Jump to content
Annons

Lynx Aurora 16 + RME Raydat, bra lösning ?


Ekstasis

Recommended Posts

Nu är det så att jag vill väldigt gärna ha Lynx väldigt omtalande converters, det tråkiga är att lynx Aurora finns bara i som usb interface.

USB medför latency och andra oönskad problem, jag undrar kan man komma runt problemet om man köper ett ADAT kort till Lynx Aurora, sedan kopplar till ett t.e.x RME RayDat kort på datorn ? för då kan jag köra Rme Raydat som ljudkort i datorn och samtidigt få RME Raydat latency vilket borde vara bra mkt bättre än Lynx Aurora. Det är som sagt bara Lynx converters jag vill ha, synd att Lynx inte har någon annan lösning men.

aurora16-2348fd089a7ceb3008cafa259dacbdbb.jpg

products_hdspe_raydat_1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det skulle bli en helt suverän rigg. 🙂

Lynx har PCIe-kortet AES16e att koppla in Aurora-omvandlarna i också om man vill vara "puritan", men RME:s Total Mix är svårslagen - och man blir dessutom mer flexibel med ADAT-interface i omvandlaren eftersom det då går att koppla in i de flesta ljudkort.

Det finns Firewire-option till Aurora också, men om du har en stationär dator så skulle jag välja PCI/PCIe alla dagar utom helgfria söndagar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr har jag inget bra svar på din fråga. Dock finns Lynx i mer interface än bara USB om jag förstår det hela rätt. Titta på tillverkarens hemsida: http://www.lynxstudio.com/products.asp

Det du menar är nog de expansionskort man kan köpa till. Är lite förvånande, att lynx inte har någon annan lösning

,men så länge man inte sysslar med midi så är ju latency av mindre betydelse..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle bli en helt suverän rigg. 🙂

Lynx har PCIe-kortet AES16e att koppla in Aurora-omvandlarna i också om man vill vara "puritan", men RME:s Total Mix är svårslagen - och man blir dessutom mer flexibel med ADAT-interface i omvandlaren eftersom det då går att koppla in i de flesta ljudkort.

Det finns Firewire-option till Aurora också, men om du har en stationär dator så skulle jag välja PCI/PCIe alla dagar utom helgfria söndagar... 😉

Hur menar du då ? AES 16e har ju inga digitala ingångar ??? som jag förstår det kommer ljudsignalen gå via två st omvandlare dels de i Aurora 16 och sedan i AES 16e förstår ej vitsen med det riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

aah du menar att jag ska köpa till adat expansionen till lynx aes 16e ?

Måste du inte ha något form av expansions kort för att köra Lynxen? För det är väll bara en ren konverterare? Som t.ex min SSL alphalink som jag kör via ett Madi kort.

Lynxen sägs ju vara suverän men jag slår ett slag för det jag har , alltså en SSL alphalink. 24 i/o för 20000:- För kom ihåg att du även behöver någon form av monitor controller och skall du köra så bra konverterare så borde du inte köra med skit som Mackie bigknob etc. Och en bra sådan kostar ju 8-25k utöver kortet :/

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

som jag förstår det kommer ljudsignalen gå via två st omvandlare dels de i Aurora 16 och sedan i AES 16e förstår ej vitsen med det riktigt.

På bara auroran enbart kan du bara köra upp till 96kHz med usb/firewire , med en aurora plus ett AES 16e kan man köra 192kHz

Aurora är skit bra och riktigt stabilt ,och du lär inte ångra om du köper ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skojar du nu eller?

Nix. Jag tycker det vore enormt slöseri att att ha top konverterare , highend monitorer och sen en kass monitorcontroller som drar ner hela kvalitén. Skall du ha en riktigt bra monitor controller så kostar det därefter. Jag har en Kush audio Gaintrain som kostar 8000:- Den har ingen DA utan är en passiv controller. Sen finns det ju även Crane Song spider som anses vara en av de bästa och den kostar 25k ungefär. Dyrt som guld men skall man vara med i högsta ligan så kostar det stora pengar :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix. Jag tycker det vore enormt slöseri att att ha top konverterare , highend monitorer och sen en kass monitorcontroller som drar ner hela kvalitén. Skall du ha en riktigt bra monitor controller så kostar det därefter. Jag har en Kush audio Gaintrain som kostar 8000:- Den har ingen DA utan är en passiv controller. Sen finns det ju även Crane Song spider som anses vara en av de bästa och den kostar 25k ungefär. Dyrt som guld men skall man vara med i högsta ligan så kostar det stora pengar :/

