Jump to content
Annons

Vill belysa ett avtal för gransking av er alla


Recommended Posts

Hej!

Jag, och många fler på forumet har fått erbjudande av ett visst företag att skapa musik och avtala bort de ekonomiska rättigheterna för en liten fickpeng.

Jag skulle vilja visa några punkter ur avtalet som jag tycker är befängt, för att upplysa ovetande om vad avtalet verkligen innebär.

Jag har inte som avsikt att sänka företaget alls, men vill däremot veta om jag har laglig rätt att presentera avtalspunkter såhär på ett forum?

Om detta är tillåtet, så kommer jag att visa några punkter som jag tycker är förödande för en upphovsman att skriva under på.

Tack på förhand!

Tillägg: Jag vet att jag riskerar att hänga ut mig ordentligt här, men den smäller är jag beredd att ta.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 163
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nej, jag anser att du ska tala med en advokat om detta. Inom ramen för den vanliga hemförsäkringen brukar väl finnas att vissa advokatkostnader kan täckas? Eller så gäller det bara vissa typer av ärenden. Annars kan du alltid låna böcker på biblan och kolla upp det själv. Juridik är ett rätt lätt ämne om man har tillgång så man kan slå upp lagarna. I detta fall Avtalslagen, antar jag. Har bara 10 p juridik.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Avtalet är sekretessbelagt under avtalstiden ser jag. Men iom att avtalet inte är underskrivet borde det inte röra mig vid detta fall?

Vill vara noga med att inte begå lagbrott här.

Vet ej, men åtminstone om du senare skriver under det...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag anser att du ska tala med en advokat om detta. Inom ramen för den vanliga hemförsäkringen brukar väl finnas att vissa advokatkostnader kan täckas? Eller så gäller det bara vissa typer av ärenden. Annars kan du alltid låna böcker på biblan och kolla upp det själv. Juridik är ett rätt lätt ämne om man har tillgång så man kan slå upp lagarna. I detta fall Avtalslagen, antar jag. Har bara 10 p juridik.

Det är jävligt som fan, då jag tycker att folk har rätt att inte trampa i en fälla. (som JAG tycker att detta är)

Sekretesspunkten är otydlig om den gäller ett underskrivet avtal eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är jävligt som fan, då jag tycker att folk har rätt att inte trampa i en fälla. (som JAG tycker att detta är)

Sekretesspunkten är otydlig om den gäller ett underskrivet avtal eller inte.

Så länge du inte skrivit under nånting om nån sekretess så har du fritt fram att tala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men han kan tänkas förverka sin rätt att ingå avtalet om han skriver om det här alltför mycket. Och om han ändå inte tänker ingå avtalet, varför ta upp det överhuvudtaget?? För att belysa avtal man inte ska ingå? Jag tror knappast det...

Det du kan göra är att försöka senarelägga datum om de kräver ett sista datum för undertecknande.

Inte för att det kanske hjälper dig något, men jag kan ändå berätta om två fall ur min verklighet:

När jag första gången ingick ett avtal med ett skivbolag krävde jag att få skriftligt på att de bara kunde

använda min låt i just den produktion de ville använda den till och att jag själv ägde alla rättigheter

man kan tänka sig, att själv kunna mångfaldiga produktioner på andra fonogram där låten fanns med

och att jag ägde upphovsrätten helt till text och musik etc etc. Men de var inte svåra att ha att göra med.

En annan sak hände mig i veckan. Ingick ett avtal om köp av en datorpryl. Men när man lusläser avtalet

så står det att varor bara byts om de är helt felfria vid återsändandet! Vad skulle jag då vilja byta dem för??

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Så länge du inte ingått nåt avtal så har du inga åtaganden gentemot bolaget. De kan inte sätta munkavel på dig bara för att dom skickat dig en avtalsförfrågan som du inte gått med på. Det håller inte juridiskt.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Skriv med fördel i så fall vad det var som var befängt. Jag är nyfiken.

En liten del, men övergripande är att för några hundralappar fullständigt avsäga sig de ekonomiska rättigheterna för ett verk, för att sedan vinstdrivas av tredje part. Detta kan tyckas vara rimligt för många, men inte för mig. Dels finns det en hel del villkor man binder sig vid. Att bindande under 5 års tid ge möjlighet för bolaget att köpa de verken som komponerats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En liten del, men övergripande är att för några hundralappar fullständigt avsäga sig de ekonomiska rättigheterna för ett verk, för att sedan vinstdrivas av tredje part. Detta kan tyckas vara rimligt för många, men inte för mig. Dels finns det en hel del villkor man binder sig vid. Att bindande under 5 års tid ge möjlighet för bolaget att köpa de verken som komponerats.

