Jump to content
Annons

Happy Factory


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Happy Factory

* ARTIST/GRUPP: Johan Signert

* GENRE: Pop

* LÅTLÄNGD: 3.02

* KOMPOSITÖR: J.Signert

* PRODUCENT: J.Signert

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 4.7Mb

* STATUS: Färdig demo

* Länk: Happy Factory

Slutgiltig(?) version länkad ovan fr.o.m. 30/5.

Skulle vara tacksam för lite kommentarer på denna låt, justeringar som behöver göras, mm. Trummorna är EZdrummer, dock har jag "förstört" ljudet lite för att få en ljudbild liknande Magical Machines.

Även denna gång är det välkommet med paralleller till annan musik!

Tack på förhand!

/Johan

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

starboy (oregistrerad)

Du är ju bra på det här, det vet du redan.

Den enda kommentaren jag har är att du borde se över nivåerna på sångspåren.

I mina lurar är leadvoxen för lågt mixad i stort sett hela låten. Har svårt att höra vad som sägs. I sista reffen tar backingvoxen över, de här call/answer-grejerna L/R-panorerade.

Fila lite på nivåerna så blir det kanon!

/cheers

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja volymen på sången. Öht känns mixen lite skum, fattar liksom inte var jag ska ha fokus nånstans, massa kontrande rytmer till höger och vänster.

Inte fantastisk på samma sätt som Magical Machines, men såklart väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja volymen på sången. Öht känns mixen lite skum, fattar liksom inte var jag ska ha fokus nånstans, massa kontrande rytmer till höger och vänster.

Inte fantastisk på samma sätt som Magical Machines, men såklart väldigt bra.

Ny version är länkad i första inlägget.

Sångnivåerna fixade, tror jag. Hade gjort en liten miss. 😏

Hur som helst, tack för uppmuntrande tillrop! 😏

Tbruce: vad menar du med "kontrande rytmer"? Det enda perkussiva som finns utöver trummorna är en tamburin. Däremot spelar gitarrerna olika figurer, är det det du tänker på? Arret och mixen är egentligen ganska enkelt, sång-trummor-syntbas-akustiska gitarrer, kryddat med lite klockor, distgitarrer och knepiga syntljud. Effekter är mycket sparsamt använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så...Mycket mycket bättre!

Det är glatt och trevligt det här utan tvekan! Jäkligt coolt! Det pågår ju en massa saker samtidigt vilket ger en lite "system error"-känsla. Man har helt enkelt inget annat val än att bara luta sig tillbaka och försöka ta åt sig musiken.

Me like.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu så...Mycket mycket bättre!

Det är glatt och trevligt det här utan tvekan! Jäkligt coolt! Det pågår ju en massa saker samtidigt vilket ger en lite "system error"-känsla. Man har helt enkelt inget annat val än att bara luta sig tillbaka och försöka ta åt sig musiken.

Me like.

Otroligt skönt att höra! 😏

Alltid lika ångestladdat att blotta sig genom att presentera nya låtar för andra, och alltid lika härligt när det går hem!

Me like you too! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbruce: vad menar du med "kontrande rytmer"? Det enda perkussiva som finns utöver trummorna är en tamburin. Däremot spelar gitarrerna olika figurer, är det det du tänker på?

Mja, gitarrerna och virveltrumman blir lite rörigt tillsammans tycker jag... Kanske blir bättre om du låter bli att panna så hårt. Är liksom lättare att uppfatta en enhetlig rytm om den kommer från samma håll, annars känns det bara som flera olika rytmer som man ska försöka förstår på samma gång = förvirrande.

Nu känns det liksom som att inget ligger i mitten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbruce: vad menar du med "kontrande rytmer"? Det enda perkussiva som finns utöver trummorna är en tamburin. Däremot spelar gitarrerna olika figurer, är det det du tänker på?

Mja, gitarrerna och virveltrumman blir lite rörigt tillsammans tycker jag... Kanske blir bättre om du låter bli att panna så hårt. Är liksom lättare att uppfatta en enhetlig rytm om den kommer från samma håll, annars känns det bara som flera olika rytmer som man ska försöka förstår på samma gång = förvirrande.

Nu känns det liksom som att inget ligger i mitten.

Tack för svaret! 😆

Jag skall lyssna med detta i åtanke, även om jag just nu inte är helt hundra på hur du menar. (Lead, virvel, kick och bas ligger helt centrerat.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxar in från EZdrummer-tråden:

Trummorna låter bra, gillar låten också 😄 Du använde alltså de medföljande trumkompen till en stor del ? Enda stället där man kunde ana lite trummaskin är i slutet på "klockdelen" (ca 1:50-1:55); där är det lite kulspruta på gång.

Tack för berömmet! 😄

I stort sett kan man säga att de lugnare verspartierna är helt egna, medan upptempopartierna är gjorda med de medföljande kompen. Något extra slag här och var, men inte mycket. Tog väl mig ungefär en timma att få ihop midispåret. Tidigare tog det många gånger längre tid. Timpriset för EZdrummer är alltså mycket lågt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt bra.

