Jump to content
Annons

Saker att tänka på vid etikettstart för endast internetdistrubering?


Recommended Posts

det är sjukt att man inte får använda flera kopior av ett program man köpt.

Kanske. Men å andra sidan, vad är syftet med att använda kopian istället för originalet?

Det är möjligt att du bara tycker det är sjukt/korkat bara för det fuck of it, ungefär som JJRockford. Och då finns det inte så mycket mer att säga om det. Men såvitt jag vet är det så med datorprogram att om originalet försvinner eller skadas så brukar det inte vara några som helst problem med att be tillverkaren/återförsäljaren skicka ett nytt. Eller ladda ner via användarkonto hos tillverkaren.

Det enda du behöver bevisa är att du har en giltig licens (kvitto, eller whatever).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Åsikter, säger du.

Här försöker du verkligen göra det lätt för dig. Du verkar vara smått besatt av tanken att jag är ute efter att "vända" din övertygelse; don't flatter yourself.

Varför skulle det vara smickrande för mig?

Dessutom är det knappast din åsikt som lyser igenom när du skriver saker som "Det kan väl ändå inte finnas någon som tycker att det är annat än korkat att man inte ens får göra en säkerhetskopia på ett datorprogram som man har köpt?" Det är snarare en fördumning av alla utom dig själv.

Min åsikt är det väl precis vad det här? Jag tycker att det är korkat och kan inte förstå att någon annan än möjligen programvarutillverkarna själva skulle tycka att det är en vettig lag på något sätt.

En sak till: Att du upplever det som att jag försöker "rucka" på dina åsikter kan ju också bero på att du använder frågetecknet på ett missvisande sätt. Många gånger där du vill ge sken av att du "bara" delar med dig av en åsikt brukar du av märklig anledning runda av med ett frågetecken. Som t.ex. i citatet ovan (och många fler faktiskt, kolla själv).

Det finns tydligen många inslag i den här diskussionen man kan diskutera 🙂 Varför är det missvisande med frågetecknet? Jag ställer ju, samtidigt som jag delar med mig av åsikten att det är korkat att man inte får säkerhetskopiera datorprogram, frågan om det finns någon som är av motsatt åsikt.

Det blir liksom lite svårt att avgöra när du förväntar dig ett svar/motargument och när du inte gör det.

Så du tar det säkra för det osäkra och hugger på minsta lilla? 🙂

Som sagt, varför inte göra lite jobb själv och läsa på, istället för att figurera här inne och peka finger för att ingen lyckas förklara på ett sätt som du anser är bra nog.

Försöker du antyda att man automatiskt skulle ändra åsikt bara för att man läser på?

Edit: Kom på en sak till. Kom ihåg att din del av diskussionen har gått från att du ansåg att det minsann var helt OK att framställa exemplar av datorprogram (genom att t.ex. koda "exakt lika rad för rad") till att helt plötsligt ge sken av att du bara ville tala om för alla hur korkat det var att man INTE får framställa exemplar av datorprogram. Så att köra någon jag-är-ett-offer-retorik blir ganska fjantigt.

Sicken tur att du lyckades hitta ytterligare någon öppning hugga på, vore ju tråkigt om den här tråden bara dog ut 🙂

Det där är i vilket fall en helt annan fråga, tror inte att det kan jämställas med att göra säkerhetskopior. Att det skulle finnas lagar som reglerar vilken kod man får skriva hemma verkar alldeles för osannolikt. Ibland överträffar visserligen verkligheten dikten (lyssnade på P3 Dokumentär om "Operation Cobra" idag...), men det här skulle ju vara som att man t ex inte får sitta hemma och rita av Apples logga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte bättre vissa i tråden träffas irl med ett måttband. Och ser vem som har störst p+n+s, för det har bara handlat om vem som skall ha sista ordet och vem som tolkar vad på sitt sätt i flera sidor nu. Fattar ni hur många som inte pallar vara på detta forum pga detta svineriet i tråd efter tråd.

Sorry. Hur många är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske. Men å andra sidan, vad är syftet med att använda kopian istället för originalet?

Prova vänd på det istället. Vilka nackdelar skulle NÅGON drabbas av om det var tillåtet med säkerhetskopior? Och på vilket sätt?

