Qbaze Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 (redigerat) Nu har det blivit dax för att bygga om garaget till studio! Ăntligen!! Jag tĂ€nkte under byggets gĂ„ng lĂ€gga upp information och bilder pĂ„ hur det fortlöper. Min plan i stora drag, Ă€r följande: Tömma garaget helt Skruva ner alla gips-skivor frĂ„n vĂ€ggar och tak Byta ut takstolarna i "musik-rummet" mot en limtrĂ€balk Bygga ett rum i rummet (live-rummet) Bygga om 2 dörrar sĂ„ dom blir ljudtĂ€ta Fixa till nĂ„n bra ventilation Helgen har jag tillbringat Ă„t att tömma garaget. MĂ„nga vĂ€ndor till Returpunkten...bra att dom har öppet lördag och söndag... NĂ€r jag började rensa sĂ„ sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r: ...och efter mĂ„nga timmar sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r: đ I veckan som kommer hoppas jag pĂ„ att fĂ„ upp ett "bygg-tĂ€lt" av presenningar framför garaget för förvaring av byggmaterial, arbetsbĂ€nk, sĂ„g och sĂ„nt. Jag har funderat mycket pĂ„ planeringen över rummen, och gjort massa olika skisser (i Google Sketchup som Ă€r ett vĂ€ldigt bra och enkelt ritprogram ...och gratis). I min senaste planering har jag tĂ€nkt att bygga om vĂ€ggen mellan rummen sĂ„ det blir som ett bursprĂ„k in i liverummet. SĂ„ hĂ€r: Slut för idag. /Andreas Redigerat 18 november 2010 av Qbaze
Elof (oregistrerad) Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 (redigerat) Spara det dĂ€r "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefĂ€r samma bredd? đ Redigerat 8 april 2008 av Elof
Anders F Postat 6 april 2008 Postat 6 april 2008 Spara det dĂ€r "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefĂ€r samma bredd? đ đđ Ska bli spĂ€nnande att följa utvecklingen. MVH Anders
pirateKING Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 Nu har det blivit dax för att bygga om garaget till studio! Ăntligen!! Jag tĂ€nkte under byggets gĂ„ng lĂ€gga upp information och bilder pĂ„ hur det fortlöper. Min plan i stora drag, Ă€r följande: Tömma garaget helt Skruva ner alla gips-skivor frĂ„n vĂ€ggar och tak Byta ut takstolarna i "musik-rummet" mot en limtrĂ€balk Bygga ett rum i rummet (live-rummet) Bygga om 2 dörrar sĂ„ dom blir ljudtĂ€ta Fixa till nĂ„n bra ventilation Helgen har jag tillbringat Ă„t att tömma garaget. MĂ„nga vĂ€ndor till Returpunkten...bra att dom har öppet lördag och söndag... NĂ€r jag började rensa sĂ„ sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r: ...och efter mĂ„nga timmar sĂ„g det ut sĂ„ hĂ€r: đ I veckan som kommer hoppas jag pĂ„ att fĂ„ upp ett "bygg-tĂ€lt" av presenningar framför garaget för förvaring av byggmaterial, arbetsbĂ€nk, sĂ„g och sĂ„nt. Jag har funderat mycket pĂ„ planeringen över rummen, och gjort massa olika skisser (i Google Sketchup som Ă€r ett vĂ€ldigt bra och enkelt ritprogram ...och gratis). I min senaste planering har jag tĂ€nkt att bygga om vĂ€ggen mellan rummen sĂ„ det blir som ett bursprĂ„k in i liverummet. SĂ„ hĂ€r: Slut för idag. /Andreas Spara det dĂ€r "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefĂ€r samma bredd? đ Hahaha! Det mĂ„ste du göra!
