Jump to content
Annons

Reverbfunderingar.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag spelar in utan dator eller DAW, med porta plus utombordare. Jag gillar ganska långa reverb på både sång o trummor, men har bara haft tillgång till ett reverb i taget i portan, ibland har jag även kopplat in ett billigt TC M300 med olika reverb i, men ljudet i de här reverben är ganska så sopiga, TC-burken sämre ändå än portans inbyggda. Detta sagt för att ni ska förstå att jag inte kan lägga så mycket pluggar o grejer kors o tvärs som ni normala ljudfreaks kan.

Nu har jag i alla fall fått tag på ett Lexicon MPX 1, som jag fick att funka först efter några månaders uslande, fick hjälp av bla Hegobald här i forumet, och Lexicons support, de var verkligen skitbra, svarade flera ggr på frågor...Har läst nånstans att längre reverb kan man få ganska bra även ur billiga burkar, men ju kortare reverb, ju mer finess och datorkraft krävs det. Den här Lexiconburken + akustikbehandlingen blir nog ett riktigt lyft!

Har som sagt akustikbehandlat min lilla studio, så det är ganska snustorrt ljud där. Har testat lite med Lexiconet och hittat flera kortare rumsreverb som verkligen lyfter ljudet nåt helt enormt, det går att få det att låta som "äkta" akustik som tex i en kyrka, större studio eller liten clubscen. En helt ny värld har öppnat sig! Nu undrar jag hur ni skulle lägga rumsreverb på old school rocknroll/blues med trummor, bas o elgitarrer? Skulle ni lägga det korta rumsreverbet på alla spåren för att limma ihop ljuden, eller mer/enbart på trummorna? Jag kommer alltså att behöva mixa till ett speciellt stereospårs-buss med rumsreverbet, och kan sen i mixen inte påverka hur mycket rumsreverb varje spår ska få, bara totala mängden. Måste göra så för att sen i mixen kunna lägga både längre reverb och delay på tex sång, virvel o elgitarrer. (mest delay där) Alla åsikter mottages med stor läsglädje!

🙂

post-8284-0-34561400-1345458242_thumb.jpg

post-8284-0-97583000-1345458298_thumb.jpg

Rymdklang - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ibland funkar det att skicka ut alla instrument till samma aux-kanal och lägga ett och samma reverb på alltihop, men ibland blir det lite mera pilligt. Speciallt med trummor har jag upptäckt att jag ofta får sitta länge för att få till ett reverb som funkar. Jag gillar både torra jazz-vispar och bombastiska stadium-trummor, så det brukar få bli en ny lösning varje gång i princip.

Men i old-school-rock n' roll finns väl oftast ganska skiftande former av reverb, allt från naturligt torrt ljud till ganska mycket rum som slinker in genom overheads osv, ffa om allt är inspelat i en och samma tagning. Jag tror du får rådfråga din egen goda smak helt enkelt. Personligen brukar jag lägga korta, diskreta rum på elgitarr, ibland inget alls på bas. Men det är som sagt olika, eftersom jag famlar i både prog-metal, plockjazz, rock-epik och 80's hair.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! Du måste vara den i världen just nu mest tänkande människan om just reverb!

Har såklart inga bra råd att ge dig då jag inte orkar hålla på med de där analoga skitsakerna! 😛

Det är 32-bitars digitalt. Knäcker de flesta DAW.reverben. Lexicon fullständigt äger! 😛 :P 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland funkar det att skicka ut alla instrument till samma aux-kanal och lägga ett och samma reverb på alltihop, men ibland blir det lite mera pilligt. Speciallt med trummor har jag upptäckt att jag ofta får sitta länge för att få till ett reverb som funkar. Jag gillar både torra jazz-vispar och bombastiska stadium-trummor, så det brukar få bli en ny lösning varje gång i princip.

Men i old-school-rock n' roll finns väl oftast ganska skiftande former av reverb, allt från naturligt torrt ljud till ganska mycket rum som slinker in genom overheads osv, ffa om allt är inspelat i en och samma tagning. Jag tror du får rådfråga din egen goda smak helt enkelt. Personligen brukar jag lägga korta, diskreta rum på elgitarr, ibland inget alls på bas. Men det är som sagt olika, eftersom jag famlar i både prog-metal, plockjazz, rock-epik och 80's hair.

Får väl improvisera lite då. Har haft svärsonen här nyss och spelat in lite drums. Ska sätta mig o skruva till ett ljudprov som jag ska lägga ut till sågning sen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det ingen mer som har nån åsikt om det jag undrade först:

Nu undrar jag hur ni skulle lägga rumsreverb på old school rocknroll/blues med trummor, bas o elgitarrer? Skulle ni lägga det korta rumsreverbet på alla spåren för att limma ihop ljuden, eller mer/enbart på trummorna?

