Jump to content
Annons

Power of love syntljud


palm69

Recommended Posts

Hej hej...

Någon vänlig själ som skulle vilja förklara för mig hur man gör syntljudet som används till Power of Love (Jennifer Rush eller Celine Dion)

Jag har Komplete 8 och kör i Logic 9 Pro...

Skulle vilja ha något liknande ljud.....som hoppar fram coh tillbaka MEN får inte till det....en hjälpande hand....tack...

mvh

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Basen var iallafall Yamaha DX7 när jag sökte på det...men leadljudet antar jag att du menar och där vet jag inte men kanske finns fler som har bättre koll på klassiska syntar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Carle - ett underbart svar :-) det enda jag kände igen var åttondelar :-)

Min nivå är inte riktigt där du förklarar, men det kan inte du veta. Meeeen om man tänker att man skall ta det från nivå basic: vad och hur gör jag? Är det i Massiv eller någon annan synt jag börjar.... Försökte använda appegiator på något ljud och det lät som f@n.... HJÄLP!

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta sågtand och använd flera "voices", och sen hittar du på "detune" så kommer ljudet att liksom skeva ur...det är en bra början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall försöka skruva lite när barnen kommit i säng......TACK för hjälpen såhär långt.

Mvh

Göran

Ps. Skriv gärna några rader om Massiv och hur du tror man gör där....har några andra syntar FM8, Absynt och de som finns i logic som standard....kanske någon av dem som är bättre?Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker du måste mena det klocktickar-aktiga ljudet som inleder låten?

Jennifer Rush's version är antingen panflöjt eller brus-synth genom en sampler med kraftig phaser. Celine Dion's ljud är svårare att identifiera, men ADSR:en är inställd på måttligt snabb attack och decay, utan någon som helst Sustain, men med lång Release. Själva vågformen går att återskapa med min Ensoniq SQ-80, men iom när den är gjord, samt hur utklingningen låter med sitt klock-aktiga ljud, så misstänker jag starkt att den är gjord med antingen FM-synthes eller Formant-Distortion-synthes. Jag skulle kunna sätta en peng på att den är gjord med en Yamaha DX-7. & har sen tagit en sväng genom en Chorus. Själv har jag gjort ett liknande pizzicato-ljud (ljudet är antagligen avsett att låta som violiner spelade på genom att knäppa strängarna) med en Evolution EVS-1 racksynth inställd på FM.

Är det gjort med en Ensoniq (enda subtraktiva synth-märke jag vet kan göra den här typen av ljud) så är vågformen samplad, men jag tror det är från en DX-7:a, och då är det grymt svårt att förklara hur det ska göras då FM-synthes är väldigt svårt att guida igenom utan att lyssna samtidigt.

Det viktiga är att hålla ljudet snärtigt men med lång utklingning, samt med hälsosam dos Chorus av hög kvalitet.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det ljudet jag menar....The wispers in the morning...(Celine)....sen kommer ljudet.....ligger i typ 8-delar och klingar sååååå vackert.

Van Cain...egentligen spelar jag gitarr så det är inte mycket i synt världen jag förstår. Att jag sen har varit i från musiken på seriös nivå i 15 år gör ju inte saken bättre....MEN jag är på G och det känns så gött i hela kroppen......MEN det gör en än mer gråhårig att inte förstå och kunna. Jag kan typ ingenting om det jag vill göra så det är INTE lätt att få mig att förstå.....Dina kopplingar mellan olika typer av syntar har jag ingen koll på....DX7 känner jag ingen den var ett slagskepp en gång i tiden och DX50 älskade jag vissa ljud ifrån och önskade att jag hade dem....har letat på nätet men hittar inget som verkar fungera. (men det är ett annat problem)

Om jag förstår dig rätt borde jag ha en hårdvarusynt för att få till det rätta ljudet.....och inte någon Massiv liknande sak.....Är jag med så långt....Ensoniq hade också några underbara syntar på förra TID :-) (Börjar känna mig gammal *S*)

mvh

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att med Massive kommer det bli som att driva en klockradio med bilbatteri. Och det är också väldigt svårt att förklara hur du ska skruva fram ljudet eftersom jag inte använder Massive och dessutom verkar du inte vara bekant med alla termer, vilket gör det ännu lite svårare.

Om du är ovan vid allt skruvande så är det nog lättast för dig om du går in i presetsen på din synth och försöker hitta ett snarlikt ljud att utgå ifrån. Om du letar bland pads eller bland olika plolyfoniska synthar så kolla efter ljud som heter typ "sawtooth" eller "supersaw", "sawpad" eller liknande. Funkar inget så kanske du får bläddra igenom allt tills du är nöjd.

