Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan jag vill bli dj har bara ett problem...

Vet inte sÄ mycket

SÄ jag tÀnkte frÄga er hur man skall ta sig till vÀga med utrustning program och datorer med mera...

Jag vill göra house lÄtar

Och kunna dj:a

Annons
Postat

Gör det lÀtt för dig. Skaffa ett dj-program till din dator. Typ Virtiual Dj. Skaffa massa lÄtar. Kör.

Samma sak med att göra house. Skaffa ett musikprogram typ Logic, Fruity Loops, Abelton, Reason osv. Kör.

Det gÄr att lÀra sig hyfsat snabbt men mitt rÄd Àr att ha tÄlamod. Du headlinear inte Berns om en vecka. Gör musik som du sjÀlv vill lyssna pÄ. LÄs dig inte vid house för det kÀnns som att den trenden har nÄtt sin peak och innan du flyger helt sjÀlv kommer nÄgot annat vara pÄ tapeten. Försök ligga i framkant pÄ nÀsta vÄg istÀllet för att försöka hoppa pÄ en som snart ebbar ut.

Postat

Ok men vad kostar ett sÄdant programm man kan göra lÄtar i och funkar det til vilken stackars dator som helst?

Och hur fÄr jag ner det??

Typ lÀnk?

Postat

Googla runt lite pÄ namnen jag angav.

Och tips tvÄ Àr att lÄta saker kosta pengar. Om det Àr det hÀr du vill göra och brinner för, ser jag inget annat som Àr viktigare att lÀgga dina slantar pÄ. Förutom livsnödvÀndigheter.

Av musikprogrammen Àr nog Reason eller Frutiy Loops billigast.

Postat

SvÄrt att svara pÄ eftersom du och jag sÀkert har olika behov. Det som Àr en fördel för mig kan vara nackdel för dig. Jag köpte mitt Reason 2004 och dÄ lÄg priser mellan 2000 kr och 3000 kr. Men oroa dig inte för priser. Ska du hÄlla pÄ med det hÀr kommer saker kosta och ofta Àr det vÀrt att investera i lite dyrare grejer istÀllet för att köpa billigt "sÄ lÀnge".

Matte-exempel:

Du vill köpa en studio pryl och den bra kostar 10.000 kr. Du har inte rÄd men vill ha en nu sÄ du köper den billiga varianten för 3000 kr. Ett par Är senare har du sparat pengar och har rÄd med den dyra. Och vips sÄ har den dyra kostat 13000 kr istÀllet.

Det hÀr exemplet kanske inte kan appliceras pÄ allt, men ha det i Ätanke.

Postat
  On 2012-10-29 at 08:34 sa Carle:

SvÄrt att svara pÄ eftersom du och jag sÀkert har olika behov. Det som Àr en fördel för mig kan vara nackdel för dig. Jag köpte mitt Reason 2004 och dÄ lÄg priser mellan 2000 kr och 3000 kr. Men oroa dig inte för priser. Ska du hÄlla pÄ med det hÀr kommer saker kosta och ofta Àr det vÀrt att investera i lite dyrare grejer istÀllet för att köpa billigt "sÄ lÀnge".

Matte-exempel:

Du vill köpa en studio pryl och den bra kostar 10.000 kr. Du har inte rÄd men vill ha en nu sÄ du köper den billiga varianten för 3000 kr. Ett par Är senare har du sparat pengar och har rÄd med den dyra. Och vips sÄ har den dyra kostat 13000 kr istÀllet.

Det hÀr exemplet kanske inte kan appliceras pÄ allt, men ha det i Ätanke.

Jag hÄller inte alls med dig dÀr. För det första sÄ innebÀr det ju i ditt exempel att man stÄr helt utan den dÀr prylen i ett par Är, och sÄledes inte kan göra nÄgonting alls.

Sen, speciellt nÀr man precis Àr i början av sin karriÀr, tror jag inte att man har speciellt stor nytta av det som mer rutinerade mÀnniskor som du tycker Àr "bra".

Kommer ihÄg nÀr jag köpte min första elgitarr, en strata-kopia frÄn Neville. SÄhÀr i efterhand en rent bedrövlig gitarr, men jag var hur lycklig som helst och spelade massor pÄ den. Efter ett par Är fick jag en Epiphone Les Paul av pappa, nÀr jag sÄ att sÀga börjat vÀxa ur Nevillen. Mot slutet av gymnasiet dyrkade jag Iron Maiden över allt annat, sÄ dÄ kunde man sÄklart inte ha en Les Paul. DÀrför köpte jag en Fender Japan-strata, plus Seymour-duncan-mickar. Det Àr fortfarande min favoritgitarr, sÄhÀr 14 Är senare.

