Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej...

NÄgon vÀnlig sjÀl som skulle vilja förklara för mig hur man gör syntljudet som anvÀnds till Power of Love (Jennifer Rush eller Celine Dion)

Jag har Komplete 8 och kör i Logic 9 Pro...

Skulle vilja ha nÄgot liknande ljud.....som hoppar fram coh tillbaka MEN fÄr inte till det....en hjÀlpande hand....tack...

mvh

Göran

Annons
Postat

HallÄ....

MÄ vara en simpel frg och kanske borde jag sjÀlv förstÄ - men jag vet inte hur man gör sÄ snÀlla.

Med vÀnlig hÀlsning,

Göran

Postat

Basen var iallafall Yamaha DX7 nÀr jag sökte pÄ det...men leadljudet antar jag att du menar och dÀr vet jag inte men kanske finns fler som har bÀttre koll pÄ klassiska syntar...

Postat

Det Àr bara sÄgtandsvÄg med nÄgra snedstÀmda oscilatorer och lite chorus. Sen har de antingen jobbat med adsr-kurvan eller kört den via en voccoder med en trumloop som markerar Ättondelar.

Postat

Tack Carle - ett underbart svar :-) det enda jag kÀnde igen var Ättondelar :-)

Min nivĂ„ Ă€r inte riktigt dĂ€r du förklarar, men det kan inte du veta. Meeeen om man tĂ€nker att man skall ta det frĂ„n nivĂ„ basic: vad och hur gör jag? Är det i Massiv eller nĂ„gon annan synt jag börjar.... Försökte anvĂ€nda appegiator pĂ„ nĂ„got ljud och det lĂ€t som f@n.... HJÄLP!

Med vÀnlig hÀlsning,

Göran

Postat

Du kan anvÀnda vilken synth som helst typ. Det Àr ett ganska lÀtt ljud. SvÄrt att förklara för mig nu, Äterkommer ikvÀll sÄ jag kolla hur massive ser ut och hur du stÀller in just den.

Postat

Ta sÄgtand och anvÀnd flera "voices", och sen hittar du pÄ "detune" sÄ kommer ljudet att liksom skeva ur...det Àr en bra början...

Postat

Jag skall försöka skruva lite nÀr barnen kommit i sÀng......TACK för hjÀlpen sÄhÀr lÄngt.

Mvh

Göran

Ps. Skriv gÀrna nÄgra rader om Massiv och hur du tror man gör dÀr....har nÄgra andra syntar FM8, Absynt och de som finns i logic som standard....kanske nÄgon av dem som Àr bÀttre?Ds

Postat (redigerat)

MisstÀnker du mÄste mena det klocktickar-aktiga ljudet som inleder lÄten?

Jennifer Rush's version Àr antingen panflöjt eller brus-synth genom en sampler med kraftig phaser. Celine Dion's ljud Àr svÄrare att identifiera, men ADSR:en Àr instÀlld pÄ mÄttligt snabb attack och decay, utan nÄgon som helst Sustain, men med lÄng Release. SjÀlva vÄgformen gÄr att Äterskapa med min Ensoniq SQ-80, men iom nÀr den Àr gjord, samt hur utklingningen lÄter med sitt klock-aktiga ljud, sÄ misstÀnker jag starkt att den Àr gjord med antingen FM-synthes eller Formant-Distortion-synthes. Jag skulle kunna sÀtta en peng pÄ att den Àr gjord med en Yamaha DX-7. & har sen tagit en svÀng genom en Chorus. SjÀlv har jag gjort ett liknande pizzicato-ljud (ljudet Àr antagligen avsett att lÄta som violiner spelade pÄ genom att knÀppa strÀngarna) med en Evolution EVS-1 racksynth instÀlld pÄ FM.

Är det gjort med en Ensoniq (enda subtraktiva synth-mĂ€rke jag vet kan göra den hĂ€r typen av ljud) sĂ„ Ă€r vĂ„gformen samplad, men jag tror det Ă€r frĂ„n en DX-7:a, och dĂ„ Ă€r det grymt svĂ„rt att förklara hur det ska göras dĂ„ FM-synthes Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att guida igenom utan att lyssna samtidigt.

Det viktiga Àr att hÄlla ljudet snÀrtigt men med lÄng utklingning, samt med hÀlsosam dos Chorus av hög kvalitet.

Redigerat av van Caine
Postat

Precis det ljudet jag menar....The wispers in the morning...(Celine)....sen kommer ljudet.....ligger i typ 8-delar och klingar sÄÄÄÄÄ vackert.