varför kör analoga controllers när det finns billiga digitala typ euphonix m.m

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Nix. Jag tycker det vore enormt slöseri att att ha top konverterare , highend monitorer och sen en kass monitorcontroller som drar ner hela kvalitén. Skall du ha en riktigt bra monitor controller så kostar det därefter. Jag har en Kush audio Gaintrain som kostar 8000:- Den har ingen DA utan är en passiv controller. Sen finns det ju även Crane Song spider som anses vara en av de bästa och den kostar 25k ungefär. Dyrt som guld men skall man vara med i högsta ligan så kostar det stora pengar :/

Jag tror inte man kan höra någon skillnad ,detta låter lika sjukt som vissa kablar låter bättre då dom kostar mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man kan höra någon skillnad ,detta låter lika sjukt som vissa kablar låter bättre då dom kostar mer.

Joo men kör man anolga så kan jag nog hålla med, men känns väldigt mkt stenålder att köra anolga controllers.

När det finns digitala som bara gör det via midi t.e.x

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du då ? AES 16e har ju inga digitala ingångar ??? som jag förstår det kommer ljudsignalen gå via två st omvandlare dels de i Aurora 16 och sedan i AES 16e förstår ej vitsen med det riktigt.

aah du menar att jag ska köpa till adat expansionen till lynx aes 16e ?

AES16e har enbart digitala I/O och med ett sådant kort kör du Aurora direkt dit, utan att ha något extra expansionskort i Aurora.

Jag tycker ändå att det är smartare att lägga till ADAT-optionen i Aurora, så att man kan koppla Aurora till i princip vilka ljudkort som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Monitorkontroll är nåt annat än mixkontroll.

Jag vill ha en analog pryl till mina monitorer och inget digital.

Digitalt kan knasa och orsaka skador om dom ballar ur.

På linjenivå kan man nästan använda vilken skit som helst för att styra styrkan på sina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående monitorcontroller, så skulle jag välja någon av SPL's eller Audients modeller. Jag kör själv med SPL MTC, som jag tycker är suveränt bra.

Det är absolut inget fel på analoga monitorcontrollers. Snarare tvärtom, eftersom man ju reglerar analogt och därför slipper en bitreducering om man sänker, som man får med digital volymkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte man kan höra någon skillnad ,detta låter lika sjukt som vissa kablar låter bättre då dom kostar mer.

I detta fallet kan man ju säga att då kan man inte höra någon skillnad på olika konverterare heller. Det där med kablar håller jag med om till en viss del men monitor controllers och konverterare är en annan sak. Sen att det hypas en hel del det är en annan sak. Jag blev positivt överraskad när jag bytte från Digi003 till min SSL alphalink. Hörbar skillnad.

Sen det där med digital controller har jag inte lika bra koll på men en Euphonix kostar ju också en 10k . Vill du ha en relativt billig monitor controller så kolla upp Kush Audio Gaintrain. Har fått riktigt bra recensioner och folk verkar vara eniga att den är bättre en t.ex SPL's och definitivt Mackie big knob.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om det är stor skillnad på vilken monitorkontroll och ADDA som används borde det höras tydligt på klippet nedan.

ITB vs skitbillig ADDA och en Behringer mixer plus skarvade kablar från Claes Ohlson, slumpmässigt klippt.

Inte fan tar man det direkt. Trots billiga kablar, billig Behringer mixer och billig ADDA.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/analog_vs_digital.wav

Vart finns klippen mellan ITB mixen och billiga skitgrejerna?

Sorry fel länk, nu rätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

AES16e har enbart digitala I/O och med ett sådant kort kör du Aurora direkt dit, utan att ha något extra expansionskort i Aurora.

Jag tycker ändå att det är smartare att lägga till ADAT-optionen i Aurora, så att man kan koppla Aurora till i princip vilka ljudkort som helst.

okej..var ej medveten om det..trodde den bara hade analogt I/O.

Joo fast vem leder latency-ligan nu ? jag vet att Lynx har alltid legat först...det talar ju för Lynx AES 16 iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej..var ej medveten om det..trodde den bara hade analogt I/O.