pompe Postat 7 april 2008 Postat 7 april 2008 skojj skojj skojj đđđ Ă€lskar byggloggar! đ
Qbaze Postat 8 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 april 2008 Jag ska fundera pĂ„ giraffen ...den Ă€r ju ganska sliten efter mĂ„nga Ă„r i barnens rum. FĂ„r se om den kommer passa in i den nya studion. đ IkvĂ€ll ska jag nog skruva ner lite gips frĂ„n vĂ€ggarna och pĂ„ torsdag kommer byggstĂ€llningen till byggtĂ€ltet. /Andreas
ThomasJ Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Jag ska fundera pĂ„ giraffen ...den Ă€r ju ganska sliten efter mĂ„nga Ă„r i barnens rum.FĂ„r se om den kommer passa in i den nya studion. đ IkvĂ€ll ska jag nog skruva ner lite gips frĂ„n vĂ€ggarna och pĂ„ torsdag kommer byggstĂ€llningen till byggtĂ€ltet. /Andreas Du skulle kunna bygga ett rack av den:P
Qbaze Postat 8 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 april 2008 (redigerat) I kvĂ€ll fick vi bort gips och isolering frĂ„n en av lĂ„ngvĂ€ggarna. Min dotter (12Ă„r) hjĂ€lpte till med nedmonteringen. Hon ser ocksĂ„ fram mot studion eftersom hon Ă€r vĂ€ldigt musikintresserad. Studion kommer fungera Ă€ven som replokal till kidsen nĂ€r dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera đ± I ett tidigare inlĂ€gg ( LĂ€nk ) fick jag lite tips om hur jag skulle bygga om och ljudisolera vĂ€ggarna. Jag kommer nog att sĂ„ga ut gipsbitar och sĂ€tta i facken mot yttervĂ€ggen samt tĂ€ppa till alla springor ordentligt med nĂ„gon fogmassa, sedan pĂ„ med isolering igen. sen blir det en luftspalt och sedan en ny vĂ€gg med isolering och innerst mot "live-rummet" OSD+gips+dĂ€mplim+gips. I morgon tĂ€nkte jag köpa fogmassan (typ akustikfog?) för att tĂ€ta springorna. Fungerar det att anvĂ€nda latexfog? Jag sĂ„g att det finns pĂ„ Byggmax för 9.90:- / tub ..... đ /Andreas Redigerat 18 november 2010 av Qbaze
Klumpsmurfen Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 av vad jag lÀrt mig sÄ skall vanlig spÄnskiva ha bÀttre isolerande egenskaper Àn osd och dessutom billigare, men jag kan juh ha fel. har Àven hört att spÄnskiva Àr det man oftast anvÀnder vid studio bygge pga dess ljud egenskaper. men jag kan juh vara helt ute o cykla.
Anders F Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Studion kommer fungera Ă€ven som replokal till kidsen nĂ€r dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera đ± Sicken Farsa!! PopulĂ€rast i kvarteret bland kidsen nu va đđ
Lee Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 av vad jag lÀrt mig sÄ skall vanlig spÄnskiva ha bÀttre isolerande egenskaper Àn osd och dessutom billigare, men jag kan juh ha fel. har Àven hört att spÄnskiva Àr det man oftast anvÀnder vid studio bygge pga dess ljud egenskaper. men jag kan juh vara helt ute o cykla. Nix du Àr inte helt ute och cyklar. SpÄnskiva Àr lite ligger viktmÀssigt nÄgot högre Àn OSB, men jag valde OSB för att den Àr bÀttre/lÀttare att skruva saker i, Àn vad spÄnskivan Àr. (I alla fall om man skall anvÀnda det som vÀggmaterial.) DÀrför förordar jag att man sÀtter det i vÀggen istÀllet för spÄnskiva. Men ljudmÀssigt sÄ ligger vikten pÄ kompakt spÄnskiva pÄ ca 700kg/m3 (och dÄ pratar vi inte om de billiga skivorna pÄ bygghandeln utom om möbelbyggarkvalitet), gips pÄ ca 850kg/m3 och OSB pÄ 570kg/m3 och det Àr vikten som stoppar ljud. (En vanlig byggspÄnskiva ligger pÄ ca 620kg/m3.)