Har sÄklart provat mÀngder av gitarrer under Ären, men aldrig hittat nÄgon som jag trivs bÀttre med.

Hade nÄgon sagt till mig nÀr jag var 14 att jag borde spara pengar i 2 Är för att köpa en bÀttre gitarr hade jag kanske inte hÄllt pÄ med musik alls.

Dessutom sjunker ju priset pÄ elektronik hela tiden, det som kostar 10 000 kronor idag kanske bara kostar 5000 kronor om 2 Är. DÄ fÄr man bÄde den billiga och den dyra prylen billigare Àn om man köpt den dyra direkt.

Mina fem cent... 🙂

SÄ, för att ÄtergÄ till TS; Jag tycker istÀllet att man ska köra sÄ enkelt och prestigelöst som möjligt i början. Börja med det du har (högtalare, hörlurar, mickar o s v, oftast har man ju nÄgon typ av det hemma), och försök lÀr dig grundprinciperna. Sen kan man byta upp sig allt eftersom, nÀr man kÀnner behov och dessutom har nÄgot att utgÄ ifrÄn.

Vad har du för dator? Och kanske surfplatta eller telefon? Till alla iOS-prylar (iPhone, iPad, iPod o s v) finns ju hur mycket musikprogram som helst som kostar högst nÄgra tior.

Postat
  On 2012-10-29 at 09:20 sa JJRockford:

Jag hÄller inte alls med dig dÀr. För det första sÄ innebÀr det ju i ditt exempel att man stÄr helt utan den dÀr prylen i ett par Är, och sÄledes inte kan göra nÄgonting alls.

Sen, speciellt nÀr man precis Àr i början av sin karriÀr, tror jag inte att man har speciellt stor nytta av det som mer rutinerade mÀnniskor som du tycker Àr "bra".

Kommer ihÄg nÀr jag köpte min första elgitarr, en strata-kopia frÄn Neville. SÄhÀr i efterhand en rent bedrövlig gitarr, men jag var hur lycklig som helst och spelade massor pÄ den. Efter ett par Är fick jag en Epiphone Les Paul av pappa, nÀr jag sÄ att sÀga börjat vÀxa ur Nevillen. Mot slutet av gymnasiet dyrkade jag Iron Maiden över allt annat, sÄ dÄ kunde man sÄklart inte ha en Les Paul. DÀrför köpte jag en Fender Japan-strata, plus Seymour-duncan-mickar. Det Àr fortfarande min favoritgitarr, sÄhÀr 14 Är senare.

Har sÄklart provat mÀngder av gitarrer under Ären, men aldrig hittat nÄgon som jag trivs bÀttre med.

Hade nÄgon sagt till mig nÀr jag var 14 att jag borde spara pengar i 2 Är för att köpa en bÀttre gitarr hade jag kanske inte hÄllt pÄ med musik alls.

Dessutom sjunker ju priset pÄ elektronik hela tiden, det som kostar 10 000 kronor idag kanske bara kostar 5000 kronor om 2 Är. DÄ fÄr man bÄde den billiga och den dyra prylen billigare Àn om man köpt den dyra direkt.

Mina fem cent... 🙂

SÄ, för att ÄtergÄ till TS; Jag tycker istÀllet att man ska köra sÄ enkelt och prestigelöst som möjligt i början. Börja med det du har (högtalare, hörlurar, mickar o s v, oftast har man ju nÄgon typ av det hemma), och försök lÀr dig grundprinciperna. Sen kan man byta upp sig allt eftersom, nÀr man kÀnner behov och dessutom har nÄgot att utgÄ ifrÄn.

Vad har du för dator? Och kanske surfplatta eller telefon? Till alla iOS-prylar (iPhone, iPad, iPod o s v) finns ju hur mycket musikprogram som helst som kostar högst nÄgra tior.

Jag kan bara hÄlla med. Man fÄr sÄ bra saker för pengarna idag att billigare grejer, om man hÄller sig ovanför det absoluta budgetsegmentet, ofta Àr fullt tillrÀckligt nÀr man börjar. Vill du ha dyrare saker lÀngre fram sÄ sÀlj dina gamlar prylar och köp de nya istÀllet. Vid det laget vet du om det Àr vÀrt att lÀgga pengar pÄ dem. Och i slutÀndan Àr 13000 kr istÀllet för 10000 kr för nÄgot man verkligen ville ha tusan sÄ mycket bÀttre Àn 10000 kr för nÄgot man egentligen inte behövde.