Van Cain...egentligen spelar jag gitarr sÄ det Àr inte mycket i synt vÀrlden jag förstÄr. Att jag sen har varit i frÄn musiken pÄ seriös nivÄ i 15 Är gör ju inte saken bÀttre....MEN jag Àr pÄ G och det kÀnns sÄ gött i hela kroppen......MEN det gör en Àn mer grÄhÄrig att inte förstÄ och kunna. Jag kan typ ingenting om det jag vill göra sÄ det Àr INTE lÀtt att fÄ mig att förstÄ.....Dina kopplingar mellan olika typer av syntar har jag ingen koll pÄ....DX7 kÀnner jag ingen den var ett slagskepp en gÄng i tiden och DX50 Àlskade jag vissa ljud ifrÄn och önskade att jag hade dem....har letat pÄ nÀtet men hittar inget som verkar fungera. (men det Àr ett annat problem)

Om jag förstĂ„r dig rĂ€tt borde jag ha en hĂ„rdvarusynt för att fĂ„ till det rĂ€tta ljudet.....och inte nĂ„gon Massiv liknande sak.....Är jag med sĂ„ lĂ„ngt....Ensoniq hade ocksĂ„ nĂ„gra underbara syntar pĂ„ förra TID :-) (Börjar kĂ€nna mig gammal *S*)

mvh

Göran

Postat

Jag tror att med Massive kommer det bli som att driva en klockradio med bilbatteri. Och det Àr ocksÄ vÀldigt svÄrt att förklara hur du ska skruva fram ljudet eftersom jag inte anvÀnder Massive och dessutom verkar du inte vara bekant med alla termer, vilket gör det Ànnu lite svÄrare.

Om du Àr ovan vid allt skruvande sÄ Àr det nog lÀttast för dig om du gÄr in i presetsen pÄ din synth och försöker hitta ett snarlikt ljud att utgÄ ifrÄn. Om du letar bland pads eller bland olika plolyfoniska synthar sÄ kolla efter ljud som heter typ "sawtooth" eller "supersaw", "sawpad" eller liknande. Funkar inget sÄ kanske du fÄr blÀddra igenom allt tills du Àr nöjd.

Men jag ska förklara lite grunder för dig.

Din synth har en eller fler Oscilatorer, förkortast oftas OSC. Massive har TRE. Var Oscilator Àr som en röst. TÀnk dig att en Oscilator Àr en strÀng pÄ en gitarr. Har du tre Oscilatorer med samma instÀllningar blir det som tre strÀnga, stÀmda i samma ton. Du kan bland annat snedstÀmma dem lite mot varandra. (brukar finnas en ratt med namnet Cent för detta men pÄ Massive har du en ruta för "pitch"). Det blir som att stÀmma dina strÀngar lite ur ton mot varandra sÄ att det lÄter LITE ostÀmt. Vilket ger ett lite fetare ljud, lite som ett chorus.

DÀrefter bör du ha koll pÄ ADSR-KURVAN. Vilket stÄr för Attack, Decay, Sustain, Release. PÄ massive sitter den pÄ höger sidas undre hÀlft. Det vita strÀcket. Attacken styr om du vill ha en snabb punchig attack eller en lÀngre stigande attack. Decay tar vid nÀr ljudet nÄtt sin maximala volym, dÀrefter tar sustain vid. Sustain bestÀmmer hur tonen hÄlls vid. LÄg sustain ger ett snabbt avtonande ljud medans en hög sustain hÄller samma volym som du bestÀmde med Decay. Till sist har du Release. Den bestÀmmer du hur snabbt ljudet tonar av nÀr du slÀpper noten. LÄng release, sÄ klinger det lÀnge. Kort Release sÄ kommer ljudet dö ut snabbt.

ADSR-kurvor kan ocksÄ styra filter och annat, men vanligast Àr att de styr volymen.

VÄgformer Àr ocksÄ en viktig parameter. Du kan oftast vÀlja en vÄgform per Oscilator. VÄgformen Àr helt enkelt din ljudvÄgs form. Det renaste ljudet Àr en sinusvÄg (Sine). Men ren menas att den inte har nÄgra övertoner. Spelas en sinusvÄg i 440Hz sÄ Àr det bara 440Hz du hör. LÀgger du till övertoner kommer du höra massa andra frekvenser, men 440Hz kommer vara din dominanta ton. Som du ser Àr Sinus helt rund. LÀgger du till lite övertoner sÄ fÄr du TriangelvÄgen. Ytterligare övertoner Sawtooth (sÄgtand) vilket lÄter ganska vasst och knorrigt. Och sedan med mest övertoner sÄ har du fyrkantsvÄg, eller Square. Det lÄter Gameboy. PÄ Massive ser jag faktiskt inte riktigt vart du vÀljer vilken vÄgform du vill ha. Men de brukar oftast vara en liten symbol som ser ut som nÄgon av vÄgformerna nedan.