Många inlagda låtar här på forumet kommenteras ju att det låter som att instrumenten är inspelade i olika rum och borde limmas ihop på nåt vis. Borde vara bra med en gnutta av exakt samma rumsreverb på allt då, samma post send styrka på alla trax, även kagge o elbas tycker jag... ?

Hur annars kan man limma ihop helheten?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Bas ska man ju undvika att lägga reverb på. Grötar ju bara till det. Men gitarr och trummor kan man ju använda samma reverb på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om man bara har lajnat ljud till basen då? Man kan ju skära bort lite botten på reverbet...

Jag kan tycka att vissa låtar kan kräva lite av samma reverb men då i små korta rum i små doser för att få en färgning som ger ett sammanhållet intryck men bas som såsar mixen blir inget snyggt, där tycker jag personligen att det måste vara distinkt. Jag skär uteslutande bort djupaste basen från signalen innan det skickas ut till reverbet, hur mycket jag skär sen beror helt på materialet.

Du kör helt med hårdvara väl? Minns inte nu om det går att sätta ett högpass filter i MPX1 men det borde vara king för dig som är hårdvaru-rallare isåfall.

Redigerat av Lundin
tillagt ord
Link to comment
Dela på andra sajter

Med mpx1 gör jag först en rumsreverbmix till två spår. På "kura skymning" som jag mixade igår tog jag med lite av även kaggen o elbasen, typ en tredjel av reverbvolymen virvel, OH och ak gitarr får. Elgitarren har jag reverb på direkt i stärkaren så den får mindre. Samma med sången då den sen även får ett längre reverb. När jag mixar sen kan jag skära bas på rumsverbet men inte ändra nivåerna på varje spår. Det längre verbet kan jag styra till varje spår.

Rumsreverbet gör mycket till, man tänker inte på det förrän man stänger av det. Jag har skurit ca tre db både vid 80 hz och 10 khz' fast just det här rumsreverbet ger inga jobbiga basljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rock'n roll / blues är en syntetisk scen för mig, ingen realistisk scen. Med "scen" menar jag den miljö som musiken/mixen klingar som.

Idag är det inte ovanligt att folk använder sk. konvolutionsreverb, alltså reverb som är mycket bra på att låta naturtroget som en riktiga rum och lokaler. Använder man såna vid mixning, så blir reverb-strategin oftast att placera ut musikerna i den virtuella lokal som reverbet skapar; placera ut musikerna med panorering och olika långt från lyssnaren - trummisen långt bak t.ex. Detta för att det ska låta lite "verkligt", som om inspelningen är gjord i den lokal som reverbet skapar åt en. Den strategin är inget jag brukar använda för rock/blues. Istället brukar jag använda reverb och mixning för att skapa en syntetisk miljö. Och för en syntetisk scen är det en bra ide att använda flera olika reverb, som samverkar till att skapa en syntetisk ljudmiljö.

 

Jag brukar oftast hamna på 3 st reverb då, minst 2st: ett kortare (ofta kortare än 1 sekund) och ett längre. Dom brukar oftast låta ganska lika i klang, och det som skiljer mest brukar vara hur snabbt diskanten dör av i reverbsvansen. I det kortare reverbet brukar jag låta diskanten klinga ut, så det påminner aningen om gejtat reverb. I det längre brukar jag dämpa diskanten mer för att få ett varmt ljud. Ska påpekas att jag aldrig i hela mitt liv hittat en preset som funkar rakt av för mix i en viss låt. Justera alltid reverbets inställningar efter behov.

 

Det kortare brukar oftast hamna på trummor, rytmgitarr, percussion, orgel, bakgrundssång, blås (om det finns med), lite klaviatur kanske, och på snabbare låtar även lite på leadsång. Mest brukar det hamna på gitarr och virvel, och ska då helst låta lite som en förlängning av virveltrummans naturliga diskant.

 

Det längre brukar jag använda för att skapa lite atmosfär. Det kan ligga aningens på de flesta instrument, lite extra på gitarrsolo och leadsång ibland. En ungefärlig tumregel kan vara att ju basigare instrumentet låter, desto mindre mottagligt (lämpligt) är det för reverb, och vice versa.

 

Längre reverb har ofta en tendens att bli "för stora", alltså bumliga, låta lite gymnastiksal eller kyrka. Sänker man då basen på reverbet blir dom lätt tunna och nasala istället. Ett sätt att motverka det, är att smalna av stereobredden på reverb-returen (med panoreringsrattarna). Långa balladreverb kan ibland nästan vara i mono och ändå låta bra.

