Jump to content
Annons

Diskussioner om proffsig


Desmond

Recommended Posts

// Inlägg från Proffsig sångerska i sthlm. Desmond har inte startat denna tråd, det är inlägg som inte hör till trådens ursprungliga ämne. /admin

Hon markerar ju att hon har attitydproblem, av hennes postning att döma är hon ju en klassisk "slicka-uppåt-sparka-nedåt" typ och vem vill jobba med en sådan!? Inte särskilt proffsig attityd enligt min mening.

Det flickan vill åt är förstås att hon är seriös och målmedveten.. behöver ni höra en demo för att tro på det?

Precis tack 😆

Bara för att jag vet vad jag säker så är jag en"slicka-uppåt-sparka-nedåt" typ ???

Jag vet vad jag har att erbjuda och jag vet som sagt vad jag söker, detta sticker jag inte under stol med. I min annons skriver jag att ingen ska ta illa upp över mitt hobbynisseuttryck.

OK då kallar jag dig idiot men ta inte illa upp. 😄

Du har ju redan stött på patrull med uttrycket "hobbynisse" förut men envisas med att använda det ändå. Detta leder enligt min logik mig att anta att du är ett av följande:

1) Inte särskilt intelligent eller intelligent men inte särskilt socialt begåvad.

2) Anser dig själv stå lite över de flesta här på forumet och du behöver inte anstränga dig för att framstå som trevlig för du är ju inte intresserad av några "hobbynissar" i alla fall.

Jag lutar åt alternativ nr 2 som du märkt 😄

Och det är klart man inte kan göra en rättvis bedömning av någon efter ett par poster men bedömd blir du ändå. Du bör tänka på det när du postar eller överhuvudtaget när man presenterar sig i nya sammanhang att folk bildar sig en uppfattning på den information de får. Det kallas första intrycket 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 94
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Okej. Jag gillar verkligen inte den typen av attityd du beskriver Des (så vi är på samma sida) men jag kan å andra sidan inte se den i förstaposten. Hon vill jobba med grejer som faktiskt har en chans att bli något annat än hobbyprojekt, vad är felet i det?

Nej jag tror också på din tolkning men flickan har ju ett särdeles klumpigt sätt att uttrycka sig på 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

abnormalbrain (oregistrerad)
Okej. Jag gillar verkligen inte den typen av attityd du beskriver Des (så vi är på samma sida) men jag kan å andra sidan inte se den i förstaposten. Hon vill jobba med grejer som faktiskt har en chans att bli något annat än hobbyprojekt, vad är felet i det?

Nej jag tror också på din tolkning men flickan har ju ett särdeles klumpigt sätt att uttrycka sig på 😛

Den här tråden börjar gå över styr.

Jag tycker inte att hon har något klumpigt sätt att uttrycka sig på. Jag tycker att det kanske är de folk som klagar på henne till denna milda grad som har attitydproblem.

Det hade i alla fall varit bra med en lågkvalitets mp3:a för att höra stil med mera.

Proffs betyder proffesionell dvs en som har det som arbete. Det betyder inte "bra", men det betyder rutinerad och det är bra.

Vad jag mest reagerar på är att hon söker folk som inte är hobbynissar. Själv är jag t ex en hobbynisse som sitter 24 timmar dygnet runt och producerar musik. Jag går utbildning i musik och tänker mig att jobba med musik i framtiden. Det betyder att hon inte söker mig eftersom jag är en "hobbynisse" även om jag är väldigt bra och vill bli en "proffsnisse". Det känns lite orättvist för jag har inga meriter att visa upp förutom min musik, men jag kanske är bättre än någon som är "proffs" ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara en del här på forumet som verkar ha problem med att de inte är världens bästa och populäraste producenter. Jag är en "hobbynisse" och jag ser inget fel i det, och eftersom Lady Songbird skrev det hon skrev så vet jag att hon inte är intresserad av att samarbeta med mig och slipper då lägga ner tid på det. Och jag känner mig faktiskt inte ett dugg nedvärderad för det.

