Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fixat, tack för all hjÀlp.

Hej.

Är ny hĂ€r och hoppas att jag frĂ„gar pĂ„ rĂ€tt stĂ€lle.

Jag hÄller pÄ att bygga upp en nya datorbaserad hemstudio i en stuga (byggd för studion) pÄ tomten.

Har haft mÄnga hemstudiobygge tidigare med detta problem gÄr jag helt bet pÄ och hoppas att nÄgon hör kanske kan hjÀlpa mig.

Datorn Àr en PC med ett Focusrite Forte ljudkort.

Kopplade till slutsteg + passiva monitorer sÄ funkar denna setup felfritt och utan problem.

DÄ huvudsyftet med studion varit att spela in gitarr och jag kört uppmickning av förstÀrkaren rakt in i ljudkortet har jag helt hoppat över mixer och andra externa prylar (som det finns en hel del av).

Men för en vecka sen skulle jag spela in lite sÄng och kopplade in mixern mellan sÄngmick och ljudkort för att, bland annat, kunna kontrollera hörlursmix till sÄngaren bÀttre. Mixern kopplades mellan ljudkort och monitorslutsteg, ut frÄn ljudkort in i mixern och mixern ut till slutsteg. Men sÄ fort mixern, utan nÄgonting kopplat till den, kom in i kedjan fick jag ett surrande oljud ur monitorerna. SvÄrt att beskriva ljudet men det Àr inte ett brum, mer som en blandning mellan ljudet frÄn ett gammalt telefonmodem och surr. Ljudet Àr inte stilla utan lÄter som om det svÀnger omkring (som nÀr nÄgot, en stor flÀkt eller frys, stör strömmen i en gitarrförstÀrkare live).

Har provat med tvÄ olika mixers med samma resultat.

Kör jag ljudkortet som tidigare direkt i slutsteget sÄ funkar det igen, men det blir samma oljud sÄ fort jag kopplar in en mixer i hörlursutgÄngen pÄ ljudkortet. SÄ fort jag drar ur strömsladden ur mixern blir det tyst (den ena behöver inte ens vara igÄng).

Har Àven provat med en laptop istÀllet men med samma resultat, men kör jag den pÄ batteri blir det tyst.

Kör jag aktiva monitorer istÀllet för slutsteg+passiva direkt i ljudkortet blir det samma oljud dÄ.

Det verkar som om att sÄ fort nÄgot som Àr jordat koppas in nÄgonstans i ljudkortet sÄ blir det oljud.

Kör jag en rörmick med extern drivdel blir det en svagare version av oljudet.

Kör jag en vanlig kondensator mick med fantommatning frÄn ljudkortet eller en dynamisk mikrofon Àr det tyst.

Slutsteget till de passiva monitorerna Àr ojordat.

Det verkar ju som nÄgonting med strömmen, nÄgon form av jord problem.

Strömmen Àr helt fÀrskt indragen i huset, en separat 32 amp dÀr ingenting annat Àr kopplat till det (inte ens ljuset i stugan Àr pÄ samma ström).

De kablar jag haft nÀr jag provat har varit obalanserade och jag skall prova byta dem, men har inga hemma nu.

NÄgon som har nÄgon som helst aning om vad det Àr som brÄkar och vad man kan göra Ät det?

Skulle bli extremt tacksam för alla sorters funderingar i Àmnet.

Mvh,

Magnus "frustrerad" Olsson

Redigerat av ibanez-mag
Annons
Postat

I bÀsta fall har du nÄgon elledning som ligger bredvid,lÀngst med nÀra och pararellt med en audiokabel. dÄ kan det vara sÄ att det electomagnetiska fÀltet som bildas kring alla elledningar stör audiosignalen- lösning: separera audiokablar frÄn elkablar.

I vÀrsta fall. Du sÀger elledningen in i stugan Àr separat, men den kommer frÄn ett elskÄp nÄgonstans. det kan vara nÄgot som kan beskrivas som dubbeljordproblem, kan vara att elkabeln du drar in har sin jord och att samma elcentral har en annan ledning frÄn ett annat hus eller annan del/rium i huset som Àr kopplad till ett annat jord, dÄ kan det bildas en svag ström mellan de bÄda jordarna som inte e samma, jÀttesvÄrt att hitta vad som hÀnder om det e fallet. Kan t.ex vara en kyl eller flÀlkt i ett grannhus som ger störningar tillbaka och ger ström i jordkabeln som sen stör ut elektriska audio apparaterna inne i dem. En studio i USA höll pÄ i 3 veckor och hittade till slut orsaken i huset poÄ andra sidan gatan.och minns inte hur de löste det med de var tvungna att göra om fastighetens centrala elcentral för dyra pengar-

Jag kommer köpa isolatorer, en till varje elledning frÄn mitt elskÄp i lÀgenheten, ca 5000 kr styck, för att stoppa all sÄdan strömstörning via jordkablarna (som Àr sammankopplade i elskÄpen) som kan komma frÄn tvÀttmaskinen pÄ vÄn 3 hos grannen.

Jag vet inte exakt de tekniska lösningarna eller orsakerna men det e sÄ hÀr jag lÀst mig till kunskap om detta, och att man bör tÀnka pÄ detta, Det finns en anledning till att musikstudior kostar multum.

Postat

Tusen tack för ditt svar.

Problem ett har jag testat frÄn erfarenheter av att bygga gitarrrack.

