Jump to content
Annons

Liten hemmastudio!


Gäst

Recommended Posts

Tjenare!

Håller på och ska bygga mig en liten hemma studio som jag ska använda mig till house osv. Sitter med FL och har gjort det i ca ett år nu, går över till logic till efter sommaren då jag börjar på ett gymnasium där vi får logic och en MacBook osv.

Men till ämnet, jag ska bygga mig en billig och bra studio, vad tror ni jag behöver? Har en Midi klaviatur men behöver en större.. Monitorer, ljudkort, studiomic vill jag även ha, isolering? Vill även att jag ska kunna koppla gitarr osv till datorn. OBS: allting ska gå till en stationär dator som jag har.

Kan någon länka ett paket? Har väl en budget på ca 7000-9000kr, så länka det billigaste och bästa! Om det är något mer jag behöver, lägg till det då! Tackar för allt!

Tack på förhand!

Mvh Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Det här ljudkortet klarar du dig nog på, billigare än så kommer du inte undan: http://www.dlxmusic.se/Product/product.aspx?id=146444

Det finns billiga monitorer på Thomann men med den budgeten skulle jag satsa på ett par bra öppna hörlurar för mixning. Jag har ett par såna här, är hur bra som helst: http://holmerup.noxshop.se/?category_id=54&item_id=397

Men vet att det finns någon AKG-lur som folk brukar rekommendera, kommer inte ihåg vilken.

Med tanke på vad du ska göra för musik kan det vara en idé att titta på ett midikeyboard som erbjuder en bra kontrollyta för att styra effekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjenare!

Tänkte beställa detta paketet så snart jag kan.

KRK RP8 RoKit Total Bundle – 4313.69kr (http://www.thomann.de/se/krk_rp8_rokit_g2bundle.htm)

Focusrite Saffire 6 USB – 1295kr (http://www.jam.se/studio/ljudkort/A46569-Focusrite_Saffire_6_USB/)

M-Audio Oxygen 61 – 1239.66kr (http://www.thomann.de/se/maudio_oxygen_61_3rd_gen.htm)

TOTALT: 6848.35kr

Jag har en budget på 7000kr. Så jag tycker detta verkar vara ett bra paket.

Jag vill bara kontrollera med er så att allt detta går ihop? Jag ska använda det till en stationär PC (Windows 7 Ultimate), Med FL Studio 10.0.9 (Producer Edition). Går allting in i det och fungerar bra?

För att koppla in allting, vad behöver jag köpa för några fler sladdar?

Ska man koppla såhär..

Klaviatur > PC

Ljudkort > PC

Monitorer > Ljudkort

______________________________

Uppskattar alla svar!

Mvh Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ogonen (oregistrerad)

Verkar nice! Alltid kul med nya inköp.

En sak bara...

Då du kommer att ha ett interface (ljudkort) med MIDI, så skulle jag personligen föredra att köpa ett klaviatur med MIDI-out istället för bara USB. Jag har haft flera dåliga erfarenheter av USB klaviatur som strular efter ett tag, eller varannan gång man får nya drivisar. MIDI är alltid stabilt och gör det som behövs.

Dessutom får deu en extra USB-port ledig på datorn tills du börjar köpa på dig ännu fler prylar (kanske en Maschine, eller andra leksaker 🙂 ).

Det finns ju en hel del klaviatur med både USB och MIDI om du vill ha valmöjligheter, för ungefär samma penning som det du tänkt köpa.

mina 2 cent...

Lycka till!

Redigerat av Ogonen
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du göra för musik? Om du ska lägga sång eller spela in instrument behöver du en mikrofon också. Men det kanske inte är aktuellt? Du funderar ju på att köpa ljudkort med preamps så jag gissar på att du åtminstone i framtiden funderar på att spela in med mikrofon?

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Håller på och ska bygga en studio hemma.. Har en budget på precis 7100kr. Får ej överstigas.