Visserligen är det ju inget som säger att "hobbynissar" inte kan ha högt ställda mål med sin musik!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

Lady:

Av den information du lämnar drar jag slutsatsen att du skäms för det du har inspelat....

Jag är en riktigt duktig sångerska som lägger sången på första tagningen, alltså snabb i studion.

 

Har körat på en del släppta skivor. Sjunger på en del lite "hemliga" låtar typ pinsam barnmusik som ni säkert hört men vad gör man inte för lite pengar 😆

 

Jag kan säga att jag till viss del skäms lite över viss musik som jag sjungit på som släppts. Nämner jag vad det är outar jag mitt namn och det tänker jag inte göra.

Ni som känner er träffade av mitt hobbynisseuttryck kan lägga ner,jag har förstått att ni blivit provocerade ok.

Det är otroligt tydligt att vissa idioter här, ojj sorry Desmond skriver i min tråd bara för att provocera.

Känner mig verkligen välkommen här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lady:

Av den information du lämnar drar jag slutsatsen att du skäms för det du har inspelat....

Jag är en riktigt duktig sångerska som lägger sången på första tagningen, alltså snabb i studion.

 

Har körat på en del släppta skivor. Sjunger på en del lite "hemliga" låtar typ pinsam barnmusik som ni säkert hört men vad gör man inte för lite pengar 😆

 

Jag kan säga att jag till viss del skäms lite över viss musik som jag sjungit på som släppts. Nämner jag vad det är outar jag mitt namn och det tänker jag inte göra.

Ni som känner er träffade av mitt hobbynisseuttryck kan lägga ner,jag har förstått att ni blivit provocerade ok.

Det är otroligt tydligt att vissa idioter här, ojj sorry Desmond skriver i min tråd bara för att provocera.

Känner mig verkligen välkommen här...

Ouh! Det där va inte fint skrivet...

När du skriver sådär är det kanske inte så konstigt att du inte blir särskilt välkommen. Din attiyd är väl inte den trevligaste direkt. Vi är musiker, vi vill inte att nån kommer o berättar för oss om du är duktig eller ej, det vill vi avgöra själva. Vill du inte visa upp nåt vill vi inte hjälpa dig med produktioner. Punkt slut!

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

haha någon sa att det bara hänger en massa idioter på detta forum men det tror jag inte på. Skulle vara vissa undantag då....

Viktor,har du någonsin sökt hjälp för din attityd? Jag menar någon av dina lärare måste ju ha märkt att du blivit mobbad eller ngt...saaaad.

Har iallafall lärt mig en sak av dessa 2 dagar jag spenderat på detta forum.

BRUDAR ÄGA EJ TILLTRÄDE, KEEP OUT!

oki fattar...hejdå

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var det dummaste jag har hört! Viktor har verkligen inte dålig attityd - han sammanfattade något många av oss har försökt förklara. Du däremot fyller dina inlägg med personangrepp, något oerhört otrevligt!

Vidare förstår jag inte hur du kan dra in ditt kön i det här; personer med dålig attityd blir inte mottagna med öppna armar, oavsett om de är kvinnor eller män.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
haha någon sa att det bara hänger en massa idioter på detta forum men det tror jag inte på. Skulle vara vissa undantag då....

Viktor,har du någonsin sökt hjälp för din attityd? Jag menar någon av dina lärare måste ju ha märkt att du blivit mobbad eller ngt...saaaad.

Har iallafall lärt mig en sak av dessa 2 dagar jag spenderat på detta forum.

BRUDAR ÄGA EJ TILLTRÄDE, KEEP OUT!

oki fattar...hejdå

Brudar äga mer än gärna tillträde. Men att utmåla sig själv som proffs och nedvärdera andra tyder ju endast på att du saknar den självsäkerhet du vill visa upp. Denna diskussion som uppstod, med det ena påhoppet värre än det andra, hade lätt kunnat undvikas med en lite bättre öppning från din sida än att racka ner på de som du anser vara sämre än dig. Det spelar faktiskt ingen roll att du bad oss att inte ta illa upp eftersom resten av din insändare säger något helt annat.

