Jump to content
Annons

Datornoob - uppgradera internminne, Hjälp önskas


MrVoice

Recommended Posts

Min dator börjar bli några år men jag kommer inte ha råd att köpa ny på ännu ett tag då pengarna går till att bygga upp ljudbiblioteket i första hand just nu.

Denna dator har jag:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=sv&docname=c02958096#N255

Och jag måste helt klart ha mer arbetsminne. (har 4 GB nu)

Jag jobbar med midi 90-95% så med ett piano och några stråkar&winds så tar minnet slut relativt fort vilket resulterar i glitcher och hack vid uppspelning.

Jag läste i specen (länken ovan) att den stöder upp till 8GB i ett 64x (jag kör windows 7 64-bitars) men kan man inte ha mer än 8GB i denna burk?

Jag kan som sagt var inte ett smack om hårdvara och är rädd för att beställa fel.

Det behöver absolut inte vara någon värstingkvalitet.

Nu undrar jag om någon datorkunnig kan vara vänlig att hjälpa mig med en länk till någon e-handelssida på vilka minnen jag kan köpa till denna burk.

Tex en länk till 2x4gb som passar.

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Valfritt minne (ddr3) funkar, är det högre klockfrekvens på nya minnena än vad moderkortet är specat för kommer minnena att klocka ner sig till rätt antal mhz (högsta som moderkortet kan köra). Det står att datorn i sig pallar upp till 8gb, vilket ofta är sanning med modifikation. Jag skulle köpa två stycken 8gb stickor (drygt 600:-) och slängt in i burken för att se om den tar 16gb, annars plockar du ut ett av minnena och sätter i ditt överblivande 4gb där (8+4).

Som sagt, ett SDRAM DDR3 (INTE SO-DIMM). Kör på bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köpa två stycken 8gb stickor (drygt 600:-) och slängt in i burken för att se om den tar 16gb
Om HP säger att det är max 4 GB moduler som gäller skulle jag inte köpa 2 st. åttor. Även om det är mer prisvärt.

Deras specifikationer brukar stämma bra, datorn är inte så gammal att det inte fanns 8 GB-stickor då så jag är inte alls övertygad att det är en sanning med modifikation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog stämma som ni säger ja.

Kollade en gång till i speccen nu och så här står det:


  • Minnesarkitektur med en kanal


  • Två 240-stifts DDR3 DIMM


  • Stöder DDR3 DIMMs

    • PC3 8500 (1066 MHz)


    • PC3 10600 (1333 MHz)


    •  


  • Endast Non-ECC-minne, obuffrat


  • Stöder 1 GB, 2 GB och 4 GB DIMM-moduler


  • Stöder upp till 4 GB i 32-bitars* system

  • Stöder upp till 8 GB i 64-bitars system

Såg inte denna rad tydligt nog innan, detta måste väl betyda att den endast stöder upp tom 4GB per plats?


  •  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...