400px-Waveforms.svg.png

Hoppas att det har klarnat lite.

Postat

@palm69:

Ah, dÄ blev det kanske lite vÀl tekniskt :-)

On 2012-09-06 at 19:31 sa palm69:

Precis det ljudet jag menar....The wispers in the morning...(Celine)....sen kommer ljudet.....ligger i typ 8-delar och klingar sÄÄÄÄÄ vackert.

Om jag förstĂ„r dig rĂ€tt borde jag ha en hĂ„rdvarusynt för att fĂ„ till det rĂ€tta ljudet.....och inte nĂ„gon Massiv liknande sak.....Är jag med sĂ„ lĂ„ngt....Ensoniq hade ocksĂ„ nĂ„gra underbara syntar pĂ„ förra TID :-) (Börjar kĂ€nna mig gammal *S*)

mvh

Göran

Hmmm... Att göra det ljudet exakt Àr besvÀrligt redan nÀr man Àr van vid att programmera synthar, DX-7:an Àr vÀldigt svÄrrattad, men en sak du kan söka efter Àr ljud som kallas "pizzicato"! Pizzicato Àr att spela pÄ strÀnginstrument som egentligen spelas pÄ med strÄkar, men hÀr knÀppa dom med fingrarna istÀllet. Sen lÀgger du pÄ frikostigt med Chorus pÄ det. Detta kan du hitta till undantagslöst alla synthar, Àven om du kommer nÀrmast med FM-synthar, bÄde mjukvaru- och hÄrdvariga.

Det blir inte nödvÀndigtvis en karbonkopia, för att göra en sÄn krÀvs det mycket erfarenhet av ljudprogrammering, men du kan fÄ resultat som lÄter vÀldigt vackert :-)

Du mÄste dock inte nödvÀndigtvis köra hÄrdvarusynthar om du inte kÀnner för det. Jag gör det visserligen uteslutande, jag gillar inte mjukvarusynthar, men att ha 20-talet synthar och trummaskiner liggande tar en hel del plats i studion. Med mjukvarusynthar tar dom ingen plats, du kan göra samma saker, och dom Àr billigare :-)

Fördelen med hÄrdvarusynthar Àr mest att man spelar mer fysiskt pÄ dem, att ljudet Àr mindre statiskt (analoga synthar har imperfektioner i komponenterna, och digitala synthar har imperfektioner i omvandlarna och systemen), och att dom gÄr att trakassera pÄ sÀtt som inte gÄr att emulera rakt av. Men du kan göra samma saker ytligt sett med mjukvara.

Postat

Tjabba, tjena och hallÄ....

Ja nu skufar jag som attan......nÄgot power of love sound fÄr jag inte till men dock har jag hittat nÄgot ljud som Àr Ät det hÄllet. TACK till Carle för ditt försök att förklara syntens Àdla konst för en syntofobet....(jobbar som lÀrare sjÀlv) och vet hur svÄrt det kan vara att förklara för nÄgon som Àr pÄ ruta ett och man hade hoppats de hade tagit stegen till rutan 7. I KNOW och det Àr nyttigt att sjÀlv vara pÄ ruta ett ibland.

Är det bara med appegiator som man kan fĂ„ det "hoppande" ljudet? En appigiator kör ju enkelton och jag fĂ„r en kĂ€nsla av flera toner i Power of Love. Det ligger i sexondelar men blir jobbigt med enkelton Ă€ven om man höjer (lyssna nu - min första syntterm) releasen sĂ„ att tonerna gĂ„ mer ihop. Testade Ă€ven med plug-in reverb för att "glida" ihop ljuden.

Caine - Mitt ljud gÄr nog mer Ät ditt hÄll.....Pizzicato aktigt (typ T-pau china in youre hand) Fanns ett sÄdant ljud som hette arppigotic... Spelar pÄ min XP10 och dÀr finns ett liknande inbyggt ljud.

TACK för hjÀlpen....