Det är möjligt att du bara tycker det är sjukt/korkat bara för det fuck of it, ungefär som JJRockford.

Eller så tycker man sådär för att man inte är en papegoja som bara upprepar vad andra säger, utan att tänka själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker du antyda att man automatiskt skulle ändra åsikt bara för att man läser på?

Är det orimligt, menar du?

Att det skulle finnas lagar som reglerar vilken kod man får skriva hemma verkar alldeles för osannolikt.

Inte så konstigt. Det finns inga lagar som "reglerar vilken kod man får skriva hemma". Var har du fått en så paranoid "åsikt" ifrån?

Prova vänd på det istället. Vilka nackdelar skulle NÅGON drabbas av om det var tillåtet med säkerhetskopior? Och på vilket sätt?

Ja du, JJ... svaret har jag försökt ge i tidigare inlägg i tråden, varierat formulerade. Du tyckte inte svaren var bra nog.

Eller så tycker man sådär för att man inte är en papegoja som bara upprepar vad andra säger, utan att tänka själv.

Hellre återge fakta utan att tänka själv än att återge vad man tycker utan att först ha beaktat fakta.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till JJRockford:

Låt oss säga att lagstiftaren gick med på att överväga en revidering av lagtexten; det ska bli tillåtet att för privat bruk framställa exemplar av datorprogram. Men för att kunna göra detta behöver lagstiftaren ett "bra svar" (det är du som har satt standarden där), en bra motivering till varför inskränkningen ska tas bort.

Med beaktande av att ett original (datorprogram) oftast kan hämtas/fås på nytt om det skulle skadas eller försvinna (vilket inte är lika självklart med musik-/filmmedia), vad skulle ditt "bra svar" till lagstiftaren bli?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det orimligt, menar du?

Nej, absolut inte.

Inte så konstigt. Det finns inga lagar som "reglerar vilken kod man får skriva hemma". Var har du fått en så paranoid "åsikt" ifrån?

Så bra. Då borde det alltså inte finnas någonting som hindrar att man skriver ihop ett program som beter sig som Logic, så länge man håller sig hemma?

Ja du, JJ... svaret har jag försökt ge i tidigare inlägg i tråden, varierat formulerade. Du tyckte inte svaren var bra nog.

Du har väl svarat på sånt som känns bekvämt för dig, där du kan posta diverse hänvisningar till existerande lagar.

Hellre återge fakta utan att tänka själv än att återge vad man tycker utan att först ha beaktat fakta.

Precis! Fast det bästa måste ju vara att beakta "fakta" och sen värdera den själv? Måste dock tillägga att "fakta" känns som ett ganska starkt ord i sammanhanget. Det är ju inte direkt våglängden på rött ljus vi diskuterar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till JJRockford:

Låt oss säga att lagstiftaren gick med på att överväga en revidering av lagtexten; det ska bli tillåtet att för privat bruk framställa exemplar av datorprogram. Men för att kunna göra detta behöver lagstiftaren ett "bra svar" (det är du som har satt standarden där), en bra motivering till varför inskränkningen ska tas bort.

Med beaktande av att ett original (datorprogram) oftast kan hämtas/fås på nytt om det skulle skadas eller försvinna (vilket inte är lika självklart med musik-/filmmedia), vad skulle ditt "bra svar" till lagstiftaren bli?

Två saker. För det första har väl diskussionen mest gällt säkerhetskopior (vilket väl inte är riktigt samma sak som det lite vidare begreppet "privat bruk")?

För det andra. Svara på min fråga först så ska jag svara på din. Citerar ett inlägg alldeles här ovan:

"Prova vänd på det istället. Vilka nackdelar skulle NÅGON drabbas av om det var tillåtet med säkerhetskopior? Och på vilket sätt?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svara på min fråga först så ska jag svara på din. Citerar ett inlägg alldeles här ovan:

"Prova vänd på det istället. Vilka nackdelar skulle NÅGON drabbas av om det var tillåtet med säkerhetskopior? Och på vilket sätt?"

Fair enough, jag svarar igen:

Nackdelarna ligger i det ekonomiska och drabbar producenten. Jag går lite på lagstiftarens linje och bedömer de eventuella ekonomiska förlusterna som större för datorprogram. Dessutom, datorprogram som verk är lite mer komplext [OBS! Inte som i "mer jobb" som du började yra om innan] eftersom det inte med självklarhet kan räknas som enbart immateriellt verk, utan även som teknisk produkt.

