Jump to content
Annons

Power chords?


Qwacker (oregistrerad)

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)

Jag har ingen aning om hur man gör om dom vanliga ackorden, typ G, D, E och alla dom där till power chords, eller baré ackord. Och vet inte hur jag ska lära mig.

Finns det nån enkelt trix som löser det, eller finns det nån bra hemsida att hitta det på?

Tack på förhand

Q

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

knepet är att öva öva öva...

baré ackord är lite svårare att börja med om man inte har spelat gitarr tidigare

men lite kortfattat spelar man på flera strängar samtidigt, tre eller flera.

Ackord = ett antal toner som ljuder samtidigt i harmoni.

Man använder pekfingret som en baré klämma och tar akorden med resten av fingrarna.

Ex.1 G-Dur

|e---------3

|B---------3

|G---------4

|D---------5

|A---------5

|E---------3

Powerackord är (grundton och kvinten) spelas två strängar samtidigt.

Ex.2 Power ackord G

|A------------5--------

|E--------3------------

Redigerat av kirtaphus
Link to comment
Dela på andra sajter

knepet är att öva öva öva...

baré ackord är lite svårare att börja med om man inte har spelat gitarr tidigare

men lite kortfattat spelar man på flera strängar samtidigt, tre eller flera.

Ackord = ett antal toner som ljuder samtidigt i harmoni.

Man använder pekfingret som en baré klämma och tar akorden med resten av fingrarna.

Ex.1 G-Dur

|e---------3

|B---------3

|G---------4

|D---------5

|A---------5

|E---------3 

   

Powerackord är (grundton och kvinten) spelas två strängar samtidigt.

Ex.2  Power ackord G

|A------------5--------

|E--------3------------

Bra förklarat men fan va svårt det var att läsa ritningarna. Jag hade nog haft tjocka E överst. Förmodligen en smaksak? Lite som att panorera en trummis. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

knepet är att öva öva öva...

baré ackord är lite svårare att börja med om man inte har spelat gitarr tidigare

men lite kortfattat spelar man på flera strängar samtidigt, tre eller flera.

Ackord = ett antal toner som ljuder samtidigt i harmoni.

Man använder pekfingret som en baré klämma och tar akorden med resten av fingrarna.

Ex.1 G-Dur

|e---------3

|B---------3

|G---------4

|D---------5

|A---------5

|E---------3 

    

Powerackord är (grundton och kvinten) spelas två strängar samtidigt.

Ex.2  Power ackord G

|A------------5--------

|E--------3------------

Bra förklarat men fan va svårt det var att läsa ritningarna. Jag hade nog haft tjocka E överst. Förmodligen en smaksak? Lite som att panorera en trummis. 😎

Men de är ju faktiskt så som tabulaturer ska skrivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Qwacker (oregistrerad)

Ah, tack för svar.

Men jag vet hur man tar ett baré ackord o powerchord, jag vet bara inte vad det blir för ett ackord när jag tar ett.

Ni pratar om grundton och kvint, men hur vet jag vad som är grund ton och kvint i ett standard ackord?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag förstår vill du köra sk. fuskbarré akckord. sätt pekfigret på en ton du vill ha som grund ton och ringfigret på strängen under med ett band imellan.

du kan även lägga lillfigret på nästa sträng på samma band som ringfigret och långfigret på nästa sträng på mellanbandet. hoppas du förstår.

här hittar du tonerna:

vadhetertonen.jpg

om du vill ta ett g akord:

pekfigret på E sträg 3:e bandet

ringfingret på A sträng 5:e bandet

lillfingret på D sträng 5:e bandet

långfingret på G sträng 4:e bandet

länk till sidan med bilden ovan

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack för svar.

Men jag vet hur man tar ett baré ackord o powerchord, jag vet bara inte vad det blir för ett ackord när jag tar ett.

Ni pratar om grundton och kvint, men hur vet jag vad som är grund ton och kvint i ett standard ackord?

E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F...

Översta strängen på din gitarr är förmodligen E, sen är det bara att köra på.

Edit: Sixties hann före! 🙂

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, tack för svar.

Men jag vet hur man tar ett baré ackord o powerchord, jag vet bara inte vad det blir för ett ackord när jag tar ett.

Ni pratar om grundton och kvint, men hur vet jag vad som är grund ton och kvint i ett standard ackord?

E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F...

Översta strängen på din gitarr är förmodligen E, sen är det bara att köra på.