DJstudion (oregistrerad)
Postat

Hej. Det viktigaste Ă€r att komma igĂ„ng!! Om du har begrĂ€nsad budget sĂ„ anpassa dig efter det. Jag sjĂ€lv kör Logic men till det krĂ€vs en Mac. Idag kostar inte Logic mer Ă€n 1399 kr om du köper det direkt frĂ„n nĂ€tet. Om du inte har Mac sĂ„ skaffa ett program som passar till PC. Fruity Loops (FL) Ă€r billigt och lĂ€tt att komma igĂ„ng med. Det har sina begrĂ€nsningar men jag kĂ€nner flera som anvĂ€nder det och har kommit lĂ„ngt med detta program 🙂. Ableton Ă€r ocksĂ„ suverĂ€nt program som passar bĂ„de till PC och Mac. Lite lĂ€ttare Ă€n Logic. VĂ€nta inte med att börja. För att skapa musik krĂ€vs tid och dĂ€r har jag förlorat tid genom att vĂ€nta pĂ„ rĂ€tt utrustning... Gör inte om mitt misstag. Skaffa det du har rĂ„d med och KÖR! Lycka till 🙂. www.djstudion.se

DJstudion (oregistrerad)
Postat

Och nÀr det gÀller ditt DJ:ande. Jag rekommenderar programmet Traktor. Om du bara köper mjukvaran sÄ kostar det inte alls mycket. Och om du lÀngre fram vill köra med en controller t.ex sÄ finns det flera mÀrken som har controllers som passar just Traktor. www.djstudion.se

Postat (redigerat)

1) Köp en Macbbok, ny eller begagnad. Ladda ned Virtual DJ gratis frÄn App Store.

2) Köp massor av bra musik. Byt gÀrna musik lagligt med vÀnner (vilket Àr tillÄtet om man bara byter i ett led)

3) Öva, öva, öva. TĂ€nk pĂ„ att musikvalet Ă€r det viktigaste - hur du mixar har mindre betydelse om du Ă€r nybörjare.

4) Börja spela pÄ dina polares fester. Det kan vara hemmafest eller farsans 50-Ärskalas. Men spela aldrig gratis - om sÄ gaget Àr 50 spÀnn och en öl. Var noga med att ditt "dj-namn" syns i alla festutskick, flyers och dyl.

Spela aldrig piratkopierad musik. Ta aldrig emot svarta pengar. Det hjÀlper om du har taktkÀnsla och spelar nÄgot instrument. SÄ smÄningom, nÀr du börjat bli varm i klÀderna kan du köpa dyrare saker och jobba i mer avancerade program som tex Traktor.

SÄ blev jag en seriös dj som faktiskt idag drar in flera hundra tusen om Äret pÄ vad som eg var en hobby frÄn början.

Redigerat av Fabz
Postat

Ok Ànda problemet Àr just det att börja dÄ jag har en rÀtt sÄ begrÀnsad budget eller rÀttare sagt sÄ vill jag hÄlla lite i pengarna sÄ hÀr i början. +en mor som nog vill at jag hÄller i pengqrna.

Vet velt enkelt inte var eller hur jag ska börja.

Jag har ju höstlov nu sÄ jag sÄg det som ett bra tillfÀlle att börja med detta.

Postat

Har du mac eller PC? PÄ mac, starta med garageband, annars gÄr det att ladda ner trials pÄ andra program som Ableton gratis, ladda ner det kolla tutorials pÄ youtube och se om det passar dig.

Postat

Tror det finns en gratis version av Virtual DJ för pc att börja med ocksÄ. Men ska du lira pÄ allvar sÄ smÄningom behöver du sÄ smÄningom en kontroller och ett riktigt ljudkort. Finns ganska enkla billiga att köpa.

Annars börjar det ju lacka mot jul, sÄ Tomten (mamma?) kanske kan vara extra snÀll i Är?

Postat

En frÄga bara? Du vill bli DJ och producent? DJ Àr relativt lÀtt nuförtiden, om du köper en controller sÄ kan du lÀra dig pÄ en vecka att mixa lÄtar, speciellt som det finns sync-knapp.

Att göra egna lÄtar dÀremot, rÀkna med ett par Är innan det lÄter bra, om du börjar frÄn scratch och inte gör annat pÄ fritiden.

Postat
  On 2012-10-29 at 13:33 sa Miklo:

En frÄga bara? Du vill bli DJ och producent? DJ Àr relativt lÀtt nuförtiden, om du köper en controller sÄ kan du lÀra dig pÄ en vecka att mixa lÄtar, speciellt som det finns sync-knapp.

