Jump to content
Annons

Förvirrad - 64-Bit vs. 32-Bit?


Mellony

Recommended Posts

Hej!

Nyligen köpt Mac och konverterat till Logic.

Upptäckte att Logic körs i 32-bit, möjligen operativsystemet också (vet inte hur man kollar upp det).

Jag köpte extraminne till datorn (8Gb DDR3) pga att det blir en del pluggar som suger minne som satan.

Ändå så går det hur segt som helst halvvägs genom mixprocessen och är det ett större projekt så laggar det även innan jag ens hunnit lägga på någonting.

Kör en MacBook Pro 13"

2012 modell.

2.4Ghz Intel i5

8Gb Ram 1333Mhz

500Gb HDD

OS X Lion 10.7.4

Med ett M-Audio ljudkort.

Har inget fetare hemma då jag mest redigerar och gör grundmixar och resten görs i studio.

Men det är otroligt irriterande när det laggar. Har inte heller datorn fylld med skit, den är ny ominstallerad med bara Logic och plug-ins installerade och lite ljudbibliotek på hårddisken.

Så mina frågor är:

- Hur gör jag satt Logic (och ev. operativsystemet) körs i 64-Bit? För annars lär den väl inte kunna använda alla 8Gb?

- Hur fungerar plug-ins osv i 64-bit i Logic? Kör mest pluggar ur Waves Complete, men en del annat smått och gott också från IK Multimedia, Soundtoys, Native Instruments och SPL m.m

Hjälp! Tack på förhand för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att köra os x i 64 bit permanent, så skriv i terminalen:

sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64 och tryck enter, starta om!

Och i 32 bit permanent, så skriv:

sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture i386

Och vill du tillfälligt boota i nåt av dom, så håller du 3 och 2 i uppstart för 32 bit, eller 6 och 4 i uppstart för 64 bit.

Och vad det gäller minneshanteringen så så kan du köra os x i 32 bitar ända upp till 32 GB ram. Visst programmen kommer inte över 4GBspärren. Men du kan ex köra många program samtidigt! Så i princip då är det ingen idé egentligen att köra 64 bitar, vad det gäller minneshanteringen. Men naturligtvis blir systemet mkt snabbare om du kör 64.

Och kör du i 64 bitar så har du inget tak hur mycket minne du kan köra. Med dom minnesmoduler som finns idag, så är det väl 64 GB ram.

Och vad det gäller Logic, så rullar det från 9.1 i 64bit om man vill det. Men då är det till fördel om alla pluggarna är i 64 bitar. Och vi är ju snart där. Några pluggtillverkare ligger dock lite efter. Bla Universal Audio.

Ska tilläggas då att Logic i 64 bitar kan köra 32bitarspluggar genom nån slags "brygga" Men då kan man bara ha ett pluggfönster öppen åt gången.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

För att köra os x i 64 bit permanent, så skriv i terminalen:

sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64 och tryck enter, starta om!

Och i 32 bit permanent, så skriv:

sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture i386

Och vill du tillfälligt boota i nåt av dom, så håller du 3 och 2 i uppstart för 32 bit, eller 6 och 4 i uppstart för 64 bit.

Och vad det gäller minneshanteringen så så kan du köra os x i 32 bitar ända upp till 32 GB ram. Visst programmen kommer inte över 4GBspärren. Men du kan ex köra många program samtidigt! Så i princip då är det ingen idé egentligen att köra 64 bitar, vad det gäller minneshanteringen. Men naturligtvis blir systemet mkt snabbare om du kör 64.

Och kör du i 64 bitar så har du inget tak hur mycket minne du kan köra. Med dom minnesmoduler som finns idag, så är det väl 64 GB ram.

Och vad det gäller Logic, så rullar det från 9.1 i 64bit om man vill det. Men då är det till fördel om alla pluggarna är i 64 bitar. Och vi är ju snart där. Några pluggtillverkare ligger dock lite efter. Bla Universal Audio.

Ska tilläggas då att Logic i 64 bitar kan köra 32bitarspluggar genom nån slags "brygga" Men då kan man bara ha ett pluggfönster öppen åt gången.

Tack!

Hur ser man vad operativsystemet kör nu?

EDIT: Det laggar fortfarande i 64-Bitars?

Borde det göra det? Du ser datorns specifikationer ovan!

