Qwacker (oregistrerad) Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Jag har ingen aning om hur man gör om dom vanliga ackorden, typ G, D, E och alla dom dÀr till power chords, eller baré ackord. Och vet inte hur jag ska lÀra mig. Finns det nÄn enkelt trix som löser det, eller finns det nÄn bra hemsida att hitta det pÄ? Tack pÄ förhand Q
surikatmamma Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Power chord Àr vÀl nÀr man tar grundtonen och kvinten? Gör djÀvulstecken med handen och sÀtt pekfingret pÄ grundtonen sÄ Àr du i hamn. Sen kan man ta oktaven ocksÄ och göra lite hur man vill.
kirtaphus Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 (redigerat) knepet Àr att öva öva öva... baré ackord Àr lite svÄrare att börja med om man inte har spelat gitarr tidigare men lite kortfattat spelar man pÄ flera strÀngar samtidigt, tre eller flera. Ackord = ett antal toner som ljuder samtidigt i harmoni. Man anvÀnder pekfingret som en baré klÀmma och tar akorden med resten av fingrarna. Ex.1 G-Dur |e---------3 |B---------3 |G---------4 |D---------5 |A---------5 |E---------3 Powerackord Àr (grundton och kvinten) spelas tvÄ strÀngar samtidigt. Ex.2 Power ackord G |A------------5-------- |E--------3------------ Redigerat 27 april 2006 av kirtaphus
giggsy Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 knepet Ă€r att öva öva öva... barĂ© ackord Ă€r lite svĂ„rare att börja med om man inte har spelat gitarr tidigare men lite kortfattat spelar man pĂ„ flera strĂ€ngar samtidigt, tre eller flera. Ackord = ett antal toner som ljuder samtidigt i harmoni. Man anvĂ€nder pekfingret som en barĂ© klĂ€mma och tar akorden med resten av fingrarna. Ex.1 G-Dur |e---------3 |B---------3 |G---------4 |D---------5 |A---------5 |E---------3   Powerackord Ă€r (grundton och kvinten) spelas tvĂ„ strĂ€ngar samtidigt. Ex.2 Power ackord G |A------------5-------- |E--------3------------ Bra förklarat men fan va svĂ„rt det var att lĂ€sa ritningarna. Jag hade nog haft tjocka E överst. Förmodligen en smaksak? Lite som att panorera en trummis. đ
Emil Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 knepet Ă€r att öva öva öva... barĂ© ackord Ă€r lite svĂ„rare att börja med om man inte har spelat gitarr tidigare men lite kortfattat spelar man pĂ„ flera strĂ€ngar samtidigt, tre eller flera. Ackord = ett antal toner som ljuder samtidigt i harmoni. Man anvĂ€nder pekfingret som en barĂ© klĂ€mma och tar akorden med resten av fingrarna. Ex.1 G-Dur |e---------3 |B---------3 |G---------4 |D---------5 |A---------5 |E---------3    Powerackord Ă€r (grundton och kvinten) spelas tvĂ„ strĂ€ngar samtidigt. Ex.2 Power ackord G |A------------5-------- |E--------3------------ Bra förklarat men fan va svĂ„rt det var att lĂ€sa ritningarna. Jag hade nog haft tjocka E överst. Förmodligen en smaksak? Lite som att panorera en trummis. đ Men de Ă€r ju faktiskt sĂ„ som tabulaturer ska skrivas.
giggsy Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Men de Ă€r ju faktiskt sĂ„ som tabulaturer ska skrivas. Undrar varför. Hur ofta ser man en gitarr uppochner? Tur att jag inte lĂ€ser tabulaturer dĂ„. đ
Qwacker (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Ah, tack för svar. Men jag vet hur man tar ett baré ackord o powerchord, jag vet bara inte vad det blir för ett ackord nÀr jag tar ett. Ni pratar om grundton och kvint, men hur vet jag vad som Àr grund ton och kvint i ett standard ackord?
