Jump to content
Annons

Olika Ljud


Millen1981

Recommended Posts

Har precis fått hem ett trumset till min lilla hemstudio, ett pearl export set verkar det vara. Kommer från en gammal skola där det mest stått och samlat damm. Nu till min fråga då ja tänkte börja lira lite trummor igen och även spela in lite trummor och sånt så undrar jag hur man får bäst ljud av det man har så att säga. Funderar på baskaggen som just nu är helt stängd på framsidan om man ska ha nåt hål i den eller inte. Och sen pukorna, ska man ha skinn på undersidan också på dom eller är det bara en smaksak, just nu är dom också helt stängda. Hoppas nån förstod min fråga. Alltså hål eller icke hål i bastrumman och skinn på undersidan av alla pukorna eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det blir ju ganska olika sound utan eller med underskinn.. Personligen gillade jag inte alls att spela utan underskinn för responsen i stockarna blev som att slå på en disktrasa ungefär och soundet blir väl lite replokals-punkigt för att hitta någon liknelse.. Alex Van halen körde något baffigt kit på åttitalet med öppna pukor .. Själv gillar jag åttitalsmetal och framförallt dämpade pukskinn med moongel eller liknande eller deadringers som de hette på den tiden och då var det skumgummiringar man tejpade på insidan av överskinnet ( superstark idiottejp som närstan pajade skinnen om man försökte dra bort dem om de hamnade snett). Kaggen har jag för mig hade ett litet hål i sig + dämpat med en lagom tjock filt för att ta bort lite av det ploffiga fladdret.

Öppna pukor och kagge ger ett rätt stumt kort ljud - Stängda ringer som f*n utan dämpning så det är nog egna preferenser som styr vilket sound du är ute efter.

Hmm kom på nu att nåt av mina trumset hade nån liten filtgrunka som satt inuti pukorna som kunde justeras i olika grad att dämpa underskinnet men att det blev ganska marginell skillnad.

Jag mickade aldrig mina trummor när det begav sig så där kan jag inte hjälpa dig med tips och vad som är fördelaktigt i fråga om öppet eller stängt eller nåt mellanting.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kommer väldigt långt med fräscha skinn och att se till att stämma dom rätt. Jag skulle rekomendera att du har underskinn eller resonansskinn som det egentligen heter. Då dom bidrar mycket till tonen man får ur trumman, förutsatt att man är noga med att stämma både över och underskinn. Och det finns egentligen inga rätt och fel när det gäller trummstämmning men det finns små knep man kan använda sig av för att få ett bra resultat. Men över lag handlar det om att öva mycket på att stämma trummor. Lär man sig det så kommer man ganska långt vad gäller trummljud. Om man inte har underskinn på framförallt pukor är det lätt att det bara blir attack i ljudet och ingen ton. Grundregeln är mer eller mindre, att slagskinnet/överskinnet avgör hur attacken låter och underskinnet/resoskinnet avgör tonens karaktär. Det är lite halvsvårt att förklara men jag hoppas du fattar.

Bastrumman är lite samma sak och frågan om man ska ha portad(alltså hål i frontskinnet) eller ej tycker jag är en smaksak beroende på vad man gillar att spela på och det beror lite på storleken på bastrumman. Personligen föredrar jag portade bastrummor på storlekar från 20tum och uppåt då jag tycker att dom tenderar att bli lite svårspelade annars. Jag upplever oportade bastrummor som är större än 20" blir lite studsiga. Det vill säga att när man slår till med klubban så studsar den gärna vilket kan ge upphov till oönskade slag. Men på mindre bastrummor vill jag gärna ha oportade men det är oftast för att man inte spelar lika hårt på dom vilket gör att det inte är lika stor risk för att klubban ska studsa.

Men som sagt det handlar mycket om tycke och smak.

Hoppas det gav dig lite vägledning i alla fall. Jag berättar gärna mer om så önskas 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite grovt generaliserande så är det nog lättast att få till bra kagge om det är ett mindre hål på frontskinnet.

Det lilla jag testat att spela in med helt frontskinn funkade inte alls, det blev bara ett utdraget boooom, ingen puls/attack alls.

Ska du göra hål så gå på musikaffär o köp en förstärkningsring att sätta runt hålet, det är snart gjort att olyckan är framme o man springer på mickstativet som går in i kaggen så man river sönder frontskinnet, med förstärkning håller det bättre, plus att du får en mall att rita efter när du ska skära hålet.

Det finns även ett sorts kort rör att sätta i hålet, vad de nu kallas, de ska ge bättre tryck enligt många.

Jag har ett troligtvis likadant Pearl Export set i min lilla studio, kaggen låter helt otroligt bra, den är på 22 tum, och 18 tum djup. Orginal slagskinnet är inget vidare enligt min trumpolare Hempo Hildén, det är han som instruerat mig ang trummorna, han har själv ett lika set som andraset. Byt skinnet till tex ett REMO Weatherking Powerstroke 4 bass, det är ett dubbelskinn. Nånstans här i forumet har jag kopierat alla de tips han skickat till mig via Facebook. Bla a har jag dämpat kaggen med ett hoprullat lakan i botten o tejpat fast det så jag kan bära omkring kaggen utan att det flyttar sig.

Jag har bilder på mitt set, men att försöka minska bilder i den här satans jävla MACen i från helvetet är absolut omöjligt för mig, så forumet tar inte emot dem. Jag tror jag lättare skulle klara av att utföra en blindtarmsoperation på en människa än att minska en bild i en MAC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bilder på mitt set, men att försöka minska bilder i den här satans jävla MACen i från helvetet är absolut omöjligt för mig, så forumet tar inte emot dem. Jag tror jag lättare skulle klara av att utföra en blindtarmsoperation på en människa än att minska en bild i en MAC.

Hahaha, du är rolig du. 😉

Hur enkelt som helst. Dubbelklicka på bilden (filen), eller högerklicka och välj öppna med Förhandsvisning.

När du ser bilden går du till "Verktyg" i menyn och väljer sedan "Justera storlek". Klart. 🙂

Edit: Förhandsvisning hette det visst och inte Förhandsgranskning.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha, du är rolig du. 😉

Hur enkelt som helst. Dubbelklicka på bilden (filen), eller högerklicka och välj öppna med Förhandsvisning.

När du ser bilden går du till "Verktyg" i menyn och väljer sedan "Justera storlek". Klart. 🙂

Edit: Förhandsvisning hette det visst och inte Förhandsgranskning.

Jag är inte rolig alls. Jag är idiot. Det står helt klart sen länge nu. Jag måste köpa en pc om jag ska kunna lägga ut bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...