Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en liten fundering.

NÄgon som kÀnner till om de finns nÄgon lagom billig EQ med ovanligt smalt q-vÀrde och svep?

Har inte för avsikt att kopiera detta sound men skulle gÀrna ha möjligheten till lite roligare svep Àn jag kan Ästakomma med mitt mixerbord. Kan stÀlla q-vÀrde pÄ subgrupperna men inte i nÀrheten av vad man skulle önska. Anar att det inte enbart har med q-vÀrde att göra utan ocksÄ nÄgot annat fuffens. Bifogar ett klipp dÀr man kan göra ungefÀr vad jag menar, tog första bÀsta klipp nu som exempel men tror det rÀcker som ledtrÄd. I det hÀr fallet Àr det ombyggd/hemmabyggd EQ men frÄgan Àr alltsÄ om de finns nÄgot liknande som varit serietillverkat eller om de blir till att sÀtta sig in i hur elektroniken pÄverkar detta.

Ca 1:10 in i lÄten

• 3 Ă„r senare...
Annons
Postat

Du kan fÄ till ljudet relativt enkelt genom att modulera ett delay, som har mycket feedback, för att fÄ till en tail. Detta gÄr att göra i mÄnga delays med filter som modfunktion, men det gÄr Àven att lÀgga en equalizer med lopass och högt q-vÀrde efter delayet för samma effekt.

Postat (redigerat)

LÄter inte sÄ extremt i mina öron, coolt ljud! Exempelvis Fabfilter kan göra sÄnt bra, men för att fÄ den karaktÀren sÄ behöver du degrejda ljudet ganska hÄrt efterÄt. Har lite svÄrt att avgöra exakt hur de har gjort hÀr, men karaktÀren fÄr mig att kÀnna vibbar av kassett-diktafon med dito muggig mick (pÄ det bra sÀttet), men dynamiken fÄr mig att tveka pÄ att det verkligen Àr sÄ de gjort.

Kan vara en schysst dist med tonhjulet satt pÄ ilska-diskant ÄssÄ! LÄter grymt analogt dock, instinktivt vill jag sÀga as-överstyrd rullbandare.

EDIT: Nu sĂ„g jag att det var ifrĂ„n 1976 (bra Ă„r), och kollade upp Pablo! Analogt hela vĂ€gen, och sannolikt sĂ„ Ă€r bĂ„de reel-to-reel-banden och stĂ€rkarna överstyrda som fan, intre otĂ€nkbart att han dessutom spelade in brus-svepet med mick Ă„ssĂ„, men sjĂ€lva EQ'n kan Ă„terskapas med det mesta som har parametriskt. LĂ„ter som det dessutom Ă€r bouncat fler gĂ„nger Ă€n vad materialet tillĂ„ter. Även det pĂ„ det bra sĂ€ttet :-)

Redigerat av van Caine

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.