sixties Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 (redigerat) vad jag förstÄr vill du köra sk. fuskbarré akckord. sÀtt pekfigret pÄ en ton du vill ha som grund ton och ringfigret pÄ strÀngen under med ett band imellan. du kan Àven lÀgga lillfigret pÄ nÀsta strÀng pÄ samma band som ringfigret och lÄngfigret pÄ nÀsta strÀng pÄ mellanbandet. hoppas du förstÄr. hÀr hittar du tonerna: om du vill ta ett g akord: pekfigret pÄ E strÀg 3:e bandet ringfingret pÄ A strÀng 5:e bandet lillfingret pÄ D strÀng 5:e bandet lÄngfingret pÄ G strÀng 4:e bandet lÀnk till sidan med bilden ovan Redigerat 28 april 2006 av sixties
Hellpig Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 (redigerat) Ah, tack för svar. Men jag vet hur man tar ett barĂ© ackord o powerchord, jag vet bara inte vad det blir för ett ackord nĂ€r jag tar ett. Ni pratar om grundton och kvint, men hur vet jag vad som Ă€r grund ton och kvint i ett standard ackord? E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F... Ăversta strĂ€ngen pĂ„ din gitarr Ă€r förmodligen E, sen Ă€r det bara att köra pĂ„. Edit: Sixties hann före! đ Redigerat 28 april 2006 av Hellpig
Duende Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Tab skrivs med lÄga E lÀngst ner för att matcha det riktiga notsystemet. Basnoter skrivs ju nere i stigande osv... Tab Àr faktiskt Àldre Àn "vanlig" notskrift. Kom genom lutan skulle jag tro. Henrik H
steflund Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Ah, tack för svar. Men jag vet hur man tar ett barĂ© ackord o powerchord, jag vet bara inte vad det blir för ett ackord nĂ€r jag tar ett. Ni pratar om grundton och kvint, men hur vet jag vad som Ă€r grund ton och kvint i ett standard ackord? E, F, F#, G, G#, A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F... Ăversta strĂ€ngen pĂ„ din gitarr Ă€r förmodligen E, sen Ă€r det bara att köra pĂ„. Edit: Sixties hann före! đ Vad Ă€r översta strĂ€ngen för dig? Den som Ă€r ljusast (dvs högst upp tonmĂ€ssigt) eller den som Ă€r mörkast (lĂ€ngst ned tonmĂ€ssigt, men om man inte ligger eller hĂ€nger Ă€r den högst upp)? đ Jag blir galen dĂ„ folk sĂ€ger "lĂ€ngre upp" och menar att jag ska gĂ„ mot mörkare toner. đ
sixties Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Ăversta strĂ€ngen pĂ„ din gitarr Ă€r förmodligen E, sen Ă€r det bara att köra pĂ„. Vad Ă€r översta strĂ€ngen för dig? Den som Ă€r ljusast (dvs högst upp tonmĂ€ssigt) eller den som Ă€r mörkast (lĂ€ngst ned tonmĂ€ssigt, men om man inte ligger eller hĂ€nger Ă€r den högst upp)? BĂ„da Ă€r ju stĂ€mda i E đ som ni ser pĂ„ bilden högre upp. om du inte stĂ„r pĂ„ huvudet och spelar sĂ„ har du ju den grövsta E strĂ€ngen uppĂ„t pĂ„ gitarren, och uppĂ„t pĂ„ halsen tycker jag Ă€r mot huvudet och inte mot kroppen.
giggsy Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Tab skrivs med lÄga E lÀngst ner för att matcha det riktiga notsystemet.Basnoter skrivs ju nere i stigande osv... Tab Àr faktiskt Àldre Àn "vanlig" notskrift. Kom genom lutan skulle jag tro. Henrik H Aha! LÄter logiskt. Har ju lÀst noter sen jag kunde snyta mig sÄ det borde jag ha kunnat rÀkna ut...
giggsy Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Vad Ă€r översta strĂ€ngen för dig? Den som Ă€r ljusast (dvs högst upp tonmĂ€ssigt) eller den som Ă€r mörkast (lĂ€ngst ned tonmĂ€ssigt, men om man inte ligger eller hĂ€nger Ă€r den högst upp)? đ Jag blir galen dĂ„ folk sĂ€ger "lĂ€ngre upp" och menar att jag ska gĂ„ mot mörkare toner. đ Gymnasiekidsen som spelar in hos mig sĂ€ger alltid "upp" och menar mot mörkare toner. Jag sĂ€ger tvĂ€rtom. En gallup-frĂ„ga, kanske? Eller en generationsfrĂ„ga? Dom sĂ€ger Ă€ven B nĂ€r jag sĂ€ger H. đ
Christofer Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Men de Ă€r ju faktiskt sĂ„ som tabulaturer ska skrivas. Undrar varför. Hur ofta ser man en gitarr uppochner? Tur att jag inte lĂ€ser tabulaturer dĂ„. đ jag brukar ha min gitarr uppochner đ (de blir sĂ„n nĂ€r jag lĂ€gger den pĂ„ nacken och lirar eller spelar med tĂ€nderna) đ
MusicNixon Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Men de Ă€r ju faktiskt sĂ„ som tabulaturer ska skrivas. Undrar varför. Hur ofta ser man en gitarr uppochner? Tur att jag inte lĂ€ser tabulaturer dĂ„. đ Du ser ju greppbrĂ€dan upp och ner nĂ€r du lutar dig över gitarren. LĂ€gger du gitarren i knĂ€t har du lĂ„ga E-strĂ€ngen mot kroppen. DĂ€rför Ă€r det mest logiskt att skriva tabs och ackorddiagram med lĂ„ga strĂ€ngen nerĂ„t. Plus att det matchar notbilden som Duende skrev.
