Vibes Postat 20 augusti 2012 Postat 20 augusti 2012 Har en liten fundering. NÄgon som kÀnner till om de finns nÄgon lagom billig EQ med ovanligt smalt q-vÀrde och svep? Har inte för avsikt att kopiera detta sound men skulle gÀrna ha möjligheten till lite roligare svep Àn jag kan Ästakomma med mitt mixerbord. Kan stÀlla q-vÀrde pÄ subgrupperna men inte i nÀrheten av vad man skulle önska. Anar att det inte enbart har med q-vÀrde att göra utan ocksÄ nÄgot annat fuffens. Bifogar ett klipp dÀr man kan göra ungefÀr vad jag menar, tog första bÀsta klipp nu som exempel men tror det rÀcker som ledtrÄd. I det hÀr fallet Àr det ombyggd/hemmabyggd EQ men frÄgan Àr alltsÄ om de finns nÄgot liknande som varit serietillverkat eller om de blir till att sÀtta sig in i hur elektroniken pÄverkar detta. Ca 1:10 in i lÄten
andie Postat 7 december 2015 Postat 7 december 2015 Du kan fÄ till ljudet relativt enkelt genom att modulera ett delay, som har mycket feedback, för att fÄ till en tail. Detta gÄr att göra i mÄnga delays med filter som modfunktion, men det gÄr Àven att lÀgga en equalizer med lopass och högt q-vÀrde efter delayet för samma effekt.
van Caine Postat 7 december 2015 Postat 7 december 2015 (redigerat) LĂ„ter inte sĂ„ extremt i mina öron, coolt ljud! Exempelvis Fabfilter kan göra sĂ„nt bra, men för att fĂ„ den karaktĂ€ren sĂ„ behöver du degrejda ljudet ganska hĂ„rt efterĂ„t. Har lite svĂ„rt att avgöra exakt hur de har gjort hĂ€r, men karaktĂ€ren fĂ„r mig att kĂ€nna vibbar av kassett-diktafon med dito muggig mick (pĂ„ det bra sĂ€ttet), men dynamiken fĂ„r mig att tveka pĂ„ att det verkligen Ă€r sĂ„ de gjort. Kan vara en schysst dist med tonhjulet satt pĂ„ ilska-diskant Ă„ssĂ„! LĂ„ter grymt analogt dock, instinktivt vill jag sĂ€ga as-överstyrd rullbandare. EDIT: Nu sĂ„g jag att det var ifrĂ„n 1976 (bra Ă„r), och kollade upp Pablo! Analogt hela vĂ€gen, och sannolikt sĂ„ Ă€r bĂ„de reel-to-reel-banden och stĂ€rkarna överstyrda som fan, intre otĂ€nkbart att han dessutom spelade in brus-svepet med mick Ă„ssĂ„, men sjĂ€lva EQ'n kan Ă„terskapas med det mesta som har parametriskt. LĂ„ter som det dessutom Ă€r bouncat fler gĂ„nger Ă€n vad materialet tillĂ„ter. Ăven det pĂ„ det bra sĂ€ttet :-) Redigerat 7 december 2015 av van Caine
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.