Jump to content
Annons

Vad tänka på vid uppgradering av Cubase OCH Windows?

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)
Postat

Jag tänker uppgradera från Cubase 4 till Cubase 6.5 (och omgående till Cubase 7) men jag passar samtidigt på att byta ljudkort, uppdatera mitt OS till Windows 8 (kör XP nu) och peta i lite mer RAM. Jag är lite nervös för att det här inte kommer att gå smärtfritt och har några frågor inför operationen bl.a. eftersom installation av Win8 blåser alla program (och några plug-ins) på C:/-disken.

Mina projekt ligger sparade på annan disk så de ska inte bli berörda av OS-uppgraderingen, men för säkerhets skull har jag kopierat dem i alla fall.

1. Behöver något av det gamla Syncrosoft Licenser Control sparas eller installeras om för att det ska fungera med licensen till C6.5 och uppgraderingen till C7, eller installerar man någon ny version av e-Licensern i Win8?

2. Behöver jag installera om det gamla Cubase 4 i Win8 innan jag installerar Cubase 6.5 eller kör man in det nya direkt?

3. Halion One har jag förstått att inte alla lyfter till skyarna, men det är likafullt den jag använt till de flesta av mina pågående projekt (plus några andra VST-syntar). Nyare versioner av Cubase har ju Halion Sonic. Finns de gamla ljuden med i de nyare versionerna eller kommer det att bli "tyst" på de MIDI-spåren när jag öppnar upp gamla C4-projekt i ny version av Cubase, eller hur funkar det?

4. Är det några andra inställningar i Cubase 4 som jag måste komma ihåg/notera/överföra till ny version av Cubase för att det ska gå att öppna och jobba vidare med gamla projekt? (I typ settings och preferences och liknande)

5. Är det några inställningar i C6.5 jag behöver göra eller är det bara att uppgradera till C7 med en gång eftersom jag ändå ska använda det?

6. XP och C4 var ju 32-bitarssystem. Win8 och C6.5/C7 är 64-bitarssystem, väl? Är det här något jag väljer nånstans eller sker det med automatik?

7. Ska jag installera drivrutiner till det nya ljudkortet innan installation av Cubase eller spelar det ingen roll vilken ordning det sker i?

Hoppas det inte var för många frågor. Är tacksam för svar/hjälp.

Annons
Postat

Jag tänker uppgradera från Cubase 4 till Cubase 6.5 (och omgående till Cubase 7) men jag passar samtidigt på att byta ljudkort, uppdatera mitt OS till Windows 8 (kör XP nu) och peta i lite mer RAM. Jag är lite nervös för att det här inte kommer att gå smärtfritt och har några frågor inför operationen bl.a. eftersom installation av Win8 blåser alla program (och några plug-ins) på C:/-disken.

Mina projekt ligger sparade på annan disk så de ska inte bli berörda av OS-uppgraderingen, men för säkerhets skull har jag kopierat dem i alla fall.

1. Behöver något av det gamla Syncrosoft Licenser Control sparas eller installeras om för att det ska fungera med licensen till C6.5 och uppgraderingen till C7, eller installerar man någon ny version av e-Licensern i Win8?

Licenserna ligger helt och hållet i USB-nyckeln, så det är bara att hämta och installera den senaste eLicenser-drivern, så funkar den biten.

2. Behöver jag installera om det gamla Cubase 4 i Win8 innan jag installerar Cubase 6.5 eller kör man in det nya direkt?

Det räcker att installera det nya eftersom din gamla licens ligger i nyckeln. Du måste däremot hämta licensen med hjälp av eLicenser Control Center, så att du får in den nya licensen i nyckeln.

Det kan dock vara bra att installera den gamla också, om du exempelvis samarbetar med andra som inte har uppgraderat till nyare version.

3. Halion One har jag förstått att inte alla lyfter till skyarna, men det är likafullt den jag använt till de flesta av mina pågående projekt (plus några andra VST-syntar). Nyare versioner av Cubase har ju Halion Sonic. Finns de gamla ljuden med i de nyare versionerna eller kommer det att bli "tyst" på de MIDI-spåren när jag öppnar upp gamla C4-projekt i ny version av Cubase, eller hur funkar det?

Det kommer upp ett felmeddelande när du laddar in projektet, som säger att instrumentet inte kan hittas, så i det fallet kan det det vara smart att installera den gamla, så att du får in Halion One också. Beroende på var det installeras kan du också behöva sätta upp fler sökvägar för VST2-plugins för att hitta det, men det är ju inga problem.

4. Är det några andra inställningar i Cubase 4 som jag måste komma ihåg/notera/överföra till ny version av Cubase för att det ska gå att öppna och jobba vidare med gamla projekt? (I typ settings och preferences och liknande)

De gamla projekten innehåller VST connections för det ljudkort som du har haft, så om du byter ljudkort, så behöver du ändra inställningarna i de gamla efterhand som du öppnar dem. Sedan sparas de nya inställningarna.

