Jump to content
Annons

Hur balanserar man ett stereo-spår med ojämn volym i v/h kanal?


JJRockford

Recommended Posts

Håller på att göra någon slags enkel mastring åt en kompis. Dom spelar in rubbet på två kanaler direkt i replokalen, och för musiken (någon slags rockabilly) funkar det alldeles utmärkt.

Men jag får inte riktigt till det med stereo-bilden. När jag drar på masterlimitern så att den börjar jobba lite så rör sig mätarna för vänster och höger kanal väldigt olika. Vänster kanal går mellan 0 och -1 dB medans höger går mellan 0 och -4 dB (ungefär).

Finns det några, vad ska vi säga, "standardiserade" metoder för att fixa till sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Panorerar du en stereosignal flyttas "mittpunkten" i mixen och då är det stor risk att det kantrar åt andra hållet.

Börja med en stereo-EQ och försök hitta vad som får vänsterkanalen att ligga starkare. Är det någon speciell frekvens i vänsterkanalen som får mixen att luta åt det hållet? Ibland har jag mastrat inspelningar med en energirik ridecymbal eller klickande i en Hammond som varit lite stark i ena kanalen.

Koda ev. med Voxengo MSED och processa Mid resp. Side separat. Kanske räcker det att skära lite bas i stereofältet innan du leder tillbaka till MSED och avkodar tillbaka till en stereomix.

PS. Använd samma pluggar på både Mid och Side även om bara den ena används för att bearbeta signalen. Då vet du att latencyn bibehålls hela vägen och du får inga fasfel när du slår ihop Mid/Side till L/R igen.

Redigerat av Linus
Fixade länk.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...