Så, nu har jag svarat. Nu får du hålla ditt löfte och ge svara på min fråga. Och... för att du ska slippa blända med din slingriga sida så kan vi göra följande tillägg: Lagstiftaren skiter i vad du vill kalla det framställda exemplaret. Han kan knappast bry sig mindre vad du tycker att en kopia ska kallas, han går helt enkelt med på att du får framställa ett exemplar av ett datorprogram och kalla det "säkerhetskopia" – vad som än paddlar din kanot, typ. M'kay, chap?

Alltså, frågan till dig:

Låt oss säga att lagstiftaren gick med på att överväga en revidering av lagtexten; det ska bli tillåtet att för privat bruk framställa exemplar av datorprogram. Men för att kunna göra detta behöver lagstiftaren ett "bra svar" (det är du, JJRockford, som har satt standarden för ett "bra svar"), en bra motivering till varför inskränkningen ska tas bort.

Med beaktande av att ett original (datorprogram) oftast kan hämtas/fås på nytt om det skulle skadas eller försvinna (vilket inte är lika självklart med musik-/filmmedia), vad skulle ditt "bra svar" till lagstiftaren bli?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Fair enough, jag svarar igen:

Nackdelarna ligger i det ekonomiska och drabbar producenten. Jag går lite på lagstiftarens linje och bedömer de eventuella ekonomiska förlusterna som större för datorprogram. Dessutom, datorprogram som verk är lite mer komplext [OBS! Inte som i "mer jobb" som du började yra om innan] eftersom det inte med självklarhet kan räknas som enbart immateriellt verk, utan även som teknisk produkt.

Hur kan en producent förlora några som helst pengar på att någon gör en säkerhetskopia? Visa gärna med ett exempel. Jag förstår verkligen inte hur den ekonomiska förlusten uppkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ... Du lovade svara på min fråga om jag svarade på din. Om du inte kan vara man nog att hålla dig till dina egna spelregler, så kan jag inte se det som annat än att diskussionen för min del är avslutad.

Jag behöver tuffare motstånd. Inget jävla fjollande.

Link to comment
Dela på andra sajter

JJ... Du lovade svara på min fråga om jag svarade på din. Om du inte kan vara man nog att hålla dig till dina egna spelregler, så kan jag inte se det som annat än att diskussionen för min del är avslutad.

Jamen, ett sådant där nonsenssvar med en massa tomma fnoskler kan väl ändå inte räknas? Jag är fortfarande förfärligt nyfiken på hur en mjukvarutillverkare skulle göra någon som helst ekonomisk förlust när någon gör en säkerhetskopia.

Jag behöver tuffare motstånd.

Det blir nog svårt att hitta någon som är värdig dig, vare sig här på Studio-forumet eller någon annanstans. Jag tror inte att det finns någon i hela cyberrymden som kan matcha din tuffhet 🙂

Inget jävla fjollande.

Jag förstår att det kan vara jobbigt när någon ifrågasätter och vill ha ordentliga svar. Men en riktig man hade väl då erkänt att han faktiskt inte tänkt igenom saken så noga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar, så länge du sitter hemma och leker med dina kopierade pengar så gör det ju knappast någon skada.

nu handlade det inte om vad du anser "knappast gör nån skada" utan vad man får eller inte

du verkar ha oerhört svårt att skilja dom två sakerna åt

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag inte att man ska rycka meningar ur sitt sammanhang för att vinna billiga poänger.

Jag är helt säker på att du skulle förstå det om du läste igenom tråden och inte bara ryckte ur enstaka meningar här och där.

hur ska du kunna hantera helheten i diskussionen om du inte ens kan hantera enstaka meningar?

det är ju inte så att dom inte har nåt med ditt resonemang att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

ingenting som skrivits eller framkommit i denna tråden har ruckat det minsta på min övertygelse att förbudet mot att göra säkerhetskopior på datorprogram är rent idiotisk och möjligen instiftat av någon med dålig koll.

