Jump to content
Annons

Styra mjukvarusynthar


hertingen

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar hur det funkar med såna här "controllers?" (kom inte på nåt bättre namn) som man kan styra mjukvarusynthar med? Skulle vilja ha något "fysiskt" att ratta på och styra rattar och dylikt på mina mjukvaru synthar. Gillar inte att vrida rattar och sånt med hjälp av musen.

Och kopplar dom ihop sig med mjukvarusyntharna automatiskt? Så att det tex blir samma ratt som styr samma sak fast på olika synthar? Eller måste man ställa in det för varje mjukvarusynth?

Nån som har nåt tipps på bra "controller"?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men då det gäller MIDI-controllers så är det ju bara smaken som avgör.. Finns ju hur många som helst att välja mellan och alla använder samma standardiserade MIDI-protokoll.. Grab one! 🙂

EDIT: börja kolla här http://www.synthzone.com/ctrlr.htm

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Novation automap är vettig. Jag har 25SL MKII. Men köp inte någon modell med klaviatur för det är riktigt uselt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Novation automap är vettig. Jag har 25SL MKII. Men köp inte någon modell med klaviatur för det är riktigt uselt.

Ok. Ja jag vill helst ha en modell utan klaviatur också. Har en synth som jag använder som klaviatur och det räcker och funkar bra. Tyvärr har den inga rattar så därför jag vill ha en separat controller till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig nämnt vilken DAW du använder och vilka synthar du använder.. Kan nämna att om det gäller Ableton så är t.ex Akai APC 40 ovärderlig.. Eller till nya Ableton Live (som nyss släppts) Push.. Kolla https://www.ableton.com/en/push/

Använder Cubase. Och de vanligaste syntharna jag använder är Sylenth1, Cubase egna Padshop och div gratis synthar typ Rez V2.0

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Är det nåt du kan tänka dig att sälja också om det skulle vara så?

Visst hade jag väl kunnat sälja men det är inte så mkt värde i en sån (ligger på 400:- på blocket) att det är lönt jobbet ifall du inte bor i närheten. Kanske jag kommer på vad den kan va bra till nån dag. Har inte orkat sätta mig in hur man programmerar den via Automap-programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst hade jag väl kunnat sälja men det är inte så mkt värde i en sån (ligger på 400:- på blocket) att det är lönt jobbet ifall du inte bor i närheten. Kanske jag kommer på vad den kan va bra till nån dag. Har inte orkat sätta mig in hur man programmerar den via Automap-programmet.

I know the feeling. 🙂 Tänkte mest om den var dyr i nyskick. Hade inte tid att kolla upp den igår (jobb), men har kollat nu och det var helt ok pris på den.

Aha VSTi synthar.. Jo men då duger nog Novation Nocturn bra! 🙂

Låter bra det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...