Joo fast vem leder latency-ligan nu ? jag vet att Lynx har alltid legat först...det talar ju för Lynx AES 16 iallafall.

Latency beror i första hand på datorprestandan och förstås också drivrutiner för ljudkortet, men när alla de bättre tillverkarna får ner latency på typ 1ms som minimum, så blir det svårt att kora någon "vinnare" - och man får titta på andra kvaliteter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående monitorcontroller, så skulle jag välja någon av SPL's eller Audients modeller. Jag kör själv med SPL MTC, som jag tycker är suveränt bra.

Det är absolut inget fel på analoga monitorcontrollers. Snarare tvärtom, eftersom man ju reglerar analogt och därför slipper en bitreducering om man sänker, som man får med digital volymkontroll.

Jag kan kanske får fundera på en sådan trots allt till min studio..är ju mer stabilt och mer säkert trots allt, men samtidigt är man ju orolig för att reducerat ljudkvalite när det är analogt.ska man köpa en så ska man köpa en jävligt bra sådan...men som vanligt när det gäller analogt, om det ska vara bra analoga grejjor så kostar det alltid mkt pengar... men förbannat tråkig utgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency beror i första hand på datorprestandan och förstås också drivrutiner för ljudkortet, men när alla de bättre tillverkarna får ner latency på typ 1ms som minimum, så blir det svårt att kora någon "vinnare" - och man får titta på andra kvaliteter...

Jag tycker att Mitt RME kort har sämre ljudkvalite vid låga latenser, alltså under 1ms, vet inte om det är placebo... men visst kan det skilja även där ?

jag vill främst ha låg latenyc för att alla pluggar jag använder lägger till ytterligare latency, så man brukar komma upp i runt 5-6ms ändå vilket är typ på gränsen på vad jag anser vara acceptabelt och spelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är stor skillnad på vilken monitorkontroll och ADDA som används borde det höras tydligt på klippet nedan.

ITB vs skitbillig ADDA och en Behringer mixer plus skarvade kablar från Claes Ohlson, slumpmässigt klippt.

Inte fan tar man det direkt. Trots billiga kablar, billig Behringer mixer och billig ADDA.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/analog_vs_digital.wav

Vart finns klippen mellan ITB mixen och billiga skitgrejerna?

Sorry fel länk, nu rätt.

Även om skillnaden är liten, så kan man ju vara intresserad av att köra med det som verkligen ÄR bäst, så att man vet att man aldrig behöver fundera över om det kanske hade blivit bättre med bättre prylar - men det är en liten förbättring man får för betydligt mer pengar, så det är inte prisvärt för alla...

Det är en av anledningarna till att jag kör med Benchmark-omvandlare och kanske onödigt bra ADAM-monitorer i min rigg. Jag vet att jag aldrig kan skylla på prylarna om det låter kasst - utan om det låter kasst, så beror det helt och hållet på mig själv... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om skillnaden är liten, så kan man ju vara intresserad av att köra med det som verkligen ÄR bäst, så att man vet att man aldrig behöver fundera över om det kanske hade blivit bättre med bättre prylar - men det är en liten förbättring man får för betydligt mer pengar, så det är inte prisvärt för alla...

Det är en av anledningarna till att jag kör med Benchmark-omvandlare och kanske onödigt bra ADAM-monitorer i min rigg. Jag vet att jag aldrig kan skylla på prylarna om det låter kasst - utan om det låter kasst, så beror det helt och hållet på mig själv... 😉

Ja, det är bättre att köpa bra grejjor från början istället för att köpa budget skräp och uppgradera sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Frågan är väl vad man lägger pengar på.

Grejerna jag använt mig av i min test kan man köpa för ca 600 spänn på blocket.

Om man inte tydligt kan höra skillnad på hur mycket 600 kronors grejer påverkar ljudet så är jag faktiskt hyggligt tveksam till att det blir större skillnad med grejer för 80 000... om man säger så.

Jag lägger hellre pengar på preamp, mick och högtalare, speciellt efter jag testat hur lite skillnad ADDA, kablar och monitorkontroller gör.

I filen jag länkat till är det mycket svårt att höra var någonstans den billiga utrustning låter vs den oförstörda wavfilen.

Det gör större skillnad på ljudet om jag vinklar huvudet 2 grader till vänster. 🙂

Allt är eget val naturligtvis.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...