Jump to content
Annons

Få fram sången i mixen...


alexanderstrandell

Recommended Posts

Hej!

jag har precis mixat instrumenten och försöker nu få fram sången i mixen då det är väldigt mycket instrument med.

Just nu känns det som att den antingen försvinner eller bara lägger sig rätt över allting(istället för att smälta ihop med allt)

Någon som har något tips på hur man limmar ihop sången så den ändå kommer fram men låter fint ihop.

Det är Hårdrock jag mixar nu.

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Bergstrom93 (oregistrerad)

Om du inte har använt kompressorn så borde du pröva det.

Eq är också ett vanligt sätt, pröva att sänka några db på de ljud som ligger på samma frekvensområde som sången och pröva även att höja sången i dess övre frekvenser, ca 10kHz+, för lite mer närvaro.

Finns säkert någon som kommer med ett bättre förklarat svar dock, men det var det första jag kom och tänka på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt på hur det andra är mixat. Hur många spår rör det sig om? Hur har du panorerat? Antar att du har centrerat sång?

Komprimera den relativt hårt lär ju vara en av hörnstenarna. Sedan ligger, beroende på sångspektrat de där "närvarofrekvenserna"

runt 3-5 Khz. Du kan med fördel se till att leta upp var du får fram bett i sången och bossta en smula med eq där, samtidigt som du ser till att de frekvenserna inte är lika påtagliga hos andra konkurerrande instrument i samma register (tänk lead gtr etc) för att dra ner de frekvenserna i respektive eq-instans. En lätt dist på vox kan ju också funka ibland.

Och självklart - highpassa sång är A & O (precis som blodgrupper). Men detta är alltså bara hur jag tänker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är såklart många faktorer som spelar in, men en grundregel är att skapa utrymme för sången genom att skära (eq) i andra instrument. Ta reda på var din sång låter bra, dvs. vilka frekvenser, och skär sedan bort dessa försiktigt på övriga instrument. Det kanske räcker att du gör det på tex gitarrer (2000-3000hz) etc.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är såklart många faktorer som spelar in, men en grundregel är att skapa utrymme för sången genom att skära (eq) i andra instrument. Ta reda på var din sång låter bra, dvs. vilka frekvenser, och skär sedan bort dessa försiktigt på övriga instrument. Det kanske räcker att du gör det på tex gitarrer (2000-3000hz) etc.

Mmm men 2000-3000 brukar distade gitarrer låta bra av en liten höjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att plocka in sången i ett tidigt skede i mixen. När jag mixar pop brukar jag börja med sången nuförtiden. Handlar det om rock skulle jag ta in sången i mixen direkt efter trummor och bas. Kan dessutom tillägga att jag aldrig "mixar färdigt" instrumentgrupper innan jag går vidare till nästa instrument, jag brukar lyssna på arret utan effekter, EQ, m.m innan jag börjar skruva för att få en helhetsbild.

Redigerat av Farmer Boy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...