Du kunde skött det snyggare. Att sedan döma ut ett helt forum för att din nedvärderande attityd inte gick hem känns bara löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Har med road och förvirrad min läst igenom alla inlägg i denna tråd nu. Spännande läsning, bättre än många deckare jag läst och med en härlig finish.

Jag är lite sugen på att veta vem som döljer sig bakom aliaset 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Men verst vad känsliga lla ska vara nu. Jag tog inte det minsta illa upp av det hon sa. Många övertolkar gärna vad folk skriver. Sen tycker jag även att det är fel att lady sedan går så starkt i motangrep. Skit e dem som inte vill dig nånting konkret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har iallafall lärt mig en sak av dessa 2 dagar jag spenderat på detta forum.

BRUDAR ÄGA EJ TILLTRÄDE, KEEP OUT!

Haha, påminner mig om när vi "sparkade" en tjej från bandet eftersom hon inte höll måttet. Och hennes kommentar var "Är det bara för att jag inte har nån kuk eller?"

Varför måste vissa tjejer hela tiden dra upp deras kön som anledningen till varför de blir refuserade? Vore det inte en mycket rimligare anledning att det faktiskt har någonting med personen i fråga att göra?

Det kommer aldrig bli nån jämställdhet mellan könen om man hela tiden propsar på att man är ett offer för att man är kvinna. Man blir vad man intalar sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha någon sa att det bara hänger en massa idioter på detta forum men det tror jag inte på. Skulle vara vissa undantag då....

Viktor,har du någonsin sökt hjälp för din attityd? Jag menar någon av dina lärare måste ju ha märkt att du blivit mobbad eller ngt...saaaad.

Har iallafall lärt mig en sak av dessa 2 dagar jag spenderat på detta forum.

BRUDAR ÄGA EJ TILLTRÄDE, KEEP OUT!

oki fattar...hejdå

😎

Fundera lite på hur du vill bli bemött, och hur du ska uttrycka dig i det skrivna ordet till folk du inte känner...och även hur man på bästa sätt etablerar en kontakt.

Jag är kvinna och har hängt här på forumet sen april och tycker det fungerar utan problem...

En bra idé är att ta till sig Olsbergs råd..

Ja du pratar med musiker, och det är därför vi är här, eller hur?...vi musicerar, lär, skapar eventuella samarbeten med folk vi tror på... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Asså...jag fattar ingenting. Har ni inte förstorat upp detta - gjort en höna av en fjäder?

Attitydproblem. Tänk vad jag hatar det ordet. Och jag förstår det verkligen inte. Har den som inte tycker samma som alla andra, attitydproblem? Heter det inte i så fall "har en annan inställning". Får man inte ha det?

Den kvinna som är trådens skapare vill inte jobba med hobbynissar. Är det nåt konstigt med det? Hon menar väl bara att hon vill jobba med dem som har musik som sin profession, sitt yrke. Då hör väl dessa av sig om de vill. Inget konstigt alls. Hon vill väl inte figurera i sammanhang hon inte kan stå för.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Asså...jag fattar ingenting. Har ni inte förstorat upp detta - gjort en höna av en fjäder?

Jag tycker visserligen också att det gått lite till överdrift. Men jag reagerade negativt på hennes inlägg, för det är minst sagt skrivet med en nedlåtande attityd. Men inte tillräckligt för att bemöda att gnälla på det.

Nu är jag ju själv allmänt illa omtyckt på detta forum för mina "attitydproblem" så jag är väl inte rätt person att säga något över huvud taget kanske 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är ju fantastiska allihopa. Någon erbjuder sina musikaliska tjänster och folk blir upprörda och snackar om attitydproblem. Gör det ont att någon är yrkesmusiker eller vad är det frågan om?

