Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har kikat lite pÄ att skaffa mig en ny pre-amp, och ramlade över denna nu.

http://www.thomann.de/se/universal_audio_710_twinfinity_bundle.htm

Min frÄga Àr, Àr det nÄgon som provat denna? Hur lÄter den? Om man trycker pÄ bara preampen pÄ lÀnken sÄ Àr den 100e dyrare. Det verkade lite wierd, men verkar ÀndÄ stÀmma. DÄ ingÄr UA plugins bundlen ocksÄ sÄ det kÀnns vÀl typ rÀtt vÀrt?

Mvh

Johan

Annons
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat
  On 2012-09-11 at 15:35 sa Izy:

Kanon. Lutar Ă„t att lĂ€gga in en order 🙂

Blev det nÄt köp?

NÄn som har nÄt att sÀga om en sÄn hÀr? Nu har jag typ alla fina grejer jag vill ha i mickar, mickpreampar o kompressorvÀg, reverb, mm. En rörpreamp Àr vÀl det enda jag inte skaffat. Jag kÀnner lite sÄ dÀr för att betala ganska dyrt för enbart en mono preamp, jag trodde först den hÀr Àr stereo, men det Àr den inte, man kan vÀlja steglöst mellan transistor eller rörförstÀrkning.

http://mixonline.com/gear/reviews/universal-audio-twin-finity-preamp-review/

Jag har hittat nÄgra kommentarer om att man inte hör nÄn skillnad alls mellan rör o transistordel, och det tycker nog jag ocksÄ om man kollar pÄ den hÀr.

Skulle vara fint att höra en vocal i en mix med alla instrumenten, det Àr mest dÄ man kan göra sig en uppfattning om vad man tycker om ljudet.

Postat

Skillnaden mellan rör och transistordelen Àr vÀldigt subtil men visst hör man skillnad pÄ vissa kÀllor iaf. Spelade in elbas igÄr och dÄ hördes en del skillnad i lÄgmid. Men det Àr ofta som skillnaden Àr sÄ subtil att det inte spelar nÄgon roll hur man har ratten stÀlld. Tycker det Àr en ganska bright preamp i soundet.

Postat (redigerat)
  On 2012-12-06 at 12:13 sa technic:

Skillnaden mellan rör och transistordelen Àr vÀldigt subtil men visst hör man skillnad pÄ vissa kÀllor iaf. Spelade in elbas igÄr och dÄ hördes en del skillnad i lÄgmid. Men det Àr ofta som skillnaden Àr sÄ subtil att det inte spelar nÄgon roll hur man har ratten stÀlld. Tycker det Àr en ganska bright preamp i soundet.

Kul med direktinfo. Det kÀnns lite som att man fÄr betala ganska mycket för en knapp eller ej hörbar skillnad nÀr man köper riktigt fina preampar jmf med semiproffs dito. Och att ett riktigt bra sÄng eller ak gitarrsound mer sitter i en bra kompressor. O mickarna, och placeringen förstÄs.

Har du anvÀnt den till sÄng mm hÀr? Fin lÄt! Jag Àr ung, jag Àr gammal, jag Àr kÀr... Fin text.

http://soundcloud.com/kimwallen/vakna

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Det jag tycker 710'an Àr bÀst pÄ Àr vÀl just bas och virvel

Kul att du gillar lĂ„ten 🙂

SÄngen Àr inspelad med 710'an och en röde NT2a om jag inte minns helt fel, basen Àr ocksÄ line'ad genom den. PÄ lÄten Hang me out to dry sÄ Àr sÄngen, virveln och elgitarren och bas inspelad med 710'an.

Postat

Jajjemensan det blev ett köp av denna.

Jag Àr vÀldigt nöjd ÀnsÄlÀnge. Jag har mest anvÀnt den pÄ sÄng och gitarr, och dÀr tycker jag den lÄter riktigt bra. Som Àr sagt tidigare Àr skillnaden mellan rör och transistordelen inte jÀttestor, men den finns och jag har fallit mer Ät rörhÄllet. Iallafall pÄ sÄng.

Kortochgott har jag inte mycket negativt att sĂ€ga om denna, och den fĂ„r stĂ„ kvar i studion 🙂

Har aldrig testat den pÄ trummor eller bas sÄ att du rekommenderar detta Àr ju rÀtt nice

kan kolla om jag kan lÀgga upp nÄt smakprov

Postat
  On 2012-12-06 at 15:55 sa Izy:

Jajjemensan det blev ett köp av denna.

Jag Àr vÀldigt nöjd ÀnsÄlÀnge. Jag har mest anvÀnt den pÄ sÄng och gitarr, och dÀr tycker jag den lÄter riktigt bra. Som Àr sagt tidigare Àr skillnaden mellan rör och transistordelen inte jÀttestor, men den finns och jag har fallit mer Ät rörhÄllet. Iallafall pÄ sÄng.

Kortochgott har jag inte mycket negativt att sĂ€ga om denna, och den fĂ„r stĂ„ kvar i studion 🙂

Har aldrig testat den pÄ trummor eller bas sÄ att du rekommenderar detta Àr ju rÀtt nice

kan kolla om jag kan lÀgga upp nÄt smakprov

Har du nÄgra andra preamps du anvÀnder/anvÀnt som du kan jÀmföra den mot?

Postat (redigerat)

ja jag har en GA pre-73, och har haft en 610 som jag dock inte Àgde utan bara lÄnade.

610an gillade jag som fan. BÄde den och 710 fÀrgar ljudet rÀtt mycket sÄ det beror ju pÄ vad man Àr ute efter. Tycker transienterna kÀnns tydligare i 610an men kan ha inbillat mig detta. 73an tycker jag Àr mer transparent.

Vettefan vad jag skulle vÀlja mellan 610an och 710an sÄhÀr i efterhand. Tycker bÄda Àr vÀldigt bra för det priset.

SÄngen inspelad med en tlm-103 in i en 710a pÄ denna:

https://soundcloud.c...ube-710-snippet

Redigerat av Izy
Postat
  On 2012-12-06 at 16:13 sa Izy:

ja jag har en GA pre-73, och har haft en 610 som jag dock inte Àgde utan bara lÄnade.

610an gillade jag som fan. BÄde den och 710 fÀrgar ljudet rÀtt mycket sÄ det beror ju pÄ vad man Àr ute efter. Tycker transienterna kÀnns tydligare i 610an men kan ha inbillat mig detta. 73an tycker jag va mer transparent.

Vettefan vad jag skulle vÀlja mellan 610an och 710an sÄhÀr i efterhand. Tycker bÄda Àr vÀldigt bra för det priset.

SÄngen inspelad med en tlm-103 in i en 710a pÄ denna:

https://soundcloud.c...ube-710-snippet

LÄter bra, vad för mick Àr det inspelat med?

Postat
  On 2012-12-06 at 16:14 sa vmbr:

LÄter bra, vad för mick Àr det inspelat med?

neumann tlm-103

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.