Jump to content
Annons

Det blev Fostex PM-2!

Recommended Posts

djkay (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Sådär! Blev ett par Fostex PS-2 från Musikbörsen! Supernöjd! Lyssnade på alla de hade inne, men dessa lät sketabra tyckte jag, 5ooo:- för paret, det överlever man! Ruskigt bra prestanda för pengarna. Bra tryck i hela registret.

Nu undrar jag 2 saker!

1. Måste jag spela in dem? Hoppas inte det, sitter och öser här 😉 Står inget om det i faktabladen iaf.

2. Hur skall man ställa ljudet? Jag har kopplat de rakt in i mitt Audiophil-ljudkort (2496), och har alltså 3 enheter att ratta volym på. 1, baksidan av högtalarna, 2, volymkontrollen i kontrollpanelen 3, winamp. hur skall jag ställa allt för att undvika klippningar och annat? Jag har det typ på hälften bak på högtalarna, hälften i kontrollpanelen och hälften på winampen, och nu låter det behagligt men högt.

Kanske skall använda sig av annan uppspelningsmjukvara än winamp där man bättre kan kalibrera eqn?

Tack på förhand!

Redigerat av djkay
Annons
Postat

Ha full volym i Winamp och kontrollpanelen för ljudkortet. Ifall du vill ha högsta volymen instäld på högtalarna får du avgöra själv. Du kan köpa dig en billig mixer och använda som volymkontroll.

djkay (oregistrerad)
Postat

Tackar! Tips på uppspelningsmjukvara då?

Postat (redigerat)
Kanske skall använda sig av annan uppspelningsmjukvara än winamp där man bättre kan kalibrera eqn?

Varför?

edit: ja menar varför ändra eqn? de e väl inte så bra?

Redigerat av Carl_B
Postat (redigerat)
...eller en SM Pro Audio M-Patch, där du slipper den färgning som tillförs i en mixer... 😛

Går det att koppla in hörlurslyssning med hjälp av den? Kollade på din sida men fick inget exakt klartecken 😛

Vore ju skönt att kunna ställa lyssningen i hörlurarna i sångbåset samt monitorerna från den där smidiga lilla saken 🙂

EDIT: Sorry för lite off topic

Redigerat av lavrell
Postat
...eller en SM Pro Audio M-Patch, där du slipper den färgning som tillförs i en mixer... 😛

Går det att koppla in hörlurslyssning med hjälp av den? Kollade på din sida men fick inget exakt klartecken 😛

Vore ju skönt att kunna ställa lyssningen i hörlurarna i sångbåset samt monitorerna från den där smidiga lilla saken 🙂

EDIT: Sorry för lite off topic

Nej - den innehåller ingen hörlursförstärkare, utan är en ren attenuator för balanserad eller obalanserad line-nivå.

Postat (redigerat)

Alla Mjukvaru Uppspelar EQ på FLAT så att du inte får missuppfattningar om hur dina mixar låter.

m.a.o Winamp , Windows media player osv...

och som tidigare inlägg sagt ALL volym på max

Redigerat av Piccazzo
djkay (oregistrerad)
Postat

Perfekt, tack.

Behöver jag stänga av monitorerna alls?

Natten kan man väl göra det på, men under dagen när de sår oanvända? Käns som de kan vara på i stort sett hela tiden eller?

Postat

Givetvis ska du ha max volym i datorn och styra volymen via högtalarna (om du inte har en mixer eller dylikt). Annars kommer det att brusa mer än nödvändigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.