Fröken Sångfågel: Ska du leta jobb så är det nog inte forumet rätt plats, visst finns det ett antal vettiga producenter som stryker omkring här, men jag tror ingen av dom letar efter musiker att hyra in på internet. Sånt fixar man genom folk man känner och litar på musikaliskt. Du skulle säkert få fler jobb på att dra till Rival på Mariatorget och mingla en kväll än vad denna tråden ger..

(men jag kan ha fel)

Link to comment
Dela på andra sajter

haha någon sa att det bara hänger en massa idioter på detta forum men det tror jag inte på. Skulle vara vissa undantag då....

Viktor,har du någonsin sökt hjälp för din attityd? Jag menar någon av dina lärare måste ju ha märkt att du blivit mobbad eller ngt...saaaad.

Har iallafall lärt mig en sak av dessa 2 dagar jag spenderat på detta forum.

BRUDAR ÄGA EJ TILLTRÄDE, KEEP OUT!

oki fattar...hejdå

😏

Oj! Nu får jag nog ändå sälla mig till skaran som tyckte att du var lite smådryg 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm....

Efter att ha läst alla inlägg så måste jag erkänna att jag blir lite rädd.

En moderator ska snabbt in i en sådan här tråd och se till att människor inte blir påhoppade och ofredade mentalt.

Vad värre är så kan jag även se en typ av stresstolkningar i mångas svar.

Detta även av trådens startare. Det blir lätt feltolkningar då....

Det mest tragiska med situationen är slutligen...

Hon försvann!?!

För jävligt för tänk...

Hon kanske är så proffesionell som hon säger.

Då har forumet tappat en kunskapskälla!

Brassklappen och rövsparken går till moderatorn i detta fallet!

Gör om, gör rätt.

/Crunchman'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni är ju fantastiska allihopa. Någon erbjuder sina musikaliska tjänster och folk blir upprörda och snackar om attitydproblem. Gör det ont att någon är yrkesmusiker eller vad är det frågan om?

Fröken Sångfågel: Ska du leta jobb så är det nog inte forumet rätt plats, visst finns det ett antal vettiga producenter som stryker omkring här, men jag tror ingen av dom letar efter musiker att hyra in på internet. Sånt fixar man genom folk man känner och litar på musikaliskt. Du skulle säkert få fler jobb på att dra till Rival på Mariatorget och mingla en kväll än vad denna tråden ger..

(men jag kan ha fel)

Jag måste nog hålla med om detta.. En liten grej har förstorats till jättestora problem för alla.. Och nu sitter hon i en hörna och försöker försvara sig medans alla är på henne..

Jag har vart där själv, det är lätt i dessa fall att bli förbannad, sur, ledsen och då blir allting bara mer och mer fel. Man skriver ur sig det första man känner och tänker på och sedan hackar folk ännu mer på det..

Give it a rest people 😎

Och, ja jag tycker forum är helt rätt plats att få nya bra samarbeten..

Annat jag kan rekommendera är att ta kontakt med redan etablerade producenter inom den genre du tycker om att sjunga i, ta kontakt med deras manager, skicka lite prov, och se om ni kan göra något ihop..

Också, kolla på att själv fixa en manager som har hand om avtal och dylikt..

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm....

Efter att ha läst alla inlägg så måste jag erkänna att jag blir lite rädd.

En moderator ska snabbt in i en sådan här tråd och se till att människor inte blir påhoppade och ofredade mentalt.

Vad värre är så kan jag även se en typ av stresstolkningar i mångas svar.

Detta även av trådens startare. Det blir lätt feltolkningar då....

Det mest tragiska med situationen är slutligen...

Hon försvann!?!

För jävligt för tänk...

Hon kanske är så proffesionell som hon säger.

Då har forumet tappat en kunskapskälla!

Brassklappen och rövsparken går till moderatorn i detta fallet!

Gör om, gör rätt.