Det som kan vara lite "hemligt" att komma åt, är om du har sparat en massa olika templates. Vi hade en tråd om det ganska nyligen, så jag ska se om jag kan hitta den...

5. Är det några inställningar i C6.5 jag behöver göra eller är det bara att uppgradera till C7 med en gång eftersom jag ändå ska använda det?

C7 kommer du inte att kunna hämta förrän 5/12, så det blir kanske ändå till att köra 6.5 ett tag... 😉

6. XP och C4 var ju 32-bitarssystem. Win8 och C6.5/C7 är 64-bitarssystem, väl? Är det här något jag väljer nånstans eller sker det med automatik?

Du kan installera både 32-bits och 64-bitsversion av Cubase. Kan vara bra ibland, om du skulle ha gamla pluggar som inte alls trivs i 64-bits Cubase, utan då kan du köra i 32-bits tills du kan uppdatera pluggarna.

7. Ska jag installera drivrutiner till det nya ljudkortet innan installation av Cubase eller spelar det ingen roll vilken ordning det sker i?

Jäpp! Se till att alla drivrutiner är på plats innan du kör igång installation av program.

Postat

Snabbt svar där, Claes. Tack!

Templates, samarbete med andra och gamla plug-ins (använder knappt några och de kan jag i så fall byta ut) är något som det inte behöver tas hänsyn till i mitt fall. Och att vänta till 5 dec är fråga om en sekund i min värld. Det är inte ens säkert att jag hinner få klart resten av datorn och uppdateringarna till dess... (Håller på och monterar absorbenter i studion också)

Ett par kompletterande frågor:

1. Det är inget självändamål i sig att få Halion One men eftersom jag använt den i de flesta projekt vore det bra att få in den i alla fall i ett övergångsskede. Kan man möjligtvis installera/använda Halion One utan att installera Cubase 4 eller är det senare en förutsättning för att det ska fungera?

2. Fattar inte riktigt det här med 32/64 bitar. Men om jag inte behöver ta hänsyn till några gamla pluggar så kan jag alltså sikta in mig på 64-bitsversioner av Cubase efter installationen av Win8? Gäller det både C4 och C6.5? Och hur går det till, är det något val man gör i samband med installationen eller en inställning man gör efteråt?

Postat

Snabbt svar där, Claes. Tack!

Templates, samarbete med andra och gamla plug-ins (använder knappt några och de kan jag i så fall byta ut) är något som det inte behöver tas hänsyn till i mitt fall. Och att vänta till 5 dec är fråga om en sekund i min värld. Det är inte ens säkert att jag hinner få klart resten av datorn och uppdateringarna till dess... (Håller på och monterar absorbenter i studion också)

Bra att du ger dig på akustikbehandling också! Det gör alltid nytta. 🙂

Ett par kompletterande frågor:

1. Det är inget självändamål i sig att få Halion One men eftersom jag använt den i de flesta projekt vore det bra att få in den i alla fall i ett övergångsskede. Kan man möjligtvis installera/använda Halion One utan att installera Cubase 4 eller är det senare en förutsättning för att det ska fungera?

Jag tror att det installeras ihop med Cubase, så att man inte kan välja att installera det separat, utan det blir nog till att installera C4 också...

2. Fattar inte riktigt det här med 32/64 bitar. Men om jag inte behöver ta hänsyn till några gamla pluggar så kan jag alltså sikta in mig på 64-bitsversioner av Cubase efter installationen av Win8? Gäller det både C4 och C6.5? Och hur går det till, är det något val man gör i samband med installationen eller en inställning man gör efteråt?

Du får upp val när du startar installationen, så att du väljer antingen 32-bit eller 64-bit. Ska du installera båda, så får du alltså köra installationen 2 gånger. 🙂

Postat

OK, tack för svar.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

OK, då försöker vi tuffa igång igen då. Datorn har fått lite mera RAM-minne (8GB) och Windows 8 Pro (64 Bit) installerat. Drivisar till nya ljudkortet är också på plats (Steinberg UR28M). Ska snart ge mig på att installera Cubase 6.5 / 7, men försöker nu först komma tillbaka till ruta noll, alltså med Cubase 4 så jag får mina gamla projekt rullande.

Och här dyker då första frågeställningen upp; när jag åter installerade C4 så fick jag aldrig någon fråga om att välja 32 eller 64 bitars system (enda frågorna var språk och var jag vill spara filer). Ska den möjligheten verkligen finnas eller var 32 resp 64 bits C4 två olika boxade produkter? Jag hittar ingenstans på ursprungsmaterialet (originalkartong, installationsmanual etc) till mitt C4 att det skulle vara både 32 och 64 bits version (jag ser över huvud taget inte vilken version det är). När jag skulle uppdatera till C4.1 och C4.5.2 på Steinbergs hemsida var det däremot val av 32 eller 64 bits versioner. Jag valde då 64. Det var först efter det som jag började kolla vad jag fått och var filerna hamnat i datorn. Och om jag tittar i mapparna "Program" och "Program(x86)" så ser "Steinberg"-mappen i stort sett identisk ut på båda ställen.

