Jump to content
Annons

Hur gör man en arg låt?


Diwic

Recommended Posts

Okej, jag kan göra vackra, lugna, smöriga låtar. Jag kan nog göra ledsna deppiga låtar också. Men hur gör man en arg låt? Som riktigt kokar av raseri och frustration?

Finns det något särskilt att tänka på gällande

* Ljudbild

* Harmonier

* Rytmer

...osv?

Jag har nog bara försökt en gång, och det blev nog mer stuket "åh vad du är gullig när du är arg" än arg på riktigt...

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snabbt, enkla harmonier, mycket rå distad ljudbild och, hur ska man säga, brutalt stenhårt rakt i ansiktet rytmer. Behöver inte vara enkelt. Lyssna typ på Slaughter of the Soul plattan med At The Gates eller någon Pantera för inspiration

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen direkt mall, "så här gör du hård musik......."

Det måste komma in ifrån, ett krossat hjärta, en idiotbilist som inte använder blinkers, en brud, the pain...

Sinnesstämning är a & o. Tänk inte på söta lilla kaninen när du ska göra arg musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundläggande princip är nog att ha ganska överläggande moll ackord. Så ackorden är mycket viktiga.

Är du pianomänniska eller gitarrmänniska? Är du pianomänniska är det i var fall lät för dig. 16-delars pianoskalor i moll ger en arg kännsla vilket är en välldigt bra start. Sedan han det vara bra att låta trummorana köra puksolo på ettan (och dubbelslag som variabel) (men inget annat i det primära trumkompet). Vill du föra detta vidare så kan du låta alla intrument endast slå på ettan. Detta ger en välldigt hetsig stämmning, och jag kan nästan garantera att det alltid fungerar.

EDIT: Underförstått högt tempo..

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

melody (oregistrerad)

Håller med..mycket svårare att göra "arga" låtar.. texter brukar iochförsäg (?)(skriver man verkligen det ordet så!)...vara lätta att få till om man försätter sig i en händelse man själv eller någon annan råkat ut för..men att sedan få till själva musiken är svårare.. Ett tips är dock att lyssna länge och högt på liknande musikstil tills man liksom blir genomsyrad av alla arga 😉 och svarta känslor 😱 ( 😄 ) ...funkar för mig i allefall.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Låt tjejen göra slut, få bilen stulen och huset nerbränt sen så sätter du dig och skriver då borde det bli en arg låt 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag kan göra vackra, lugna, smöriga låtar. Jag kan nog göra ledsna deppiga låtar också. Men hur gör man en arg låt? Som riktigt kokar av raseri och frustration?

Tror att du är lite inne i "pop-tänket" när du gör låtar..

Dvs du vill få medkänsla till din musik, att folk ska förstå hur bra/dåligt du mår och tycka synd om dig (främs de deppiga texterna)

Även om allt skulle gå dit den personifierande ondskan bor vill du få medkänsla med din musik.

-Om du mår dåligt ska du inte försöka ha folk på din sorg-nivå 😆

Utan trycka ner dom ännu längre!!! :rolleyes:

Villket ger resultatet att du mår bättre än alla andra...

Så tänker jag när jag gör arg musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Thåström (när han var ung) och insup inspiration.

"Deras feeta nackar"  😱

Var inte det "Blå Tåget"???? 😱😳

Jo men Thåström låter mer genuint förbannad. Blå Tåget lät mer smågnälliga... 😆😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag kan göra vackra, lugna, smöriga låtar. Jag kan nog göra ledsna deppiga låtar också. Men hur gör man en arg låt? Som riktigt kokar av raseri och frustration?

Finns det något särskilt att tänka på gällande

* Ljudbild

* Harmonier

* Rytmer

...osv?

Jag har nog bara försökt en gång, och det blev nog mer stuket "åh vad du är gullig när du är arg" än arg på riktigt...

// David

Hmm...ska vi se här (sa(t) polisen) 😠

*Ljudbild - Tunga gitarrer tillsammans med skrikande stårkar brukar bli förbannat bra. 😆

*Harmonier - Egytiska skalor brukar bli mäktigt.

*Rytmer - tja...jag brukar göra så att jag gör ett riff på guran som jag sen speglar på trummorna (främst baskagge) och basen. Ett grundkomp som är baserat på ett riff helt enkelt. Gör inget om det går i samma tonart, tvärtom gör det hela bara än mer elakt, harmonierna kan du sen lägga med nåt syntljud eller en gura till eller va f-n som helst.

Lycka till

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

På några av er låter det som att det bara gäller att bli arg och sen sätta sig ner och så bara kommer det av sig själv...problemet med det är väl lite att när man är arg och frustrerad så har man ju inte sådär väldigt mycket tålamod för att få till exakt rätt sound (!), så då blir snarare resultatet att man blir ännu mer arg och frustrerad för att det blir en sak till som går åt skogen...typ.

Det är lite därför jag letar efter tips som kan vara bra att ha när man väl befinner sig på humöret, för att öka chansen att det faktiskt blir både argt och bra.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag tror är viktigast är att skriva en uttrycker något man är arg över, sedan är det mycket attityden i sättet man sjunger (tja nu förutsätter jag sång). man kan väl i princip vara arg till vanliga? visackord, kanske i moll då men inte nödvändigtvis. Men det kanske var mer hur man får en låt att låta argt rent musikaliskt du är ute efter. En gissning kan vara attack och attityd i spelandet.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Men hur gör man en arg låt? Som riktigt kokar av raseri och frustration?

Jag skulle rekommendera en lyssning på Defleshed, Fast Forward plattan. Vilken låt som helst, för de är ruggigt arga!

Jag tänker mig ganska raka rytmer, och det ska gå rätt fort. Det är inte nödvändigt med hastighet, kan även gå sakta och tungt, men det låter mer aggresivt med hastighet.

Men ta en test-titt på Defleshed, så får du en tanke hur jag tänker!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Okej, jag kan göra vackra, lugna, smöriga låtar. Jag kan nog göra ledsna deppiga låtar också. Men hur gör man en arg låt? Som riktigt kokar av raseri och frustration?

Finns det något särskilt att tänka på gällande

* Ljudbild

* Harmonier

* Rytmer

...osv?

Jag har nog bara försökt en gång, och det blev nog mer stuket "åh vad du är gullig när du är arg" än arg på riktigt...

// David

Testa skriv av dig en text när du e förbannad

sedan bara sätta till musik

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

problemet med det är väl lite att när man är arg och frustrerad så har man ju inte sådär väldigt mycket tålamod för att få till exakt rätt sound (!), så då blir snarare resultatet att man blir ännu mer arg och frustrerad för att det blir en sak till som går åt skogen...typ.

Men när du väl fått in det där soundet så lär du ju vara j--ligt arg så då blir det ju bara ännu göttare 🙂

När du väl är arg, gör låten och strunta i soundet, se till att få ur dig all frustration och pilla med ljudbild och sound efter det. Det är trots allt inte det som är det viktigaste i det ögonblicket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det grundläggande är väl att hitta nåt att vara arg på?

Om man måste leta upp något att vara arg på är man inte arg och då platsar den påhittade ilskan bäst i melodifstivalen.

Jag skulle nog inte kunna göra en arg låt som bara är arg, den måste vara ledsen och/eller förtvivlad också. Då kan man använda distade glissandiljud, synth eller elgitarr är bäst till det. Eller kör helt enkelt många blue notes distade på samma vis. Tänk också 10 år gammal acid; den kunde vara argförtvivlad (idag låter ju "techno" mest som Gazebo eller Ryan Paris go Eurodiscotechno).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...