Jump to content
Annons

Thailand och sydostasien


Neko

Recommended Posts

Sänder en tanke till alla de som lider och har drabbats av katastrofen i sydostasien, såväl befolkningen där som turisterna. Hoppas att de här på forumet (och givetvis andra runtom i landet också) som har anhöriga där kommer att komma i kontakt med dem snarast. Det här är en mörk vecka.

Neko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

captain nemo (oregistrerad)

Har äntligen fått kontakt med min äldre bror som är där med sin familj (fru och tre barn) samt en kompis med familj. De lever, men har inga prylar kvar.

Det är något svårt att fokusera på jobb/musik just nu...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Bölade ni 1994 när 800000 tutsier mördades i Rwanda?

Det är fan förjävligt att det ska vara såhär.

Anledningen till att denna nyheten är så stor är inte på grund av att så många har dött. Det har inte med det att göra över huvud taget.

Anledningen till att det är på nyheterna är att Sveriges och Europas lilla billiga turistställe är förstört, och att det var turister där nu.

Vet ni hur många som har dött i t.ex Uganda eller Sudan den senaste tiden?

Dem flesta vet det inte, för där finns inga glassiga stränder och billiga prylar man kan köpa.

Jag menar naturligtvis inte att man bara ska skita i vad som hänt sydostasien, men att är helt klart förjävligt att se samma person som tycker att det är fruktansvärt det som hänt i sydostasien totalt skiter i att det mördas flera tusen personer om dan i vissa delar i Afrika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart.

...och här sitter vi och handlar musikprylar för 1000 tals, ja kanske 100.000 tals kronor för att stilla vårt hungriga ego. Tänk vad mycket VI har kunnat göra för dom andra länder som är drabbade på ett eller annat sätt.

Tänk på vad mycket vi KAN göra för dom drabbade i Sydostasien nu.

Röda korset

Mvh/Grahn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bölade ni 1994 när 800000 tutsier mördades i Rwanda?

Jag tycker det är tråkigt när katastrofer och krig dabbar folk var det än råkar hända. Och jag tycker inte mer synd om svenskarna än de som faktiskt bor där och har förlorat hela sin försörjnigsbas, vad den nu än må ha varit.

Sedan så är det lättare att känna medlidande för ens egen kultur och land än andras. Det beror på kultur och avstånd, och det är väl just på grund av detta man bara hittar notiser om skepp som sjunker utanför Kinas kust och 400 pers drunknar, medan löpsedlarna har rubriker om den senaste robinsonskandalen.

Tror du har missförstått min tanke. Jag kan starta en retroaktiv tråd för rwanda också om det känns bättre. Jag bölar varken nu eller då. Men när det saknas 1500 svenskar så borde finnas berörda här på forumet, någonstans. Vad är det för fel med att säga att vi har medlidande? Vad är det för fel med att säga att vi har medlidande för de som lider i asien?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar naturligtvis inte att man bara ska skita i vad som hänt sydostasien, men att är helt klart förjävligt att se samma person som tycker att det är fruktansvärt det som hänt i sydostasien totalt skiter i att det mördas flera tusen personer om dan i vissa delar i Afrika.

Glöm inte Tibet/Kina konflikten. Eller Regnskogsskövling... eller knarkhandeln.

Men nu är vi OT i OT tråden.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan starta en retroaktiv tråd för rwanda också om det känns bättre. Jag bölar varken nu eller då. Men när det saknas 1500 svenskar så borde finnas berörda här på forumet, någonstans. Vad är det för fel med att säga att vi har medlidande? Vad är det för fel med att säga att vi har medlidande för de som lider i asien?

Nänä det är lugnt. Never mind. Jag är bara lite kinkig sedan jag fick reda på att Magnus Uggla överlevde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Neko säger. Det berör ju en på ett helt annat sett.

Jag har en polare som han med ett flyg precis innan det hände. Det kändes väldigt lättande när jag fick reda på att han var hemma.

Men sen tror jag också att vissa världsdelar och länder tycker vi lite mer synd om än andra. Det som DBD säger om Rwanda vet jag inte mycket om, men 9/11, ja då skulle man minsann gå till kyrkan och skicka iväg ett medlidande-brev till Bush!

Hoppas att det går så bra det bara kan gå för alla drabbade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helvete vad alla går på om hur jävligt det är att man bryr sig.

