Jump to content
Annons

Portabel inspelningsutrustning


Sushi Brother

Recommended Posts

Är det någon som har tips på prisvärd portabel inspelningsutrustning?

Skall det tex vara:

MiniDisc med inspelningsfunktion?

Mp3-spelare med inspelningsfunktion?

Och vad finns det för passande mikrofoner?

Modell mygga eller större?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Prisvärt är ju ett ganska vitt begrepp eftersom det inte innefattar budget.

Så, hur mycket vill du spendera och till vilket ändamål?

Jag är ute efter någonting som är litet och portabelt, storlek: dagens 5gb mp3-spelare, som spelar in i 16 bitar (gärna 24), som har USB2-stöd, batteridriven mic-preamp(finns det?) och en mikrofon. Är det någon som använder något liknande på forumet?

Detta hadet jag velat använda till att ha med på utflykter, att spela in intressanta ljud - grenar som knäcks, stenar som trillar ner för stup, skrot som faller i en kontainer. Ljud, att använda som trummor eller levande bakgrundsmiljö.

Är jag helt fel ute, använder man sig kanske normalt av laptop + externt ljudkort + mikrofon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Prisvärt är ju ett ganska vitt begrepp eftersom det inte innefattar budget.

Så, hur mycket vill du spendera och till vilket ändamål?

Jag är ute efter någonting som är litet och portabelt, storlek: dagens 5gb mp3-spelare, som spelar in i 16 bitar (gärna 24), som har USB2-stöd, batteridriven mic-preamp(finns det?) och en mikrofon. Är det någon som använder något liknande på forumet?

Detta hadet jag velat använda till att ha med på utflykter, att spela in intressanta ljud - grenar som knäcks, stenar som trillar ner för stup, skrot som faller i en kontainer. Ljud, att använda som trummor eller levande bakgrundsmiljö.

Är jag helt fel ute, använder man sig kanske normalt av laptop + externt ljudkort + mikrofon?

Du kan köpa en begagnad ipod 3g, och installera linux på den.

Läste nånstans på forumet att den klarar av att spela in i 24 bitar, 96khz.

Link to comment
Dela på andra sajter

MP3-spelare med Line in är dyra, och med mikrofoningång är de både ovanliga och därmed dyra. Få MP3-spelare med mikrofoningång håller hög ljudkvalitet. Inspelningsfunktionen ses mer som en diktafon istället för en ljudingång... :rolleyes: Dessutom spelar de in direkt i MP3-format vilket ger lite förluster i ljudkvalitet.

Därför har jag själv köpt en Sony MZ-NH700.

Hi-MD är Minidisc 2.0 kan man säga... 😎 1 GB-diskar, den kan spela in i okomprimerad PCM 16/44 och inspelningarna kan flyttas till datorn med USB.

Både en line in och en mikrofoningång och båda kontakterna i minitele. Dock ingen phantommatning. Så om du inte använder dynamisk mikrofon behövs en preamp. Jag har en dynamisk mikrofon och kabel XLR->minitele och det funkar bra för mig iaf 😄

Alternativt val? M-Audios har en produkt på gång som ska heta FlashTracker. Det förväntas en lansering i september. Den ska spela in 24/96 på ett CompactFlash-minne och ha USB-kontakt.

Fördelen gentemot Hi-MD blir ju 24 bitar istället för 16. Nackdelen är att man måste ha ett tillräckligt stort Flashminne så man kan spela in en längre stund. MD-skivor är billigare.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack för expertisen vectro! :rolleyes: Sony MZ-NH700 låter som ett utmärkt val, borde dessutom gå att hitta till ett bra pris på andrahandsmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

MZ-NH700 @ Pricerunner

MZ-RH10 @ Pricerunner

Liten notering ifall man är ute efter mp3-spelare också. RH-10 är en nyare modell som även klarar mp3-filer. Med NH-700 konverteras mp3-filerna automatiskt till Atrac3+ (48 eller 256kbps) när du tankar in dem på MD:n.

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

.. intressant för mig också att läsa. Så man behöver lägga ut ungefär 2kkr för att få en hyfsad portabel inspelningsmaskin.

Alternativet under är juh iofs en Minidisc av gamla modellen; men de jag kollat på för inte alls så längesen låg ungefär på samma pris..?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick och köpte mig en Edirol R1 med stereomickar och 24K inspelning. Kostade fyratusen men jag är nöjd. Har i och för sig inte mycket att jämföra med. Det går ju att koppla in extern mick förstås... Att spela in bakgrundsljud är ganska kul. Jag åker mycket tåg och har en samling med "dumma" mobilsamtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick och köpte mig en Edirol R1 med stereomickar och 24K inspelning. Kostade fyratusen men jag är nöjd. Har i och för sig inte mycket att jämföra med. Det går ju att koppla in extern mick förstås... Att spela in bakgrundsljud är ganska kul. Jag åker mycket tåg och har en samling med "dumma" mobilsamtal.

Enligt denna sida utförs en test av Edirol R1 i nästa nummer av Studio:

http://studio.idg.se/ArticlePages/200506/2..._STU319.dbp.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars var ju Sony MZ-NH600 på NetOnNet prisvärd, jag skall nog passa på jag med. 😉

//Nisse

EDIT: Det gick visst inte med en direktlänk dit, istället visas den dyraste modellen. Ni får själva klicka på "Bärbart ljud" -> "MiniDisc - Bärbar". Sony MZ-NH600 är en Hi-MD som kostar 990:-. 😆

Redigerat av Nisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mmmm... den dyra såg inte dum ut. 😉

Och 990 kr för den billiga, var ju ett riktigt bra pris!

Redigerat av Sushi Brother
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger mig din tid LIVE

Inspelat i replokal med Sony Net MD Walkman MZ - N710 och Sonys Stereomick ECM -DS70P. Helt utan pålägg.

Det blir lite grötigt men perfekt för att komma ihåg vad man gjorde etc. och ljudkvaliteten är helt OK.

Men när det låter som bäst är tex. om man spelar in acke och sång med hög mic-känslighet. Då duger det som demomaterial utan vidare.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Jag gick och köpte mig en Edirol R1 med stereomickar och 24K inspelning. Kostade fyratusen men jag är nöjd. Har i och för sig inte mycket att jämföra med. Det går ju att koppla in extern mick förstås... Att spela in bakgrundsljud är ganska kul. Jag åker mycket tåg och har en samling med "dumma" mobilsamtal.

Enligt denna sida utförs en test av Edirol R1 i nästa nummer av Studio:

http://studio.idg.se/ArticlePages/200506/2..._STU319.dbp.asp

Nu börjar det likna något ...

En slimmad variant av Edirol R1 (effekterna är inget jag tror man gråter blod över att förlora). Edirol R-09, $400-450. http://www.edirol.net/products/en/R-09/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...