Redigerat av Mellony
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Hur ser man vad operativsystemet kör nu?

EDIT: Det laggar fortfarande i 64-Bitars?

Borde det göra det? Du ser datorns specifikationer ovan!

Vad laggningen beror på vet jag inte. Det har iaf inte med i vilken version du kör om det är 32 eller 64. Det är nåt annat som är knas.

För att kolla hur många bitar du kör så gå in på Äpplet/Om den här datorn//mer info, sen vet jag inte riktigt hur det ser ut, för jag kör med Mountain Lion.

Men kolla efter Systemrapport. Så i nån av flikarna ska det stå vilken kernel det är.

Och vad det gäller minneshanteringen så så kan du köra os x i 32 bitar ända upp till 32 GB ram.

En tillrättavisning där, Det går visst att köra högre. MEN då är det till ändå fördel att köra 64 bitar för att utnyttja mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara så att hårddisken som sitter i datorn är en 5400-varvare, och det kan förklara ett och annat.

Byter du till en 7200-disk kommer det hända grejer, och ännu mer med en bra SSD.

Eller, så kör du dina audiofiler på en extern hårddisk, såklart en 7200-varvare. Det kommer oxå ge betydligt bättre prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej...

Jag är inte helt säker på vad du menar med lagg MEN min (likadan dator som du) har jävligt svårt att orka med. Har 8 mb i ram och när jag pressar på använder logic ca 2,5 men då känns det som processorn lägger ner och CPU indikeringen lyser rött. Kör man så ett tag så brukar den lugna ner sig. Tror det CPU och Duo Core som inte räcker till har inte varit i närheten av Max på ram. Har börjat snegla på Qudra IMac ....

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hefu

Det kan ju vara så att hårddisken som sitter i datorn är en 5400-varvare, och det kan förklara ett och annat.

Det är en 5400 varvare i min. Skulle det bli bättre med en SSD hårddisk tror du? Mina funderingar går mot processorn? Duo räcker kanske inte till. Brukar ligga på följande; trummor 400mb, blandade ljud ca 600 mb och något stort stråkljud på 500 mb. Har inte lagt på riktig gitarr och sång än men CPU lyser rött. Beror DETTA på hårddisken?

Finns det något sätt att ta reda på vad det är som segar INNAN man uppdaterar eller byter dator?

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

palm69. Posta specifikationerna på din dator så blir det lättare att hjälpa dig. Generellt skall man i Logic ställa in ett fast antal kärnor som används och inte köra på automatiskt val under Preferenecs/Audio enligt bilden.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

En Mac av 2012 års modell kör alltid OS X i 64-bitarsläge.

Kör Logic i 64 bitar med proceduren som redan nämnts. Använd hellre Logics egna effekter i 64 bitar än att trilskas med 32- bitarspluggar genom brygga...

(null)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Datorspec:

Kör en MacBook Pro 13"

2011 Late modell.

2.4Ghz Intel i5

8Gb Ram 1333Mhz

500Gb HDD

OS X Lion 10.8.?

Jag har nu gjort ändringarna ni skrivit här (64 ist 32) och valt fyra där det tidigare stod automatisk. Har inte hunnit testa vad detta innebär. Men borde inte denna dator täcka mina behov!? Som jag skrev midiljud på ca 1,7-2 gb. Låtar som vara kring 3,3 - 4 min. Har inte vågat lägga på gitarr och sång än eftersom jag tror det kommer att krascha helt då. Funderat på bounce och sedan lägga på audio ljuden. ELLER ny dator!?

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Den datorn ska absolut räcka! Jag gör tjocka produktioner på hälften.

Men sättet du jobbar med Logic kan också påverka hur mycket kraft som går åt. Använd inte 10 insertreverb istället för 1 sendreverb etc.

Apple har också en egen guide i hur man balanserar instrument och effekter över busskanaler etc. för att sprida ut processandet över CPU:ns kärnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om man kollar på sista delen av det där tipset så blir det riktigt förvirrat. Dom pratar om Arrange window men dom visar mixern?

Notice the Inst 1 channel strip is selected (som det då i det här exemplet är på mixer skärmen). When a Software Instrument track is selected in the Arrange window, Logic enters "Live Input Mode".

Hmm fattar inget? Vilket läge gäller för Live Input Mode egentligen, Arrange eller Mixern eller båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...