Jump to content
Annons

Låt med Piano och något mer?


mrpimmy

Recommended Posts

Sitter och försöker spela in en låt som en vän har skrivit. Det är mest piano i den men jag tror att det behövs något mer så att inte pianot blir så ensamt. Jag behöver inspiration, vad skulle jag kunna bryta av med? Jag har försökt med lite cello, men jag tycker det blir alldeles för smörigt.

Så jag undrar om du vet någon låt som det är mest piano i, men när något annat bryter av? Har tyvärr inte spotify så länka gärna till något annat.

Kan tyvärr inte lägga ut den riktiga låten än, men jag försöker förklara lite hur den är.

Låten är lite i stil med denna, med ett "pumpande" piano som ligger hela tiden. Men lite saktare.

Som denna men med mer ångest.

http://www.youtube.com/watch?v=M6IGN7GYpRA

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett annat förslag att titta på är någon typ av flöjt som spelar "motmelodier" i bakgrunden. Finns en dj** massa olika flöjter som passar in med liknande pianomelodier.

Bamboo. Duduk. Ney mfl.

Kan nog finnas en del på YT att lyssna på och få inspiration av.

Link to comment
Dela på andra sajter

En akustisk gitarr kan alltid vara trevlig, eller lite körer för att bygga dynamik på de ställen där det kan vara önskvärt. Det kan räcka med att dubba sången(sjunga in samma sak två gånger) ibland, eller på enstaka fraser för att få ett lyft.

Annars kan en ganska dov pad fungera, som inte låter så syntig. Den behöver inte höras tydligt, man ska bara förnimma att det finns något där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla.

kontrabas brukar gå bra med piano

annars tycker jag det är mäktigt när en låt håller, fast det bara är typ ett instrument & sång

less is more alltså

🙂

Jag håller med att det är bättre med mindre. Men jag känner att jag behöver något som bryter av lite.

Ett annat förslag att titta på är någon typ av flöjt som spelar "motmelodier" i bakgrunden. Finns en dj** massa olika flöjter som passar in med liknande pianomelodier.

Bamboo. Duduk. Ney mfl.

Kan nog finnas en del på YT att lyssna på och få inspiration av.

Tack, ska kolla dessa.

En akustisk gitarr kan alltid vara trevlig, eller lite körer för att bygga dynamik på de ställen där det kan vara önskvärt. Det kan räcka med att dubba sången(sjunga in samma sak två gånger) ibland, eller på enstaka fraser för att få ett lyft.

Annars kan en ganska dov pad fungera, som inte låter så syntig. Den behöver inte höras tydligt, man ska bara förnimma att det finns något där.

Med pad menar ni alltså någon trumma av något slag?

den är ju rätt go

Mycket intressant inspiration. Här har de lagt trummor och hela skiten på, tufft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med pad menar jag ett slags synthljud som används för ackord.

Man kan lägga långa "mattor" med ett ljud med långsam attack så det inte blir så påtagligt. Men det ligger ändå där och fyller ut ljudbilden.

När du ändå nämner trummor så kan man alltid lägga på lite pukor spelade med klubbor, och även virveltrumma utan sejarmatta för att goa till det och få lite rytm på paketet.

Nu vet jag ju inte hur din låt går, men en typ av arrangemang som jag starkt gillar är det i låten Carbon med Tori Amos (kolla upp den på YouTube!) från albumet Scarlett Walk(fantastisk platta). Trummorna är spelade av den smått fantastiska Matt Chamberlain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med pad menar jag ett slags synthljud som används för ackord.

Man kan lägga långa "mattor" med ett ljud med långsam attack så det inte blir så påtagligt. Men det ligger ändå där och fyller ut ljudbilden.

När du ändå nämner trummor så kan man alltid lägga på lite pukor spelade med klubbor, och även virveltrumma utan sejarmatta för att goa till det och få lite rytm på paketet.

Nu vet jag ju inte hur din låt går, men en typ av arrangemang som jag starkt gillar är det i låten Carbon med Tori Amos (kolla upp den på YouTube!) från albumet Scarlett Walk(fantastisk platta). Trummorna är spelade av den smått fantastiska Matt Chamberlain.

Tuff låt. Bra inspiration. Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...