Lee Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 (redigerat) Studion kommer fungera Ă€ven som replokal till kidsen nĂ€r dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera đ Sicken Farsa!! PopulĂ€rast i kvarteret bland kidsen nu va đ :) đ Ungarna hans kommer att fĂ„ sÄÄÄ mĂ„nga helt nya kompisar. Med moped, lĂ„ngt hĂ„r och ölöppnare i bakfickan. Edit: Hej vĂ€nta lite. LĂ„ter det inte som Lee i unga Ă„r förresten. đ Redigerat 8 april 2008 av Lee
Qbaze Postat 12 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 12 april 2008 (redigerat) I torsdags kom byggstĂ€llningen sĂ„ igĂ„r och idag har det byggts tĂ€lt ...det var lite meck med att fĂ„ upp allt och fĂ„ det stadigt. Det blev till slut stort och stadigt, sĂ„ nu nu finns det plats för byggmaterialet, arbetsbĂ€nk, sĂ„gbord och sĂ„nt. đ Har Ă€ven rivit ner andra lĂ„ngvĂ€ggens gips och isolering. Bakom bortre kortvĂ€ggen döljer sig kontrollrummet som redan Ă€r ett fĂ€rdigt rum som jag har haft mina musikprylar och dator mm i under nĂ„gra Ă„r. Vartefter blir det hĂ„l för fönster och dörr....jag funderar pĂ„ att riva hela vĂ€ggen och göra om den. DĂ„ kan jag göra kontrollrummet lite större. FĂ„r se... I morgon ska jag nog riva ner allt tak och isolering och börja fundera pĂ„ hur man kan byta ut takstolarna mot limtrĂ€balk.... đ Redigerat 18 november 2010 av Qbaze
Qbaze Postat 13 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 13 april 2008 (redigerat) BestĂ€mde mig idag för att inte skruva dit gips i facken pĂ„ vĂ€ggarna. Dels blev det för mycket jobb med att sĂ„ga ut gipsbitarna, och sĂ„ hade Lee skrivit i en annan trĂ„d att det var "overkill". Hela den ena lĂ„ngsidan har fĂ„tt sig en omgĂ„ng med latexfog i alla springor och sen satte jag tillbaka ett lager med 90mm (2x45mm) isoleringsskivor. Jag anvĂ€nde samma isoleringsskivor som satt i vĂ€ggen innan, och jag tror att det Ă€r stenull. đČ I veckan ska jag köpa stenulls-skivor sĂ„ dĂ„ kan jag jĂ€mföra. đ Och sĂ„ Ă„kte innertak och takisolering bort, sĂ„ nu kan man se hur högt det kommer bli i tak nĂ€r takstolarna byts ut mot limtrĂ€balk. Har massor av funderingar pĂ„ hur man ska fĂ„ till snedtaket sĂ„ att det inte slipper ut massa ljud den vĂ€gen. Ă terkommer sĂ€kert med frĂ„gor nĂ€r jag börjar nĂ€rma mig den biten. đ /Andreas Redigerat 18 november 2010 av Qbaze
Lilleman Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 Oj, va fort det gÄr... Taket bara försvann... Det ser vÀldigt bra ut...! Ska du ha kvar vikporten annars kommer jag och hÀmtar...
Wernborg Postat 14 april 2008 Postat 14 april 2008 SpÀnnande. FÄr lÀra av dig nÀr det blir dags för mitt garage.
Qbaze Postat 14 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 14 april 2008 Oj, va fort det gĂ„r... Taket bara försvann... Det ser vĂ€ldigt bra ut...!Ska du ha kvar vikporten annars kommer jag och hĂ€mtar... đ Tjena Ja, det gick fort att fĂ„ ner taket. đ I kvĂ€ll blev jag klar med isoleringen till andra lĂ„ngvĂ€ggen ....sĂ„ det gĂ„r framĂ„t! Vikporten hade jag tĂ€nkt att sĂ€tta ut pĂ„ Blocket vartefter ...men den Ă€r lite sliten sĂ„ jag fĂ„r nog inte sĂ„ mycket för den... Jag kan ju höra av mig till dig först đ ...kanske kan byta den mot nĂ„n pryl till studion đ /A
Lilleman Postat 23 april 2008 Postat 23 april 2008 Du skrev tidigare om att byta ut botten stocken i takstolarna mot limtrĂ€balk... Hur tĂ€nker du dĂ„, och varför... Ăr det rent visuellt du tĂ€nker, i sĂ„ fall finns det mycket snygga och ganska billiga stock liknande "byggklossar/tĂ€ckskivor" att skruva över den befintliga underdelen pĂ„ takstolen sĂ„ at den ser rustik ut... đ Vi vill se mer uppdatering nu... Stilla vĂ„r hunger... đ
