Jump to content
Annons

Hur gör jag enklast och bäst en fade out i cubase


rockstone

Recommended Posts

Jag har ett projekt med ca 40 olika spår och jag vill att låten skall ha en fade out på slutet.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Skall jag göra en audio mixdown på låten så att den blir ett spår, och sedan ta in den i cubase igen och göra en fade out på den då? Problemet är att Jag upplever att det blir sämre kvalite på ljudet om man tar in en låt och grejar med den och sedan gör audio mixdown på den igen.

Är det så? eller är det jag som inbillar mej att det blir sämre kvalite när man plockar in en låt i cubase, grejar med den och kör ut den igen??

Hur gör jag en fade på bästa sätt, det går inte att fixa på masterkanalen på nåt vis eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du tar och trycker på den röda knappen med ett "W" på, på master regeln. Sedan går du till det stället du vill ha fade outen på trycker på play. Drar i mastervolymen i den takt du tycker låter bra.

Sedan stoppar du låten. Trycker bort "W", och trycker på "R" knappen.

Done!

Redigerat av magnus83
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så? eller är det jag som inbillar mej att det blir sämre kvalite när man plockar in en låt i cubase, grejar med den och kör ut den igen??

Det beror iofs på vilken kvalitet du har renderat den i första gången. Wav 24 bit lär du använda om du ska plocka in den och jobba vidare med den.

rita en kurva så blir det snabbare utfadat på slutet.

Ja precis, den gamla "regeln" säger väl långsamt i början av uttoningen, och lite snabbare mot slutet.

Redigerat av Berg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...