Min okunniga slutsats (gissning) är att mitt C4 är 32 bitars och att jag därefter (utan att tänka) gjorde 64 bitars uppdateringar. Kan man göra så och kommer det att funka? Eller är det bättre att jag gör om allt och kör 32 rakt över för C4? (Jag har ju på sikt tänkt att succesivt föra över gamla projekt till C7 som kommer att vara 64-bitars)

Edit: Stavning

Redigerat av Hammurajen
Postat

64-bitsversion kom nog inte förrän med C5, har jag för mig. 32-bitsversioner funkar i de flesta fall under 64-bits Windows, men tvärtom går inte.

32-bitsprogram kommer automagiskt att få c:\program (x86)\... som installationsväg, medan 64-bits läggs i c:\program files\...

Postat

Ja, så kanske det är. Fast min undran var också om det går att "blanda" olika versioner, alltså om det funkar att göra 64-bits uppdateringar till ett 32-bits C4, eller om det kan medföra problem? Det kom inte upp någon "protest" från datorn när jag gjorde uppdateringen.

Det känns också lite förvirrande med två Steinbergmappar. Om jag ex vill lägga in något under VST Plugins, ska jag då lägga det i Steinbergmappen under "Program" eller under "Program(x86)"?

Postat

Det är inga problem att ha olika. Jag har både 32- och 64-bitsversioner av C5, C6 och C7 installerade - och uppgraderingar är det ingen skillnad på heller, utan både 32- och 64-bitsversion ingår.

Om du kör med en 64-bits plugin, så kan den inte hanteras av 32-bits Cubase - men om du kör en 32-bits plugin, så kan 64-bits Cubase ofta hantera den genom en inbyggd automatisk 32-bits bridge. Det är inte alla 32-bits pluggar som funkar med bridgen, men jag tror att de flesta funkar...

När du kör installation av pluggar så brukar installationsprogrammet välja rätt automatiskt, så normalt behöver man inte tänka på det.

Vissa pluggar kommer med separata installers för 32- eller 64-bit och vissa får man upp val vid installationen om vilken man vill installera - så det är svårt att säga något om egentligen. Om du har någon som du inte vet och som inte har något egentligt installationsprogram (det förekommer ofta bland shareware-pluggar, att man bara ska lägga in pluggen i mappen), så är det bäst att lägga i x86-mappen.

Det är Windows som lägger upp olika mappar beroende på om det är 32- eller 64-bits program, så det är inte Steinbergs fel att det ser ut så... 😉

Postat

OK, då låter jag det vara så och hoppas på att det funkar.

Nästa case:

Vid installationen av Cubase 4 fick jag ju frågan var jag ville placera ljudbanken i HalionOne. Jag angav då D:/-disken men där ser jag nu inget spår av det, så det verkar ha hamnat nån annanstans (på C:/ ändå kanske?). Sen tidigare hade jag dock kvar det utökade ljudbiblioteket VST_Sound_Collection_Vol_1 på D:/-disken. Men efter återinstallationen av C4 hittas inte dessa filer (kommer inte upp i SoundBrowsern). Går jag in i MediaBay så ser jag filerna på D: under File System men jag får inte upp dem under VST Sound och jag antar att det är därför de inte kommer upp i SoundBrowsern. Hur gör jag för att få C4/HalionOne att hitta det gamla ljudbiblioteket på D:/ ?

Postat
Postat

Det blev så rörigt att pussla ihop de nya och gamla installationerna att jag bestämde mig för att radera hela skiten och börja om från scratch (lite orationellt agerande kanske men för mig som inte är nån dataexpert kändes det i alla fall bättre ☺️ ). Ny installation av C4 och VST S.C. Vol1 utförd!

Fast när jag kom till samma punkt så hittade HalionOne inte ljuden i alla fall... 🙁 Men tack ändå för tipset med länken där, Claes! Jag fick visserligen läsa igenom det många gånger innan jag fattade, och det faktum att jag aldrig hittade nåt i mitt C4 som heter Locate Content gjorde ju inte saken lättare. Däremot finns det nåt som heter Rescan som verkar ha motsvarande funktion, för när jag klickade på det dök till slut ljuden upp i SoundBrowsern.

Så nu verkar jag i alla fall ha fått Cubase 4 att rulla med mina gamla projekt i Windows 8. Dags att kasta sig över Cubase 6.5... 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.