

    Läs mer >

  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: Kristofer delar med sig av tankar och tips kring att skapa spelmusik och hur det gick till när han tillsammans med Gustaf Grefberg skrev 13 timmar originalmusik till det hyllade spelet It Takes Two.
    • By Wennefer
      Hej! Jag behöver hjälp!
      Jag undrar om det är någon här på Forumet som arbetar med filmmusik i Logic? Jag är kompositör och musiker och har fått ett stort och viktigt projekt. Nu har jag kört fast gång på gång och den kreativa processen blir hela tiden hindrad av tekniska problem som dyker upp i Logic. Jag har gjort en hel del efterforskningar på nätet och uppenbarligen finns det personer som faktiskt lyckas skriva filmmusik i Logic. Så därför vänder jag mig hit!
      Jag har flera års erfarenhet av program som Cubase och Logic och har inga som helst problem att spela in "vanlig" musik så det är inte där skon klämmer. Däremot uppstår ett antal nya behov när man ska skriva till bild. Till exempel måste man kunna spela in saker rubato (dvs inte till klick utan helt fritt i tempo) och man måste också kunna sätta ut "ettor" baserat på förändringar i filmen.
      Jag skriver ut lite saker som jag skulle vilja kunna göra och problem jag stött på så kanske vi kan ha en liten workshop i den här tråden. Jag delar gärna med mig av min process och arbetsflöde och jag är säker på att det finns många som undrar liknande saker som jag!
      Det sättet som vore mest kreativt att arbeta på skulle vara om jag, tillsammans med regissören kunde spela in skissartade ideér och grova teman och melodier till och sedan själv gå in på detaljerad nivå och arrangera utifrån de skisser som jag spelat in till filmen.
      Logic har ju "Beat mapping"-funktionen som på pappret ska kunna mycket av det jag skulle vilja göra, dvs spela in till bilden utan klick och sedan gå in och beatmappa taktslag och takter till hur jag spelat och händelser i filmen. Men jag kan inte förstå varför det aldrig fungerar som det står att det ska fungera och var finns denna "logik" som namnet antyder?
      Så fort man gör en tempoförändring så sätts i princip allt ur spel, filmfilen flyttas, midiinformationen kan ändras, globala spår kan försvinna och, ja det mesta man gör blir förstört. Jag börjar om gång på gång för att försöka få ett cleant och enkelt sätt att arbeta, men jag blir knockad av hur omöjligt datorn gör det att göra det som i praktiken är så enkelt, dvs spela in musik till bilden och sedan lägga till fler instrument och ändra på saker i efterhand om det behövs.
      Finns det något sätt att "låsa" fast filmfilen så att den aldrig kan flyttas så att om allt ballar ur så ligger i alla fall filmen kvar i rätt position? Finns det något sätt att ändra tempon dynamiskt och laborera eller måste man ha allt klart för sig innan man börjar spela in?
      Ja, som ni ser är frågorna många och frustrationsnivån hög, jag vore överlycklig om det fanns någon eller några här som gått igenom samma process som jag och kan ge mig tips på hur jag ska få det här att fungera...
      Jag undrar också om det kanske finns något alternativ till Logic som skulle fungera bättre för mina behov?
      Tack!
    • By Gerterface
      Hej!
      Jag har fått rådet att skaffa en bas-plugin för mitt filmmusik skrivande. Det jag är ute efter är att få dåva episka trummor (framförallt toms då), och tydligen skall en "bas-plug" vara bra för detta.
      Jag undrar om ni har några tips på bra Bas-Pluggar? Ett tips jag fick var R-Bass (Renaissance bass antar jag att detta menar), men den kostar 75$ och jag vet inte ens hur stor skillnad en bas-plug skulle göra.
      Finns det några bra som är gratis/väldigt billiga som man kan prova sig fram med?
      Tack i förhand!
    • By ChristopherHerrey
      Söker recension på Gotlands tonsättarskola från någon som gått där. Generellt om det är en bra skola och om man utvecklas mycket etc. Jag skriver mycket klassiskt/filmmusik och vill bli bättre på att orkestrera.
    • By Andreas Hedberg
      Få svenskar har fått tillträde till Hans Zimmers privata studio. Svensk-norska Eirik Røland är en av dem. Han är nämligen en av de tre vinnarna i filmmusiktävlingen som Hans Zimmer, Bleeding Fingers och Extreme Music utlyste i januari, 2015.
  • Senaste artiklarna

  • Sponsrade artiklar

  • Utvalda pressmeddelanden

  • live_puff_basta_pa-ljudet.jpg

    Jakten på det perfekta PA-ljudet
    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson (pdf).

    Läs mer >

×
×
  • Create New...