Jump to content
Annons

Vad har ni för "guilty pleasure"-artister/band/låtar?


Måsart

Recommended Posts

Du kanske diggar Smokie stenhårt i smyg?

Du blir knäsvag av att höra Bee Gees bränna av "Night Fever"?

Du tycker att One Direction är den mest betydelsefulla popgruppen sedan The Beatles?

Korten på bordet nu pojkar och flickor!

Själv tycker jag att Enya är FANTASTISK med sina luftiga fina produktioner, hennes "Caribbean Blue" är bland det snyggaste jag har hört ALLA kategorier.

Vad har ni för lik i era musiksamlingar? 😱

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hähä, kul tråd.

Vill inte påstå att jag har några regelrätta lik i CD-samlingen men jag har två stycken tämligen skitnödiga samlingar "20 Magic Synthesizer Themes" vol 1 och 2. Köptes på en bensinmack på någon familjesemester back in the day.

Det här är alltså inte några feta synth-plattor utan skapligt blodfattiga covers på kända TVserie- och filmteman (Miami Vice, Axel F, Ode to Amadeus, e t c)

artwork.jpg?m=3adb3824-26af-4336-8d96-ad18167a3e8451kjzK6%2BeaL.jpg

Kan inte påstå att jag tar fram skämskudden när jag lyssnar på dem nu (japp, det händer faktiskt) men tyckte jag att det var da shit... 😊

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Lagom funkiga omslag CHAE! 🙂

Som fan! 😄 En skapligt omysig grej var iofs ju att mina mossiga föräldrar inte hade CD-spelare i bilen så man fick snällt vänta med att lyssna tills man kom hem 😏

Btw; Enya lyssnade jag asmycket på under 90-talet. Jag och min bäste kompis vart lagom ghey, pysslade ihop greatest hits-blandband, planerade konsert-resor and what no 😮😊😄

Just for the record; Bee Gees är ju alltid grymma 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har nästan alla skivor med Thor! fast nu är det länge sedan jag lyssnade på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl det som är det fina med att bli äldre, det känns inte skämmigt längre. Eller så är det för mig i alla fall. Omfamnar hellre HELA min musikaliska bakgrund och brukar ibland smyga in små referenser i mina låtar i form av liknande ljud eller slingor från låtar som format mig. Det blir som ett hommage även om det är få förutom jag själv som ens märker det.

Även för mig var Enya väldigt viktig och jag håller med om att Caribbean blue är ett landmärke för bra produktion och musik. Kan fortfarand ebli helt salig över Blümchen men kan lika ofta gå ner mig i alla gamla maiden-plattor min bror spelade för mig eller riktigt grotta ner mig i black metal-träsket jag var i för 15 år sedan. Kan även helt utan att skämmas lyssna på radioskval som Black eyed peas "I got a feeling". 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skäms aldrig för min musiksmak, utan jag erkänner villigt att jag gillar officiella "hatobjekt", som Chicago (till råga på allt, helst med Peter Cetera), Toto, ABBA, Roxette och många andra. Jag har väl kommit upp den åldern där man inser att det bara är löjligt att försöka hålla uppe någon sorts "finare" och mer "politiskt korrekt" image.

Jag har däremot mycket bestämda åsikter om musik som jag inte gillar - men utan att på något sätt se ner på de som inte har samma smak som jag, utan inser att smaken är individuell. Tänk så många konflikter man kunde ha sluppit när man var yngre, om man hade förstått hur dumt det är att låsa sig i smakfrågor... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker lite som Claes ^^ beskrev så bra. Gillar man det så gillar man det. Sen finns det dom som är för hämmade att medge det, rädda för omgivningen typ.

U2s Bono sa ju att han dubbel-hatade ABBA; dels för att det var glättig flick-musik, och dels för att Abba fick han att inse att han gillade sånt 😄 Känns inte riktigt som man har tid för sånt där, livet är för kort liksom.

Gillar oftare enskilda låtar, än "allt" av en viss artist/grupp, även om vissa - t.ex. Toto - inte gjort många svaga låtar/produktioner. Gruppen Kajagoogoo gjorde inte mycket bra (tycker jag) men deras

fastnade jag hårt för. Vet fortfarande inte varför, men refrängen formligen exploderar!

George Michael och Duran Duran har man lyssnat på, beegees, Barry Manilow, Carola definitivt. I vissa fall visste man knappt vem artisten/gruppen var förrän långt senare, visste knappt vad titeln eller skivan var ens, bara att det man hörde lät- och kändes bra. Att vissa tycker Duran Duran är gay det skiter man ju i. Jag har en låt, en känsla och ett minne, det räcker för mig. Sen får gruppen spöka ut sig och kråma sig bäst dom vill. (Klickar man på länken^^, så titta alltså inte på videon, utan bara lyssna).

