Jump to content
Annons

mitt första digitala trumset, hjälp


rockdemon

Recommended Posts

Jag har i veckan fått hem ett alesis dm10 studio kit. Nu har jag två funderingar:

1. Hur får jag superior drummer att förstå min hihat+pedal?

2. kan jag dämpa "kaggen"? det låter i hela huset. typ sätta nåt tyg över klubbhuvudet eller dyl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kan jag inte alesis moduler alls, men du får kolla upp hur många zoner du har på hihaten (open tip/open edge/closed tip/closed edge etc...) I modulen bör du säkert kunna hitta ett midinummer för dessa när du triggar och då kan du om inte annat skriva in detta rätt in i Superior drummer. Alternativt köra "learn-funktionen" i SD som du aktiverar för ett givet instrument och sedan slår på den zon på ditt kit som du vill ska trigga det ljudet.

Du ska vara glad att du bor i ett hus (om du inte menar lägenhetskomplex e.d). Stomljud kan vara svårt att komma ifrån och kaggen är primära boven där. Bäst är om du kunde komma upp från golvet så mkt som möjligt med så få beröringspunkter som möjligt. Just nu har jag själv knappast superb dämpning utan bara en vanlig tjock matta, därefter solitt gummi (courtesy of Helsingborgs gummifabrik AB) under själva pedalerna - därefter trätt en tight mössa på själva kaggen som dämpar själva anslaget från filtklubban. Fungerar förvånansvärt bra och stör inte spel eller triggning det minsta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan jag inte alesis moduler alls, men du får kolla upp hur många zoner du har på hihaten (open tip/open edge/closed tip/closed edge etc...) I modulen bör du säkert kunna hitta ett midinummer för dessa när du triggar och då kan du om inte annat skriva in detta rätt in i Superior drummer. Alternativt köra "learn-funktionen" i SD som du aktiverar för ett givet instrument och sedan slår på den zon på ditt kit som du vill ska trigga det ljudet.

Du ska vara glad att du bor i ett hus (om du inte menar lägenhetskomplex e.d). Stomljud kan vara svårt att komma ifrån och kaggen är primära boven där. Bäst är om du kunde komma upp från golvet så mkt som möjligt med så få beröringspunkter som möjligt. Just nu har jag själv knappast superb dämpning utan bara en vanlig tjock matta, därefter solitt gummi (courtesy of Helsingborgs gummifabrik AB) under själva pedalerna - därefter trätt en tight mössa på själva kaggen som dämpar själva anslaget från filtklubban. Fungerar förvånansvärt bra och stör inte spel eller triggning det minsta.

ska kolla in learn funktionen, på det andra sättet du beskriver, ska jag alltså t.e.x trycka ner pedalen steg för steg o försöka matcha det med ett ljud? Det blir rätt många va? jag antar att det inte räcker med open hihat och sen trycka ner pedalen i botten o matcha med closed?

Jag bor tyvärr inte i villa, men på bottenvåningen iaf. Jag ska prova att spänna nåt över bastrummepaden och se om det hjälper. kanske även gå till nån musikaffär o kolla efter deras mjukaste klubbor, kan det hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tennisboll-lösningen kanske kan vara något?

(Dvs en platta som vilar på att ental tennisbollar.)

rolig lösning! Men lät lite omständig, om jag nu ska börja spela sent på kvällarna kanske det kan vara en lösning att skaffa en stor platta o sen få upp den med spikes eller tennisbollar men just nu är problemet tillslaget mot kaggen, smäller riktigt högt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äger ett dm10 pro set och det lirar bra ihop med superior. Jag klrde en youtubetutorial för att få ordning på hihaten, sök och du finner. 🙂

Ang kickpaden. Om du klarar av att hantera en lödkolv så är det busenkelt att konvertera hela settet till meshpads. Känslan blir mycket bättre och ljudnivån avsevärt mycket lägre. Kostnaden är ca 100-150:- per pad inklusive meshskinn och ett par timmars jobb. Finns bra guider som visar hur du gör. Kolla in dmdrummer.com dör hittar du bra info!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...