Jump to content
Annons

Praktisera i nån studio


Wavebreaker

Recommended Posts

Allt eftersom åren gått och mitt intresse för musik produktion och slutproduktion har stegrat skulle jag gjärna vilja lära mig mer om analog inspelning, men frågan är bara hur ska jag lära mig?

Min tanke är att man kanske kan hitta ett obetalt sommarjobb i nån studio nånstans.

Vad tror ni? Skulle det vara möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt är möjligt. Min assistent och jag träffades på hans ljudteknikerutbildning när jag var där och gästföreläste våren 2011. Han bad mig om att få praktisera på hösten (i hans utbildning ingår tio veckors praktik) men jag sa nej. Han stod på sig, och till sist tjatade han sig till att få vara hos mig 5 dagar på sommaren som nån slags "hangaround" så att jag skulle få feeling för hur han var. Det slutade med att han stannade 2 veckor, praktiserade 12 veckor på hösten, kom tillbaks på vintern när jag hade en större inspelning, och flyttade hit till Göteborg nu i somras och jobbar heltid här sedan dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är möjligt. Min assistent och jag träffades på hans ljudteknikerutbildning när jag var där och gästföreläste våren 2011. Han bad mig om att få praktisera på hösten (i hans utbildning ingår tio veckors praktik) men jag sa nej. Han stod på sig, och till sist tjatade han sig till att få vara hos mig 5 dagar på sommaren som nån slags "hangaround" så att jag skulle få feeling för hur han var. Det slutade med att han stannade 2 veckor, praktiserade 12 veckor på hösten, kom tillbaks på vintern när jag hade en större inspelning, och flyttade hit till Göteborg nu i somras och jobbar heltid här sedan dess.

Underbart med såna här solkenshistorier! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är möjligt. Min assistent och jag träffades på hans ljudteknikerutbildning när jag var där och gästföreläste våren 2011. Han bad mig om att få praktisera på hösten (i hans utbildning ingår tio veckors praktik) men jag sa nej. Han stod på sig, och till sist tjatade han sig till att få vara hos mig 5 dagar på sommaren som nån slags "hangaround" så att jag skulle få feeling för hur han var. Det slutade med att han stannade 2 veckor, praktiserade 12 veckor på hösten, kom tillbaks på vintern när jag hade en större inspelning, och flyttade hit till Göteborg nu i somras och jobbar heltid här sedan dess.

Fan va great.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att man tar inte in någon för att den personen ska lära sig. Man tar in någon för att hen ska tillföra någonting. Se till att bli svinigt övergrym på några få saker som man gärna överlåter till en assistent, och se till att kunna backa upp det med konkreta exempel. Ja, det kommer att ta tid, men du ökar dina chanser. Får du väl in en fot så är det bar att fortsätta överprestera tills du kan ta över fler och fler arbetsuppgifter. Då är du en sann tillgång. Ingen har råd att ta in dig för att du ska lära dig, för det har ingen tid eller råd med. Man tar in dig för att du redan är bra på vissa saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att man tar inte in någon för att den personen ska lära sig. Man tar in någon för att hen ska tillföra någonting. Se till att bli svinigt övergrym på några få saker som man gärna överlåter till en assistent, och se till att kunna backa upp det med konkreta exempel. Ja, det kommer att ta tid, men du ökar dina chanser. Får du väl in en fot så är det bar att fortsätta överprestera tills du kan ta över fler och fler arbetsuppgifter. Då är du en sann tillgång. Ingen har råd att ta in dig för att du ska lära dig, för det har ingen tid eller råd med. Man tar in dig för att du redan är bra på vissa saker.

Det måste ju finnas nånting man kan göra, typ sätta micar, rulla sladdar, damma av grejer etc..? Vilken 16åring är asgrym i en stuido?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att man tar inte in någon för att den personen ska lära sig. Man tar in någon för att hen ska tillföra någonting. Se till att bli svinigt övergrym på några få saker som man gärna överlåter till en assistent, och se till att kunna backa upp det med konkreta exempel. Ja, det kommer att ta tid, men du ökar dina chanser. Får du väl in en fot så är det bar att fortsätta överprestera tills du kan ta över fler och fler arbetsuppgifter. Då är du en sann tillgång. Ingen har råd att ta in dig för att du ska lära dig, för det har ingen tid eller råd med. Man tar in dig för att du redan är bra på vissa saker.

Eller så bygger man sitt företag.

Är ni två anställda i firman på full lön?

Piiiz!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju finnas nånting man kan göra, typ sätta micar, rulla sladdar, damma av grejer etc..? Vilken 16åring är asgrym i en stuido?

Inte många. Sätta mickar vill man göra själv för det är ändå så pilligt. Rulla sladdar går snabbt. Damma grejer har man redan en städfirma till 🙂 Jag säger inte att det är lätt att komma in i en studio. Jag får säkert 30-40 förfrågningar om året från folk som vill praktisera eller jobba, och gudarna ska veta att min assistent fick kämpa sig in med näbb och klor innan jag gav med mig, och då ägnade jag också flera veckor åt att grilla honom med frågor och ställa honom inför lite olika intressanta scenarion.

Mitt tips är att ägna några år åt att bli bättre och äldre.

Å andra sidan hade jag ett jobb förra året åt en amerikansk producent som bara var 22 år och som hade en track record som få kommer upp i. Och han började jobba i studio när han var 17...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det erfaret folk eller är det nybörjare som vill komma in för att lära?

Både och. Mest nybörjare, dvs som går nån utbildning och gjort lite musik på sin laptop. Sen är det flera som är äldre och vill vidareutvecklas. Och så en och annan med erfarenhet som vill få in en fot. Ibland hör det av sig någon som helst vill ha en 9-17, 5 dagar i veckan-anställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är man verkligen en sån pain in the ass om man sitter brevid under inspelningar och liknande och bara lyssnar och observerar? Jag är varken dryg, jobbig, pratglad eller dum 😛

Men jag får väll vänta tills man har åldern inne 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...