Jump to content
Annons

Studiomaster trackmix 32 nått att ha ?


CRstudio

Recommended Posts

Hej som tråd namnet lyder har varit sugen på en skönt mixer att ha i studio för inspel samt nedmixning/analog mixing och hitta bland annat en så här som verka intressant har även kolla lite på en Alesis X2 som också verka intresant eller har in kanske några ider

tack på förhand

mch calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hänger lite på budget. En mixer är en stor hårdvara, så en bra mixer brukar kosta lite. Glöm inte heller att för att nyttja en mixer så måste du ha ljudkort med ungefär lika många utgångar som din framtida mixer har ingångar. En 32-kanals mixer = 32 utgångar på ljudkortet typ.

Soundcraft Ghost är ett mixerbord som många verkar gilla och verkar vara väldigt prisvärt. Även Toft Audio gör mixrar som många i branschen tycker är prisvärda. Toft Audios Trident mixerbord brukar kallas den mest prisvärda "riktiga" mixerkonsollen. Alesis X2 har jag inte provat, men alesis brukar ha en skaplig kvalitet och jämn nivå på sina produkter.

Det är som sagt rätt mycket en fråga om budget. Lycka till.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in ett fullt rockband live i studion, inklusive trumset med två bastrummor och 4 pukor, brukar vara den typ av inspelningar som tar upp flest antal mikrofoner/spår simultant. Typ 25 kanaler utan att bli superavancerad.

Ska man spela in färre instrument än så, eller spela in instrumenten ett och ett eller kanske två åt gången, då behövs egentligen bara en mixer som kan hantera det mest mikrofonkrävande instrumentet - trumset. Brukar bli ca 12 kanaler (12 micförstärkare) i enkel inspelningsmiljö. Så länge mixern har typ 2-4 bussar för att matas ut som lyssning så brukar det räcka gott.

Ska du mest använda mixern för inspelningsbruk, som du säger, så kan du spara in lite cash på att skippa 32- eller 24-kanals mixrar. Bara en idé.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du nog kan andvända dig av Studio mastern, så fort du lärt dig hur den funkar och vaed den går för så tror jag att du kan ha nytta av den.

Lika så Soundcraft spirit,,,24 kanalers kan du hitta för under 4000 papp.

Det finns en kille i Göteborg som säljer ett 'soundworkshop serie 30, dock 20 kanaler men det ska nog räcka ska du se, bra bord, bra för rock musik, punchig, tungt ljud, en hel del karaktär.

han vill ha 6000 för den

Rod

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vet inte hur Soundworkshop series 30 låter men om det är i närheten av 1600 bordet så skulle jag välja det före ett TAC. (Beror på skick på båda borden naturligtvis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundworkshop låter fett å mustigt,,,perfekt för rock, elektroniskt m.m.

1600 antar jag att du menar soundcraft ?,,,helt skylda prylar,,,soundcraft e bra bord,,men jag tycker att saoundworkshop är bättre.

men det är lite upp till var å en.

men om jag vore du så skulle ja slå till på den senare,,6 papp e inte mycket å du kan säkert pruta nåra hundra lappar .

Soundworkshop e rätt så straight farward bord, inga konstigheter eller knasigheter.

denna ska ha 3 bands EQ med svep, musikaliska så d räcker, samt bussar. Inline monitor, inbyggd Bantam Patch som täcker hela bordet samt tie lines för outboards m.m,,,cool pryl

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Soundworkshop låter fett å mustigt,,,perfekt för rock, elektroniskt m.m.

1600 antar jag att du menar soundcraft ?,,,helt skylda prylar,,,soundcraft e bra bord,,men jag tycker att saoundworkshop är bättre.

men det är lite upp till var å en.

men om jag vore du så skulle ja slå till på den senare,,6 papp e inte mycket å du kan säkert pruta nåra hundra lappar .

Soundworkshop e rätt så straight farward bord, inga konstigheter eller knasigheter.

denna ska ha 3 bands EQ med svep, musikaliska så d räcker, samt bussar. Inline monitor, inbyggd Bantam Patch som täcker hela bordet samt tie lines för outboards m.m,,,cool pryl

Soundworkshop series 1600 menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm förstå tanken något förslag på bra mixer till detta då?

för upp till 12 kanaler? tja, Yamaha N12 har väldigt bra Preamps och är billig. Även gjord för direktintegrering med Cubase - om ni använder det - men funkar fint även utan. Mackies Onyx mixrar har bra preamps för penningen med.

Aldrig provat Alesis X2 btw.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...