Men jag ska förklara lite grunder för dig.

Din synth har en eller fler Oscilatorer, förkortast oftas OSC. Massive har TRE. Var Oscilator är som en röst. Tänk dig att en Oscilator är en sträng på en gitarr. Har du tre Oscilatorer med samma inställningar blir det som tre stränga, stämda i samma ton. Du kan bland annat snedstämma dem lite mot varandra. (brukar finnas en ratt med namnet Cent för detta men på Massive har du en ruta för "pitch"). Det blir som att stämma dina strängar lite ur ton mot varandra så att det låter LITE ostämt. Vilket ger ett lite fetare ljud, lite som ett chorus.

Därefter bör du ha koll på ADSR-KURVAN. Vilket står för Attack, Decay, Sustain, Release. På massive sitter den på höger sidas undre hälft. Det vita sträcket. Attacken styr om du vill ha en snabb punchig attack eller en längre stigande attack. Decay tar vid när ljudet nått sin maximala volym, därefter tar sustain vid. Sustain bestämmer hur tonen hålls vid. Låg sustain ger ett snabbt avtonande ljud medans en hög sustain håller samma volym som du bestämde med Decay. Till sist har du Release. Den bestämmer du hur snabbt ljudet tonar av när du släpper noten. Lång release, så klinger det länge. Kort Release så kommer ljudet dö ut snabbt.

ADSR-kurvor kan också styra filter och annat, men vanligast är att de styr volymen.

Vågformer är också en viktig parameter. Du kan oftast välja en vågform per Oscilator. Vågformen är helt enkelt din ljudvågs form. Det renaste ljudet är en sinusvåg (Sine). Men ren menas att den inte har några övertoner. Spelas en sinusvåg i 440Hz så är det bara 440Hz du hör. Lägger du till övertoner kommer du höra massa andra frekvenser, men 440Hz kommer vara din dominanta ton. Som du ser är Sinus helt rund. Lägger du till lite övertoner så får du Triangelvågen. Ytterligare övertoner Sawtooth (sågtand) vilket låter ganska vasst och knorrigt. Och sedan med mest övertoner så har du fyrkantsvåg, eller Square. Det låter Gameboy. På Massive ser jag faktiskt inte riktigt vart du väljer vilken vågform du vill ha. Men de brukar oftast vara en liten symbol som ser ut som någon av vågformerna nedan.

400px-Waveforms.svg.png

Hoppas att det har klarnat lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

@palm69:

Ah, då blev det kanske lite väl tekniskt :-)

Precis det ljudet jag menar....The wispers in the morning...(Celine)....sen kommer ljudet.....ligger i typ 8-delar och klingar sååååå vackert.

Om jag förstår dig rätt borde jag ha en hårdvarusynt för att få till det rätta ljudet.....och inte någon Massiv liknande sak.....Är jag med så långt....Ensoniq hade också några underbara syntar på förra TID :-) (Börjar känna mig gammal *S*)

mvh

Göran

Hmmm... Att göra det ljudet exakt är besvärligt redan när man är van vid att programmera synthar, DX-7:an är väldigt svårrattad, men en sak du kan söka efter är ljud som kallas "pizzicato"! Pizzicato är att spela på stränginstrument som egentligen spelas på med stråkar, men här knäppa dom med fingrarna istället. Sen lägger du på frikostigt med Chorus på det. Detta kan du hitta till undantagslöst alla synthar, även om du kommer närmast med FM-synthar, både mjukvaru- och hårdvariga.

Det blir inte nödvändigtvis en karbonkopia, för att göra en sån krävs det mycket erfarenhet av ljudprogrammering, men du kan få resultat som låter väldigt vackert :-)

Du måste dock inte nödvändigtvis köra hårdvarusynthar om du inte känner för det. Jag gör det visserligen uteslutande, jag gillar inte mjukvarusynthar, men att ha 20-talet synthar och trummaskiner liggande tar en hel del plats i studion. Med mjukvarusynthar tar dom ingen plats, du kan göra samma saker, och dom är billigare :-)

Fördelen med hårdvarusynthar är mest att man spelar mer fysiskt på dem, att ljudet är mindre statiskt (analoga synthar har imperfektioner i komponenterna, och digitala synthar har imperfektioner i omvandlarna och systemen), och att dom går att trakassera på sätt som inte går att emulera rakt av. Men du kan göra samma saker ytligt sett med mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjabba, tjena och hallå....

