Jump to content
Annons

Införskaffa ny akustisk gitarr


Drängen

Recommended Posts

Tjo!!

Jag har under kvällens gång förgäves försökt spela in akustisk gitarr.

Gitarren i fråga är en Ibanez V70 (tror den heter så), men det är ett fruktansvärt skrammel och rasslande från den. Jag har fått tejpat flera stämskruvar på grund av skrammel. Den har några år på nacken så jag har helt enkelt bestämt mig för att införskaffa mig en ny rackare..

Det mina blickar har riktats år ät PRS SE Angelus modellerna. Är det någon på forumet som har någon erfaren het av dessa?

Andra tips är givetvis välkomna. Min prisklass är runt 8000 - 10 000 kr.

När det kommer till att provspela, så som man såklart ska göra så är min lokala butik 4sound Gävle. Och deras utbud är inte sådär gigantiskt när det kommer till instrument i huvud taget. Så om man kan få några tips om e vettig gitarr för pengarna får man ta sig tid att åka till Stockholms trakten och provspela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är sjukt nöjd med Taylors gitarrer, riktigt schysst sound.

Spelakänslan (på min 310) är sisådär, måste nog justera till stränghöjden på den men annars tycker jag den låter verkligen riktigt bra. Den tror jag kostar 11000:- .

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som kan kommentera de lite billigare Martin? Vore fint att byta, den Epiphone jag har är lite halvtaskig i ljudet, fast superskön att spela på. Funkar Martins inbyggda mickar hyfsat live?

http://www.thomann.de/se/search.html?gf=dreadnought_gitarrer&bf=martin_guitars&oa=pra

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Furch SR-21 (ca 8-10tusen) från 2003 och den låter väldigt bra (Grundaren av Furch kommer från Taylor) den passar bra att spela in med tycker jag. Annars har ju Taylor, Martin, Gibson schyssta guror också 😄

Är rätt sugen på en Gibson Hummingbird, men de går på ca 22-23tusen så det får vänta....

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Taylor....214 som är en av deras billigare och den är superbra både att spela påmoch lyssna. Leta på blocket så sparar du pengar och tränar ditt tålamod :-)

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul å höra att många rekommenderar Taylor 🙂

Den är utan tvekan optimal för att spela in om det är det du kommer göra. Passar bra för bluegrass/country också tycker jag.

När jag letade efter gitarr så testade jag bla Martin D16 som var ca 1-2000 kr dyrare än min Taylor 310 (11000:-) och den lät INTE bättre, enligt mina öron. När jag testade D28 så låter den uh, riiiiktigt schysst. MEN då snackar vi om en helt annan prisklass också.

Ville också testa Furch då jag letade men det verkar som att det finns dåligt med återförsäljare.. iaf då jag är letade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valde mellan taylor 214ce 9.5k och 314 15k. Tog först med mig 214 hem för att jag tyckte den lät bättre. Men ångrade mig sedan eftersom den hade lite ljusare ton och 314 passade mig bättre så gick tillbaka redan nästa dag. Dessutom så tillverkas 214 numera i mexico och 314 californien. 314 är solid så kommer nog åldras bättre. 314 kommer med ett hardcase som kostar 2k löst med 214 kom med ett ganska smidigt men fult case som du kan ha på ryggen.

Bara casen och att den inte är gjord i mexico brukar ju va minst 5k på priset.

Jag provade lite martin och andra med men fastnade inte för någon. Nu måste man bara öva några år för att leva upp till sin gitarr.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiska tips! Många säger Taylor och det är givetvis något jag ska kika närmare på.

När det kommer till musiken jag spelar så är det rock/pop/blues. Är lite periodare sådär, just nu är jag inne i någon form av modern rockballad sväng.

Men i somras var det slajdröret som dominerade.

När det kommer till Furch hade dom faktiskt en inne i gävle när jag var in sist. Och den provspelade jag på och gillade den inte alls. Nu vet jag inte vad det var för modell men den lät inte alls något vidare bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...