Edit: Sixties hann före! 😄

Vad är översta strängen för dig? Den som är ljusast (dvs högst upp tonmässigt) eller den som är mörkast (längst ned tonmässigt, men om man inte ligger eller hänger är den högst upp)? 😛

Jag blir galen då folk säger "längre upp" och menar att jag ska gå mot mörkare toner. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Översta strängen på din gitarr är förmodligen E, sen är det bara att köra på.
Vad är översta strängen för dig? Den som är ljusast (dvs högst upp tonmässigt) eller den som är mörkast (längst ned tonmässigt, men om man inte ligger eller hänger är den högst upp)? 

Båda är ju stämda i E 😆 som ni ser på bilden högre upp.

om du inte står på huvudet och spelar så har du ju den grövsta E strängen uppåt på gitarren, och uppåt på halsen tycker jag är mot huvudet och inte mot kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tab skrivs med  låga E längst ner för att matcha det riktiga notsystemet.

Basnoter skrivs ju nere i stigande osv...

Tab är faktiskt äldre än "vanlig" notskrift. Kom genom lutan skulle jag tro.

Henrik H

Aha!

Låter logiskt. Har ju läst noter sen jag kunde snyta mig så det borde jag ha kunnat räkna ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är översta strängen för dig? Den som är ljusast (dvs högst upp tonmässigt) eller den som är mörkast (längst ned tonmässigt, men om man inte ligger eller hänger är den högst upp)? 😛

Jag blir galen då folk säger "längre upp" och menar att jag ska gå mot mörkare toner.  😆

Gymnasiekidsen som spelar in hos mig säger alltid "upp" och menar mot mörkare toner. Jag säger tvärtom. En gallup-fråga, kanske? Eller en generationsfråga?

Dom säger även B när jag säger H. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de är ju faktiskt så som tabulaturer ska skrivas.

Undrar varför. Hur ofta ser man en gitarr uppochner? Tur att jag inte läser tabulaturer då. 😛

jag brukar ha min gitarr uppochner 😆 (de blir sån när jag lägger den på nacken och lirar eller spelar med tänderna) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men de är ju faktiskt så som tabulaturer ska skrivas.

Undrar varför. Hur ofta ser man en gitarr uppochner? Tur att jag inte läser tabulaturer då. 😠

Du ser ju greppbrädan upp och ner när du lutar dig över gitarren. Lägger du gitarren i knät har du låga E-strängen mot kroppen. Därför är det mest logiskt att skriva tabs och ackorddiagram med låga strängen neråt. Plus att det matchar notbilden som Duende skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom ett "powerackord" bara består av grundton, kvint och oktav (valfri) och inte har någon ters eller andra färgningar så är det annat som styr om det är dur/moll och om det finns några andra färgningar ex en 9 eller en 11 osv. Det kan vara en synt eller en sångmelodi eller så lägger kanske keyboardisten hela ackordet när han spelar så att man får med tersen och de andra färgningarna.

Med andra ord så när det är Ciss eller Dm eller Am så spelar du helt enkelt grundton, kvint och oktav (valfri). Det skulle alltså bli Ciss och Giss på Ciss, D och A på Dm och slutligen A och E på Am.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir de inte moll om jag typ lirar A (låga E-strängen 5:e band) och C (A-strängen 3:e band)? Så gör jag iaf 😳 Man kan ju lira sk. powerackord på andra sätt också...

Om man tar E (A-sträng 7:e band) och H (E-sträng 7:e band) och slår underifrån.

T.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag tror inte att det kallas för ett "powerackord" om man tar grundton och ters. Jag kan ju ha fel, men är det inte just grundton + kvint som är "powerackord"?

Man kan ju laborera hur man vill. Jag gillar ackord uppbrutna. T ex att köra maj7 brutet dvs ta grundton, ters och stor sjua eller lägga till en 6:a på ett powerackord och få lite små dissonans. Allt som låter bra är ju rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
toiletbrush deluxe (oregistrerad)

jag stämmde nyss gitarren i ett powerakord D A D D A D (jä***^bra band också)

låter jättefett, och hur lätt som helst att spela, lägg bara pekfingret , eller sliden, över alla strängar och kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Blir de inte moll om jag typ lirar A (låga E-strängen 5:e band) och C (A-strängen 3:e band)? Så gör jag iaf 😉 Man kan ju lira sk. powerackord på andra sätt också...

Om man tar E (A-sträng 7:e band) och H (E-sträng 7:e band) och slår underifrån.

T.ex.

nja, då spelar du ju bara en liten ters. alltså, ett intervall, inget ackord. ett moll ackord består av liten ters + stor ters (t ex A+C+E = Am).

egentligen är ju inte ett power/rockackord (eller kvintackord, som det logiskt sett också heter) ett fullständigt ackord heller, utan bara ett rent kvint-intervall (eventuellt med oktaven på toppen). ett "riktigt" ackord består av 3 eller fler toner. men det kallas ju rock/kvintackord, så vad ska man göra... haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...