/Crunchman'

Moderatorerna kan inte hoppa in om vi inte vet vad som pågår. Jag har redan delat tråden en gång och försökt hålla uppsikt över den. Sedan tycks det ha ballat ur. Vidare är det stört omöjligt att fixa en tråd om man inte är hemma. Vi moderatorer har faktiskt ett liv utanför forumet och får inte heller betalt för det jobb vi gör här. Jag har INTE fått några anmälningar på den här tråden, vare sig av cruncher eller någon annan. HADE jag fått det hade jag agerat, OM jag hade varit hemma och kunnat lösa problemet. Tough luck, men så är det faktiskt ibland. Även om jag skrivit över 3000 inlägg innebär det inte att jag bor här eller läser alla trådar.

Situationen som uppstått är givetvis tråkig, men jag tycker det säger mer om attityden som vi bemöter folk här. Vems attitydproblemet är bryr jag mig inte i, inte mer än att det är ett sådant här kollektivt agerande mot någon enksild nykomling som verkligen sänker forumets legitimitet som någon form av förmedlare av kunskap. Om man inte uttrycker sig på rätt sätt så blir man genast nobbad ett antal användare som upplever en som uppnosig. Är trött på sån här skit faktiskt, och blir inte mindre förbannad av att få skit för andra människors agerande, som jag under inga som helst möjligheter har kunnat påverka.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm....

Efter att ha läst alla inlägg så måste jag erkänna att jag blir lite rädd.

En moderator ska snabbt in i en sådan här tråd och se till att människor inte blir påhoppade och ofredade mentalt.

Vad värre är så kan jag även se en typ av stresstolkningar i mångas svar.

Detta även av trådens startare. Det blir lätt feltolkningar då....

Det mest tragiska med situationen är slutligen...

Hon försvann!?!

För jävligt för tänk...

Hon kanske är så proffesionell som hon säger.

Då har forumet tappat en kunskapskälla!

Brassklappen och rövsparken går till moderatorn i detta fallet!

Gör om, gör rätt.

/Crunchman'

Moderatorerna kan inte hoppa in om vi inte vet vad som pågår. Jag har redan delat tråden en gång och försökt hålla uppsikt över den. Sedan tycks det ha ballat ur. Vidare är det stört omöjligt att fixa en tråd om man inte är hemma. Vi moderatorer har faktiskt ett liv utanför forumet och får inte heller betalt för det jobb vi gör här. Jag har INTE fått några anmälningar på den här tråden, vare sig av cruncher eller någon annan. HADE jag fått det hade jag agerat, OM jag hade varit hemma och kunnat lösa problemet. Tough luck, men så är det faktiskt ibland. Även om jag skrivit över 3000 inlägg innebär det inte att jag bor här eller läser alla trådar.

Situationen som uppstått är givetvis tråkig, men jag tycker det säger mer om attityden som vi bemöter folk här. Vems attitydproblemet är bryr jag mig inte i, inte mer än att det är ett sådant här kollektivt agerande mot någon enksild nykomling som verkligen sänker forumets legitimitet som någon form av förmedlare av kunskap. Om man inte uttrycker sig på rätt sätt så blir man genast nobbad ett antal användare som upplever en som uppnosig. Är trött på sån här skit faktiskt, och blir inte mindre förbannad av att få skit för andra människors agerande, som jag under inga som helst möjligheter har kunnat påverka.

Eftersom att forumet ständigt växer kanske det idag behövs fler moderatorer än vad som finns? Och det är absolut inget klagomål på dig Neko! Visst är det tråkigt att forumet ska behöva "polisas", men i vissa fall, bland annat som i det här, kan det nog vara vettigt att någon dyker in och säger stopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter farligt att låta sig påverkas som moderator!?

Syftet med rövsparken var ett önskemål om agerande. Ett krav, i stil med en anmälan kändes för jäkla avancerat och ytterligare förstorande av denna lilla fjäder.

Neko!

Inte syftat att kritisera dig för för dåligt handhavande av forumet.

Jag vet att ni inte hinner med och har överseende med det.

Låt dig inte hamna i samma fälla bara genom att utrycka missnöje när du inte blivit serverad information.