Jag bölar fan inte för att massa personer dött, jag tycker det är tragiskt och det tycker jag om alla liknande saker oavsett land.

Däremot bölar jag för att två av mina barndomsvänner har försvunnit i vågorna. Tycker ni att jag är en idiot för det så PM:a mig så tar vi det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

dbd / Du e fan inte sann... Spik i foten? Du måste vara uppvuxen och bosatt i Säffle?

Tänk på de stackare som slits mellan hopp och förtvivlan i sin letan efter en bortspolad familj ett bortspolat barn? Tänk dig en familjefar som får sätta sig ensam i planet på väg hem?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jojo46 (oregistrerad)

Jag skickade in ett par hundra före jul och samma nu efter..

Det före jul var i allmänhet för att Röda Korset ska ha att fördela på det de tycker e viktigast just för tillfället.

Pengarna efter gav jag pga att det faktiskt behövs för att ge lokalbefolkningen där nere support.

De om några kommer att lida.

(Läste att även Etiopien har det för jävligt just nu...)

Skickar en slant efter lön även för det...

Mina inköp av teknik klarar sig nog utan tusenlappen det kan bli totalt..

Läkare utan gränser hade ett bra system där man efter VISA betalning fick välja vart man vill prioritera med sin inbetalning.

Jag tog allmän DVS använd pengarna hur ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart jobbig händelse och många drabbade, klart man känner för dom....även andra krighärjade länder runt på vårt klot ,etniska rensningar och andra konflikter...

Det är bara inse att man lever i den mest lugna delen av vårt klot där alla gnäller

trots ett överflöd av det mesta utom empati och inre själsfrid...

Så det minsta man kan göra är väl ändå att ge en slant åt dom behövande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Jag kan starta en retroaktiv tråd för rwanda också om det känns bättre. Jag bölar varken nu eller då. Men när det saknas 1500 svenskar så borde finnas berörda här på forumet, någonstans. Vad är det för fel med att säga att vi har medlidande? Vad är det för fel med att säga att vi har medlidande för de som lider i asien?

Nänä det är lugnt. Never mind. Jag är bara lite kinkig sedan jag fick reda på att Magnus Uggla överlevde.

🙂😎😆

Jag hoppades på att Thomas Ledin eller Per Gessle hade spolats iväg till en öde ö som inte finns på kartan men de var ju inte där när det hände ( 🙁🙂 ).... Önskar livet av dem gör jag förvisso inte men det hade varit skönt att slippa höra, då särskilt den sistnämnde, överallt. 😉

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är fruktansvärt... Och jag tänker givetvis inte framförallt på turisterna som har döttutan mest på lokalbefolkningen... det måste ju vara miljontals människor som saknar bostad och har förlorat alla sina ägodelar.

Jag tycker de är fel med mentaliteten att "det är minnsann ingen som bryr sig när 800000 dör där och där så då ska ingen bry sig nu heller". Det är alltid hemskt när folk råkar ut för sådana här saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är fruktansvärt... Och jag tänker givetvis inte framförallt på turisterna som har döttutan mest på lokalbefolkningen... det måste ju vara miljontals människor som saknar bostad och har förlorat alla sina ägodelar.

Jag tycker de är fel med mentaliteten att "det är minnsann ingen som bryr sig när 800000 dör där och där så då ska ingen bry sig nu heller". Det är alltid hemskt när folk råkar ut för sådana här saker.

Håller med fullt ut.

Vissa bör tänka på vad dom säger på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är rätt skoj att reta upp folk på internet. 🙂

Men för alla som tror jag är uppvuxen i Säffle, jag erkänner, jag tycker också det är hemskt det som har hänt. Jag har själv en polare som förlorat sin mamma och lillasyster. Men det är inte så mycket att göra åt förutom att gå vidare. Naturkatastrofer inträffar och kommer alltid att inträffa. Inte så mycket man kan göra mot en flodvåg. C'est la vie.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt otroligt tragiskt 😉

Själv har jag ingen vetskap om någon jag känner är där och hoppas verkligen på att jag slipper höra något tråkigt.

Först nu börjar man fatta hur stort det här är.

Det minsta man kan göra är att skicka ett sms till nr "72105" med texten "asien" så bidrar man med 30 kr till Röda Korset

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...