Problem tvÄ gör mig svettig :-)

En flÀkt eller liknande stÀmmer ju in pÄ det svÀngande kÀnslan i missljudet.

Jag har fÄtt för mig att det Àr jorden som brÄkar pÄ nÄgot sÀtt.

Kan det vara vÀrt att ta hit en elektriker och kolla sÄ att jorden Àr kopplad som det skall?

Var köper man sÄna isolatorer du pratar om?

Jag borde vÀl klara mig pÄ en?

Fast man vill ju kÀnna sig trygg i att det Àr problemet innan man köper sÄnt :-)

/Magnus

Postat

Har haft liknande problem i fast installerad PA-anlÀggning. Fick ha systemet igÄng 5-10 minuter sÄ försvann störningarna varje gÄng det skulle anvÀndas. Bytte sedan mixer frÄn Behringer till Yamaha och problemet var borta.

Har du testat att flytta utrustning en bit ifrÄn varandra? Fysiska hÄrddiskar kan störa mickpreamps mm.

Ligger lampor eller lysrör pÄ samma fas? Vanlig orsak till störningar.

Postat

Har haft liknande problem i fast installerad PA-anlÀggning. Fick ha systemet igÄng 5-10 minuter sÄ försvann störningarna varje gÄng det skulle anvÀndas. Bytte sedan mixer frÄn Behringer till Yamaha och problemet var borta.

Har du testat att flytta utrustning en bit ifrÄn varandra? Fysiska hÄrddiskar kan störa mickpreamps mm.

Ligger lampor eller lysrör pÄ samma fas? Vanlig orsak till störningar.

Tack för dina tankar.

Mitt försvinner tyvÀrr inte av att stÄ igÄng. Byte av mixer har inte heller hjÀlpt (Àven om jag bara provat med tvÄ).

Flytta runt skall jag prova direkt, bra idĂ©. Återkommer med resultat.

Nej, inget ljus eller sÄ pÄ samma fas (inget annat kopplat mer Àn "studion").

/Magnus

Postat

VĂ€lkommen hit! 🙂

Skulle i första hand rekommendera att du byter till balanserade kablar dÀr du kan ha det..

Postat

jag har 2 olika elkablar in i studiorummen för att kunna krÀma pÄ med utrustning. sÄ jag behöver 2 isolatorer, du behöver bara en (OM det löser problemet) och dem kommer elektrikerna att fixa fram nÀr de ska göra jobbet.

hitta VAD som orsakar jordstörning tog 3 mÄnader för studion i usa....varifrÄn kommer elkabeln? villa? hyreshus? industrilokal med gem elcentral?

hur Àr elsystemet ihopkopplat? ett alternativ var att byta ut standardelskÄpet men det skulle brf föreningen bli tokiga pÄ sÄ det e lÀttare med isolatorer,

men helt klart en BRA och erfaren elektriker, för detta problem e de flesta firmor helt stÀllda inför och pÄstÄr att det finns inget problem. ström i jordkabeln? nej nej sÀger de flesta.

Men det finns ju de elektriker som bygger studios och sjukhusinstallationer t.ex som krÀver extra skydd för störningar

Postat

och ja, som man skriver hÀr. Lysrör Àr ajabaja nix i studion. Ajabaja Àr ocksÄ alla former av dimmers, de skapar extra stora elektromagnetiska fÀlt i ljusets elsystem. Det e ju ocksÄ sÄ att jag har 2 elbablar för dubbel effektmöjlighet till audioutrustmningen men en 3e separat elkabel för belysningen som Àr endast LED (pga av alstrar INGEN vÀrme, brandfara bort och vÀrmereduktion, blir bastu i liten mini studio med glödtrÄdsglödlampor) och inga dimrar. Har man en dimmer i hallen som har samma elcentral i lÀgenheten som har ledning till audioutrustningen kan det börja surra i monitorerna...via jorden.

Postat

VĂ€lkommen hit! 🙂

Skulle i första hand rekommendera att du byter till balanserade kablar dÀr du kan ha det..

Tack!

Skall Äka och köpa sÄna nu.

Tio mil tur och retur, sÄ man fÄr hoppas att det hjÀlper :-)

/Magnus

Postat (redigerat)

Hejsan.

LĂ€gesrapport.

Har nu köpt lite balanserad kabel och det, mirakulöst nog, löste alla problem helt.

Det rÀckte att kabeln frÄn ljudkort till första kÀlla (mixer) var balanserad och ljudet var borta.

Ibland Àr the all mighty God god och gör det lÀtt för en.

Tusen tack för alla hjÀlpsamma svar.

Killen som uppfann forum borde fÄ en massiv grupp puss :-)

Återkommer sĂ€kert med tusen andra frĂ„gor nu nĂ€r jag hittat stĂ€llet.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Postat

Hejsan.

LĂ€gesrapport.

Har nu köpt lite balanserad kabel och det, mirakulöst nog, löste alla problem helt.

Det rÀckte att kabeln frÄn ljudkort till första kÀlla (mixer) var balanserad och ljudet var borta.

Ibland Àr the all mighty God god och gör det lÀtt för en.

Tusen tack för alla hjÀlpsamma svar.

Killen som uppfann forum borde fÄ en massiv grupp puss :-)

Återkommer sĂ€kert med tusen andra frĂ„gor nu nĂ€r jag hittat stĂ€llet.

/Magnus

Toppen! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.