Bra melodier överlag är nåt man fastnar för, när det är sångbart och nästan flyter av sig själv, även om texten är bara skit ibland. Och när känslan är klädd i rätt arr liksom. 80-talet var lite av en guldgruva för sånt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag kapar tråden lite men apropå black metal kan jag ibland känna att det kanske inte är helt ok att lyssna på vissa låtar/vissa musiker. Hur ställer man sig till att Greven i Burzum faktiskt hade ihjäl gitarristen i Mayhem? Är det ok att lyssna på Dissections sista album? Han mördade en homosexuell man och ångrar det inte ett dugg. Är det ok även fast han satt av sitt straff? Det är väl snarare i dessa fall jag kan ta fram mig skämspåse och undra om det faktiskt är ok.

Detta återkommer ju även i popmusiken. Är det ok att lyssna på R Kelly som sjunger om gud men urinerar på underåriga flickor? Är det ok att lyssna på Carola som har en rätt så sjuk människosyn? Blev kanske lite off-topic men ändå inte helt tycker jag.

[Edit missade ett ord eller två]

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag kapar tråden lite men apropå black metal kan jag ibland känna att det kanske inte är helt ok att lyssna på vissa låtar/vissa musiker. Hur ställer man sig till att Greven i Burzum faktiskt hade ihjäl gitarristen i Mayhem? Är det ok att lyssna på sista album? Han mördade en homosexuell man och ångrar det inte ett dugg. Är det ok även fast han satt av sitt straff? Det är väl snarare i dessa fall jag kan ta fram mig skämspåse och undra om det faktiskt är ok.

Detta återkommer ju även i popmusiken. Är det ok att lyssna på R Kelly som sjunger om gud men urinerar på underåriga flickor? Är det ok att lyssna på Carola som har en rätt så sjuk människosyn? Blev kanske lite off-topic men ändå inte helt tycker jag.

Vad dom gör privat, skiter jag fullständigt i. Är musiken bra så är den bra, kan ju inte sluta lyssna bara för att dom gjort en massa dumheter.

Du glömde namnet Dissection, hade beskrivningen men inget namn.

Räcker väl att dom åker i finkan varför måste vi straffas också.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt jag börjat gilla när jag blivit äldre men inte skulle ha tagit i med tång när det kom och var populärt är freestyle´s första och gyllene tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad dom gör privat, skiter jag fullständigt i. Är musiken så är den bra, kan ju inte sluta lyssna bara för att dom gjort en massa dumheter.

Du glömde namnet Dissection, hade beskrivningen men inget namn.

Räcker väl att dom åker i finkan varför måste vi straffas också.

Det är ju en sak att lyssna på och njuta av musiken. En annan att faktiskt stödja bandet/personen genom att köpa skivan, lyssna på spotify, gå på konsert. Om man väljer att faktiskt stödja artisten har man gjort ett moraliskt val tycker jag. Ett val som inte är helt lätt att göra i vissa fall.

Jo, såg det och lade till bandnamnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ställer man sig till att Greven i Burzum faktiskt hade ihjäl gitarristen i Mayhem? Är det ok att lyssna på Dissections sista album? Han mördade en homosexuell man och ångrar det inte ett dugg. Är det ok även fast han satt av sitt straff? Det är väl snarare i dessa fall jag kan ta fram mig skämspåse och undra om det faktiskt är ok.

Är det ok att lyssna på R Kelly som sjunger om gud men urinerar på underåriga flickor? Är det ok att lyssna på Carola som har en rätt så sjuk människosyn? Blev kanske lite off-topic men ändå inte helt tycker jag.

Tycker det är lite on-topic ändå, ja.

Vill helst inte veta vem- eller vad den personen står för, hur h*n ser ut, åsikter, personlig historia osv. Janis Joplins "Pearl"-platta är lysande, tycker jag. Men personligen lär hon ha varit lite av ett knarkande våp. Det är oviktigt för mig - utom om man ska jobba med nån förstås. Men vid lyssning så bryr jag mig inte. Det är inte dom jag lyssnar på. Det är vad jag upplever och känner av det jag hör som jag lyssnar på.

Det är ju en sak att lyssna på och njuta av musiken. En annan att faktiskt stödja bandet/personen genom att köpa skivan, lyssna på spotify, gå på konsert. Om man väljer att faktiskt stödja artisten har man gjort ett moraliskt val tycker jag.

Hm, så har nog jag inte tänkt. Ligger nåt i det, svår fråga. Men jag har liksom investerat i njutning för mig själv. Ungefär som man köper en flaska kanadensisk wirre. Att VDn för märket misstänks för barnporr gör ju inte whiskeyn sämre. Lite så .. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en sak att lyssna på och njuta av musiken. En annan att faktiskt stödja bandet/personen genom att köpa skivan, lyssna på spotify, gå på konsert. Om man väljer att faktiskt stödja artisten har man gjort ett moraliskt val tycker jag. Ett val som inte är helt lätt att göra i vissa fall.