Låter som nån försöker blåsa dig! Visa hur avtalet ser ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten del, men övergripande är att för några hundralappar fullständigt avsäga sig de ekonomiska rättigheterna för ett verk, för att sedan vinstdrivas av tredje part. Detta kan tyckas vara rimligt för många, men inte för mig. Dels finns det en hel del villkor man binder sig vid. Att bindande under 5 års tid ge möjlighet för bolaget att köpa de verken som komponerats.

:rolleyes:🙂😄😄😆

Du är säker på att det var några hundralappar?

"avsäga sig de ekonomiska rättigheterna"? Du menar, säljer plattan så får du typ... inget?

"ge möjlighet för bolaget att köpa de verken" är det samma sak som att du måste sälja då?

Jag behöll alla mina producent- och upphovsrättigheter.

Och en fin ök även om den befintliga produktionen de stod för.

I författarbranschen kan det normalt vara så att om man ingår avtal med ett förlag så får man INTE ge ut romanen/novellerna själv långt senare.

Förlaget bestämmer om det får bli en andra upplaga. Det är beige. På ett sätt kan det där också vara så att man frånsäger sig de ekonomiska

rättigheterna på sikt, men bara om man önskar en större klumpsumma direkt, oavsett hur mycket boken säljer. Annars får man inget då utan bara

per exemplar av såld bok allteftersom. Kan vara ett svårt val.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:🙂😄😄😆

Du är säker på att det var några hundralappar?

"avsäga sig de ekonomiska rättigheterna"? Du menar, säljer plattan så får du typ... inget?

"ge möjlighet för bolaget att köpa de verken" är det samma sak som att du måste sälja då?

Jag behöll alla mina producent- och upphovsrättigheter.

Och en fin ök även om den befintliga produktionen de stod för.

I författarbranschen kan det normalt vara så att om man ingår avtal med ett förlag så får man INTE ge ut romanen/novellerna själv långt senare.

Förlaget bestämmer om det får bli en andra upplaga. Det är beige. På ett sätt kan det där också vara så att man frånsäger sig de ekonomiska

rättigheterna på sikt, men bara om man önskar en större klumpsumma direkt, oavsett hur mycket boken säljer. Annars får man inget då utan bara

per exemplar av såld bok allteftersom. Kan vara ett svårt val.

🙂

606:- per verk för att vara exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan in disguise?

Det är säkerligen många som tycker att det är helt okej, och känner att det fungerar bra. All respekt till dem, men jag ville bara påpeka att detta är något jag själv aktar mig för. Upplysningsvis vill jag be alla att läsa igenom sina avtal ordentligt innan påskrift, och gärna med hjälp av jurist eller annan kunnig.

Jag hade bara goda intentioner med denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

"avsäga sig de ekonomiska rättigheterna"? Du menar, säljer plattan så får du typ... inget?

Inte bara det. Du är helt utesluten ur STIM, och har ingen rätt till ersättning för offentliga framföranden.

Du tjänar de 606 kronorna, och inte ett öre till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst en hel del avtal genom åren och tittar gärna på det - men var är texten?

Är 606 kr avgiften för att licensiera verket till ett enda framförande? I så fall kan det vara rimligt.

Men som sagt, svårt att svara på utan att få läsa texten (som du, precis som andra sagt, kan lägga ut på nätet utan problem).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag litar på er som säger att det är okej att publicera här.

Här är ett par punkter ur avtalat som jag har reagerat över. Det finns mycket mer, men avtalen är ganska mastiga att läsa igenom.

EDIT: Avtalet är inte avsett för offentlig publicering, eftersom avtalet innehåller företagshemlig information. Som ansvarig för sajten så måste jag plocka bort texten. Hoppas på förståelse. Mvh /admin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan naturligtvis inte uttala mig för andras räkning, vi gör alla våra egna val och så vidare.

Men jag skulle ALDRIG sälja låtar på dom premisserna. Sex hundra kronor per låt plus moms ger cirka 350 spänn i handen efter skatt, och eftersom du inte får vara med i Stim finns det inga andra sätt för dig att tjäna pengar på låten. Tre hundra femtio kronor alltså.

Hur långt tid tar det att göra en låt? En dag? En halv dag? En vecka? Bara att exportera, konvertera och ladda upp i de format de kräver tar en timme.

För egen del städar jag hellre utedass på raggarcamping än jobbar på premisser som dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindeberg:

Ja jag reagerade också en del på efterarbetet. Inte nog med att man ska knåpa ihop 3!!"#!"# låtar per dag. Man ska också sitta och exportera stereomix, konvertera till mp3 samt exportera stems på varje låt.

För fasen minst en timmes arbete bara där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Gjorde en sökning på ägaren av bolaget.... han är registererad för får- och getskötsel.... han kanske skulle ägna sig åt det istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...