Jump to content
Annons

Pearc.de sålt mac cloner sedan 1999


BurninSven (oregistrerad)

Recommended Posts

BurninSven (oregistrerad)

Blev lite överraskad när jag hittade den här infon.

pearc.de kopiera klistra in länken så kommer du dit

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inte för att vara den som är den..

Men borde inte hackintoshsnack vara förbjudet enligt forumreglerna, så som warezsnack är? Eller har jag missuppfattat vad som gäller för OSX-installationer? Har funderat på detta ett tag, så upplys mig gärna. Jag är inte ute efter att "sätta dit" någon, utan är bara nyfiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mer nyfiken på hur dom klarat sig så länge. Apple är ju inte direkt ett företag som drar sig för att jaga konkurrenter i rättsalen... Ser lagen annorlunda ut i Tyskland i någon väsentlig paragraf? Eller skulle det vara juridiskt möjligt att köra samma verksamhet i Sverige?

Visst, det står väl i användar-avtalet till MacOS att det endast får användas på Apple-hårdvara. Men man kan ju inte avtala bort lagar hur som helst. Kan det vara så att en sådan klausul i användar-avtalet aldrig kan vara giltig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret fanns i deras FAQ:

Is it legal to install Mac OS X on a PC? Yes, in this case the German laws are on the side of the end-user. The limitations Apple included in the EULA have no bearings in Germany.(BGB §307)

Hur ser det ut i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Tror inte nån riktigt vet det blir bara spekulationer. Så länge man betalar för sin programvara så tycker jag det är ok oavsett vad apple tycker. Jag anser nämlige n att har jag betalat så är det mitt tack och hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Tyskland har företagens användarvillkor inte samma starka ställning som i t ex USA. Om jag förstått rätt har var och en (i Tyskland) rätt att installera vilket operativsystem dom vill på vilken dator som helst.

Och eftersom avtalet står mellan tillverkare och användare är återförsäljare fria att erbjuda den lösningen till slutkund.

Inte för att vara den som är den..

Men borde inte hackintoshsnack vara förbjudet enligt forumreglerna, så som warezsnack är?

Det handlar inte om ett brott mot upphovsrätten. Man kringgår inte tillverkarens rätt att själv distribuera och profitera på sin produkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att Tyskland har företagens användarvillkor inte samma starka ställning som i t ex USA. Om jag förstått rätt har var och en (i Tyskland) rätt att installera vilket operativsystem dom vill på vilken dator som helst.

Det låter ju väldigt rimligt, så borde det ju vara i alla demokratier.

Visst, Apple (eller vilken tillverkare/leverantör vi nu pratar om) är såklart i sin fulla rätt att inte ge support om man gör något som inte är i linje med vad dom tänkt sig. Men att göra det till något olagligt är ju egentligen inte riktigt klokt.

Apple försökte ju annars få jailbreak ansett upphovsrättsbrott, men fick inte ens igenom det i USA.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ja det vore ju som om volvo hade rätt att åtala oss om vi byggde om bilarna efter eget tycke och smak. Bilbranschen har inte ens rätt så vitt jag förstår invända om man ger sig in i programvaran och trimmar för bättre performance. Men Apple ska ha nån slags undantag nä nä.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...