Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet för max 8k


HearMeLukas

Recommended Posts

Annons
8 kanaler eller fler
8 mikingångar? Eller duger t ex 8 ingångar varav 2 mik?

Nåja, emusic.se har kampanj på MOTU 896 mk3 för 7995:-

8 mikingångar, finns två ADAT-portar för ytterligare 16 ingångar digitalt, bra kvalitet och en hel tusenlapp billigare än tysken... 😎

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrites Liquid Saffire 56 är riktigt nice. Har ett själv och det funkar skitbra.

+1

Eller om man inte vill safta på så hårt kan man gå ner lite i pris och köpa "lillbrorsan" Pro40 för 4195 hos ordermusic 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Saffire Pro 40 och det funkar jättebra det också. Jag har spelat in hela popband med det.

Har de ljudkorten i skolan. Bra preamps tycker jag men har du också problem med krämen i kortet, måste dra på typ 80% på monitor-ratten innan det i princip ens börjar låta i en vettig volymmängd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de ljudkorten i skolan. Bra preamps tycker jag men har du också problem med krämen i kortet, måste dra på typ 80% på monitor-ratten innan det i princip ens börjar låta i en vettig volymmängd?

Oj det lät mycket 😮 Jag har aldrig upplevt några problem med det. Det brukar räcka med att dra upp poten på läge 4 eller 5 så är det ett jävla starkt ut-ljud.

Det är inte så att någon råkat komma åt dim-knappen inne i mjukvaran för kan jag ju tänka mig att ut-ljudet är svagt.

Fast iofs, är det samma problem på alla Saffire-burkarna på din skola så är det ju säkert något annat som spökar.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är grejen med kanal 1 och 2 på kortet? har inte riktigt förstått när jag kollat på videor och läst om den. 😛

Two Liquid Preamps

The marriage of a hugely flexible analogue front end with cutting-edge dynamic convolution DSP, each Liquid Preamp lets you choose from ten different classic preamp emulations, with an eleventh ‘flat’ option.

[...]

In addition to six of Focusrite's legendary mic pre's, two of Liquid Saffire 56’s preamps uses the third generation Focusrite’s Liquid Pre amp, providing the choice of ten different preamp emulations. These include emulations based on the Neve 1073, the Pultec MB-1, Telefunken V72 and seven more. A harmonics dial on each Liquid preamp lets you account for variance in vintage originals of the same model, or use levels of 2nd, 3rd and 5th Harmonic distortion creatively to shape your sound.

Saxat härifrån

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast iofs, är det samma problem på alla Saffire-burkarna på din skola så är det ju säkert något annat som spökar.

Skoldatorer... det måste ju vara något fel på dem, annars är det ju inte skoldatorer 😉

Men bra ändå att det inte bör vara något problem med de korten, för de är det som har varit en stor del av varför jag inte kört på dem 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skoldatorer... det måste ju vara något fel på dem, annars är det ju inte skoldatorer 😉

Men bra ändå att det inte bör vara något problem med de korten, för de är det som har varit en stor del av varför jag inte kört på dem 😛

Haha ja det brukar vara så ☺️

Ptja, jag har själv kört med mitt Pro40 ett antal år nu och jag har aldrig haft några problem med det. Stabilt även ute på fältet och i mitt tycke, trevlig mjukvara 😉 ADAT-lösningen möjliggör ju också expansion till fler I/O senare om man nu tycker att det kan behövas.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha ja det brukar vara så ☺️

Ptja, jag har själv kört med mitt Pro40 ett antal år nu och jag har aldrig haft några problem med det. Stabilt även ute på fältet och i mitt tycke, trevlig mjukvara 😉 ADAT-lösningen möjliggör ju också expansion till fler I/O senare om man nu tycker att det kan behövas.

Vänligen,

CHAE

Antar att mjukvaran är en vanesak, tar ett bra tag för mig bara 😉

Kollat lite på Liquid Saffire 56 kortet. Har du någon erfarenhet/koll på det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att mjukvaran är en vanesak, tar ett bra tag för mig bara 😉

Kollat lite på Liquid Saffire 56 kortet. Har du någon erfarenhet/koll på det? 🙂

Inte personligen men Unicron kan nog berätta mer 🙂

Iofs; jag har för mig att både min bror (som kikade närmare på 56:an men inte har det längre) och joachime (här på forumet) har nämnt att ett visst lagg kunde förekomma när man använde de båda Liquid-kanalerna men om det var förr i världen (d v s med äldre drivisar och obekanta FW-kort) låter jag vara osagt.

Vad jag däremot vet är att om det är lika stabilt och pålitligt som mitt Pro40 så gör du en bra deal i 56:an. Det har fått bra kritik lite varstans.

Här exempelvis kan du läsa lite mer (och här finns även ovärderliga pros & cons).