Att göra egna lÄtar dÀremot, rÀkna med ett par Är innan det lÄter bra, om du börjar frÄn scratch och inte gör annat pÄ fritiden.

Nu tror jag mest du förvirrar saker och ting. Det mÄste vÀl ÀndÄ vara minst lika svÄrt/lÀtt att bli en bra DJ som att göra bra lÄtar?

Mest för att det Àr 100% subjektivt vad som Àr bra. Men ocksÄ för att det förmodligen krÀvs helt olika förmÄgor att bli bra pÄ de delarna.

Att fÄ en lÄt att "lÄta bra" nuförtiden kan man ocksÄ lÀra sig pÄ en vecka. Provat "Figure" till iOS t ex? DÀr krÀvs inte ens en vecka. NÄgon timme som mest?

On 2012-10-29 at 14:05 sa Carle:

Ja ni har rÀtt. Jag tar tillbaka allt.

Det finns sĂ„klart inget rĂ€tt och fel, bara olika sĂ€tt att se pĂ„ saken. FĂ„r hoppas olleolle kan sĂ„llra bland all information! 🙂

Postat

Vad Àr det som Àr den stora grejen med ljydkorten datorn??

NÄgra speciella siffror man behöver tÀnka pÄ nÀr man skall köpa ny dator??

Postat

Men personligen lÀgger jag gÀrna en extra slant för grejerna pÄ en gÄng. Just för att musik Àr min största passion och om jag inte la tid, energi och pengar pÄ det eller om jag slarvade med det. DÄ skulle jag förlora all respekt för mig.

Postat
  On 2012-10-29 at 14:07 sa JJRockford:

Nu tror jag mest du förvirrar saker och ting. Det mÄste vÀl ÀndÄ vara minst lika svÄrt/lÀtt att bli en bra DJ som att göra bra lÄtar?

Mest för att det Àr 100% subjektivt vad som Àr bra. Men ocksÄ för att det förmodligen krÀvs helt olika förmÄgor att bli bra pÄ de delarna.

Att fÄ en lÄt att "lÄta bra" nuförtiden kan man ocksÄ lÀra sig pÄ en vecka. Provat "Figure" till iOS t ex? DÀr krÀvs inte ens en vecka. NÄgon timme som mest?

Det finns sĂ„klart inget rĂ€tt och fel, bara olika sĂ€tt att se pĂ„ saken. FĂ„r hoppas olleolle kan sĂ„llra bland all information! 🙂

Jag har inte provat figure, men som jag förstÄtt gÄr det inte ens att exportera din lÄt dÀrifrÄn, och gÄr det att arrangera? Och det saknas vÀl EQ, kompressor m.m?

MÄnga producenter som har blivit kÀnda har varit tvugna att lÀra sig DJa i efterhand pÄ vÀldigt kort tid (Avicii, Skrillex),

• Gilla 1
Postat
  On 2012-10-29 at 14:47 sa Miklo:

MÄnga producenter som har blivit kÀnda har varit tvugna att lÀra sig DJa i efterhand pÄ vÀldigt kort tid (Avicii, Skrillex),

Och vad jag hört Àr de ganska kassa Dj's rent tekniskt bÄda tvÄ. Topplaceringar pÄ Dj-Mags ÄrsbÀstalista till trots.

Postat
  On 2012-10-29 at 14:31 sa Carle:

Men personligen lÀgger jag gÀrna en extra slant för grejerna pÄ en gÄng. Just för att musik Àr min största passion och om jag inte la tid, energi och pengar pÄ det eller om jag slarvade med det. DÄ skulle jag förlora all respekt för mig.

Men det Àr inte sÀkert att man vet att det Àr sÄ nÀr man skaffar sina första grejer. Jag kompromissar ocksÄ ogÀrna med min utrustning nu, men dÄ har jag hÄllit pÄ i snart 15 Är ocksÄ.

Postat
  On 2012-10-29 at 14:53 sa Carle:

Och vad jag hört Àr de ganska kassa Dj's rent tekniskt bÄda tvÄ. Topplaceringar pÄ Dj-Mags ÄrsbÀstalista till trots.

Kassa eller ej, de kan försörja sig pÄ det. Jag Àr tveksam till att nÄgon skulle kunna försörja sig pÄ att göra lÄtar i ios appen figure efter en vecka.

Postat

Sen blir du inte nÄgon DJ Qbert efter en vecka, men du kan mixa lÄtar och göra okej övergÄngar och anvÀnda effekter och filter

Postat (redigerat)

Du behöver inget speciellt ljudkort om du inte ska spela in ljud frÄn t.ex. en mikrofon eller hÄrdvarusynth

Redigerat av Miklo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.