Qbaze Postat 23 april 2008 TrĂ„dstartare Postat 23 april 2008 (redigerat) Du skrev tidigare om att byta ut botten stocken i takstolarna mot limtrĂ€balk...Hur tĂ€nker du dĂ„, och varför... Ăr det rent visuellt du tĂ€nker, i sĂ„ fall finns det mycket snygga och ganska billiga stock liknande "byggklossar/tĂ€ckskivor" att skruva över den befintliga underdelen pĂ„ takstolen sĂ„ at den ser rustik ut... Vi vill se mer uppdatering nu... Stilla vĂ„r hunger... đ Hej Ja, tyvĂ€rr sĂ„ har det inte hĂ€nt sĂ„ mycket sista veckan. ....har varit bortrest och sĂ„... AngĂ„ende taket sĂ„ har jag tĂ€nkt sĂ„ hĂ€r: Jag vill ta bort takstolarna som Ă€r i "live-rummet". Detta för att kunna göra sned-tak upp till nock. Jag vill ha snedtak för att rummet inte ska kĂ€nnas sĂ„ instĂ€ngt. Eftersom det inte finns nĂ„gra fönster och det kommer bli ett högre golv och ett lĂ€gre tak nĂ€r jag ljudisolerat sĂ„ tror jag att det skule bli ett ganska lĂ„gt rum och instĂ€ngd kĂ€nsla om jag inte gör taket högre. SĂ„, jag vill alltsĂ„ ta bort takstolarna och istĂ€llet lĂ€gga dit en limtrĂ€balk pĂ„ lĂ€ngden över rummet, som vilar pĂ„ 2 rejĂ€la pĂ„lar eller nĂ„t. ....vet inte riktigt Ă€n exakt hur det funkar, men jag ska frĂ„ga nĂ„n som vet Ă„ sen Ă€r det vĂ€l bara Ă„ sĂ€tta igĂ„ng.... I helgen som kommer ska jag sĂ„ga upp sĂ„ mycket virke som jag hinner till vĂ€ggar, golv och tak. Jag har en snĂ€ll far som har massa virke liggandes som jag kan göra rĂ€tt dimensioner av. đ I veckan nu sĂ„ kommer jag fĂ„ hem lite ventilationsgrejjer som vi ska se om man kan göra nĂ„got bra med. Bland annat en takflĂ€kt som man kan Ă€ndra varvtalet pĂ„, och lite rör och krökar. Jag har lite problem med att bestĂ€mma i vilken ordning jag ska göra allt ....det kĂ€nns som om jag mĂ„ste fixa till taket först, innan jag kan ge mig pĂ„ att golv och vĂ€ggar?! Ska fundera lite.... NĂ€sta vecka hoppas jag att komma igĂ„ng med fortsĂ€ttningen. /Andreas Redigerat 18 november 2010 av Qbaze
Lilleman Postat 24 april 2008 Postat 24 april 2008 (redigerat) Det lĂ„ter som en dyr lösning, vilket förmodligen skulle ge dej en eller ett par stolpar i rummet, om du inte ska vĂ€rsta FET-limbalken đ Du kan vĂ€l ha öppet i tak fast du har kvar, eller bara byter ut, eller klĂ€r om stockbrĂ€dan i takstolarna? Det enklaste vore vĂ€l att ta 3st 150mm brĂ€dor och skruvar i varann som ett U och sedan skruva fast ÂŽdom i den befintliga stockbrĂ€dan... (för syn skull, ser underifrĂ„n ut som en stock typ...) DĂ„ fĂ€r du Ă€ven "kabeltrummor" pĂ„ köpet i taket... Jag vill inte mĂ€stra, det Ă€r bara förslag... đČ Det Ă€r vĂ€ldigt andĂ€ndbart att ha bjĂ€lkar i taket att fĂ€sta stativ, sladdar, mickar osv... Jag tĂ€nker pĂ„ sĂ„dana hĂ€r lösningar... đ Redigerat 27 april 2008 av Lilleman
Robtch Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Hej! Riktigt kul att följa ert bygge! Lycka till med allt arbete. Robtch
Karlulf (oregistrerad) Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Ser ju mycket bra ut, det dĂ€r! Jag antar att du redan tĂ€nkt ut all eldragning? Och Ă€ven multikablage, inbyggda högtalarkablar, fiber m.m. Du har ju vĂ€rldens lĂ€ge att gömma in en massa kablage i vĂ€ggarna! Det Ă€r ju skönt att slippa förlĂ€ngningskablar liggandes kors och tvĂ€rs i lokalen? Mitt garage Ă€r i betong...vĂ€lisolerat visserligen men vill inte sno utrymme med invĂ€ndiga vĂ€ggar i onödan (ja, dĂ€r sitter diffusorer och absorbenter!) sĂ„ jag har inte haft samma möjlighet đ . Ta chansen!
connywelen Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 Ja sÄnt hÀr Àr ju skitkul. Ska bli spÀnnande att följa utvecklingen. Heja heja! :-)
flabb Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 SĂ„ dĂ„ bevakar man denna trĂ„den, byggtrĂ„dar Ă€r skoj đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.