 

Ett annat vanligt knep är att sänka reverblängden, och lägga ett ca 4-500 ms mono delay (med kort feedback, 2-4 ekon max) mellan ljudkällan och reverbet. Det "håller reverbet vid liv" och gör det längre utan att bli bullrigt. I AC/DCs låt "For those about to rock" hörs den tekniken på sången - speciellt i breaken vid 3:30-4:00.

http://www.youtube.com/watch?v=fKhTk0IynHM

Lyssna även på virvelreverbet, motsvarar lite vad jag menade med "kort ljust reverb" ovan, medan man hör "långt reverb" på t.ex. pukorna och kören.

 

Lexicon reverb har jag alltid haft lite svårt för. Jag tycker dom är svårjobbade och metalliska. Men det är en annan diskussion.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon skrivet, mkt intressant läsning. Lite kul är att det mesta går att göra även utan DAW. En del av Lexiconets presets reverb som tex SNARE PLATE har både 60 ms pre delay och 120 ms delay. Lätt att ändra på dem med. De är även eq-ade.

Mitt favo rumsreverb PCM 60 ROOM har ett pre delay på bara 0,6 ms, och en decay på 0,50 ms som jag brukar korta till 0,38 ms. Många reverb att välja på är det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kanon skrivet, mkt intressant läsning. Lite kul är att det mesta går att göra även utan DAW. En del av Lexiconets presets reverb som tex SNARE PLATE har både 60 ms pre delay och 120 ms delay. Lätt att ändra på dem med. De är även eq-ade.

Mitt favo rumsreverb PCM 60 ROOM har ett pre delay på bara 0,6 ms, och en decay på 0,50 ms som jag brukar korta till 0,38 ms. Många reverb att välja på är det... 🙂

Är du säker att du fortfarande inte vill sälja reverbet som du gjorde förut? 😛😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo de äldre versionerna är ökända för det. De nyare ska vara betydligt enklare. Nä får väl ta och köpa den nedbantade versionen av Lexiconpluggar eller bara köpa någon enstaka av PCM. Använder ändå mest plate i alla fall så det har man ju råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

För old school bluesrock etc så skulle jag nog försöka få till en livekänsla. Tänk dig att du sätter ut instrumenten/vokalisterna på en scen. De som hamnar längst bak får mer reverb, de som är närmre blir torrare. Man kan iaf ha det tänket, även om man ibland måste/vill fuska och kompromissa lite. Vill man få in nått i mixen utan att tappa närheten kan man smyga upp reverbet lite men öka predelayet så behåller man lite tydlighet (tex leadsång etc). Baskagge och elbas får man fuska lite med och ha torrare, iaf de lägre registrena bör vara torra (en variant är att dubblera basen, lägga en lowpass på ena spåret och en high pass på andra - splittat nånstans vid 300-500hz - och lägga reverbet på det högre registret för att få in i mixen). Tex en lap steel eller orgel etc kan vara ganska såsig för att ge djup. Tex en ösig leadgitarr kan man ha väldigt torr och istället lägga på ett delay (tex in i reverbet) så det hamnar bakom sången.

En snabbare låt behöver ha mindre/kortare reverb för att inte såsa, en långsam ballad kan man smeta på rätt ordentligt.

Idén är helt enkelt att få ett djup i mixen, med en ambience som andas, utan att förlora för mycket tydlighet. Ju såsigare ett ljud är (mycket reverb, inget predelay, lite transienter) desto längre bak hamnar det. Ju mer distinkt ett ljud är (torrt, transientrikt, tydlig urskiljbart vad som är direktljud och vad som är reverbation - dvs längre predelay och tydlig färg på reverbet) desto närmre hamnar det . Slänger man bara på ett och samma reverb på hela klabbet så ligger allt och såsar i mitten och slåss om platsen, dvs det grötar.

Man brukar ju säga att ett av de vanligaste nybörjarmisstagen är för mycket reverb, men det är nog inte helt sant tycker jag. Mer isåfall fel reverb på fel ljud/låt. Man kan ha rätt saftigt mycket reverb i en mix utan att det grötar, men det kräver mer jobb och handlag än med en torrare mix. Den här tex har jag lagt en shitload reverb på... skulle verkligen inte vara samma utan: Secret Circus – Waves Även sången, som låter väldigt intimt nära, är egentligen rätt blöt vid närmre lyssning. -Fast kompeserat med mer predelay och färgskillnad på direktljud/reverb. Har överhuvudtaget använt rätt mycket reverb och delay på senaste skivan. Lyssna tex på Secret Circus – Let Me Go, där fick jag till ett bra djup tycker jag själv med hjälp av en kombination av såsiga reverb och en massa delay som fyller ljudbilden. Du kanske inte vill smeta på fullt så mycket iof... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...