Qwacker (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Tack sixties, var precis vad jag behövde ! đ
Qwacker (oregistrerad) Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Ok, vet nu hur det fungerar med vanliga ackord. Men om jag ska spela Ciss och Dm, Am? hur fungerar det dÄ?
MusicNixon Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 HÀr Àr nÄgra stÀllen du kan börja pÄ: http://www.chordbook.com/guitarchords.php http://www.guitaren.dk/akkorder.asp http://chordfind.com/
Bone Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Eftersom ett "powerackord" bara bestÄr av grundton, kvint och oktav (valfri) och inte har nÄgon ters eller andra fÀrgningar sÄ Àr det annat som styr om det Àr dur/moll och om det finns nÄgra andra fÀrgningar ex en 9 eller en 11 osv. Det kan vara en synt eller en sÄngmelodi eller sÄ lÀgger kanske keyboardisten hela ackordet nÀr han spelar sÄ att man fÄr med tersen och de andra fÀrgningarna. Med andra ord sÄ nÀr det Àr Ciss eller Dm eller Am sÄ spelar du helt enkelt grundton, kvint och oktav (valfri). Det skulle alltsÄ bli Ciss och Giss pÄ Ciss, D och A pÄ Dm och slutligen A och E pÄ Am.
bimbambop Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Blir de inte moll om jag typ lirar A (lĂ„ga E-strĂ€ngen 5:e band) och C (A-strĂ€ngen 3:e band)? SĂ„ gör jag iaf đł Man kan ju lira sk. powerackord pĂ„ andra sĂ€tt ocksĂ„... Om man tar E (A-strĂ€ng 7:e band) och H (E-strĂ€ng 7:e band) och slĂ„r underifrĂ„n. T.ex.
Bone Postat 28 april 2006 Postat 28 april 2006 Fast jag tror inte att det kallas för ett "powerackord" om man tar grundton och ters. Jag kan ju ha fel, men Àr det inte just grundton + kvint som Àr "powerackord"? Man kan ju laborera hur man vill. Jag gillar ackord uppbrutna. T ex att köra maj7 brutet dvs ta grundton, ters och stor sjua eller lÀgga till en 6:a pÄ ett powerackord och fÄ lite smÄ dissonans. Allt som lÄter bra Àr ju rÀtt.
toiletbrush deluxe (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 jag stÀmmde nyss gitarren i ett powerakord D A D D A D (jÀ***^bra band ocksÄ) lÄter jÀttefett, och hur lÀtt som helst att spela, lÀgg bara pekfingret , eller sliden, över alla strÀngar och kör pÄ!
JoakimMelkersson Postat 22 juni 2006 Postat 22 juni 2006 Blir de inte moll om jag typ lirar A (lĂ„ga E-strĂ€ngen 5:e band) och C (A-strĂ€ngen 3:e band)? SĂ„ gör jag iaf đ Man kan ju lira sk. powerackord pĂ„ andra sĂ€tt ocksĂ„...Om man tar E (A-strĂ€ng 7:e band) och H (E-strĂ€ng 7:e band) och slĂ„r underifrĂ„n. T.ex. nja, dĂ„ spelar du ju bara en liten ters. alltsĂ„, ett intervall, inget ackord. ett moll ackord bestĂ„r av liten ters + stor ters (t ex A+C+E = Am). egentligen Ă€r ju inte ett power/rockackord (eller kvintackord, som det logiskt sett ocksĂ„ heter) ett fullstĂ€ndigt ackord heller, utan bara ett rent kvint-intervall (eventuellt med oktaven pĂ„ toppen). ett "riktigt" ackord bestĂ„r av 3 eller fler toner. men det kallas ju rock/kvintackord, sĂ„ vad ska man göra... haha.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.