Vänligen,

CHAE

Edith: förtydligande

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt ett LS 56. Mjukvaran är bra, lätthanterlig. Har tyvärr inte hunnit spela in så mycket analogt med den så har inte provat mickpreampsen så väldigt mycket. Använde den dock på förra bandets skiva och det lät riktigt bra. Jag köpte iofs loss mitt kort av bandet för lite drygt halva priset man ger i affär så jag fick en riktigt bra deal. Men tycker ändå att det är värt pengarna som man får ge! Använder dock min gamla Mbox 2:a nu eftersom jag bara har 1 st FW-port i min MBP och prioriterar hellre FW800 till min externa HDD där samplingsbiblioteken ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt ett LS 56. Mjukvaran är bra, lätthanterlig. Har tyvärr inte hunnit spela in så mycket analogt med den så har inte provat mickpreampsen så väldigt mycket. Använde den dock på förra bandets skiva och det lät riktigt bra. Jag köpte iofs loss mitt kort av bandet för lite drygt halva priset man ger i affär så jag fick en riktigt bra deal. Men tycker ändå att det är värt pengarna som man får ge! Använder dock min gamla Mbox 2:a nu eftersom jag bara har 1 st FW-port i min MBP och prioriterar hellre FW800 till min externa HDD där samplingsbiblioteken ligger.

Det blev ett LS 56 från thomann beställt idag! Får posta ett svar om hur det är, har ju alltid öppet köp om jag inte skulle gilla det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett LS 56 från thomann beställt idag! Får posta ett svar om hur det är, har ju alltid öppet köp om jag inte skulle gilla det 🙂

Jag kör också ett LS 56, är kalasnöjd. Det enda jag tycker är lite sunkigt är att gainen upplevs låg i kanalerna tycker jag. Ofta måste jag vrida upp till ungefär 80% för att få ett bra utslag på sång genom en kondmick. Jag tycker att Saffire Mix Control gör hela upplevelsen med detta kortet! Pre-ampsen är galet bra för den prisklassen, visst lämnar de en del att önska men för priset? Helt tokbra!

Lätthanterligt och bra med HPF på alla pre-amps! Love it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev ett LS 56 från thomann beställt idag! Får posta ett svar om hur det är, har ju alltid öppet köp om jag inte skulle gilla det 🙂

Grääättis! 🙂

Återkom gärna när du kört ett par testrundor.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Iofs; jag har för mig att både min bror (som kikade närmare på 56:an men inte har det längre) och joachime (här på forumet) har nämnt att ett visst lagg kunde förekomma när man använde de båda Liquid-kanalerna men om det var förr i världen (d v s med äldre drivisar och obekanta FW-kort) låter jag vara osagt.

Såg att TS redan bestämt sig men jag svara ändå.

Jag testade Saffire 56 när det kom och upptäckte att Liquid-kanalerna hade en annan latency (fördröjning) än övriga ingångar. Det spelar ingen roll om liquid-delen är aktiverad eller om man använder linje-/instrumentingången. Skillnaden mellan liquidkanalerna och övriga är 11 samples. Vid en samplingsfrekvens på 44,1 kHz innebär det en fördröjning på 0,25 ms, dvs den tid det tar för ljudet att färdas ungefär 8,5 cm. Klart betydelsefullt om man vill använda alla kanaler till att spela in t ex trummor.

Det har alltså inget med vilken anslutning eller drivrutiner man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att TS redan bestämt sig men jag svara ändå.

Jag testade Saffire 56 när det kom och upptäckte att Liquid-kanalerna hade en annan latency (fördröjning) än övriga ingångar. Det spelar ingen roll om liquid-delen är aktiverad eller om man använder linje-/instrumentingången. Skillnaden mellan liquidkanalerna och övriga är 11 samples. Vid en samplingsfrekvens på 44,1 kHz innebär det en fördröjning på 0,25 ms, dvs den tid det tar för ljudet att färdas ungefär 8,5 cm. Klart betydelsefullt om man vill använda alla kanaler till att spela in t ex trummor.

Det har alltså inget med vilken anslutning eller drivrutiner man använder.

Så i lurarna som trummisen har på sig kommer det då uppstå en fördröjning på de två kanalerna?

Då får man väl muta dem i monitorlyssningen vid inspelningen? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så i lurarna som trummisen har på sig kommer det då uppstå en fördröjning på de två kanalerna?

Då får man väl muta dem i monitorlyssningen vid inspelningen? 🙂

Trummisen får fördröjning på alla kanaler. Problemet är skillnaden i fördröjning.

Till exempel om du summerar virvel över och under med 11 samples i tidsskillnad. Eller två mickar framför samma stärkare med 11 samples tidsförskjutning. Resultatet blir ett fasfel.

Men vet man bara om problemet kan man undvika det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummisen får fördröjning på alla kanaler. Problemet är skillnaden i fördröjning.

Till exempel om du summerar virvel över och under med 11 samples i tidsskillnad. Eller två mickar framför samma stärkare med 11 samples tidsförskjutning. Resultatet blir ett fasfel.

Men vet man bara om problemet kan man undvika det.

Jag menade så 🙂 Men tack för hinten 🙂 Vad tyckte du om preamp'sen då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade så 🙂 Men tack för hinten 🙂 Vad tyckte du om preamp'sen då?

Liquid eller övriga sex?

Om jag ska vara ärlig ser jag ingen riktig poäng med att simulera preamps vid inspelning. Det kan man göra i lugn och ro efteråt. Vid mix till exempel.

Sedan tycker jag Liquid-kanalerna låter bäst utan simulering.

De övriga sex har jag inget att anmärka på. De verkar helt okej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...