Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

sterioutbredare kan juh vara bra... men frÄgan Àr vart den gör sitt bÀsta jobb...

en del sĂ€ger juh att inget Ă€r fel... men Ă€r det verkligen smart att anvĂ€nda sterioutbredare i mixen... om man tex vill ha en vid mastring sedan, sĂ„ ere juh nĂ„tt eller nĂ„gra spĂ„r som blir super breda... med andra ord.... hur gör jag för att fĂ„ sĂ„ brĂ€tt o fint som möjligt pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt... svaret kanske stĂ„r i min text, men ja vill gĂ€rna att nĂ„gon med lite kĂ€nnedom sĂ€ger nĂ„tt smart 😕

Annons
Postat

okej, sÄ d kan alltsÄ vara bra att anvÀnda sterioutbredare pÄ gruppkanaler?

dÄ vill jag Àven frÄga vad som inte ska utbredas i mixen?

eller ska ja kanske dra pĂ„ en pĂ„ allt? 😕

Postat
okej, sÄ d kan alltsÄ vara bra att anvÀnda sterioutbredare pÄ gruppkanaler?

dÄ vill jag Àven frÄga vad som inte ska utbredas i mixen?

eller ska ja kanske dra pĂ„ en pĂ„ allt? 😕

Lyssna efter vad som Àr "roten" i musiken. Baskagge, Basgitarr, Virvel, sÄng osv.

Allt kringhÀngande ska man försöka sprida ut lagom mycket och försöka fÄ en balans i mixen. Det ska altsÄ inte luta Ät nÄgot hÄll.

Det Àr sÀllan man behöver en stereoexpander pÄ ett separat ljud. Mer anvÀndbart vid mastering som sagt.

Postat

jo men d va d jag tÀnkte... att det borde rÀcka med panorering vid mix, sedan "sterioexpander" eller va d kallas vid mastring?

Postat
jo men d va d jag tÀnkte... att det borde rÀcka med panorering vid mix, sedan "sterioexpander" eller va d kallas vid mastring?

Precis. Klart att det finns undantag men du bör klara dig bra om du gör pÄ detta vis.

Postat

Nja. Det Àr inte riktigt samma sak.

Vid mastering sÄ kan en stereobreddare vara till nytta t.ex vid jÀmnförelse med de andra lÄtarna sÄ Àr just "denna" lÄt en aning för smal. Nackdelen att anvÀnda en stereobreddare vid mastering Àr att man breddar allt som ligger ute i sidorna.

DÀremot sÄ kan en stereobreddare anvÀndas med fördel i mixningen t.ex i en buss dÀr man har en reverb för t.ex syntar med ett s.k. pad-ljud. DÀrav kan dÄ illusionen av en "bred" mix skapas för lyssnarens höga nöje och dÀrmed generera en ekonomisk Äterkoppling (en s.k. feedback) för den ovannÀmnda mixaren.

Ahh . . . svenska . . . đŸ˜Č

Postat
DÀrav kan dÄ illusionen av en "bred" mix skapas för lyssnarens höga nöje och dÀrmed generera en ekonomisk Äterkoppling (en s.k. feedback) för den ovannÀmnda mixaren.

😏 .. det dĂ€r lĂ€t som taget ur en bok med namn: Hur du blir en stereobreddare

Postat

"Mitt liv som Stereobreddare" 🙂

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Min syn pÄ saken: Jag anvÀnder bara stereobreddare om jag mÄste, det vill sÀga om jag fÄtt tag i en sampling jag bara mÄste ha med i mitt alster, men som tyvÀrr Àr i mono och ganska trist. Jag anser annars att stereobreddning Àr en ganska kass genvÀg, om grundmaterialet Àr dÄligt. Bredd skapas bÀst pÄ annant sÀtt...

Postat

Jag kan tycka det Àr en kreativ lösning att 'bredda' enskilda spÄr i en mix. Till exempel instrument som kommer in vid enstaka tillfÀllen i lÄten (körer, synthar eller kanske effektljud). Om sedan mixen breddas ytterligare vid matring brukar jag inte bry mig om nÀr jag vÀl mixar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.