Jump to content
Annons

Bas som hörs även i iphonelurar


stol

Recommended Posts

Har gjort en mix där elbasen låter ok i ett bra lurar (shr840). Provlyssnar sedan med iphonelurar, då kan basen knappt höras. Basljudet går väl helt enkelt för lågt för billiga lurar.

Vad göra? Lägga på ett filter där basen boostas en bit upp i frekvensspektrat antar jag. Finns det någon typiskt bra sätt att göra detta på eller är det trail and error som gäller? 🙂

Edit: stavning

Redigerat av stol
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skära några db under 80 hz o kanske boosta lite vid 1000 hz på baskanalen, samt höja volymen. Egentligen sabotage av ljudet, men ett sätt att få det att höras i MP3 lurar. Jag tycker det är surt, hellre att det låter bra i en riktig stereo.

Bara vad jag tycker...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vad det är för "typ" av bas.

Ska basen vara riktigt mörk, alltså helst utan mycket 150-300hz tonalitet, så prova att lägg en överton längre upp. 1-2 oktaver upp, som hörs lite grann genom musiken. Är det rockmusik så prova en plektrumspelad bas, dom brukar kunna få till den effekten.

Waves MaxxBass tycker jag är ett rätt bra verktyg för att lyfta fram övertoner och högt register i basen som inte finns där annars.

Bästa tricket nog att lägga ackorden så att man hör (eller åtminstone "känner") ackordstrukturen tydligt oavsett basen finns med eller inte. Att inte låta en för djup bas spela melodier eller utöva något tonalt vägledande roll i arret, utan bara låta basen dubbla vad ackorden gör 1-2 oktaver ovanför - kanske med någon liten rytmisk variation på sin höjd.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De medföljande iphonelurarna är ett skämt. Vilka 50-kronorsploppar som helst på Clas Ohlson låter bättre. Rätt skumt att Apple skitar ner sig så genom att skicka med det skräpet till sin mobil. Har för mig att det var svårt att få bra basen ens om man tryckte luren mot örat.

Tycker det minsta man borde mixa för åtminstone är vettiga "mp3-lurar" typ Koss eller så. Att optimera för sådana där småploppar kan väl aldrig låta ok i något annat?

Trial and error låter jobbigt om du trots allt vill få det ok i iponelurarna. Bästa är väl att mixa i dom helt enkelt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

De medföljande iphonelurarna är ett skämt. Vilka 50-kronorsploppar som helst på Clas Ohlson låter bättre. Rätt skumt att Apple skitar ner sig så genom att skicka med det skräpet till sin mobil. Har för mig att det var svårt att få bra basen ens om man tryckte luren mot örat.

Det som skrämmer mig mest, är att folk faktiskt använder dem bara för att det är ett äpple på. Jag blir nästan förbannad på sånt.

- Du kör med apples lurar? Du vet väl att de är TYP dem sämsta du kan ha va?

- Vadå? Dem kom ju med min iphone? jag tycker dem är sköna 🙂

😳

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all bra input, ska begrunda och prova.

Novis som jag är blir jag fascinerad över hur olika det låter i olika system. iPhonelurar kanske är det mest low end som det är rimligt att ta hänsyn till. Förmodligen sämre än en genomsnittlig bilstereo med motor igång. För prova det med vid tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iphones lurar krävar att man drar upp EQ på sin iphone till max bas för att det skall höras bra bas. Men som sagt, det förstör för allt annat.

Det blir inte bra i dom helt enkelt. Dessutom pajar dom ganska fort om man drar på för mycket bas. Lyckades med det med mina första. Sedan tog jag frugans lurar. Dom pajade med. Köpte a-Jays istället till iphonen, dom funkar i alla fall.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...