Jump to content
Annons

Solo rockskiva in the box


Jaker

Recommended Posts

Jag startade ett nytt band för ett tag sen. Men efter ett par rep känner jag att jag omöjligt kan få det att gå ihop med visionen i mitt huvud. Tänkte därför börja göra allt själv hemma. Då jag vet att fler har gjort liknande är jag ute efter tips hur andra har arrat och hur arbetsflödet sett ut. Eftersom jag alltid Har gjort mycket av musiken i replokalen.

Det kommer bli en blandning av Indie, arena rock Leonard Cohen soul och ganska dystert. Jag har ett midi klav och addictive drums. Kör logic så alla deras instrument.

Så tips från andra som tänkt att själv är bästa dräng. Tilläggas bör även att jag kan få ljud i det mesta förutom trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Jag har vart min egna dräng länge nu och det är skönt för man kan styra processen och skapandet hur man vill. Men jag vill höja ett varningens finger för det är lätt att köra fast med all frihet så ett bollplank är att rekommendera. Ensam är inte så stark som man vill tro

Hur du ska arbeta är omöjligt att säga eftersom alla har sina sätt att arbeta och hitta inspiration. Du får helt enkelt prova dig fram. Jag brukar allt som oftast börja med en liten låtidé. Det kan vara ett gitarr-riff eller en melodi och ibland rentav en känsla som man vill gestalta med ljud/ackord/melodi. sedan spelar jag in den grejen och lägger på något mer instrument och låter mig inspireras av det som spelas in. Inte sällan har själva grundidén försvunnit från låten, men den fyllde sin funktion genom att inspirera till nya ideér så var inte rädd för att fånga alla ideer och infall som du får. När man hör det inspelat och jammar till det så kan det dyka upp nya skojigheter.

Vad jag även har lärt mig är att allt mer sätta själva låten i fokus. Ibland kommer man på en störtskön idé som inte alls passar in i låten när man väl börjar rannsaka sig själv, men det är ju ingen som säger att inte det kan bli en del i en ny låt.

Rent arrangemangsmässigt är det bra att ha en grundidé över hur du vill ha låten, fokusera på helheten. Rita en tidslinje över låten och skriv ut vart delarna ligger och rita ut en kurva över dynamiken i låten. Vart ska det byggas upp? Ska låten lugnas ner innan sista refrängen för att höja moset på refrängen ytterligare. med hjälp av den kurvan kan du sedan försöka bygga upp arrangemanget. Vad behövs för att bygga upp där du vill att låten ska öka i intensitet, vad behöver du göra för att ta ner dynamiken där det behövs?

Ursäkta om mitt svar är lite rörigt, brukar kunna bli så när man tänker och skriver samtidigt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

...Min tanke är att det blir lite väl mycket att göra om man gör allt själv. Kanske är bäst att göra det man kan och tycker är kul, och överlåta det andra åt andra. För mig är låtskrivandet inga problem. Att spela in är inte lika kul då det tar alldeles för mycket tid och oftast inte låter lika bra som var tanken. Jag spelar därför bara in enkla demos. Den enda gång jag varit i en riktig studio kändes det som allt gick snabbare. Ett felspel ledde till en ny låtidé, och medan studiokillen rattade vad han nu rattade, skrev jag ner ny låttext som vi sedan spelade in.

(Helst skulle jag se att andra spelar in / producerade det. Och att någon annan kastar ut TVn från hotellfönstret. Mest troligt är att jag försöker göra nåt lyssningsbart av det nån gång i framtiden. Ingen brådska dock. Man har ju hela livet på sig.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...