Jump to content
Annons

Mitt Logic 5 ligger i graven


Fredster

Recommended Posts

Så nu hände det. Fick köpa en beg Cubase SX2 av en bekant till ett bra pris och jag tog mitt största beslut någonsin (nåja nästan iaf). Samtidigt som jag "packade" upp SX2 så grävde jag graven med andra handen till Logic 5 med gråten i halsen.

Anledningen till beslutet är att jag känner att mina gamla trotjänare börjar bli matt, blek och inte hänger med riktigt i utvecklingen längre. Kan dra en parallell med Tommy Salo (hockey-målisen ni vet), han har varit Sveriges bästa målvakt senaste 10 åren men nu börjar åldern ta ut sin rätt. Givetvis så gör både Salo och Logic sitt jobb idag men "reaktionsförmågan" är inte den samma idag. Viljan att ta steget framåt känns inte lika motiverande för dom, dom vill hellre stå kvar och göra det dom alltid har gjort, och det dom kan!

Jag drar muspekaren över "alla program".....drar den vidare mot mappen e-magic....får upp en rullgardin med flera val.....scrollar ned och stannar vid Uninstall Logic 5 Platinum....darrar till, tvekar, får en flashback som vara flera timmar känns det som. Fan ska jag våga? Det rullar ju ändå bra som det är idag. Efter en tids velande klickar jag på musknappen och jag ser alla mina älskade Logic-filer raderas i en vansinnig takt. HJÄLP vad har jag gjort?

Nu kanske ni tänker att det bara är att behålla Logic 5 samtidigt som jag använder Cubase, och visst det hade ju varit smidigt men då hade jag aldrig tagit mig tid till att lära mig att bemästra Cubase så som jag har bemästrat (i mina ögon) Logic i alla år.

Medans jag kämpar med att hålla tillbaka gråten så börjar jag installtionen av Cubase, känner inte alls samma glädje som man gör när jag brukar installera andra nya program. Har ju alltid haft ett "hat" mot Cubase och dess användare. Logic har varit bäst, och Cubase har varit sämst....så har det varit. På samma sätt som att hårdrockare var bäst och synthare var sämst när jag var yngre. Hmmppfhh...-Steinberg suckar jag....vad e det för skit egentligen, inte alls sugen på att sätta igång utan stänger av datorn och går o lägger mig istället.

Hur berättelsen slutar vet jag inte eftersom detta var i förrgår och jag har inte haft möjlighet att ta tag i detta ännu.

Min förhoppning är att det blir samma scenario som det till slut blev med min inställning till synthare, dvs från ett obeskrivligt hat till en trevlig vänskap som skulle kunna beskrivas som kärlek!

Vad jag vill säga med detta har jag ingen aning om, utan jag har lite dötid och kände att jag ville skriva av mig lite. Sen om någon orkar läsa det eller inte spelar mindre roll. Nu ska jag återgå till att göra mina vanliga inlägg istället, dvs lite korta, lite tråkiga och ibland helt osakliga!

Logic är död, länge leve Cubase!

Your's truly // Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Din stackare.. Du skulle sparat ihop till en G5a istället tycker jag.

Rapportera gärna hur övergången går! Själv har jag tvingats att sitta framför SX2 med jämna mellanrum och blir bara mer och mer irriterad över massa saker. Men det är ju jag det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din stackare.. Du skulle sparat ihop till en G5a istället tycker jag.

Rapportera gärna hur övergången går! Själv har jag tvingats att sitta framför SX2 med jämna mellanrum och blir bara mer och mer irriterad över massa saker. Men det är ju jag det.

Jag vet. Men det blev ingen G:a tyvärr. Vill ju ha men som Percy Nilegård säger - Kostar pengar!

Givetvis kommer rapport på hur övergången går.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Själv kör jag vidare med det mästerliga Creator/Notator på Atari.

Det som senare kom att förvandlas till just Logic...

Har helt enkelt inte hittat något som kan ersätta detta program i min arbetskedja.

Sonar är väl det jag testat som kommit närmast. Men ändå inte.

Vad nu detta hade med din begravning av Logic att göra....? 😲

Ingen programmeringskunnig som skulle tycka det var intressant att utveckla ett seq-program för PC som funkar som en hybrid av Creator och Sonar/Cubase/Logic?

Jag har idén om upplägget o utseende, men inte ett jota programmeringskunskap. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt att PC folket blev bestulna på sitt älskade Logic. (JAJAJA Jag vet historien om supportförhållande, Mac bättre blablabla... Det är ändå tråkigt.)

Vad var det exakt du suktade efter som fick femman att kännas otillräcklig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt att PC folket blev bestulna på sitt älskade Logic. (JAJAJA Jag vet historien om supportförhållande, Mac bättre blablabla... Det är ändå tråkigt.)

Vad var det exakt du suktade efter som fick femman att kännas otillräcklig?

1. Tycker ej att 5:an ej fungerar riktigt bra med UAD-korten.

2. 5:ans plugindelay-kompensation är inte tillräckligt bra

3. Ingen frysfunktion

osv osv osv osv osv osv osv

Sen känns det som om 5:an inte kan tillgodoräkna den mängd RAM och även processorkraft jag har. Men det kanske bara är en känsla.

Jag LÄR ju återkomma med en rapport när jag har kört SX2 ett tag och kommer med en konstruktiv jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

[1. Tycker ej att 5:an ej fungerar riktigt bra med UAD-korten.

2. 5:ans plugindelay-kompensation är inte tillräckligt bra

3. Ingen frysfunktion

Frysfunktionen är begränsad till VSTi's i SX2. I mitt fall innebär det att jag aldrig känt behov att använda den. Men PDC är ju ett starkt argument att lämna logic 5.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har vant dig vid Cubase gränssnitt, hoppas jag att du blir nöjd och fortsätter med musiken istället för att stänga av datorn! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att Apple lade ner Logic för Win. Det ju så grymt mycket bättre än Cubase.

holmgrenstefan: Kan du åtminstone få stavningen rätt i din signatur? Om du har svårt med stavningen så hjälper en ordbok. Du är ju ambassadör för ert företag och jag kan lova dig att det ger ett bättre kvalitetsintryck om ni tänker på språket. Ta det inte som kritik, utan som ett tips på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...