Ja nu skufar jag som attan......något power of love sound får jag inte till men dock har jag hittat något ljud som är åt det hållet. TACK till Carle för ditt försök att förklara syntens ädla konst för en syntofobet....(jobbar som lärare själv) och vet hur svårt det kan vara att förklara för någon som är på ruta ett och man hade hoppats de hade tagit stegen till rutan 7. I KNOW och det är nyttigt att själv vara på ruta ett ibland.

Är det bara med appegiator som man kan få det "hoppande" ljudet? En appigiator kör ju enkelton och jag får en känsla av flera toner i Power of Love. Det ligger i sexondelar men blir jobbigt med enkelton även om man höjer (lyssna nu - min första syntterm) releasen så att tonerna gå mer ihop. Testade även med plug-in reverb för att "glida" ihop ljuden.

Caine - Mitt ljud går nog mer åt ditt håll.....Pizzicato aktigt (typ T-pau china in youre hand) Fanns ett sådant ljud som hette arppigotic... Spelar på min XP10 och där finns ett liknande inbyggt ljud.

TACK för hjälpen....

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju bara göra en midiloop som funkar lika som en arpeggiator? Sen kopierar du bara den så långt du behöver...?

Sen måste du kanske lägga på ett lågpassfilter och ställa in det lite så att du skippar det högsta i ljudet? Kolla efter filter och lowpass eller hicut....

Link to comment
Dela på andra sajter

D200 underbart att du inte ger upp MEN ......VAD är en midiloop...är det samma sak som jag brukar göra med trummorna...lägger in en sekvens på ca 1-2 takter och sedan drar man den så långt man vill ha den. Är det så du menar?

Men hur får jag iså fall ping pong effeketen eller vad man skall kalla den....ljudet kommer och går anslaget på 16 delar...?

Ge inte upp jag är inte HELT hopplös

mvh

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså...ljuden du spelar på synten du beskriver....VAR spelar du dem? Har du ett midikeyboard?

För att ens få upp synten måste du ju skapa ett instrumentspår först, sen har du ju ett spår du kan spela in på med Recordknappen och allt det, kolla en video om det eller i manualen eller nåt...

Sen om du spelar in något så blir det ju en midifil? Dubbelklicka på den så får du upp "pianoroll" där du kan redigera och liknande...

Sen är det ju bara att få till din loop med ljudet du har fått fram.

Kolla manualen, du har ju det om du kollar på Help i menyn på Logic...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och godmorgon....

Nu hänger jag med lite i alla fall:-) Spelar på ett XP10, mitt midi. Visst kan jag gå in i pianorollen och redigera, förändra osv MEN jag vet nog inte hur jag skall spela det rent tekniskt. Ljudet och spelandet jag har som inspiration, om man vill vara snäll (kopiera och plagiera om man vill ha sanningen) är, tror jag gjort med en typ av arppegiator, dock ej singeltoner tror jag.

Har du lyssnat på låten? Efter första frasen börjar ljudet och spelandet jag skulle vilja ha? Men jag kanske skall testa att knappa noter och se vad som händer.

Tack för tipset!

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen....

Kan inte påstå att jag fått DET rätta ljudet men jag är nog på ruta 3,5 nu i alla fall. D200 gjorde som du sa - knappade in 16 dels toner och det lät helt okej. Försökte skära lite påred hösta tonerna EQ (filter?) men nja.... La tillbaka lite eftersom det försvann i ljudbilden. Carle - tack för grunderna men förstod aldrig liknelsen med klockradio och bilbatteri. Van - pizzecato stuket blev grunden.

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Med filter så menar jag inte EQ i kanalstrippen som en egen, utan filtret i synten...där kan du skapa ytterligare effekter i ljudet och så för att forma allt liksom.

Alla syntar har i regel ett filter till varje oscillator eller där man iallafall kan routa ljudet genom filtret. Sen tror jag inte att det är EN ton utan flera i ett ackord som liksom hoppar med kanske en ton fram och tillbaka mellan varje 16-del. Du får prova vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så här ligger landet...

Ett ljud pizzecato style låter rätt okej efter lite rattande - vet inte riktigt vad jag gjort men loopar ljuder och drar i rattarna. Örat får avgöra när det är okej.

Dubblar denna slinga med något Carle rekommenderade *saw* och fått till det ljudet hyfsat. Låter bra när det är solat men försvinner lite i ljudbilden. Så därför fick det bli lite mindre filter på de högre tonerna.

Tack till alla som skickat upp mig några steg på syntnoobs stegen!

Med vänlig hälsning,

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg på en EQ och höj lite runt 2000-4000 Hz och/eller lägg på kompressor på ljudet med kanske 5-10 ms i attack och kort release för att få det att sticka ut lite mer....testa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...