fast det du missförstår i denna å alla andra trådar som har med upphovsrätt eller copyright att göra är att ämnet aldrig i grunden handlar om din övertygelse

det är inte den vi andra pratar om eller relaterar till

Link to comment
Dela på andra sajter

att man automatiskt skulle ändra åsikt bara för att man läser på?

man behöver inte ändra åsikt för att man förstår

Vilka nackdelar skulle NÅGON drabbas av om det var tillåtet med säkerhetskopior? Och på vilket sätt?

den som har fler än en dator skulle utan tvekan lockas att använda säkerhetskopian i en eller flera av dom istället för att avinstallera varje gång man byter maskin

vem som förlorar på det får du själv försöka klura ut

Då borde det alltså inte finnas någonting som hindrar att man skriver ihop ett program som beter sig som Logic, så länge man håller sig hemma?

du menar som reaper, cubase, sonar och pro tools och en stor mängd andra program?

nej det finns inget som hindrar

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

nu handlade det inte om vad du anser "knappast gör nån skada" utan vad man får eller inte

du verkar ha oerhört svårt att skilja dom två sakerna åt

Kan så vara. Du verkar å andra sidan ha svårt att tänka själv utan upprepar hellre vad andra sagt åt dig. Inget fel i det, så länge du känner dig nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur ska du kunna hantera helheten i diskussionen om du inte ens kan hantera enstaka meningar?

det är ju inte så att dom inte har nåt med ditt resonemang att göra

Hehe, nu var det ju du som missade lite eftersom du inte verkade läsa allt. Eller så var du bara ute efter, ja, vad? Det enda du egentligen skrev är att man får tycka vad man vill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det du missförstår i denna å alla andra trådar som har med upphovsrätt eller copyright att göra är att ämnet aldrig i grunden handlar om din övertygelse

det är inte den vi andra pratar om eller relaterar till

Jag vet inte riktigt vad du försöker komma här... Att lagar ser ut som dom gör behöver väl knapppast diskuteras? Det är ju bara att läsa vad som står där.

Link to comment
Dela på andra sajter

den som har fler än en dator skulle utan tvekan lockas att använda säkerhetskopian i en eller flera av dom istället för att avinstallera varje gång man byter maskin

vem som förlorar på det får du själv försöka klura ut

Okej, så vi ska förbjuda allt som folk kan tänkas lockas använda på fel sätt? Trots att det vi förbjuder i sig inte är skadligt?

nej det finns inget som hindrar

Precis det jag har argumenterat för i flera inlägg! Kul att vi är överens om något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så vara. Du verkar å andra sidan ha svårt att tänka själv utan upprepar hellre vad andra sagt åt dig. Inget fel i det, så länge du känner dig nöjd.

du får gärna motivera hur du kommit fram till den slutsatsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nu var det ju du som missade lite eftersom du inte verkade läsa allt. Eller så var du bara ute efter, ja, vad? Det enda du egentligen skrev är att man får tycka vad man vill 🙂

ja

och att det man tycker kanske inte alltid är vad alla andra tycker eller ens vad alla andra borde tycka eller öht har nån faktagrund att stå på

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så vi ska förbjuda allt som folk kan tänkas lockas använda på fel sätt? Trots att det vi förbjuder i sig inte är skadligt?

försök tänk efter nu

känner du inte öht igen det mönstret från flera andra saker?

Link to comment
Dela på andra sajter

du får gärna motivera hur du kommit fram till den slutsatsen

Eftersom din argumentation väldigt ofta bygger på "såhär är det, därför är det så". Eller så blandar jag ihop dig med Valle.

ja

och att det man tycker kanske inte alltid är vad alla andra tycker eller ens vad alla andra borde tycka eller öht har nån faktagrund att stå på

Så sant så sant :rolleyes: Tänk på det nästa gång du skriver något här 😉

nej

det är det jag säger

det är det som är problemet

Du har aldrig funderat på att det kanske är din oförmåga att uttrycka din åsikt som är problemet till att man inte förstår var du menar?

försök tänk efter nu

känner du inte öht igen det mönstret från flera andra saker?

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom din argumentation väldigt ofta bygger på "såhär är det, därför är det så". Eller så blandar jag ihop dig med Valle.

Känner mig träffad... Med motsvarande citat skulle man väl kunna beskriva din teknik som:

"Jag inbillar mig, därför är det så".

Eller:

"Allt går att jämföra med bilar"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...