Jo, såg det och lade till bandnamnet.

För att kunna lyssna och njuta av musiken, måste man ju köpa skivan eller lyssna på spotify.

Ofta så har jag ingen koll alls vad dom sysslar med privat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nu kanske jag kapar tråden lite men apropå black metal kan jag ibland känna att det kanske inte är helt ok att lyssna på vissa låtar/vissa musiker. Hur ställer man sig till att Greven i Burzum faktiskt hade ihjäl gitarristen i Mayhem? Är det ok att lyssna på Dissections sista album? Han mördade en homosexuell man och ångrar det inte ett dugg. Är det ok även fast han satt av sitt straff? Det är väl snarare i dessa fall jag kan ta fram mig skämspåse och undra om det faktiskt är ok.

Detta återkommer ju även i popmusiken. Är det ok att lyssna på R Kelly som sjunger om gud men urinerar på underåriga flickor? Är det ok att lyssna på Carola som har en rätt så sjuk människosyn? Blev kanske lite off-topic men ändå inte helt tycker jag.

[Edit missade ett ord eller två]

Det är väl ingen som tycker att det är konstigt att lyssna på gammal blues, varken då eller nu, med tanke på brott som en del av de begick på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag kapar tråden lite men apropå black metal kan jag ibland känna att det kanske inte är helt ok att lyssna på vissa låtar/vissa musiker. Hur ställer man sig till att Greven i Burzum faktiskt hade ihjäl gitarristen i Mayhem? Är det ok att lyssna på Dissections sista album? Han mördade en homosexuell man och ångrar det inte ett dugg. Är det ok även fast han satt av sitt straff? Det är väl snarare i dessa fall jag kan ta fram mig skämspåse och undra om det faktiskt är ok.

Detta återkommer ju även i popmusiken. Är det ok att lyssna på R Kelly som sjunger om gud men urinerar på underåriga flickor? Är det ok att lyssna på Carola som har en rätt så sjuk människosyn? Blev kanske lite off-topic men ändå inte helt tycker jag.

[Edit missade ett ord eller två]

Man kan ju välja att inte stödja dem ekonomiskt, men det känns som ett hopplöst projekt att bara lyssna på goda artister då musikvärlden kryllar av idioter. Gillar man till exempel reggae är det svårt att värja sig mot böghatande religiösa galningar.

On topic så är även jag så torr och trist att jag står för all musik jag lyssnar på, vilket jag för övrigt tror gäller de flesta vuxna människor. Musik jag gillar har kvaliteter som jag ganska enkelt kan sätta fingret på (bra melodi, bra produktion, innovativt osv) och då är det lätt att motivera både för sig själv och andra varför man gillar det. Visst är det känslan som fångar en, men om man pysslar lite med musik förstår man ofta vad artisten/producenten har gjort för att skapa den känslan.

Redigerat av kvastskaft
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en spännande diskussion det där med artisters privatliv. Jag försöker dock att lägga det åt sidan, det blir för knepigt om man ska väga in det.

Jag skulle dock ha jävligt svårt att sitta och digga Gary Glitter efter hans vidriga "hobbysysslor"....det går trots allt en gräns någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är totalt ointresserad av vad artisterna gör privat. Håller mig inte uppdaterad om Estelles senaste bravader heller...

Gillar jag musiken så gillar jag den. Svårare är det inte.

Även om jag avskyr allt som har med knark att göra så gillar jag Tommy Körbergs sång. Att han har knarkat och suttit inne för det, rör mig inte i ryggen, utan det är hans problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är totalt ointresserad av vad artisterna gör privat. Håller mig inte uppdaterad om Estelles senaste bravader heller...

Gillar jag musiken så gillar jag den. Svårare är det inte.

Även om jag avskyr allt som har med knark att göra så gillar jag Tommy Körbergs sång. Att han har knarkat och suttit inne för det, rör mig inte i ryggen, utan det är hans problem.

Jag håller med dig Claes!

Jag nämnde Gary Glitter tidigare i tråden, när det rör sig om brott av den kalibern tycker jag dock att frågan hamnar i ett annat läge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fastnar ibland för riktigt smöriga saker som är väldigt olikt det jag vanligtvis lyssnar på. Det handlar ofta om låtar som framförs av riktigt bra sångare. Här är några exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=6inwzOooXRU

http://www.youtube.com/watch?v=LK9OVbi_bD4

Då är det här något för dig Sadam, helvete så smörigt....men grymt bra. Älskar soundet!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...