Jump to content
Annons

Hårddiskkrasch nära sänka Röyksopp


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons
Mats Orbation (oregistrerad)

Det är lugnt. Vi på vårt jobb har skickat hårddiskar till Norge för återskapning.

Jag tror t o m polisen i Sverige skickar t ex "peddo" hårddiskar dit, vid razzior och beslagtagning av datorer. De har ett företag där som kan återskapa det mesta.

Jag tror den har militär anknytning på något sätt.

Det företaget är världsledande, ungefär samma typ av "forensic" som det där labbet i England som vi skickar DNA analyser till när polisen vill ha fatt i något/någon.

Men en sak lovar jag, är det inte Madonnas senaste ni jobbar med, eller Röyksopps senaste, så gör ni nog bäst att låta bli om er lilla 250 gb HD skulle sluta snurra. Billigt är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Har hört om dom också.

Dom ska kunna återskapa informationen på diskar som är formaterade upp till 6 gånger.

Men egentligen är det väl ganska självklart att ha backup på viktiga filer, ungefär som att ha sin telefonbok någonannanstans än i mobilen också.

TOBBE: Moget, har du haft sex nångång?

Känner du nån som har HIV?

Ditt inlägg, om det var tänkt som någon form av humor, var inte roligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lugnt. Vi på vårt jobb har skickat hårddiskar till Norge för återskapning.

Jag tror t o m polisen i Sverige skickar t ex "peddo" hårddiskar dit, vid razzior och beslagtagning av datorer. De har ett företag där som kan återskapa det mesta.

Jag tror den har militär anknytning på något sätt.

Det företaget är världsledande, ungefär samma typ av "forensic" som det där labbet i England som vi skickar DNA analyser till när polisen vill ha fatt i något/någon.

Men en sak lovar jag, är det inte Madonnas senaste ni jobbar med, eller Röyksopps senaste, så gör ni nog bäst att låta bli om er lilla 250 gb HD skulle sluta snurra. Billigt är det inte.

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vilka priser det handlar om... Vet du?

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Ja, ojojoj.

😄

LOL! Intressant ändring där nattis. Tyckte det första såg kul ut det med. 😄

Hur som, de reparerar även diskar som varit med i bränder, diskar som hamnat i vatten (typ sjunkna båtar etc) och andra trevliga incidenter som datorer kan råka ut för. Kanske inte med fulländat resultat, men ändå bättre än inget alls. Rätt ballt, och dyrt som as.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

TOBBE: Moget, har du haft sex nångång?

Känner du nån som har HIV?

Ditt inlägg, om det var tänkt som någon form av humor, var inte roligt.

Oki moget kan jag nog hålla med om att det var (för övrigt hämtat från en docky kändis). Jag kan också hålla med om att det kanske inte var så kul, men det är klart som fan man måste kunna skämta om HIV. Inget mår bra av att vara tabu belagt. Att skämta om saker som egentligen är alvarliga och hämska gör att de börjar gå och prata om och på det sättet blir lättare att angripa. Att tabut släpper gör det också lättare för de som har HIV att prata om det och de behöver inte känna sig lika ensamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vilka priser det handlar om... Vet du?

Nej jag vet inte, men nu finns det representerat som kontor i alla skandinaviska länder, men huvudkontoret och "main facilities" ligger i Norge, och det var i Norge det bildades. Helt riktigt Rockfart, IBAS heter dom och inget annat.

surfa in själv vet jag och botanisera runt på priser:

http://www.ibas.se

Men det är bara konsumentmjukvara som listas där. Deras fysiska faciliteter och möjligheter går ej av för hackor. Det är den fysiska räddningen som kostar. Jag vill minnas att de 2 hårddiskar vi skickade dit en gång (satt i lokala PCs, servrar har ju backup) med känslig data (jag jobbade en gång för längesedan på ett relativt känt svenskt mobiltelefonföretag) gick lös på 80-90 tkr per styck. De lyckades hitta allt! Och det var ändå på 90-talet. De hade varit med om en brand. Cheferna och ansvariga här på jobb sade ändå att det var det värt och att det "gick på försäkringen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Mats Orbation (oregistrerad)

Läste att IBAS "gjorde Knutby" bl a. Återskapade raderade SMS ifrån mobilerna.

Så det är inte bara hårddiskar de sysslar med. Ganska tunga snubbar verkar det som, det går nog inte att komma undan med att bara radera pryttlar på vadsomhelst magnetiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, hårddiskar tål mer stryk än man tror. Jag är ingen expert, men det man får göra för att verkligen bli av med allt är väl att formatera några gånger och sedan skriva över hela hårddisken med brus upprepade gånger.

Nyttan av att säkerhetskopiera grejer kan inte överdrivas. Inte för att jag gör det, men å andra sidan är min burk så instabil att den aldrig kraschar, enligt principen en-på-miljonen chanser inträffar med en sannolikhet på 1:1. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Vem var det som skrev att en HD som borrats igenom på flera ställen samt fyllts med lim ändå kunde läsas, åtminstone delvis?

Eller är det en sån där urban legend?

Link to comment
Dela på andra sajter

Inlägg bortaget pga att det har väckt uppstöt.

Visst, anstötliga inlägg är inte skoj men någonting som jag tycker är ännu mindre skoj är censur.

Vad var det Tobbe skrev som var så hemskt?

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det här blir OT i HD-tråden eftersom HD-tråden redan är OT. 😮

Men i alla fall, en reservofficer jag känner hade testat att förstöra hårddiskar på en övning för att testa om det gick. La man ner hårddisken i en liten grop tillsammans med en handgranat så gick den fortfarande att läsa efter lite jobb... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...