Inte fullt så magnifikt som Magical Machines, men du kan ju inte göra världens bästa poplåt varje gång. Fluffig Signertiansk musik av god klass! 7/10 skäggsekunder utdelas.

Jag förstår vad TBruce menar med höger-vänster-mitten-slitet. Gitarrerna som jobbar mot varandra. Jag kan inte bestämma mig om det är ballt eller onödigt. Testa att dubba identiska gitarrer och se vad som händer. Kanske behålla det som det är som en variant, t.ex. vid 1.07. Det kanske blir bättre?

***

Eller vänta nu: Det är vänstergitarren som inte är bra. Eller är det bara jag? Den jobbar i en annan känsla än låtens grundbeat? Lägg om den.

Edit: och parallellen (svårstavat ord. Jag har tidigare sysslat med parallellelementantenner. Even worse.) till annan musik; det är väl liiiite Mr Bungle över "papapapa-partiet".

Kör hårt som tok!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt bra.

Det tackar man för! 😄

Inser du att parallellen till MrBungle är högsta betyg för mig? Antar att du tänker på "The Air-Conditioned Nightmare" från California. En låt som i sin tur är tungt influerad av Beach Boys (en annan av mina största influenser). [nerd] På setlistan live kallade de låten för "Beach". [/nerd]

Nu förstår jag vad det är du och Tbruce stör er på, det ligger en akustisk gitarr i baktakt. Själv tyckte jag att det var ett genidrag, men i dessa tider måste man lyssna på marknaden. 😄

Ny version är länkad i första inlägget, utan baktaktsgitarr och med något ytterligare justerade sångnivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket förtjust i ditt arr men tycker att klockspelet i mitten låter liiite surt tyvärr. Svajar en aning. Även i falsettsången känner jag att du inte pitchar 100 ibland. Känns som sången blir bättre ju längre låten går. Men..nu är jag petig.

Har lyssnat flera gånger och, som på din förra, är jag mest förjust i versen. Diggar det här pa,pa osv mycket 60-tal över det.

Överlag ett riktigt snyggt jobb! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag vad det är du och Tbruce stör er på, det ligger en akustisk gitarr i baktakt. Själv tyckte jag att det var ett genidrag, men i dessa tider måste man lyssna på marknaden. 😄

Ny version är länkad i första inlägget, utan baktaktsgitarr och med något ytterligare justerade sångnivåer.

Mycket bättre, inte alls lika förvirrande! Dock kändes det istället som att det blev lite tomt nu... Nåt diskret mattigt ljud som fyller ut kanske, behöver inte vara en pad utan typ elpiano eller piano eller orgel eller vad som helst? Rent av en svag elgitarrsmatta? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket förtjust i ditt arr men tycker att klockspelet i mitten låter liiite surt tyvärr. Svajar en aning. Även i falsettsången känner jag att du inte pitchar 100 ibland. Känns som sången blir bättre ju längre låten går. Men..nu är jag petig.

Har lyssnat flera gånger och, som på din förra, är jag mest förjust i versen. Diggar det här pa,pa osv mycket 60-tal över det.

Överlag ett riktigt snyggt jobb! 😄

Klockspelet, ja, det är s.k. Tubular Bells, som brukar förekomma flitigt i jullåtar. De låter lite falskt i sig, vet inte varför eftersom jag aldrig sett några i verkligheten. Kanske byter ut ljudet om många stör sig på det, men jag tycker det låter ganska trevligt.

Tack för berömmet! 😄

Pa-pa, do-do och la-la kan man väl aldrig få för mycket av... "Who put the bomp in the bomp-bomp-bomp..." 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag vad det är du och Tbruce stör er på, det ligger en akustisk gitarr i baktakt. Själv tyckte jag att det var ett genidrag, men i dessa tider måste man lyssna på marknaden. 😎

Ny version är länkad i första inlägget, utan baktaktsgitarr och med något ytterligare justerade sångnivåer.

Mycket bättre, inte alls lika förvirrande! Dock kändes det istället som att det blev lite tomt nu... Nåt diskret mattigt ljud som fyller ut kanske, behöver inte vara en pad utan typ elpiano eller piano eller orgel eller vad som helst? Rent av en svag elgitarrsmatta? 😎

Ett steg i rätt riktning, alltså. 😕

Skall fundera på om de behövs någon mer utfyllnad och i så fall vad. Om jag gör den ändringen också är jag väl tvungen att ge dig credit som co-producer. 😕😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön sextitalsskänsla i låten. Efter en stunds sökande efter något att ge konstruktiv kritik på så är det leadsången kontra kör/kompet. Kören och kompet är kraftfullt sjunget och spelat som lite av Phil Spectorsound i trummorna. Däremot är leadsången, speciellt övre falsettstämman kraftlöst sjungen. Det stämmer inte riktigt med kompet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt bra.