Du ska som moderator hjälpa, sålla och leta. Det är dina uppgifter!

Du har verktygen! Agera.

Söndra och härska!!! He he he!

Take care Neko!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste dock vara grymt svårt för en moderator att själv göra bedömningen "var gränsen går" om ingen anmäler inlägg!!! Så i fortsättningen, känner man sig påhoppad på ett orättvist sätt så får man anmäla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter farligt att låta sig påverkas som moderator!?

Syftet med rövsparken var ett önskemål om agerande. Ett krav, i stil med en anmälan kändes för jäkla avancerat och ytterligare förstorande av denna lilla fjäder.

Neko!

Inte syftat att kritisera dig för för dåligt handhavande av forumet.

Jag vet att ni inte hinner med och har överseende med det.

Låt dig inte hamna i samma fälla bara genom att utrycka missnöje när du inte blivit serverad information.

Du ska som moderator hjälpa, sålla och leta. Det är dina uppgifter!

Du har verktygen! Agera.

Söndra och härska!!! He he he!

Take care Neko!!!!

Tro mig. Jag försöker så gott det går. Ibland härsknar man till bara. Samtidigt är det som mornel säger att vi försöker att inte i en överdriven grad att vara poliser för tyckande och tänkande. Var man tar ju ansvar för det han eller hon har skrivit.

Däremot är det ORIMLIGT att säga att vi måste läsa allt som skrivs. Det går helt enkelt inte. Sålunda, ser man något som man uppfattar som dålig, anmäl. Det tar inte många sekunder. Tryck på knappen anmäl på det inlägget/tråden där det gäller och skriv: övergrepp eller liknande. Går på 5 sekunder. Den som inte ens har anmält tråden kan väl inte i efterhand komma och klaga på att vi inte agerar? Ta inte illa upp nu, detta gäller faktiskt forumet generellt. Det tycks överlag råda någon form av missuppfattning om att vi sitter och kollar forumet dygnet runt, eller åtminstone kollar precis alla trådar. Vi hinner helt enkelt inte. Det tar för lång tid att läsa igenom alla trådar och inlägg som skrivits på en dag. Olsberg skrev för ett tag sedan att det skrivs ca 400 nya inlägg varje dag. Det tar en bra stund att harva igenom det. Är det nu så att vi inte hinner läsa allt faller det ju på sin egen orimlighet att jag eller någon annan moderator skall kunna agera. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Att ha självförtroende och veta vad man kan och står för är något man ska använda sig av. Men när den självsäkerheten kräver att man ser ner på andra då kan den ifrågasättas. Jag tvivlar inte på att fröken sångfågel är duktig och jag tycker definitivt att hon gör rätt i att försöka hitta nya kontakter. Men återigen så kunde hon utrryckt sig annorlunda från början. Det handlar inte om att jag har komplex för att jag inte är yrkesmusiker då det inte är jag strävat eller strävar efter. Det handlar helt och hållet om att kunna uttrycka sig på ett sätt som inte nedvärderar andra. Jag tycker inte att det är schysst att sätta etiketter på folk och det står jag fan för.

Varför inte bara enkelt sökt efter folk med erfarenhet av jobb i branschen för samarbete?

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte tråden är så hemsk som ni verkar tycka. Lady Songbird startade en diskussion på ett något provocerande sätt och när hon fick reaktioner på det tog hon illa upp och upplevde det som att hon blev provocerad först och vägrade backa en tum från sina första påståenden. Men hon har ju skrivit att hon fattat att vi blev provocerade nu så förslagsvis lägger vi ner nu.

Jag tycker inte det fanns anledning att kalla på moderatorns uppmärksamhet fast det är tråkigt att du Neko tycker att vi har taggarna utåt här. Jag har varit på många forum om många olika ämnen och kommer man in med en kaxig nedlåtande attityd så reagerar folk på alla forum på ungefär likartat sätt som här så vi är inte annorlunda på detta forum såvitt jag kan se.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...