Göran

Postat

Du kan ju bara göra en midiloop som funkar lika som en arpeggiator? Sen kopierar du bara den sÄ lÄngt du behöver...?

Sen mÄste du kanske lÀgga pÄ ett lÄgpassfilter och stÀlla in det lite sÄ att du skippar det högsta i ljudet? Kolla efter filter och lowpass eller hicut....

Postat

D200 underbart att du inte ger upp MEN ......VAD Ă€r en midiloop...Ă€r det samma sak som jag brukar göra med trummorna...lĂ€gger in en sekvens pĂ„ ca 1-2 takter och sedan drar man den sĂ„ lĂ„ngt man vill ha den. Är det sĂ„ du menar?

Men hur fÄr jag isÄ fall ping pong effeketen eller vad man skall kalla den....ljudet kommer och gÄr anslaget pÄ 16 delar...?

Ge inte upp jag Àr inte HELT hopplös

mvh

Göran

Postat

Men alltsÄ...ljuden du spelar pÄ synten du beskriver....VAR spelar du dem? Har du ett midikeyboard?

För att ens fÄ upp synten mÄste du ju skapa ett instrumentspÄr först, sen har du ju ett spÄr du kan spela in pÄ med Recordknappen och allt det, kolla en video om det eller i manualen eller nÄt...

Sen om du spelar in nÄgot sÄ blir det ju en midifil? Dubbelklicka pÄ den sÄ fÄr du upp "pianoroll" dÀr du kan redigera och liknande...

Sen Àr det ju bara att fÄ till din loop med ljudet du har fÄtt fram.

Kolla manualen, du har ju det om du kollar pÄ Help i menyn pÄ Logic...?

Postat

Hej och godmorgon....

Nu hÀnger jag med lite i alla fall:-) Spelar pÄ ett XP10, mitt midi. Visst kan jag gÄ in i pianorollen och redigera, förÀndra osv MEN jag vet nog inte hur jag skall spela det rent tekniskt. Ljudet och spelandet jag har som inspiration, om man vill vara snÀll (kopiera och plagiera om man vill ha sanningen) Àr, tror jag gjort med en typ av arppegiator, dock ej singeltoner tror jag.

Har du lyssnat pÄ lÄten? Efter första frasen börjar ljudet och spelandet jag skulle vilja ha? Men jag kanske skall testa att knappa noter och se vad som hÀnder.

Tack för tipset!

Med vÀnlig hÀlsning,

Göran

Postat

Tack för hjÀlpen....

Kan inte pÄstÄ att jag fÄtt DET rÀtta ljudet men jag Àr nog pÄ ruta 3,5 nu i alla fall. D200 gjorde som du sa - knappade in 16 dels toner och det lÀt helt okej. Försökte skÀra lite pÄred hösta tonerna EQ (filter?) men nja.... La tillbaka lite eftersom det försvann i ljudbilden. Carle - tack för grunderna men förstod aldrig liknelsen med klockradio och bilbatteri. Van - pizzecato stuket blev grunden.

Med vÀnlig hÀlsning,

Göran

Postat

Med filter sÄ menar jag inte EQ i kanalstrippen som en egen, utan filtret i synten...dÀr kan du skapa ytterligare effekter i ljudet och sÄ för att forma allt liksom.

Alla syntar har i regel ett filter till varje oscillator eller dÀr man iallafall kan routa ljudet genom filtret. Sen tror jag inte att det Àr EN ton utan flera i ett ackord som liksom hoppar med kanske en ton fram och tillbaka mellan varje 16-del. Du fÄr prova vidare...

Postat

Okej sÄ hÀr ligger landet...

Ett ljud pizzecato style lĂ„ter rĂ€tt okej efter lite rattande - vet inte riktigt vad jag gjort men loopar ljuder och drar i rattarna. Örat fĂ„r avgöra nĂ€r det Ă€r okej.

Dubblar denna slinga med nÄgot Carle rekommenderade *saw* och fÄtt till det ljudet hyfsat. LÄter bra nÀr det Àr solat men försvinner lite i ljudbilden. SÄ dÀrför fick det bli lite mindre filter pÄ de högre tonerna.

Tack till alla som skickat upp mig nÄgra steg pÄ syntnoobs stegen!

Med vÀnlig hÀlsning,

Göran

Postat

LÀgg pÄ en EQ och höj lite runt 2000-4000 Hz och/eller lÀgg pÄ kompressor pÄ ljudet med kanske 5-10 ms i attack och kort release för att fÄ det att sticka ut lite mer....testa...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.