Det tackar man för! 😕

Inser du att parallellen till MrBungle är högsta betyg för mig? Antar att du tänker på "The Air-Conditioned Nightmare" från California. En låt som i sin tur är tungt influerad av Beach Boys (en annan av mina största influenser). [nerd] På setlistan live kallade de låten för "Beach". [/nerd]

Nu förstår jag vad det är du och Tbruce stör er på, det ligger en akustisk gitarr i baktakt. Själv tyckte jag att det var ett genidrag, men i dessa tider måste man lyssna på marknaden. 🙂

Ny version är länkad i första inlägget, utan baktaktsgitarr och med något ytterligare justerade sångnivåer.

Aber natürlisczh är det låten från California jag syftar på. Rätt igen!

Jag ska lyssna på den nya versionen ikväll, ingen tid prexis nu.

När det gäller den nu lokaliserade baktaktsgitarren, så är jag dock inte säker på att det är idén det är fel på, utan själva framförandet. Den närmar sig liiite sned triolfeelingsbaktakt, när resten är rakt. Jag upplever den "för tidig", det är det som skär sig. Om du lägger den tajtare så kan den vara "rätt".

Notera att jag använder ordet "kan". Jag är inte helt säker.

Och visst är jag nere och fiser på smådetaljerna, men du vill göra det här bra.

Jag har, som sagt, inte hört den nyare versionen än. Så skall ske.

Återkommer

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag vad det är du och Tbruce stör er på, det ligger en akustisk gitarr i baktakt. Själv tyckte jag att det var ett genidrag, men i dessa tider måste man lyssna på marknaden. 😆

Ny version är länkad i första inlägget, utan baktaktsgitarr och med något ytterligare justerade sångnivåer.

Mycket bättre, inte alls lika förvirrande! Dock kändes det istället som att det blev lite tomt nu... Nåt diskret mattigt ljud som fyller ut kanske, behöver inte vara en pad utan typ elpiano eller piano eller orgel eller vad som helst? Rent av en svag elgitarrsmatta? 😕

Ett steg i rätt riktning, alltså. 😄

Skall fundera på om de behövs någon mer utfyllnad och i så fall vad. Om jag gör den ändringen också är jag väl tvungen att ge dig credit som co-producer. 🥰🥰

Definitivt. Jag kräver bara 25% av alla eventuella intäkter.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön sextitalsskänsla i låten. Efter en stunds sökande efter något att ge konstruktiv kritik på så är det leadsången kontra kör/kompet. Kören och kompet är kraftfullt sjunget och spelat som lite av Phil Spectorsound i trummorna. Däremot är leadsången, speciellt övre falsettstämman kraftlöst sjungen. Det stämmer inte riktigt med kompet.

Tackar! 😆

Det är nog så jag låter, helt enkelt, lite kraftlös. Det är nog snarare körstämmorna som borde förklenas. 😕 Allvarligt talat så kanske körstämmorna skulle sänkas lite i så fall.

Läste apropå kraftlös häromdan i tidningen att det är ute att vara solariebrun och muskulös. Skönt att man äntligen är trendig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag vad det är du och Tbruce stör er på, det ligger en akustisk gitarr i baktakt. Själv tyckte jag att det var ett genidrag, men i dessa tider måste man lyssna på marknaden. 😆

Ny version är länkad i första inlägget, utan baktaktsgitarr och med något ytterligare justerade sångnivåer.

Mycket bättre, inte alls lika förvirrande! Dock kändes det istället som att det blev lite tomt nu... Nåt diskret mattigt ljud som fyller ut kanske, behöver inte vara en pad utan typ elpiano eller piano eller orgel eller vad som helst? Rent av en svag elgitarrsmatta? 😕

Ett steg i rätt riktning, alltså. 😄

Skall fundera på om de behövs någon mer utfyllnad och i så fall vad. Om jag gör den ändringen också är jag väl tvungen att ge dig credit som co-producer. 🥰🥰

Definitivt. Jag kräver bara 25% av alla eventuella intäkter.

😆

Det var billigt! Jag tar två. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever nog att synten som smyger sig in vid 1:00 ligger lite högt. Samt att jag gärna hade sett lite mindre ambiencemick på ezdrummer, även om det inte låter dåligt som det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever nog att synten som smyger sig in vid 1:00 ligger lite högt. Samt att jag gärna hade sett lite mindre ambiencemick på ezdrummer, även om det inte låter dåligt som det gör.

Tack för synpunkterna Neko! Skall lyssna med detta i åtanke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever nog att synten som smyger sig in vid 1:00 ligger lite högt. Samt att jag gärna hade sett lite mindre ambiencemick på ezdrummer, även om det inte låter dåligt som det gör.

Tack för synpunkterna Neko! Skall lyssna med detta i åtanke.

Precis ambience-miken är aldeles för hög i mitt tyckte, det låter väldigt grötigt. Testa istället att dra ned den nästintill noll och lägg på egna reverb. Det är det ända jag stör mig på i en förövrigt snygg popdänga 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...