Den ska byggas i mitt rum. Har skrivbord som är tillräckligt stort och så.

Mitt rum är runt 4,5x3 meter. Har skrivbordet på 3 meters väggen.

Jag jobbar med housemusik.

Det jag söker efter är alltså..

Monitorer

Ljudkort

Midi klaviatur

Mikrofon (Micen ska kunna ta gitarrspel bra, alltså ej inkopplat.. Då jag ej har en gitarr som har tillgång till att kopplas in)

Sladdar ska ingå.

Om ni tycker att man ska ha ljudabsortering så lägg till det...

OBS: Om ni tycker att det blir för mycket saker så ta bort Mikrofon. Det skulle varit skönt att ha det, men det viktigaste är Monitorer, Ljudkort, Midi klaviatur..

OBS 2.0: Allt ska kunna gå till en PC (Windows 7 Ultimate).

Som sagt budget på 7100kr! Ej mer. Sedan skulle jag tycka det var ett + om det beställs från samma sida, men inget måste, måste.

Hoppas ni har tid till det, uppskattas verkligen!!!

Mvh Niklas

Redigerat av niklashansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare allihoppa!

Jag ska nu börja med ett litet hemmaprojekt här. Jag tänker att det kanske hade varit kul att blogga lite om det, Så jag kommer satsa på att uppdatera 1-2 gånger per dag. Låter det bra?

OBS: Denna hemmastudion kommer i första hand användas till House musik med FL Studio, Ableton och Pro Tools. (Main: PC Secmain: Mac)

Grejen med detta är att visa att du inte behöver ha värsta mega budgeten för att få fram bra och professionel musik. Så nedanför kommer sedan en liten lista på budget osv.

I alla fall.. Jag håller på med ritningen nu, ska även beställa Monitorer, Ljudkort, Mic, Klaviatur, Ljudabsorbering och lite annat gott ikväll!

Listan

- 7000kr Budget

- 3,70 x 2.75 rum (Vanligt sovrum ungefär)

- Deadline på ungefär 2 veckor

Well, jag uppdaterar runt klockan 16.00 med bilder på rummet, vad jag ska beställa och ritningar. Stay tuned!

[TORSDAG DEN 14 MARS]

Uppdatering sker 16.00

MVH NIKLAS

Redigerat av niklashansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Håller på med ett litet studioprojekt här hemma...

Jag söker efter billiga ljudabsorbenter? Jag ska ha det på två väggar + tak, ena väggen är 2,37 (Höjd) x 1,70 m(Bredd), Den andra väggen är: 2,37 (Höjd) 1.90 m(Bredd)

Taket är liksom 1,90 x 1,70 (bredd x bredd) Om ni fattar..

25u2qf6.jpg

Det som är "Grönt" är taket, hela taket ska vara fyllt.. Bakom det gröna så ser ni att det är linjer.. Där ska det vara ljudabsorbenter med...

Alltså förlåt jag suger på att beskriva, men jag ska ha det på de två väggarna + taket.. Väggarna: 1. 2,37m (HÖJD) x 1,70m (BREDD) 2. 2,37m (HÖJD) x 1,90m (BREDD).

Taket blir då 1,70m (BREDD) x 1,90m (BREDD)

Hoppas ni förstår... Fråga annars!

Alltså jag har typ en budget på 300-500kr på detta, så det kanske finns något annat i typ skumgummi på rulle som är nästan likadant? Snälla kom med idér! Tack!!!

Mvh Niklas

Redigerat av niklashansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag slog samman dina 5 trådar som handlar om samma sak.. v.v uppdatera denna sidan istället för att skapa nya trådar.

Lycka till med projektet.

p.s Du kanske får rensa lite i tråden för det som är relevant just nu och du får meddela om trådhuvudet ska se ut på något speciellt sätt så hjälper jag dig.

Redigerat av Lundin
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...