Jump to content
Annons

Hårdrocksmaraton på Kunskapskanalen den 13 oktober


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Gillar du hårdrock? Skriv in den 13 oktober i almanackan. Då visar Kunskapskanalen hela den kanadensiska serien Hårdrockens historia i en maratonsändning (totalt elva avsnitt). Sändningen börjar klockan 16.

/Mats

Pressmeddelande:

Kulturjournalisten Ika Johannesson leder maratonsändningen av den kanadensiska serien Hårdrockens historia under en hel lördagskväll i Kunskapskanalen. Vid sidan av serien på elva avsnitt lyfter Ika fram den svenska metallutvecklingen.

I studion på anrika Kafé 44 i Stockholm möter tittarna gäster från svenska band som Heavy Load, Opeth, Watain, In Solitude med flera. Sverige har alltid varit en stor hårdrocksnation, men det är inom metallens mer extrema grenar som vi lagt grunden till nya genrer. Varför är vi så bra på att chocka? I studion rör samtalet även den tidiga svenska metalscenen, hur death metal revolutionerade hårdrocken i början på 90-talet och hur scenen ser ut i Sverige idag.

Hårdrockens historia tar sin början i Memphis i Tennessee innan metal blev metal, och täcker in hela utvecklingen fram till i dag. Hela historien målas upp i möten med flera av de artister som har bidragit till att göra hårdrocken till ett släktträd med många förgreningar.

Alice Cooper, Slash, Lemmy, Metallica, Iron Maiden, Black Sabbath, Deep Purple, Van Halen, Mötley Crüe, Korn, Rage Against the Machine är några av alla de artister och band som delar med sig av sin tankar om vad hårdrock är - och vilken betydelse den har haft för dom. Serien visades tidigare i SVT2 våren 2012.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skitbra TV. Jag såg alla avsnitt i våras. Rekommenderas till alla med någon form av kulturintresse.

Ika är oxå en utmärkt skribent, bl.a. medförfattare till "Blod Eld Död", utan tvekan ett utomordentligt dokument över den svenska hårdrockshistorien.

Nästan synd att man är upptagen med annat lördag kväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, ring och torrhosta och säg att du är sjuk. 😆

Hehe... fan, tots allt, jag livegiggar numera ungefär en gång per decennium. Liksom ingen risk att jag fejkskriver mig för att vänta 10 år till, även om det råkar vara sevärt på dumburken... Å kunskapskanalen skickar väl alltid repriser???

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha gig ja då funkar det inte. Tänkte mest om du skulle träffa svärmor å sånt. ☺️ Jo är mycket repriser där så lär återkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...